«Μην μας κρύβετε! Μη μας κρατάτε σε κλουβί!»

«Μην μας κρύβετε! Μη μας κρατάτε σε κλουβί!» Facebook Twitter
Στην Ινδία ζουν γύρω στα 2 εκ. διαφυλικοί. Είναι γνωστοί ως “hijras” και ζουν στιγματισμένοι και περιθωριοποιημένοι. Την απόρριψη βιώνουν και οι γονείς αυτών των ανθρώπων...
0

Ο Komal Jagtap δούλευε ως τραγουδιστής γάμων στην Ινδία. Για περίπου 5.000 ρουπίες Ινδίας (52 αγγλικές λίρες) θα χόρευε και θα τραγουδούσε σε γαμήλιες τελετές ή γενέθλιες γιορτές. Αλλά είχε μεγάλα όνειρα. Δεν έχανε οντισιόν για οντισιόν στην ινδική τηλεόραση, μέχρι που ένας φίλος τον ενημέρωσε ότι γινόταν κάστινγκ για ένα νέο ποπ συγκρότημα. Τώρα, ο Jagtap είναι μέλος 6μελούς ινδικού συγκροτήματος που δημιουργήθηκε πέρσι την άνοιξη και ήδη σημειώνει μεγάλη επιτυχία στη χώρα. Δεν είναι ασυνήθιστο το στόρι: όλη την ώρα ξεφυτρώνουν συγκροτήματα μέσα από talent shows. Το ασυνήθιστο είναι ότι όλα τα μέλη του συγκροτήματος – ο Bhavika Patil, ο Fida Khan, ο Chandrika Suvarnakar, ο Asha Jagtap και ο  Ravina Jagtap – είναι διαφυλικοί. Και αυτό που κάνουν στην παρούσα φάση σε μία χώρα, όπως η Ινδία είναι πραγματικά θαρραλέο και επαναστατικό.

«Εξωτερικά, ήμουν αγόρι», λέει ο Jagtap, που θυμάται γλυκόπικρα τις μέρες που πέρασε ως γιος γονιών που τιμούσαν την παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα. «Μέσα μου, όμως, ένιωθα κορίτσι. Όλοι μπορούσαν να δουν ότι ο τρόπος που μιλούσα και συμπεριφερόμουν ήταν διαφορετικός. Και κάπως έτσι συνειδητοποίησα ότι δεν είχα πραγματικά οικογένεια, δεν ανήκα εδώ», συνεχίζει.

 

Στην Ινδία ζουν γύρω στα 2 εκ. διαφυλικοί. Είναι γνωστοί ως “hijras” και ζουν στιγματισμένοι και περιθωριοποιημένοι. Την απόρριψη βιώνουν και οι γονείς αυτών των ανθρώπων, ακριβώς όπως συνέβη με τους γονείς του Jagtap, που ποτέ δεν αποδέχθηκαν τη σεξουαλική ταυτότητα του γιου τους.

Όταν έγινε γνωστό ποιος πραγματικά ήμουν, ο κόσμος άρχισε να κοροϊδεύει τους γονείς μου, ότι, δηλαδή, στο σπίτι τους γεννήθηκε κάποιος σαν κι εμένα. Επειδή αυτό τους δημιουργούσε τρομερά προβλήματα στην καθημερινότητα τους, σταμάτησαν να μου μιλάνε», εξομολογείται ο διάσημος πλέον στη χώρα του καλλιτέχνης.

Η κοινωνική πίεση τον ανάγκασε να εγκαταλείψει το πατρικό του το 1999. Αλλά όχι ως έφηβος... Τότε, ήταν μόλις 8 ετών! «Ο αδελφός και η αδελφή μου, μου είχαν πει τότε: “αν φοράς παντελόνια και πουκάμισα, όλα θα πάνε καλά”. Αλλά εγώ τους είχα απαντήσει, ότι όλο αυτό δεν είμαι εγώ. Την πρώτη φορά που με είδαν να φοράω σάρι, τέλειωσαν όλα. Μου είπαν “μην επιχειρήσεις να μας ξανασυναντήσεις, για εμάς είσαι νεκρός”. Ποτέ δεν επέστρεψα σ’ εκείνο το σπίτι».

Ο Jagtap βρήκε καταφύγιο σε μία κοινότητα διεμφυλικών. «Απευθύνθηκα στον γκουρού μου. Του ομολόγησα ότι είμαι hijra, τον ικέτεψα να μείνω μαζί του. Τότε υπήρχαν περίπου 30 άνθρωποι, όπως εγώ, που έμεναν εκεί. Με έμαθαν όσα έπρεπε να ξέρω για να επιβιώσω», εξηγεί.

Στην Ινδία, για έναν διαφυλικό η λεκτική βία και ο ρατσισμός είναι στην καθημερινότητα του και δεν είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να ζήσει.

 

«Όταν περπατάμε στους δρόμους, οι άνθρωποι μας χλευάζουν. Προειδοποιούν τα παιδιά τους να μείνουν μακριά μας. Ο γκουρού μου, μου έχει εξηγήσει ότι αυτό συνέβαινε και θα συμβαίνει. Απλώς, δεν πρέπει να αφήνω τον πόνο και την απόγνωση να με καταβάλει, δεν πρέπει να δείχνω ότι υποφέρω».

Για τους "hijras" είναι σχεδόν αδύνατον να βρουν κανονικές δουλειές. Στην Ινδία έχουν δύο δρόμους να διαλέξουν: ή αυτόν της επαιτείας ή της πορνείας. Τίποτα άλλο.

Τα πράγματα πήραν να αλλάζουν πέρσι την άνοιξη. Αυτό έγινε όταν ο  Ashish Patil – επικεφαλής κινηματογραφικών παραγωγών, για την ακρίβεια της παντοδύναμης στην Ινδία Yash Raj Films – αποφάσισε να λανσάρει στην Ινδία ένα συγκρότημα, το οποίο θα απαρτιζόταν μόνο από διαφυλικούς καλλιτέχνες. Γι’ αυτό τον σκοπό προσέλαβε έναν χορογράφο και τον κορυφαίο στυλίστα των κινηματογραφικών μεγαθηρίων του Bollywood, τον Sonu Nigam. Αποστολή του συγκεκριμένου ήταν να μεταμορφώσει τους ανθρώπους του συγκροτήματος σε αληθινά αστέρια της ινδικής ποπ.

«Δεν υπήρχε ένα νεανικό είδωλο στην Ινδία για τους διαφυλικούς. Και χρειαζόμασταν κόσμο που θα μπορούσε να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους», εξήγησε ο Patil.

Για τους “hijras” είναι σχεδόν αδύνατον να βρουν κανονικές δουλειές. Στην Ινδία έχουν δύο δρόμους να διαλέξουν: ή αυτόν της επαιτείας ή της πορνείας. Τίποτα άλλο. Όταν, λοιπόν, ο Jagtap ενημέρωσε τους φίλους του για τις οντισιόν, στην αρχή αντέδρασαν με επιφύλαξη και σκεπτικισμό.

Στην αρχή πίστευαν ότι αποκλείεται να δημιουργηθεί ένα τέτοιας σύνθεσης συγκρότημα. Μετά, όμως, πείστηκαν ότι όλο αυτό θα βοηθούσε στ' αλήθεια πολύ κόσμο που βρισκόταν σε απόγνωση και ζούσε σε συνθήκες απόλυτης παρακμής και εξαθλίωσης.

Βέβαια, βοήθησε και το γεγονός ότι κάπως άλλαξε και η στάση του κράτους απέναντι σ' αυτή την κατηγορία ανθρώπων. Το 2014, με μία δικαστική απόφαση – σταθμό που απασχόλησε την κοινή γνώμη, οι διαφυλικοί επισήμως αναγνωρίστηκαν ως «3ο φύλο» με ίσα δικαιώματα δια νόμου.

Το πρώτο τους τραγούδι ήταν μία διασκευή του "Happy", του Pharrell Williams και κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο, κάνοντας μεγάλη επιτυχία, η οποία οφείλεται και στο καλογυρισμένο video clip. Εκεί, περιγράφεται μία ανεκτική κοινωνία, ένας καλύτερος κόσμος για τους διαφυλικούς παγκοσμίως. Το τραγούδι κοντεύει να ξεπεράσει τις 2 εκ. προβολές στο YouTube, ενώ η ζωή του τραγουδιστή επίσης έχει αλλάξει ριζικά.

«Μετά από χρόνια σιωπής, ο αδελφός μου με κάλεσε σπίτι. Τώρα οι γείτονες λένε στην οικογένεια μου ότι με βλέπουν στην τηλεόραση και ότι είμαι πολύ καλός παρουσιαστής. Αυτοί που παλιά με κατέτρεχαν και με παρενοχλούσαν στον δρόμο, με αντιμετωπίζουν ως σταρ», λέει ο Jagtap, λίγο πριν στείλει το δικό του μήνυμα: «Πάντοτε, κάπου στον κόσμο θα γεννιέται ένα παιδί σαν κι εμάς. Όμως, του αξίζει να ζήσει. Μην το κρύβετε. Μην το κρατάτε σ’ ένα κλουβί. Αφήστε το ελεύθερο. Γιατί το “6 Pack Band” (σ.σ.: το όνομα του συγκροτήματος) είναι μια απόδειξη ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και να κάνουμε πολλά».

ΠΗΓΗ: Guardian 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM