Κάτι για τον Σταμ.

Facebook Twitter
0

 

 

Χθες το βράδυ η θερμοκρασία έπεσε ελάχιστα στην Αθήνα. Βραστός ο αέρας που ξεφυσούσαν οι αποθήκες και τα εγκαταλειμένα κτίρια της Πειραιώς. Κατηφορήσαμε αυτόν τον παράξενο δρόμο με τη μηχανή και φτάσαμε στην αυλή του Ελληνικού Κόσμου. Άσπρα τραπεζάκια και καρέκλες στο γιγαντιαίο πλακόστρωτο, μια σκηνή – εξέδρα μπροστά. Πήραμε μπύρες από την καντίνα και καθίσαμε. Είναι νομίζω η δεύτερη ή τρίτη χρονιά που ο Σταμάτης Κραουνάκης θυμάται τα παλιά αναψυκτήρια και φτιάχνει μια παράσταση με την Σπείρα – Σπείρα του, ειδική (κατά τη γνώμη μου) για κάτι νύχτες σαν αυτήν που στην πόλη όλα φλέγονται, τα δελτία ειδήσεων είναι σκέτη απελπισία και η θάλασσα μακριά.

Τα φώτα σβήνουν, πρώτος στη Σκηνή ανεβαίνει ο Σταμάτης, δεν μου κάνει καθόλου εντύπωση η αμεσότητα που έχει με το κοινό. Είναι κάτι που το έχει δουλέψει χρόνια. Έχει κάνει προσπάθεια να μην τον αντιμετωπίζουν ως έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες και στιχουργούς που έβγαλε η Ελλάδα μετά τον Χατζιδάκι, αλλά σαν έναν από το πλήθος. Είναι σα να είδε πρώτος την κατηφόρα που επρόκειτο να πάρει η Ελλάδα και ήξερε πως ο μόνος τρόπος να μην τον πάρει αυτή η κατηφόρα είναι να λειτουργήσει σε μικρότερα μεγέθη και να μην ζητά από το κοινό του πράγματα που ήδη άρχισαν να ξενίζουν.

Ανάβει τσιγάρο, ζητά καφέ και τασάκι, λέει αστεία, αφηγείται (με εκπληκτική ακρίβεια και σωστότατο Αριστοφανικό ύφος) την πλοκή του Πλούτου -και ξεκινά με το τραγούδι της Πενίας. Επισημαίνει πως τον ενοχλεί όταν οι σκηνοθέτες απεικονίζουν την Πενία στα έργα τους ως μια κακοτράχαλη, άσκημη, βρώμικη, αγριογυναίκα. Αυτός πάντα τη φανταζόταν να είναι μια νοικοκυρεμένη εξηντάρα, βιοπαλαιστής, νοικοκυρά που τα φέρνει βόλτα με έξι παιδιά και 600 ευρώ το μήνα μισθό. Μου άρεσε αυτό, άλλη μια φορά διαπιστώνω πως ο Σταμ ξέρει πολύ καλά το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένη αυτή η χώρα και δεν έχει ψευδαισθήσεις για την καταγωγή μας αλλά ούτε και το μέλλον μας.

Η νύχτα συνεχίζεται, με τραγούδια δικά του και άλλων συνδυασμένα τέλεια, η υπόλοιπη Σπείρα ανεβαίνει στη Σκηνή, η πανέμορφη guest ηθοποιός Αγλαία Παπά. Ο τόνος είναι πικρόγλυκος. Ακραία, αστεία νούμερα με τραγούδια εξόχως υβριστικά εναντίον των πολιτικών και των τραπεζιτών, της καριόλας της Μέρκελ, της κακομοίρας της Αριστεράς, κατάρες να φάνε όλοι σκατά, τραγούδια που οι στίχοι τους παραλλάζουν και γίνονται ανελέητη σάτιρα εναλάσσονται με τραγούδια που η ενορχήστρωση, η ερμηνεία, το συναίσθημα που αναδύουν είναι τόσο αριστοτεχνικά δοσμένη που σε τσακίζει. Συνέχεια συγκινείσαι ή γελάς με χαχανητά. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή μας τώρα τελευταία δηλαδή.

Τι στυλ έχει αυτό το θέαμα; Του δρόμου φυσικά. Ο δημιουργός αυτός έχει μανία με τον πυρήνα της δημιουργίας. Με την ουσία. Και καθόλου με το περιτύλιγμα, κάτι που έχουμε μπουχτίσει να βλέπουμε τελευταία. Να ειπωθούν τα τραγούδια σωστά, να ακουστούν οι λέξεις σωστα μέχρι και την τελευταία παύση και ανάσα, να αποδοθεί το συναίσθημα, να έρθουμε «στην ίδια τη συχνότητα», το χιούμορ να είναι ακραίο κοφτερό, υβριστικό να σε γονατίζει στα γέλια και συνάμα να μιλάει πιο αληθινά για το σήμερα από όλα όσα έχεις ακούσει τελευταία. Από κει και πέρα όλα είναι φτιαγμένα με budget υλικά. Δεν θα δεις υπερπαραγωγή -αν είσαι κακοπροαίρετος μπορεί να πεις πως μοιάζει με σχολική παράσταση. Μη γελιέσαι όμως, γιατί η υπερπαραγωγή είναι οι φωνές αυτών των παιδιών, που όμοιές τους δεν υπάρχουν στο μουσικό σκηνικό της σημερινής Ελλάδας (αλήθεια, πού τους βρίσκει και πόσο τυχεροί είναι! ελπίζω να το καταλαβαίνουν, διότι οι φωνές τους πουθενά αλλού δεν θα ακουστούν καλύτερα), η υπέροχη και πανέμορφη Αγλαία Παπα που επιλέγει για δεύτερο καλοκαίρι αυτό το αναψυκτήριο για να τραγουδάει παρέα με τη Σπείρα, να χορεύει με τον ενθουσιασμό ενός δεκαεφτάχρονου, να χαμογελά σαν μοντέλο της Maybeline αλλά και να αποδίδει με μια τρομακτική ένταση ένα σκοτεινό και λυτρωτικό μονόλογο. Απλώς υπέροχη.

Είναι πολλά ακόμα για τα οποία θα μπορούσα να σας γράψω: το νούμερο με τα Δυό Παλτα που τα γέλια μας ακούγονταν μέχρι την Πειραιώς 260. Τον Σταμάτη να τραγουδάει το «Κάνε λιγάκι υπομονή» και να το συνεχίζει με το «Καινούρια τώρα ζωή», το α καπέλα με τα Δειλινά της Μοσχολιού, το φιλί που έστειλε στον ουρανό μόλις ερμήνευσε το «Όταν έχω εσένα» του Μητροπάνου, το πόσο τέλεια ταίριαξε το «Γελεκάκι» αμέσως μετά από τον μονόλογο ενός πολύ ταλαντούχου μέλους της Σπείρας που μιλάγε για το πώς φτάσαμε ως εδώ, ένα αγόρι που η εκπληκτική φωνή του θύμιζε κάπως  Ηλία Λιούγκο που είπε ένα ονειρικό τραγούδι (νομίζω πως εκείνη τη στιγμή σα να σταμάτησε λίγο ο χρόνος με αυτήν την ερμηνεία -ποιο να ήταν άραγε αυτό το τραγούδι, μακάρι να ‘ξερα, ήταν πάντως αριστούργημα), την ευφυέστατη αντικατάσταση της λέξης νύχτα με το όνομα Νίτσα σε καμιά δεκαριά τραγούδια που έκανε τους θεατές να γελάνε με την καρδιά τους,  μα και την επιλογή του Καληνύχτα μη φοβάσαι δεν σε ξέχασε κανείς, πάντα εσύ στο τέλος θα ‘ σαι η μεγάλη της σκηνής που μετατράπηκε σε  Καλέ, Νίτσα μη φοβάσαι… και έκλεισε το μάτι στην Πενία του Πλούτου. Πιο ταιριαστή παράσταση όχι μόνο για να περιγράψει αυτό που ζούμε αλλά και για να δώσει ελπίδα δεν υπάρχει φέτος στην Αθήνα.

Θα ήθελα να επισημάνω κάτι για τον αρχηγό αυτής της φάσης. Στην εποχή του φώτοσοπ που διανύουμε δεν είναι εύκολο να είναι ένας καλλιτέχνης ειλικρινής. Και εσείς κύριε Κραουνάκη μας τιμάτε εδώ και χρόνια παραδίδοντας μας ένα έργο που μας συνεφέρνει, μας επαναφέρει στα μέτρα και το συναίσθημα που θα έπρεπε να έχουμε, συνεχίζετε άψογα το έργο όλων όσων θαυμάζετε και αγαπάτε. Ίσως και να είστε πια ο μοναδικός που το κάνει σε αυτήν τη χώρα που οι συνάδελφοι σας θεωρούν «επικοινωνία με το ελληνικό κοινό» την εκτέλεση ενός ορατορίου ντυμένοι στα φράκα τους σε κάποιο μεγάλο θέατρο. Μαστιγώνετε το έργο σας με χιούμορ και δεκάδες επιθεωρησιακές παραλλαγές (διότι είναι υψηλό και δεν φοβάται) όταν άλλοι κλείνουν τα δικά τους, τα πολύ κατώτερα, σε γυάλινες βιτρίνες. Εγώ ξέρω πως μόνο τα δικά σας στέκονται δίπλα στα μεγέθη του Χατζιδάκι, του Άκη Πάνου, της Μοσχολιού και δεν έχω κανένα ορατόριο δικό τους στο i-pod μου. Ευχαριστώ λοιπόν που μου ξυπνάτε το συναίσθημα ελπίζω η Σπείρα να συνεχίσει να σκίζει για πάντα.

 

 

Φωτό: Γιώργος Τζιλιάνος.

 

 

«ΔΕ ΜΑΣΑΜΕ!!! 2012 ΦΙΛΙΑ!»

Αίθριο Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

Πειραιώς 254, Ταύρος, Τηλ. 212 254 0300

www.theatron254.gr

Παραστάσεις: κάθε Δευτέρα, Τετάρτη,Παρασκευή, Σάββατο στις 9.30μ.μ.

Τιμές Εισιτηρίων: Γενική είσοδος 14 ευρώ, Νεανικό (έως 26 ετών) 10 ευρώ, Κάτοχοι Persona Κάρτα 10 ευρώ

 Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων θα επιτρέπονται το κάπνισμα, το ποτό και τα εδέσματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νερούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ