Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter
Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)
1

«Love, despite what they tell you, does not conquer all, nor does it even usually last. In the end, the romantic aspirations of our youth are reduced to, whatever works». ( «Ο έρωτας, παρά τα όσα σου έχουν πει, δεν τα κατακτά όλα, ούτε διαρκεί συνήθως. Στο τέλος, οι ρομαντικές φιλοδοξίες της νεότητας μας περιορίζονται σε...ό, τι κάτσει».) Ο Λάρι Ντέιβιντ, ως alter ego του Γούντι Άλεν στο Whatever Works, περιγράφει σύντομα, περιεκτικά και πάνω απ’ όλα κυνικά ότι οι μεγάλες ρομαντικές ιστορίες που μεγάλωσαν πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων, λίγο-πολύ ψεύδονται. Ότι οι υποσχέσεις και οι όρκοι αιώνιας αγάπης, ήταν κενά λόγια. Όχι και τόσο συνηθισμένη άποψη από ένα φιλμ.

Είναι αλήθεια πως η αναλογία των ρομαντικών ταινιών σε σχέση με αυτές που απομυθοποιούν τον έρωτα είναι συντριπτικά μεγάλη υπέρ της πρώτης κατηγορίας. Και είναι λογικό, η τέχνη ανέκαθεν εμπνέονταν πολύ περισσότερο από τον έρωτα, παρά από την απουσία του. Αξέχαστες στιγμές όμως έχουν χαρίσει και οι 2 κατηγορίες, και αν η πρώτη έχει αποτυπωθεί πολλάκις σε δεκάδες αφιερώματα (όχι μόνο στις 14 Φεβρουαρίου), η δεύτερη παίρνει για λίγο της εκδίκησή της. Δέκα ταινίες που μίλησαν για τον έρωτα αλλά από μια διαφορετική οπτική, το πώς δηλαδή αυτός μπορεί σταδιακά να μετατραπεί σε απάθεια ή, ακόμη χειρότερα, σε μίσος.

Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)

 

Ζευγάρι μεσηλίκων που εκτοξεύουν καθημερινά βιτριολικές ατάκες για τη σχέση τους, καλεί νεαρό ζευγάρι στο σπίτι, το εισάγει στον κόσμο του και του δείχνει το μέλλον. Bonus, το γεγονός πως το πρωταγωνιστικό ζεύγος υποδύεται ένα αληθινό ζευγάρι στη ζωή (που αργότερα χώρισε), ο Richard Burton και η Elizabeth Taylor. Του νεαρού τότε Μάικ Νίκολς.

 

Σκηνές από έναν Γάμο (1974)

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter

Η διάσημη, σχεδόν τρίωρη, μελέτη του Bergman πάνω στο τί ακριβώς σημαίνει η έννοια σχέση, με τον φακό σε παντρεμένο ζευγάρι που το πρωτοβλέπουμε, αρκετά ευτυχισμένο, μόλις έχει συμπληρώσει 10 χρόνια γάμου. Θα ακολουθήσουν πολλά, αρκετά εκ των οποίων άσχημα, θα υπάρξει συγχώρεση, νέες προσπάθειες αλλά και μια μόνιμη ερώτηση. Πως ακριβώς αγαπιούνται 2 μέλη ενός ζευγαριού, όταν με την πάροδο του χρόνου η λέξη αγάπη σημαίνει διαφορετικά πράγματα γι' αυτούς;

Bad Timing (1980)

Η φημισμένη συνειρμική αφήγηση του Roeg, χρησιμοποιείται εδώ ως ένα είδος δύσκολου παζλ, αυτού που προσπαθεί να φτιάξει ένας αστυνομικός, ερευνώντας τα αίτια για τα οποία μια γυναίκα προέβη σε απόπειρα αυτοκτονίας. Ή αλλιώς πώς μια έντονη ερωτική σχέση μετατρέπεται σε εφιάλτη.

 

Ο Πόλεμος των Ρόουζ (1989)

Υπό το πρίσμα της μαύρης κωμωδίας, η ιστορία ενός ανδρόγυνου που τα μέλη του αρχίζουν να σκέφτονται πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή τους αν έμεναν μόνοι, κρατώντας όμως τα υλικά αγαθά που απέκτησαν μαζί. Ακολουθεί σκοτωμός, με το ζευγάρι Ντάγκλας-Τέρνερ να αφήνει πίσω του την εξωτική ρομαντζάδα του Πράσινου Διαμαντιού.

 

Παντρεμένα Ζευγάρια (1992) 

Ανεπαρκείς σύντροφοι τσακώνονται διαρκώς και ο Άλεν τους φιλμάρει με τρόπο σχεδόν ντοκιμαντερίστικο, λέγοντας μάλιστα πως παρουσιάζει την πιο αληθινή δουλειά της καριέρας του. Πολύ παρασκήνιο από πίσω, καθώς δεν είναι απλά στα χωρίσματα με την Φάροου (που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία) αλλά και στα δικαστήρια για την υπόθεση της υιοθετημένης κόρης της, Σουν Γι.

 

Your Friends & Neighbors (1998)

Ατέλειωτη πικρία, δοσμένη από νεαρά ζευγάρια που δε μπορούν να βρουν με τίποτα την ευτυχία και καταλήγουν να διαλύουν και τις μεταξύ τους φιλικές σχέσεις. Ο ΛαΜπιουτ σε μεγάλα κέφια, σε μια πολύ δημιουργική περίοδο για τον ίδιο, αλλά και το ανεξάρτητο σινεμά των ΗΠΑ, δίνει αντιπαθητικούς, αλλά όχι εκτός πραγματικότητας, χαρακτήρες. Εναλλακτικά, περισσότερος δεικτικός ΛαΜπιουτ εναντίον σχέσεων, πέντε χρόνια αργότερα στο Shape of Things με την Ρέιτσελ Βάις να τυραννά τον Πολ Ραντ.

 

Εξ Επαφής (2004)

Ο δεύτερος Μάικ Νίκολς της λίστας, με μια ταινία πολύ πιο κοντά στο σήμερα και τις ανασφάλειες των σύγχρονων αστών. Από τη δυσκολία της απόφασης για μια σχέση μέχρι τον κυνισμό (εκφρασμένο τέλεια από τον Κλάιβ Όουεν) και τη παραδοχή πως αυτή η δυσκολία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει πραγματική θέληση για συναισθήματα, παρά μόνο για το σεξ.

 

Ο Δρόμος της Επανάστασης (2008)

 

Το πάλαι ποτέ ζευγάρι του Τιτανικού πρωταγωνιστεί σε αυτή την επιθετική αποδόμηση όχι γενικώς του γάμου, αλλά ειδικότερα του γάμου σε μια εποχή που στις ΗΠΑ κυριάρχησε το «φαίνεσθαι», τη δεκαετία του 50. Οι νεανικές φιλοδοξίες για μια λαμπερή ζωή στα προάστια, ακολουθούμενη από λαμπερές καριέρες, φίλους και πάρτι, οδηγούνται σε παταγώδη αποτυχία.

 

Antichrist (2009)

Ζευγάρι πενθεί για το θάνατο του παιδιού τους και αποφασίζει να πάει σε απομονωμένο σπίτι στο δάσος για ηρεμία και μια καινούρια αρχή. Μόνον αυτό δεν γίνεται. Ο Τριέρ, η φύση, η γυναίκα, τα κωδικοποιημένα ονόματα, οι συμβολισμοί, το σοκ και ο συνηθισμένος πανικός στις Κάννες μετά την προβολή.

 

Blue Valentine (2010)

Το τότε και το τώρα ενός νεαρού ζευγαριού, τα όνειρα και η άσχημη πραγματικότητα. Το φιλμ του Ντέρεκ Σιάνφρανς αγαπήθηκε αρκετά και έβαλε και αυτό το λιθαράκι του στην ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία του Γκόσλινγκ. Στην πραγματικότητα μιλούσε όμως για μια σχέση προδιαγεγραμμένη να αποτύχει, καθώς ξεκίνησε κάτω από την πίεση του χρόνου, με 2 ανθρώπους που φαίνεται να είχαν πολύ διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους.

Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Τουλάχιστον έχει πολύ καλύτερες ταινίες από της γλυκερες συναισθηματικες. Από το αγαπημένο μπλου βαλενταιν μέχρι το σκηνές από ένα γάμο. Εγώ ίσως να έβαζα και το γάτα σε καυτή στέγη: "δεν είμαστε ανδρόγυνο είμαστε άνθρωποι που μοιράζονται το ίδιο κλουβί, και το μια γυναίκα εξομολογειται του Κασαβετη ή το ενας χωρισμός του Φαραντί κ.α. Αλλά τόσες αξιόλογες σε κομεντί δεν θα έβρισκα κι ας αγαπώ το διαμέρισμα π.χ.