Γράφεις βιβλίο; Βρες καλό τίτλο

Facebook Twitter
0

Όσο δύσκολο είναι να γράψεις ένα βιβλίο, τόσο δύσκολο είναι να βρεις και τον τίτλο του, λένε μερικοί συγγραφείς. Και πραγματικά, πώς να χωρέσεις σε μερικές λέξεις την αύρα του βιβλίου, να υπονοήσεις το νόημα, να κλείσεις το μάτι και να είσαι και δελεαστικός;

Το «δελεαστικός» είναι αυτό που καίει πιο πολύ απ’ όλα, όταν πρόκειται για πωλήσεις. Και υπάρχουν κανόνες, από παρατηρήσεις που γίνονται, από συγκρίσεις και από την πείρα για το τι τραβάει το μάτι του αναγνώστη μέσα στις στοίβες των βιβλίων και τι όχι. Ρώτησα την «Miss Bookdust» - η οποία έχει τεράστια εμπειρία στο χώρο των βιβλίων κι ελπίζω να μοιραστεί κι άλλα μυστικά της δουλειάς της στο μέλλον.

Απάντησε τα εξής:

** 

Στατιστικά λοιπόν, εμπορικοί είναι οι τίτλοι 2 λέξεων (π.χ. Αμακιγιάριστοι φόβοι, χα!) και η αποφυγή ξένης λέξης.  

Εξαιρούνται οι πολύ μοντέρνοι ή καλτ συγγραφείς (Ρόμπινς, Μουρακάμι, Ευγενίδης).

Η πλάκα είναι ότι πολύ νέοι Έλληνες συγγραφείς μάλλον το 'χουν πάρει μυρωδιά αυτό, γιατί βλέπω όλο και πιο συχνά να εφαρμόζουν...την εξαίρεση. Μόνο που πρέπει να έχεις γίνεις καλτ από μόνος σου κουκλίτσα μου, για να μπορείς μετά να κοτσάρεις τον ξενόγλωσσο ή σιδηρόδρομο τίτλο χωρίς να εκτίθεσαι. Δεν σε κάνει σπουδαίο ο τίτλος από μόνος του.  

Επίσης, πολύ σημαντικό είναι ότι αποφεύγονται τα ζώα. Όσο αβανταδόρικα είναι τα ζωάκια στα βίντεο του youtube, τόσο αποφεύγονται στις εκδόσεις. Προφανώς γιατί δεν είμαστε φιλόζωοι στην Ελλάδα. Από την άλλη έχω δει αναγνώστρια "γατού" ν' αγοράζει χωρίς δεύτερη σκέψη βιβλίο που στην εικόνα είχε γατάκι, χωρίς καν να κοιτάξει το περιεχόμενο, λέγοντας "αχ το χρυσούλι μου!"

Δεν θυμάμαι τον τίτλο αλλά πολύ το ήθελα τότε, το περιεχόμενο να ήταν παντελώς άσχετο με φιλοζωϊκά -π.χ. Ούρσουλα, η ανεπανάληπτη γατούλα του σεξ.

Το πιο τρανταχτό ήταν με βιβλίο πέρα του δέοντος καταξιωμένης συγγραφέως (Μαργαρίτα Καραπάνου). Το χειρότερο εμπορικά βιβλίο της ήταν το Lee&Lou. Και ξένος τίτλος και σκυλάκια στον τίτλο και εξώφυλλο. Μπήκαν στον κόπο να διακρίνουν την αλληγορία (έθαβε το λάιφσταιλ του Κολωνακίου και κάτι παραπάνω) μόνο οι φανατικοί της, οι άλλοι προφανώς νόμιζαν ότι μια τρελέγκω μιλάει για τα σκυλιά του καναπέ της. Τι να πεις;

Επίσης απαγορεύονται στην Ελλάδα οι τίτλοι που αναφέρουν ασθένειες, π.χ. καρκίνος, λευχαιμία κτλ Οκ, ξέρω η Πανούκλα του Καμύ και ο Τροπικός του Καρκίνου είναι εξαιρέσεις.

Αυτό νομίζω μόνο στην Ελλάδα, όταν διάβαζα με μανία Publishers Weekly πολλά χρόνια πριν, μου έκαναν εντύπωση τίτλοι για τέτοια πράγματα και όχι μόνο που πούλαγαν τα άντερά τους. Αυτά για τον καρκίνο και τα new age τύπου, 10 βήματα για να καταπολεμήσετε τον καρκίνο ή -το πιο ακραίο που θυμάμαι- 10+1 βήματα για να παντρευτείτε έναν πλούσιο μαύρο άντρα έδιναν και έπαιρναν.

Στην Ελλάδα δεν έχουμε τέτοια παιδεία, κουλτούρα κτλ. Δεν θέλουμε μάλλον να μας λέει κανείς τι να κάνουμε. Υπάρχει ένα κοινό τέτοιο αλλά όχι μεγάλο.

Διαβάστε ακόμα: Οι παραλίγο τίτλοι σπουδαίων βιβλίων

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ