Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει»

Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει» Facebook Twitter
Θανάσης Αλευράς, Πάνος Μουζουράκης
0
Πείτε μας μερικά πράγματα για το «Burlesque Music Show».

Πάνος Μουζουράκης: Ο τίτλος ήταν ιδέα της Ελένης (σ.σ. Γκασούκα). Εγώ δεν ήξερα τι είναι το burlesque, μέχρι που με καθησύχασαν λέγοντάς μου ότι είναι αυτό που κάνουμε πάντα –βλέπε Ήρωες και Τα Άπαντα–, απλώς τώρα το ονομάζουμε κιόλας.

Θανάσης Αλευράς: Η γνωστή αναρχία αλληλουχίας τραγουδιών και σκετς και κρυφών νοημάτων που ενορχηστρώνονται από το συναίσθημα της αγάπης και την επιθυμία της αποδοχής, για να μας βρει το τέλος της βραδιάς αγκαλιασμένους και καλύτερους.

Κάθε δεύτερη Παρασκευή θα εμφανίζεται και κάποιος καλεσμένος-έκπληξη. Τι ακριβώς θα κάνει εκεί;

Π.Μ.: Ο καλεσμένος αποτελεί απλώς την αφορμή της μάζωξης αυτής και σηματοδοτεί την ανάγκη μας για ενότητα.

Θ.A.: Επίσης, μας κρατάει σε εγρήγορση για την αναδιαμόρφωση του προγράμματος, μια και μπορεί ν' αλλάζει ανά βδομάδα ή να κάθεται και για παραπάνω από δύο, δημιουργώντας έτσι το απρόβλεπτο της παράστασης για τον θεατή και βγάζοντας τον καλλιτέχνη-καλεσμένο από τον ρόλο του «να κόψουμε εισιτήρια».

Στην επίσημη περιγραφή της η παράσταση αναφέρεται ως «μία αισθητική επανάσταση ενάντια στην υστερία των καμπαρέ που σαρώνουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία». Tι είναι αυτό που δεν σας αρέσει στα καμπαρέ και πού αποδίδετε αυτήν τη μαζική στροφή προς θεάματα βγαλμένα από το παρελθόν;

Θ.Α.: Πλάκα κάνουμε, μας αρέσουν παρά πολύ τα καμπαρέ. Το burlesque ανέκαθεν ήταν μια χοντροκομμένη σάτιρα της καθημερινότητας, τα μιούζικαλ και τα καμπαρέ είναι στη μόδα, οπότε μπαίνουμε κι εμείς στη λογική του «όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια». Η ανάγκη μας για το παρελθόν, τη λησμονιά και τη ρίζα δημιουργείται πρώτον επειδή ζούμε στην εποχή του «κάθε πέρσι και καλύτερα» και δεύτερον επειδή υποσυνείδητα ξέρουμε ότι στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει και προσπαθούμε να θυμηθούμε.

Παίζετε, χορεύετε, σατιρίζετε, τραγουδάτε. Πάντως, αν ζούσατε στις αρχές του 20ού αιώνα, μάλλον σε κάποιου τύπου καμπαρέ της εποχής θα εμφανιζόσασταν, έτσι δεν είναι;

Θ.Α.: Εγώ με τα μπουλούκια της Μαρίκας Σουέζ και ο Πάνος σε κάποιο περιοδεύον τσίρκο. Μου αρέσουν αυτά τα σύνθετα είδη θεάματος. Mε διασκεδάζουν και να τα βλέπω και να τα κάνω.

Φέτος συναντιέστε επί σκηνής για μια ακόμα φορά. Τι είναι αυτό που έχετε ανακαλύψει ο ένας στον άλλον και σας αρέσει τόσο πολύ να συνεργάζεστε;

Π.Μ.: Ο Θανάσης, εκτός από αδιαμφισβήτητο ταλέντο πολλών επιπέδων, είναι και εξαιρετικός συνεργάτης, ισορροπιστής καταστάσεων, δημιουργικό μυαλό και το τελευταίο που ανακάλυψα είναι ότι μπορεί όχι απλώς να τραγουδήσει, όπως ένας ηθοποιός οφείλει, αλλά και να σταθεί επάξια πάνω στη σκηνή ως τραγουδιστής, με μια φωνή που σε καθηλώνει ερμηνευτικά και τονικά.

Θ.Α.: Φτάνει, φτάνει, Πάνο! Στον Πάνο βρίσκω, πέρα απ' τη φωνάρα του, που είναι...

Π.Μ.: Φτάνει, φτάνει! Τα είπες όλα!

Πόσο διαφορετικοί είστε ως καλλιτέχνες;

Θ.A.: Είμαστε ακραία διαφορετικοί και ακραία όμοιοι κάποιες φορές. Με τον Πάνο αισθάνομαι ότι είμαστε οι δυο πλευρές του ίδιου νομίσματος.

Π.Μ.: Like a brother from another mother.

Στη σκηνή λειτουργείτε περισσότερο με τη μέθοδο της αλληλοσυμπλήρωσης ή έχετε διαπιστώσει και κοινά στοιχεία μεταξύ σας;

Π.M.: Υπάρχει η αλληλοσυμπλήρωση κατά κύριο λόγο, που πηγάζει νομίζω από έναν αμοιβαίο σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και στο ταλέντο του άλλου. Aυτό δημιουργεί έναν θεμιτό ανταγωνισμό που μας κάνει καλύτερους.

Θ.Α.: Όλο αυτό, χωρίς υπολογισμούς και δεύτερες σκέψεις. Απ' την ψυχή μας και αυθόρμητα.

Οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις με σατιρικό περιεχόμενο βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Θ.Α.: Η σάτιρα ξορκίζει το κακό.

Π.Μ.: Είναι από τις λίγες καλές ελληνικές συνήθειες. Η σάτιρα λειτουργεί σαν ένας καθρέφτης. Μέσα από το γελοίου του δράματος μπορείς να συνειδητοποιήσεις μεγάλες αλήθειες, ακόμα και να πάρεις αποφάσεις.

Tα τελευταία χρόνια γίνεται πολλή κουβέντα για τον λόγο που πρέπει να αρθρώνει ο καλλιτέχνης και τη στάση που πρέπει να κρατά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που διανύει δύσκολες στιγμές. Τελικά, μήπως ο καλλιτέχνης είναι αναγκαίο να κάνει απλώς καλά τη δουλειά του και τίποτα παραπάνω;

Π.Μ.: Εγώ με την άρθρωση είχα πάντα ένα θέμα. Από μικρό παιδί μου έλεγε ο πατέρας μου «μίλα πιο καθαρά, παιδί μου, δεν καταλαβαίνω τι λες». Αργότερα, προσπάθησα και το διόρθωσα το θέμα μου αυτό, αλλά ο κόσμος πάλι δεν καταλάβαινε. Οπότε σκέφτηκα ότι δεν έχει σχέση με το πόσο ξεκάθαρα θα πεις κάτι – ο κόσμος πάντα θα ακούει μόνο αυτά που τον συμφέρουν και θα καταλαβαίνει όσα θέλει.

Θ.Α.: Εγώ θα απαντήσω με έναν στίχο του ποιητή: «Καλύτερα που δεν μιλάς, τα λόγια μας ξεχνιούνται. Όσα ποτέ δεν είπαμε, αυτά δεν λησμονούνται».

Αν για το κοινό μια παράσταση στην οποία θα περάσει καλά και θα ξεχαστεί για λίγες ώρες από τα όποια προβλήματά του είναι μια σύντομη απόδραση από την καθημερινότητα, για τον καλλιτέχνη ποιο είναι το καταφύγιο;

Π.M.: Τα δύο άκρα είναι το καταφύγιό μου από την πραγματικότητα. Το ένα, στο σπίτι μου, όταν ησυχάζουν οι φωνές, καλοταϊσμένες κι έτοιμες για ύπνο, και το άλλο η απόδρασή μου από αυτό, με το να φορτώνω το πρόγραμμά μου με τόσες δουλειές, που είναι αδύνατον να ανταποκριθώ 100% σε όλες. Από αυτό το χάος που δημιουργείται περιμένω να βγει αυτό το εξαιρετικό και αναπάντεχο, για να έχω κάτι να ταΐσω τις φωνές πριν πέσουν να κοιμηθούν.

Θ.Α.: Η μουσική, το σπίτι μου, τα κεριά μου. Η στιγμή που απολαμβάνεις αυτό που έφτιαξες και το μοιράστηκες και αλάφρυνες τις ψυχές των ανθρώπων, βελτιώνοντας έτσι το κάρμα σου.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ