Όλα συνδέονται

Όλα συνδέονται Facebook Twitter
0

1. Douglas Gordon / Don DeLillo: Ο ιδιοφυής δημιουργός Douglas Gordon συλλαμβάνει την ιδέα να τανύσει τον χρόνο, να επιμηκύνει όσο δεν παίρνει τα δευτερόλεπτα, να μας επιβάλει το σύμπαν της φουκαριάρας λεπτομέρειας. Και κάνει άριστα, παίρνοντας το Ψυχώ του Άλφρεντ Χίτσκοκ και διαστέλλοντας τη μιάμιση ώρα σε είκοσι τέσσερις. «24 HoursPsycho» λέγεται η μνημειώδης εγκατάσταση που παρουσίασε πριν από είκοσι χρόνια ο Gordon. Τα 109 λεπτά του Χίτσκοκ γίνονται 24 επί 60 ίσον Χίλια Τετρακόσια Σαράντα λεπτά. Αντί για είκοσι τέσσερα καρέ το δευτερόλεπτο, όπως συμβαίνει στον κινηματογράφο, εδώ έχουμε δύο καρέ το δευτερόλεπτο και ο Σκοτσέζος καλλιτέχνης θριαμβεύει επί του πανδαμάτορος χρόνου. Αυτά το 1993, όταν ο Gordon ήταν μόλις είκοσι εφτά ετών. Ο πολύς και μέγας Don DeLillo, στο κατ' εμέ νεο αριστούργημά του Point Omega (μτφρ. Ελένη Γιαννακάκη, εκδ. Εστία), εκθειάζει το έργο του Gordon, εντάσσοντάς το οργανικά και καταλυτικά στη δομή του μυθιστορήματός του – βλέπε και LifΟ, Radio Book spotting, 05/12/2012. Ο Gordon, το 2006, κάνει ένα ωραίο πλονζόν και μας δωρίζει το δεύτερο επιβλητικό του αριστούργημα, το φιλμ Zidane, A 21stCenturyPortrait. Πρόκειται για ένα ρηξικέλευθο εγκώμιο του μεγαλύτερου ποδοσφαιριστή όλων των εποχών (αν εξαιρέσουμε τον George Best, που ήταν άλλωστε και το πέμπτο μέλος των Beatles), του Έλληνος Μαρσεγέζου Ζινεντίν Ζιντάν. Τη μουσική υπογράφουν οι επίσης ρηξικέλευθοι Σκοτσέζοι Mogwai. Χρόνος και ποδόσφαιρο, λοιπόν, τα θέματα του Douglas Gordon. 

2. Φάουστ / Μαρμαρινός/ Μάρκαρης / Καραζήσης: Μαίνεται ο εμφύλιος, ακόμα ένας! Οι υπέρ του κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό Φάουστ και οι κατά. Αυτοί που εκθειάζουν την πάντα συγκροτημένη αποδομητική ματιά του Μαρμαρινού και αυτοί που καταγγέλλουν το εγχείρημα, συνήθως με εύκολα ντεμοντέ επιχειρήματα (ακατανοησία, ασυναρτησία, ασέβεια και πάει λέγοντας). Εγώ είμαι στους υπέρ. Ούτως ή άλλως, αμφότεροι οι Υπέρ και Κατά εγκωμιάζουν τους ηθοποιούς και το σάουντρακ του έργου και τον άθλο που επιτελεί, σχεδόν ψιθυρίζοντας όλη την ώρα, ο Ακύλλας Καραζήσης. Καλόν είναι να εγκωμιάσουμε και τη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη, άθλος επίσης. Το βιβλίο, το οποίο μάλιστα «παίζει» και στην παράσταση, όταν η Μαργαρίτα φτιάχνει μια αυτοσχέδια γέφυρα στο ρυάκι με τόμους του Φάουστ του Γκαίτε αντί για βραχάκια, απαρτίζεται από χίλιες εκατόν εβδομήντα σελίδες, άσπρο λιτό εξώφυλλο, δύο γλώσσες (γερμανικά, ελληνικά), άψογο παλιομοδίτικο δέσιμο, λίαν βολικό σχήμα, ιδεώδες για τσέπη αμπέχονου ή μοντγκόμερι. Ο Μάρκαρης έβαλε την ψυχή του, έδωσε τα ρέστα του, κέρδισε το στοίχημα, θριάμβευσε και αυτός, όπως και ο DouglasGordon, επί του πανδαμάτορος χρόνου. Αναμετρήθηκε, κέρδισε. Και ο Μαρμαρινός το ίδιο. Και ο Καραζήσης το ίδιο. Φάουστ: «Ω, ευτυχής αυτός που ακόμα ελπίζει,/ Σώος να βγει απ' των λαθών την τρικυμία,/ Ό,τι δεν ξέρεις είναι που σε στηρίζει / Και ό,τι ξέρεις είναι χωρίς αξία./ Έλα, ας μην αφήσουμε της στιγμής την ομορφιά» (εκδ. Γαβριηλίδης, σ. 117).

3. ΚΚΚΚΚ: Κρατώ στα χέρια μου το Καρρέ-Καρρέ του Κώστα Καλφόπουλου, όπου, εκτός από κάμποσους ποδοσφαιριστές, παίζουν μπάλα και τα Κάππα, πολλά Κάππα (Κώστας, Καλφόπουλος, Καρρέ, Καρρέ, και Καραζήσης). Ένα βιβλίο στο οποίο, με τον τρόπο του Tόμας Πίντσον, συνδέονται ο DouglasGordon και το τάνυσμα των δευτερολέπτων και το ποδόσφαιρο, ο Ακύλλας Καραζήσης και η Γερμανία και ο Φάουστ και οι Μαργαρίτες που αγαπήσαμε στην υπερώριμη εφηβεία μας. Ο Ακύλλας γράφει, εντός του βιβλίου και με την προσωπική του ορθογραφία, το μεταφαουστικό κείμενο/ποίημα/κοινωνιολόγημα «Ο Καλφόπουλος (σε έντεκα καρρέ)» (σσ. 77-80). Καραζήσης: «Αυτό που γεννιέται έχει πάνω του κολλημένο το παληό που το γεννάει. Έτσι κι οι δύο μας ξεκινήσαμε γέροι στα είκοσι». Φάουστ: «Τρέμω, χάνω τις λέξεις, μόλις κι ανασαίνω,/ Είναι όνειρο. Το περιβάλλον γύρω μου χαμένο». Καραζήσης: «Οι λέξεις σ' αυτό το βιβλίο μιλούν για κάτι διαφορετικό απ' αυτό που φαίνεται να λένε». Καλφόπουλος: «Εσύ, δηλαδή, για να 'χουμε καλό ρώτημα, πού έχασες, πότε έχασες, κι εμείς δεν το πήραμε χαμπάρι». Περαιτέρω: ο Καλφόπουλος, ιδιοφυώς, και το τονίζω: ιδιοφυώς, και πέραν και ανεξαρτήτως του Douglas Gordon, επιτυγχάνει στο διήγημα Καρρέ-Καρρέ, και μιλώντας για μια ποδοσφαιρική αναμέτρηση ογδόης κατηγορίας, Κάτω Πέρα Παναγιά εναντίον Άνω Κάτω Κολοπετινίτσας, ας πούμε, να επιμηκύνει συγκλονιστικά τον χρόνο, να λιώσει, όπως ο Σαλβαδόρ Νταλί, τα ρολόγια, να μεταφέρει λογοτεχνικά μια σκηνή που διαρκεί κανονικά τρία, τέσσερα δευτερόλεπτα σε κάμποσες σελίδες, να μας μεταφέρει στο άχρονο, ουσιαστικά να μας οικειώσει με ό,τι είναι η καθημερινή αιωνιότητα που εμείς, άφρονες και βιαστικοί, παραβλέπουμε. Όλα συνδέονται, ποδόσφαιρο, χρόνος, Φάουστ, Καραζήσης, θέατρο, λογοτεχνία, Καλφόπουλος, εικαστικά. Παλιά, λογοπαίζοντας, λέγαμε: «Ο χρόνος είναι κρίμα». Ο ποιητής Θάνος Σταθόπουλος, μιλώντας για τον αρχιτέκτονα Λε Κορμπυζιέ, διόρθωσε: «Ο χρόνος είναι ρήμα».

www.radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM