Βένα Γεωργακοπούλου

Βένα Γεωργακοπούλου Facebook Twitter
0
1 Ουίλιαμ Τρέβορ, Οι εργένηδες των λόφων
Ελληνικά Γράμματα

Τα διηγήματα δεν είναι το αναγνωστικό μου φόρτε, μου δημιουργούν την αίσθηση -κακώς- ότι χάνω την ώρα μου. Αυτός ,όμως, ο τεράστιος Ιρλανδός συγγραφέας μ’ έκανε να καταπιώ τη γλώσσα μου, μού δημιούργησε τη διάθεση να αγοράσω το βιβλίο του κατά εκατοντάδες και να το μοιράζω στο δρόμο. Το διαβαστερό μυθιστόρημά του Η ιστορία της Λούσι Γκολτ ήταν υπερβολικά συμβατικό. Τώρα, όμως, κατάλαβα γιατί τον έχουν συγκρίνει με τον Τσέχοφ. Τέτοια κατασκευαστική ευφυΐα, τόση ευγένεια και ανθρωπισμός στο χειρισμό περίεργων, μοναχικών, μυστήριων ηρώων είχα χρόνια πολλά να βρω σε βιβλίο.

2 Αγγέλα Καστρινάκη, Έρωτας στον καιρό της ειρωνείας
Ελληνικά Γράμματα

Εδώ συνέβη ακριβώς το αντίστροφο. Τα διηγήματα της Καστρινάκη ήταν πάντα από τα αγαπημένα μου, γι’ αυτό και το πρώτο της μυθιστόρημα ήταν αναγνωστική επιταγή. Δικαιώθηκα. Μια ιστορία ερωτικού τριγώνου στα χέρια της δεν μπορεί ποτέ να γίνει ροζ. Άλλωστε, ο υπερτροφικός συγγραφικός της εγκέφαλος είναι συνεχώς παρών, σχολιάζοντας και εξηγώντας την ίδια του τη δουλειά. Απνευστί το διάβασα. Παρόλο που ναι, είμαι κι εγώ από εκείνους που η συγγραφέας κατηγορεί ότι στην Ελλάδα ουδέποτε θεώρησαν τον έρωτα λογοτεχνικό «θέμα για σοβαρούς ανθρώπους».

3Αραβίντ Αντίγκα, Ο Λευκός Τίγρης
μετ. Ρένα Χατχούτ
Modern Times

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιο κορυφαίο βρετανικό βραβείο πηγαίνει προς Ινδία-Πακιστάν μεριά. Και ούτε είναι καμιά λογοτεχνική αποκάλυψη το φετινό Booker. Πόση, όμως, τόλμη και φώτιση χρειάζεται ένας συγγραφέας, που ζει, μάλιστα, στην Ινδία και όχι στο Λονδίνο, για να κατεδαφίσει την ίδια του την πατρίδα -πλούσιους και φτωχούς, ινδουϊστές και μουσουλμάνους, σοσιαλιστές και καπιταλιστές; Και όλα αυτά για να εκφράσει την απελπισία του μπροστά στο κοινωνικό και πολιτικό της χάλι. Πολύ χρήσιμο αλλά και απολαυστικό.

4Τζούλιαν Μπαρνς, Χωρίς να φοβάμαι τίποτα πια
μετ. Αλεξάνδρα Κονταξάκη
Μεταίχμιο

Δεν ήταν ό,τι πιο έξυπνο να το διαβάσω χριστουγεννιάτικα, με την κατάθλιψη των γιορτών να επιβαρύνει το θέμα του, που είναι ο θάνατος. Το έχουν πει «αυτοβιογραφία», θα το ’λεγα πραγματεία για τον κοινό ανθρώπινο τρόμο μπροστά στο αναπόφευκτο τέλος της ζωής. Και, φυσικά, ο τίτλος λέει ψέματα, κανέναν φόβο δεν ξεφορτώνεται ο Μπαρνς. Μάλλον τον μεταδίδει και στους άλλους. Τώρα γιατί το προτείνω; Γιατί ό,τι και να γράψει ο συγγραφέας τού Παπαγάλου τού Φλομπέρ αξίζει τον κόπο.

5Φίλιπ Ροθ, Η Αντιζωή
μετ. Χριστίνα Ντόκου
Πόλις

Άφησα τον Ροθ για τελευταίο, γιατί, αν και γραμμένο το 1986, αυτό το μυθιστόρημά του είναι το πιο επίκαιρο απ’ όλα τα παραπάνω. Εντάξει, στην Αντιζωή ο αγαπημένος μας συγγραφέας είναι ο τέλειος, σύνθετος, δύσκολος, στρυφνός Ροθ - όσο γερνάει τόσο πιο απλός και λιτός γίνεται. Το τμήμα, όμως, του βιβλίου που αφορά το Ισραήλ και το πολιτικό του πρόβλημα, δίνοντας το λόγο σε ένα φανατικό, φασίστα έποικο αλλά και σε έναν προοδευτικό, απογοητευμένο διανοούμενο, είναι ό,τι πρέπει για τις μέρες μας. Μέρες ρουκετών της Χαμάς και βομβαρδισμών του Ολμέρτ.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ