Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
0

Όταν το περασμένο Σάββατο εγκαινιάσθηκε η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" στο Noordbrabants Museum, δύο σημαντικά έργα έλειπαν.

Οι πίνακες "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" επρόκειτο να παρουσιαστούν, μαζί με την μερίδα του λέοντος των σωζόμενων έργων του Ιερώνυμου Μπος, στα πλαίσια της έκθεσης επ' ευκαιρία της 500ης επετείου του θανάτου ενός από τους πλέον ενδιαφέροντες και συναρπαστικούς Ολλανδούς καλλιτέχνες του ύστερου Μεσαίωνα. 

 

Ο δανεισμός όμως των δύο έργων που ανήκουν στην συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο ακυρώθηκε. Ο Charles de Mooij, διευθυντής του Noordbrabants Museum σε δηλώσεις του την Τρίτη ανέφερε: "Τα αιτήματα δανεισμού δύο εκ των έργων αποδείχθηκαν ανεπιτυχή την τελευταία στιγμή αλλά θα είναι προς έκθεση στο Πράδο αργότερα φέτος. Το Πράδο είναι εκείνο που οφείλει να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους τα εν λόγω έργα δεν δανείστηκαν στο Noordbrabants Museum."

 

Την ίδια ημέρα το Πράδο επιβεβαίωσε τον μη δανεισμό των συγκεκριμένων έργων αλλά και τον δανεισμό του τρίπτυχου "Το κάρο με τα άχυρα" και ενός άλλου πίνακα χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Το κοινό απολαμβάνει το τρίπτυχο "Το κάρο με το άχυρο", δάνειο από την συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο για την έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" που πραγματοποιείται στο Noordbrabants Museum.

Η ρήξη ανάμεσα στα δύο ιδρύματα ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου, όταν η Ομάδα για την Έρευνα και την Συντήρηση του έργου του Ιερώνυμου Μπος - BRCP - διέρρευσε την υποβάθμιση των εν λόγω πινάκων από τους ερευνητές της. Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonné χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. Απέδωσε στον Μπος έναν άλλο "Πειρασμό του Αγίου Αντωνίου", ένα μικρό έργο που ανήκει στο Nelson-Atkins Museum of Art στο Κάνσας Σίτυ και το οποίο μέχρι πρότινος θεωρούνταν έργο μαθητή του, ενώ για τον "Πειρασμό" που ανήκει στο Πράδο απεφάνθησαν ότι "επ' ουδενί δεν πρόκειται για έργο του ιδίου του Μπος." Όσο για την "Θεραπεία της Τρέλας", εξέφρασαν την πεποίθηση τους ότι κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για αντίγραφο του αυθεντικού πίνακα που φιλοτέχνησε κάποιος από τον κύκλο του. Τα ευρήματα βασίστηκαν στην φυσική εξέταση και την εξέταση υπό ακτίνες Χ, οι οποίες σύμφωνα με τους ερευνητές αποκάλυψαν ότι τα έργα έφεραν ελάχιστα δείγματα των χαρακτηριστικών της διαδικασίας εργασίας που ακολουθούσε ο ζωγράφος.  

 

Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonne χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. 

Η Pilar Silva Maroto, επικεφαλής του τμήματος Φλαμανδικής, Βορείου Σχολής και Ισπανικής ζωγραφικής του Πράδο, έκανε ρελάνς αμφισβητώντας τα ευρήματα της ομάδας μιλώντας στην NRC Handelsblad, μια ολλάνδική εφημερίδα. "Αναρωτιέμαι αν οι άνθρωποι αυτοί διαθέτουν την απαραίτητη πραγματογνωμοσύνη" φέρεται να δήλωσε. 

Το Πράδο τόνισε ότι συνεργάστηκε από το 2008 με το Noordbrabandts Museum για την προετοιμασία της έκθεσης "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" και πέρυσι δεσμεύθηκε για τον δανεισμό τεσσάρων έργων από την συλλογή του. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
"Η Θεραπεία της Τρέλας", το ένα από τα αμφισβητούμενα έργα της συλλογής του Πράδο.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη, το μαδριλένικο μουσείο εξήγησε ότι υπαναχώρησε στον δανεισμό διότι το ολλανδικό μουσείο προτίθετο να εκθέσει τα έργα "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" με την σήμανση ότι "δεν είναι έργα του Μπος" και συνεπώς κατ' αυτόν τον τρόπο "απέτυχε να συμμορφωθεί με τις προϋποθέσεις της συμφωνίας δανεισμού ανάμεσα στα δύο ιδρύματα."

Η κίνηση αυτή κατά το Πράδο "όχι μόνο αντιτίθεται στις συμβατικές υποχρεώσεις του δανεισμού αλλά επίσης υπονοεί ότι το Museo del Prado αποδέχεται και εξουσιοδοτεί τους προτεινόμενους προσδιορισμούς."

 

Ο Matthijs Ilsink, συντονιστής του BRCP και ένας εκ των επιμελητών της ρετροσπεκτίβας δήλωσε ότι τόσο εκείνος, όσο και ακόμα ένας ερευνητής είχαν ενημερώσει το Πράδο εδώ και μήνες και ότι η αρχική αντίδραση των Ισπανών ήταν "σχετικά χαλαρή." 

Το Πράδο αμφισβήτησε την εκδοχή αυτή δηλώνοντας ότι "ενημερώθηκε από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη Οκτωβρίου."  

Στις 5 Νοεμβρίου το Εθνικό Μουσείο του Πράδο μάλιστα είχε υποβάλλει επίσημη καταγγελία στο Noordbrabants Museum, "σχετικά με τις (τουλάχιστον) αντιεπαγγελματικές ενέργειες για την παρουσίαση των συμπερασμάτων" και αιτήθηκε περαιτέρω πληροφοριών από τους ερευνητές. Σύμφωνα με το ισπανικό μουσείο, μόνο τότε οι ερευνητές έστειλαν αποσπάσματα του πρόσφατα ολοκληρωμένου καταλόγου όπου αμφισβητούνταν η γνησιότητα των έργων.  

Παρά την δυσαρέσκεια για τις ενέργειες αυτές, το Πράδο επέδειξε μεγαλοψυχία προχωρώντας στον προσυμφωνημένο δανεισμό ενός άλλου αντιγράφου του Μπος και του τριπτύχου "Το κάρο με το άχυρο" το οποίο αποτελεί το στολίδι των εκθεμάτων και το εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης. 

 

Η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" θα διαρκέσει έως τις 8 Μαΐου 2016, στο Noordbrabants Museum, στο 's-Hertogenbosch των Κάτω Χωρών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ