Η Κερδισμένη Άνοιξη

Η Κερδισμένη Άνοιξη Facebook Twitter
Σταύρος Ζουμπουλάκης
0

1. Διάβασμα: Πέρα από ηδονή και απόλαυση και πάει λέγοντας, το διάβασμα είναι διαρκής προϋπόθεση της προσωπικής συγκρότησης, της γνώσης τού ποιος είσαι και ποιος είναι ο κόσμος γύρω σου, άρα της στάσης που κρατάς απέναντι και μέσα σε μια οργάνωση του υπάρχειν, σε έναν κόσμο που δεν είναι φυσικά παραδεισένιος, ίσως ούτε καν στοιχειωδώς επιθυμητός, πάντως αυτός είναι. Το διάβασμα δεν είναι παίξε-γέλασε, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Όποιος δεν διαβάζει (στα σχεδόν μισά της δεύτερης δεκαετίας του εικοστού πρώτου αιώνα) είναι προάνθρωπος.

2. Γράψιμο: Κι ας λέγαν οι ντανταϊστές, κι ας έλεγε κι ο Joseph Beuys – δεν μπορεί ο καθένας να γράφει, δεν γίνεται ο καθένας να παράγει κοσμοεικόνες, δεν μπορεί όλος ο κόσμος να αξιώνει το αμφίβολο status του συγγραφέα. «L' écriture doit rester rare / Το γράψιμο πρέπει να μένει σπάνιο», έγραψε ο Guy Debord. Επίσης, έγραψε: «Pour savoir écrire il faut avoir lu, et pour savoir lire il faut savoir vivre / Για να ξέρεις να γράψεις  πρέπει να έχεις διαβάσει, και για να ξέρεις να διαβάσεις πρέπει να ξέρεις να ζήσεις».

Σταύρος Ζουμπουλάκης - Χρυσή Αυγή και Εκκλησία. Εκδόσεις: Πόλις. Σελίδες: 1153. Ξεχώρισα τον Ζουμπουλάκη: Πασχαλιάτικα κλειδώθηκα και διάβασα περί τα δέκα βιβλία για τον ναζισμό και τη Χρυσή Αυγή. Θα τα παρουσιάσω εδώ, βαθμιαία. Αρχίζω από σήμερα. Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο πιο μεστός δοκιμιογράφος των τελευταίων ετών, συγκεντρώνει οχτώ κείμενα για το θέμα στον τόμο Χρυσή Αυγή και Εκκλησία (εκδ. Πόλις). Πρόκειται για την ουσιαστικότερη και ακραιφνώς πρακτική ανάλυση του ζητήματος και συνάμα πρόταση υπέρβασής του. Με λόγο ακριβείας, είτε πρόκειται για συνέντευξη είτε για δοκίμιο είτε για διάλεξη, ο Ζουμπουλάκης παρουσιάζει τις πραγματικές διαστάσεις και όψεις του πράγματος: «Η Χρυσή Αυγή είναι από της ιδρύσεώς της μια καθαρά ναζιστική οργάνωση [...] αντιχριστιανική και παγανιστική» (σ. 39), και: «Η Χρυσή Αυγή δεν είναι ακροδεξιό λαϊκιστικό κόμμα~ είναι ναζιστικό κόμμα που δρα ως εγκληματική συμμορία» (σ. 47). Σε αντίθεση με άλλους αναλυτές που καταπιάστηκαν με το ζήτημα, δεν ονειροπολεί, δεν αερολογεί, δεν καταφεύγει σε επαναστατικά ή/και ουτοπικά ευχολόγια. Μένει στο πρακτέο. Και, κάτι πολύ σημαντικό στην εποχή της καλπάζουσας υβριστικής, υστερικής αμετροέπειας, είναι συγκεκριμένος, δεν προχωρεί με ευσεβείς πόθους ή με προκατασκευασμένες από ιδεολογίες θέσεις, αλλά με ανοιχτά μάτια. Γράφει ο Ζουμπουλάκης, ο οποίος αντιτίθεται σθεναρά στη λεγόμενη θεωρία των δύο άκρων: «Απαιτείται μια πανστρατιά, δεν πρέπει η αντιμετώπιση της Χρυσής Αυγής να γίνει μια μονομαχία αναρχοαυτόνομων και ναζιστών» (σ. 48). Και: «Αυτοί που μπορούν περισσότερο να απονομιμοποιήσουν τη Χρυσή Αυγή ιδεολογικά και ηθικά είναι οι άνθρωποι και οι θεσμοί του συντηρητικού κόσμου. Αν η υπόθεση της Χρυσής Αυγής γίνει μια μονομαχία ανάμεσα σε αυτήν και τον ΣΥΡΙΖΑ ή τον αντιεξουσιαστικό χώρο, νομίζω ότι τότε είναι χαμένο το παιχνίδι. Αντίθετα, αν η Εκκλησία εξέδιδε μια βαρυσήμαντη και ρητή, επίσημη ανακοίνωση καταδίκης της Χρυσής Αυγής ή αν έκανε κάτι παρόμοιο η Ακαδημία Αθηνών, πιστεύω ότι αυτό θα αποτελούσε σοβαρή απονομιμοποίησή της» (σ. 84).

Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης - Το Βυζάντιο έχει ρεπό. Εκδόσεις: Αρμός. Σελίδες: 6874. Αμηχανία: Οι δύο δυναμικές τάσεις της ελληνικής πεζογραφίας τον τελευταίο καιρό, ήτοι η ενασχόληση με τα δεκεμβριανά (του 2008) και την κρίση, αφενός, και μια περιδιάβαση/καταβύθιση στο παρελθόν, μια ερωτοτροπία με το (εμπορικό/πιασάρικο) ιστορικό μυθιστόρημα, αφετέρου, προκαλούν αμηχανία. Οι συγγραφείς, θαρρείς, θέλουν να κάνουν κατεπειγόντως κάποιο μίνι σουξέ ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν σε ένα περιβάλλον μάλλον σαραβαλιασμένο, όλο αντιξοότητες, κυρίαρχο άρωμα του οποίου είναι η σπασμωδικότητα. Συνέπεια είναι τα τραβηγμένα απ' το μαλλί ευρήματα, μια φάλτσα επινοητικότητα, τα χνάρια της εσπευσμένης, της με-το-ζόρι έρευνας και, το χειρότερο, η γλωσσική ατσαλιά, το στυλιστικό βατερλώ. Οι συγγραφείς φτάνουν σ' εκείνο το ολέθριο (για τους ίδιους) στάδιο του «γλειψίματος του αναγνώστη» για το οποίο προειδοποιούσε ο Ρολάν Μπαρτ. Το να επιχειρείς να κολακέψεις το κοινό είναι η ασφαλέστερη ατραπός προς τον αφανισμό – τον αφανισμό σου ως δημιουργού.

Κάρολος Τσίζεκ - H Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής. Εκδόσεις: Κίχλη. Σελίδες: 2215. Πώς ξεχωρίζουμε τα βιβλία που (ήδη, αλλά και θα) ξεχωρίζουν: Δες το Αυτόματο του Θάνου Σταθόπουλου (εκδ. Γαβριηλίδης), δες το Βυζάντιο έχει ρεπό του Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη (εκδ. Αρμός), δες τη Λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής του Κάρολου Τσίζεκ (εκδ. Κίχλη): καμία παραχώρηση στο όποιο ιδεατό ή κατά φαντασίαν αναγνωστικό κοινό, καμία προσχώρηση στην τάχατες ασφάλεια κάποιου γνώριμου είδους ή ύφους, παρά πεισματική προσήλωση στον πλούτο της γλώσσας, αγωνία να ειπωθεί κάτι με νόημα μεστό, απόπειρα διάνοιξης νέων δρόμων στη γραπτή έκφραση, μέγιστη μέριμνα για τις δυνατότητες και τη χρήση της ομιλίας, όπως θα έλεγε ο αρχιμάστορας Αγιονικοκαρούζος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ