H Τζόνι Μίτσελ έγινε 70 ετών!

H Τζόνι Μίτσελ έγινε 70 ετών! Facebook Twitter
1

Στις 7 Νοεμβρίου 1943 γεννήθηκε στον Καναδά η Ρομπέρτα Τζόαν Αντερσον. Η μητέρα της ήταν δασκάλα. Ο μπαμπάς της αξιωματικός της Καναδικής Αεροπορίας. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της, συνέπεσαν με τον πόλεμο κι έτσι η μικρή Ρομπέρτα τα πέρασε περιπλανώμενη από την μια στρατιωτική βάση στην άλλη. Στην ηλικία των 8, περνά πολιομυελίτιδα καθώς η επιδημία είχε χτυπήσει τον Καναδά. Νοσηλεύεται για καιρό και μετά από χρόνια παραδέχεται πως ο χειμώνας εκείνος που πέρασε στο νοσοκομείο ξύπνησε μέσα της την πρώτη επιθυμία για το τραγούδι. Την είπαν ότι μπορεί να μην περπατούσε ξανά αλλά εκείνη είχε ήδη βρει τον τρόπο να θεραπευτεί: χόρευε ασταμάτητα σε πάρτυ Ρέι Τσαρλς και Ελβις Πρίσλεϊ.

Το 1957 αγόρασε ένα γιουκαλίλι. Η πραγματική της επιθυμία ήταν μια κιθάρα αλλά η παραδοσιακή της μητέρα αρνήθηκε να την φέρει σε επαφή με τις "ξενόφερτες" παραδόσεις. Επειτα άρχισε δειλά να τραγουδά σε διάφορα συνοικιακά μπαρ, στους δρόμους, όπου έβρισκε πρόθυμο ακροατήριο. Το 1968 μπήκε στη δισκογραφία, το 1969 ήρθε το πρώτο Γκράμι και το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται.

Ο,τι κι αν έκανε η Τζόνι Μίτσελ σε αυτά τα 45 χρόνια καριέρας είχε την προσωπική της σφραγίδα κι ένα ασίγαστο πάθος: Ανανέωνε διαρκώς το ενδιαφέρον της για την μουσική. Λάτρεψε την ζωγραφική. Μίλησε με ειλικρίνεια και αμεσότητα. Κάπνισε αρειμανίως. Ανύπαντρη και απένταρη απέκτησε το 1965 μια κόρη που έδωσε τελικά για υιοθεσία και ξανασυνάντησε 32 χρόνια μετά. Εμπλεξε στους πειραματισμούς της την φολκ με την τζαζ. Αμφισβήτησε πρόσφατα τον άλλοτε συνοδοιπόρο της Μπομπ Ντίλαν. Κι εν τέλει υπήρξε από τις προσωπικότητες εκείνες που επηρέασε όσο λίγοι τους νέους.


Στην πολύ συχνή ερώτηση "ποιες ήταν οι βασικές σας επιρροές" που τίθεται σε νέους τραγουδοποιούς, η Τζόνι Μίτσελ είναι πάντα στις πρώτες σειρές. Η Independent αναζήτησε την αφρόκρεμα μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών και τους ζήτησε να μαρτυρήσουν τί στην πραγματικότητα τους συνδέει με αυτήν την σπουδαία γυναίκα.

Ρούφους Γουέινράιτ


"Ήταν η μουσική, οι στίχοι ή η σαγηνευτική της προσωπικότητα; Η εμπειρία που έζησα πάντως τον περασμένο Ιούνιο στο Φεστιβάλ Luminato του Τορόντο, όπου αντίκρισα και τα τρία αυτά στοιχεία την ίδια στιγμή, άλλαξαν τη ζωή μου και τις ζωές όσων έστεκαν δίπλα μου. Η γυναίκα αυτή είναι ένας θρύλος και, όπως συμβαίνει με όλους τους μυθικούς θησαυρούς – βιβλία, πίνακες, περφόρμερ κ.ά–, σε μεταμορφώνουν με τη θέλησή σου, σε κάνουν καλύτερο, από τη στιγμή που θα βρεθείς στο δημιουργικό τους μονοπάτι".

Τζέιμς Μπλέικ

"Μέχρι να κυκλοφορήσει το πρώτο μου άλμπουμ είχα ακούσει μόνο το «Blue». Μετά την κυκλοφορία του έκανα ένα φλας μπακ και άκουσα το Clouds και το Song to a Seagull. Όσο δύσκολο κι αν είναι να παραδεχθώ ότι έχω λίγους δίσκους της, ενθουσιάζομαι στην ιδέα ότι θα ανακαλύψω το έργο της στην υπόλοιπη ζωή μου – όπως όταν τραβάς την κουρτίνα αργά αργά για να αποκαλύψεις τη γενική εικόνα. Η συνάντηση μαζί της με διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία αυτή δεν θα είναι ποτέ βαρετή. Έχει μια διαπεραστική ειρωνεία – όλο το απόγευμα το περάσαμε γελώντας. Το να γνωρίζεις αυτή την πλευρά μ' έκανε να ξαναθυμηθώ κάποιους στίχους από το Clouds και το Blue. Με τις συμβουλές της φρέσκες ακόμη στο μυαλό μου, έγραψα το δεύτερο άλμπουμ – Overgrown- στο αεροπλάνο της επιστροφής. Η μουσική της Τζόνι μου θυμίζει πάντα ότι η μελωδία είναι ευέλικτη και εάν θέλεις να επανεφεύρεις τον εαυτό σου, όπως το έχει κάνει εκείνη, πρέπει να αφήνεσαι κάθε φορά στην «άμπωτη» και την «παλίρροια». Η Τζόνι είναι το καλύτερο φάρμακο, όταν μπλοκάρεις μουσικά".

Κέιτι Μελούα

"Το πρώτο τραγούδι της Τζόνι Μίτσελ που άκουσα ήταν το "Marcie". Θυμάμαι ήταν σας να χτυπήθηκα από το πώς είχε χρησιμοποιήσει τα μουσικά χρώματα κι από την ικανοτητά της να διηγείται μια ιστορία και να μας μεταφέρει σε αυτήν μέσα σε λίγα λεπτά. Ως καλλιτέχνης, που είναι μεθυστική. Στιχουργικά, είναι δυναμίτης.

Στην πορεία είδα ένα φίλο που περνούσε μια ταραχώδη ερωτική σχέση. Άκουγε το "A Case of You" (στην ορχηστρική εκδοχή) και διαπίστωσα πως αυτό το τραγούδι τον έσωσε. Ως τραγουδοποιός κι εγώ αισθάνομαι πως αυτή είναι η απόλυτη κατάκτηση στην οποία προσβλέπω: να λέω μια ιστορία φαίνεται τόσο προσωπική μου κι η οποία συγχρόνως εκφράζει και επηρεάζει βαθιά τον ακροατή".

Κορίν Μπέιλι Ρέι

"Έμαθα το άλμπουμ Blue από τον τραγουδοποιό Rod Bowett αφού άκουσε ένα ντέμο του δικού μου τραγουδιού «Like a Star». «Αυτό θα το λατρέψεις», μου είπε. Αμέσως άνοιξε μπροστά μου ένας κόσμος υπόγειων επιθυμιών, «ταξιδιού, ταξιδιού, ταξιδιού», εμπιστευτικής εγγύτητας και θηλυκής δύναμης που ταρακούνησε την ψυχή κι ακουγόταν σαν τον ήχο των πουλιών. Δεν μπορούσα να πιστέψω τους τίτλους των τραγουδιών της, τόσο γεμάτοα από μνήμες, ειδικά το κομμάτι «The Last Time I Saw Richard». Τέτοιοι τίτλοι σου επιτρέπουν να γράψεις για οτιδήποτε κια οποιονδήποτε. Τίποτε δεν είναι υπερβολικά ρομαντικό ή πεζό. Τα τραγούδια της έχουν επίσης ταυτιστεί με συγκεκριμένους τόπους δικούς μου. Το Λόρελ Κάνυον, όπου ζω τώρα και ηχογραφώ το νέο μου άλμπουμ, έχει γίνει –μέσω του «California»- μία μεταφορά: όπως όταν τινάζεις τη στάχτη απ' τα παπούτσια σου και ξεκινάς για κάτι καινούριο. Όταν δεν φοβάσαι να αποτύχεις και να πιστέψεις ότι αντέχεις την πτήση στον αέρα".

*****

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια