Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
1
Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Riddin in dorte's Stable

Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος είναι από τους πιο σημαντικούς εικαστικούς της γενιάς του. Τολμηρός, χωρίς ταμπού, με εξαιρετικές ιδέες και τεχνική, με έργα απόλυτα σοβαρά, αλλά με ένα χιούμορ που είναι ξεκάθαρο, κάποιες φορές ειρωνικό, και με λεπτομέρειες που σε προδιαθέτουν για ανάλυση, να σκέψη και αντίδραση. Οι δημιουργίες του προκαλούν έντονα συναισθήματα, γι' αυτό και είναι εύκολο να παρεξηγηθούν, ειδικά όταν παντρεύει θέματα όπως η σεξουαλικότητα και η θρησκεία. Η συζήτηση έγινε με αφορμή τη νέα του έκθεση που ξεκινάει στις 11 του μήνα στην Bernier/Eliades, βιαστικά, την ώρα της πυρετώδους προετοιμασίας.


— Πες μου μερικά πράγματα για σένα. Πώς συστήνεσαι;
Συστήνομαι ως Διονύσης και άμα με ρωτάνε τι δουλειά κάνω, λέω γλύπτης.


— Ποιος ήταν ο λόγος που ξεκίνησες να ασχολείσαι με την τέχνη;
Εγώ μπάτσος ήθελα να γίνω, αλλά οι γονείς μου με πίεσαν να γίνω ζωγράφος.


— Ποιες ανάγκες σού ικανοποιούσε;
Ματαιοδοξία, εγωκεντρισμό, αυτισμό. Επίσης, ήθελα να κάνω τους άλλους να γελάνε, αλλά κατάντησα να γελάω μόνος με τα αστεία μου, και δεν με πειράζει καθόλου. Νομίζω ότι έχω ακόμα καιρό να γίνω τουλάχιστον δικτάτορας.

Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Τώρα εξακολουθείς να ασχολείσαι για τον ίδιο λόγο;
Ναι, για τους ίδιους λόγους, αλλά και για τα λεφτά.


— Υπάρχει κάποιο έργο που σου άλλαξε τη ζωή; Κάποιος καλλιτέχνης;

Πολλοί καλλιτέχνες μού αρέσουν, με έχουν συγκινήσει πολλά έργα, δεν μπορώ να πω όμως ότι μου άλλαξε τη ζωή κανένα. Τα βιώματά μας μάς αλλάζουν τη ζωή.


— Έχεις σκεφτεί ποτέ σε ποιους απευθύνεσαι όταν δημιουργείς;
Θα ήθελα το έργο μου να αρέσει σε όλο τον κόσμο, αλλά αφού αυτό είναι αδύνατο, τότε θα πρέπει να αρκεστώ μόνο σε αυτούς που αρέσουν σ' εμένα, ανθρώπους με χιούμορ ελπίζω. Οι υπόλοιποι μπορούνε να πάνε να...

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
It's a Man's Man's Man's universe, 2015 κεραμικό, ξύλο 60x 50x 50 εκ.


— Βάζεις όρια στην τέχνη σου; Έχεις αυτολογοκριθεί ποτέ;
Δεν αυτολογοκρίνομαι αλλά φιλτράρω τις ιδέες μου. Δεν χρειάζεται να φτιάχνω όλες τις ηλιθιότητες που περνάνε απ' το μυαλό μου, υλοποιώ μόνο μερικές από αυτές.


— Σε απασχολεί ποιος θα δει τα έργα σου, σε ποιον θα καταλήξουν;
Θέλω να αγγίζω χορδές στους ανθρώπους, ώστε να βγάλουνε νότες. Με ενδιαφέρει να δει το έργο μου και ο συλλέκτης (και να το αγοράσει φυσικά), με ενδιαφέρει να το δει και ο σκουπιδιάρης, να το καταλάβει και να του αρέσει.


— Πες μου κάποιον που έχει για σένα σήμερα τη στόφα του μεγάλου, όχι απαραίτητα καλλιτέχνη.
Ένας τέτοιος θα ήταν κάποιος που λέει την αλήθεια, που στέκεται στα πόδια του, που αναζητάει διαρκώς τον εαυτό του και κάνει αυτοκριτική, που ξεφεύγει κάποιες φορές με ζωώδη βία, που με τις πράξεις και τα λόγια του σε κάνει να θέλεις να γίνεις καλύτερος. Ξέρω μερικούς, αλλά δεν χρειάζεται να αναφέρω τα ονόματά τους, είναι φίλοι.


— Υπάρχει ασφαλής τρόπος στην τέχνη; 

Δηλαδή να ακολουθεί κάποιος την ήδη δοκιμασμένη δική του συνταγή;

— Τι ορίζεις ως συντηρητισμό; Γιατί γίναμε τόσο συντηρητική κοινωνία και γινόμαστε όλο και περισσότερο; 

Όλες οι κοινωνίες είναι συντηρητικές. Ο συντηρητισμός είναι συνδεδεμένος με την κάθε θρησκεία, το χρήμα και την εξουσία. Η ανάγκη διαφύλαξής τους τον διατηρεί.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Φιλόσοφοι που σχηματίζουν ανθρώπινη πυραμίδα, 2014 κεραμικό, μέταλλο 120x 160x 40 εκ.


— Πιστεύεις ότι ενδιαφέρει η τέχνη τον νεοέλληνα;


Δεν ξέρω, μακάρι! Αλλά γιατί πρέπει να απασχολεί η εικαστική τέχνη όλο τον κόσμο, ντε και καλά; Υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα, και υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα.


— Γιατί σε απασχόλησε τόσο η θρησκεία στα έργα σου;


Με απασχόλησε γιατί με ενδιαφέρει η ανθρώπινη βλακεία, κάποιες φορές το μεταφυσικό, τα παραμύθια κ.λπ...


— Και η σεξουαλικότητα;


Αααχ! Η σεξουαλικότητα είναι κινητήρια δύναμη στη ζωή και στην τέχνη. Και η υπονόμευσή της, επίσης.


— Γιατί πιστεύεις ότι ενόχλησαν τα συγκεκριμένα έργα σου που οδήγησαν στη μήνυση;
Γιατί αυτοί που ενοχλήθηκαν ήταν κάτι ανώμαλα ανθρωπάκια που τους υποστήριξαν και τα φοβισμένα ανώμαλα ανθρωπάρια του κόμματος των νεοναζί.


— Σου αρέσει να προκαλείς;
Όπως είπα, θέλω να επικοινωνώ με ανθρώπους που το θέλουν και εκείνοι. Όποιοι δεν τους αρέσει, δεν με ενδιαφέρουν.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Κιβωτός του Νώε, 2013 μολύβι σε χαρτί 100x 130 εκ. Φωτό: Boris Kirpotin


— Είναι σκοπός της τέχνης να προκαλεί;
Σκοπός της τέχνης είναι και να χαϊδεύει και να προκαλεί.


— Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σου φόβος;
Η απόρριψη και τα φίδια.


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;
Τριάντα πέντε πόντους, με το συμπάθιο.


— Πώς βλέπεις την τέχνη στη σημερινή Ελλάδα;
Μια χαρά.


— Εσκεμμένα έχουν τα έργα σου ελληνικότητα;
Δυστυχώς, γεννήθηκα και μεγάλωσα ως Έλληνας και δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, είναι αργά πια.


— Τι σε εκνευρίζει γύρω σου;
Ο πλανήτης, απ' άκρη σ' άκρη, πάντα σκατά ήτανε, αλλά τώρα πάει προς το χειρότερο.

Ο εικαστικός Διονύσης Καβαλλιεράτος φοβάται την απόρριψη και τα φίδια Facebook Twitter
Μεθύστακας, 2015 κεραμικό ,γύψος 75x 50x 50 εκ.


— Τι ενοχλεί την αισθητική σου;
Που θα μπορούσαμε να είμαστε υπεράνθρωποι, μα παραμένουμε ανθρωπάκια και μας είναι αρκετό.


— Και τι σου δίνει χαρά;
Από ένα καλό σουβλάκι, μέχρι το να συγκινούμαι από μια μικρή ή μεγάλη πράξη ανθρωπιάς. Ο έρωτας δίνει χαρά, αλλά ντρέπομαι να το πω δημοσίως, άσ' τον απέξω, δεν είναι καιρός για έρωτες.


— Πιστεύεις ότι ένα έργο τέχνης μπορεί να αποκτήσει υπόσταση μέσα σε μια γκαλερί;

Φυσικά. Η γκαλερί, εκτός από μαγαζί, είναι ένα μέρος συνάντησης και ένας χώρος που δίνει δυνατότητα για έκφραση.


— Τι θα δούμε στην νέα έκθεσή σου στην Bernier/Eliades;


«Κομικοτραγικά» κεραμικά γλυπτά, μια τρομερή, εξαιρετικά πανέμορφη ξύλινη γλυπτάρα, και κάτι τεράστια τοπία που λειτουργούν ως ηθικολογικές παραβολές.

«Εκείνο που όλοι θέλουν, κανείς ποτέ δεν θα έχει»

Gallerie Bernier/Eliades

Επταχάλκου 11, Θησείο

11 Φεβρουαρίου-31 Μαρτίου

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ