Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά

Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς χρησιμοποίησε τη φωτογραφία επεμβαίνοντας καλλιτεχνικά. Οι Polaroids του πολύ συχνά δέχονται επιπλέον επεξεργασία όπως σ' αυτή εδώ στην οποία πρόσθεσε κουκκίδες μελανιού. © Λουκάς Σαμαράς
0

Ο Λουκάς Σαμαράς άρχισε το 1969 να χρησιμοποιεί μια φωτογραφική μηχανή Polaroid 360 που τον οδήγησε στη δημιουργία της σειράς Auto-Polaroid. Πρόκειται για μια σειρά αυτοπορτρέτων που ξεχειλίζουν από ευρηματικότητα, ταλέντο και από τον απαραίτητο ναρκισσισμό  και με μία βαθιά ρομαντική παρόρμηση ξαναβγάζουν στο προσκήνιο ένα κυρίαρχο θέμα της τέχνης των αρχών του 20ου αιώνα: το αυτοπορτρέτο του άνδρα καλλιτέχνη και το ανδρικό γυμνό γενικότερα. Μερικές από τις εμβληματικές αυτές Polaroid παρουσιάζονται από τις 9 Ιουνίου και μέχρι τις 12 Αυγούστου στην έκθεση Lucas Samaras: AutoPolaroids 1969-71 που φιλοξενείται στη Craig F Starr Gallery στη Νέα Υόρκη. Παρουσιάζουμε μερικές απ' αυτές.

Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Τη δεκαετία του 1960 ο Έλληνας καλλιτέχνης Λουκάς Σαμαράς ξεκίνησε να βγάζει αυτοπροσωπογραφίες του χρησιμοποιώντας μια φωτογραφική μηχανή Polaroid, δημιουργώντας άγριες και γεμάτες ζωντάνια φωτογραφίες. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς γεννήθηκε στη Καστοριά το 1936 και μετακόμισε στις ΗΠΑ όταν ήταν 12 χρόνων. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Rutgers University και ήρθε σε επαφή με πειραματικούς καλλιτέχνες όπως τον Άλαν Κάπροου και τον Κλάις Όλντερμπουργκ. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Επηρεάστηκε βαθιά από την επαφή με μία τόσο ριζικά διαφορετική κουλτούρα και να ξεκίνησε να δουλεύει με μια τεράστια ποικιλία καλλιτεχνικών μορφών: σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτική, έπιπλα και μεγάλα installations. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια εμφάνισης της φωτογραφίας ο Σαμαράς επενέβαινε στην εικόνα δημιουργώντας σουρεαλιστικά και εντυπωσιακά αποτελέσματα. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς επανειλημμένως παρουσίαζε τον εαυτό του στην τέχνη του. Ένα από τα πρώτα κομμάτια του ήταν να επικολλήσει εικόνες από το πρόσωπό του πάνω από διαφημίσεις στο μετρό της Νέας Υόρκης. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Μερικές από τις Polaroids του είναι λυρικές και όμορφες ενώ κάποιες άλλες είναι κουτσουρεμένες και τον παρουσιάζουν να επιτίθεται στον εαυτό του. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Εδώ, ίσως ο Σαμαράς να διασκεδάζει με την ελληνική καταγωγή του, υιοθετώντας μία στάση που με εξαίρεση την καρέκλα θυμίζει γυμνό της κλασσικής εποχής. © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς σε κάποια φάση της ζωής του έγινε κάτι σαν ερημίτης, και απομονώθηκε από τους φίλους και την οικογένειά του. "Δεν ήταν καθόλου εύκολο να το κάνω, αλλά όπως και να 'χει ήθελα να το κάνω", είχε πει κάποια στιγμή. " Αλλά τότε αυτό που συνέβη ήταν ότι πήγαινα για περπάτημα στο πάρκο, ή για ψώνια, ή για οτιδήποτε άλλο και ξαφνικά απέκτησα την αίσθηση ότι το πάρκο δεν ήταν κάτι ξένο από μένα. Ήταν τώρα πια το πάρκο μου- το καταλαβαίνεις;- ή Νέα Υόρκη ήταν η πόλη μου. Όλα ήταν δικά μου". © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς πάρα πολύ συχνά φωτογραφιζόταν γυμνός. "Η πορνογραφία είναι κομμάτι της εκπαίδευσής μας" εξηγούσε. "Μεγάλωσα βλέποντας σπάνια γυμνό, δεν χρειάζεται βέβαια να αναφέρω κάτι για στενότερες επαφές. Όταν έπαιρνα το λεωφορείο από το Νιου Τζέρσι όπου έμενα, για την Νέα Υόρκη, στον τερματικό σταθμό της 42ης λεωφόρου, περνούσα μπροστά από βιβλιοπωλεία με γυμνές εικόνες. Έχοντας ζήσει έτσι τόσα χρόνια κάποια στιγμή είπα στον εαυτό μου: Διάολε, αυτό ήταν κομμάτι της εκπαίδευσής μου. Γιατί να μη μπορώ να βγάλω το ρούχα μου; © Λουκάς Σαμαράς
Me, myself and I: Οι αυτοπροσωπογραφίες του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Ο Σαμαράς ισχυρίζεται ότι η Polaroid, του επέτρεψε να γίνει ο ίδιος κριτής του εαυτού του, σκηνοθέτης του εαυτού του, και ο ίδιος το κοινό του. © Λουκάς Σαμαράς
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ