Ο Εκτορας Λυγίζος κάνει για πρώτη φορά νεοελληνικό έργο

Ο Εκτορας Λυγίζος κάνει για πρώτη φορά νεοελληνικό έργο Facebook Twitter
0

Το πρώτο πράγμα που ρωτήσαμε τον Εκτορα Λυγίζο, ήταν πως πήγε τελικά η ταινία του «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού».

Καλλιτεχνικά πήγε πολύ καλά, εισπρακτικά έκανε γύρω στα 3.000 εισιτήρια. Σύμφωνα με τις συνθήκες που επικρατούν είμαστε όλοι ενθουσιασμένοι. Ολοι ξέρουμε πόσο μικρό είναι το κοινό των ελληνικών ταινιών. Υπάρχει τρομερή καχυποψία, εν μέρει δικαιολογημένη, εν μέρει αδικαιολόγητη.

Γιατί αδικαιολόγητη;

Επειδή αυτή η νέα γενιά που κάνει ταινίες έχει τουλάχιστον στρωτές ιστορίες. Δεν υπάρχει το «δεν καταλαβαίνω». Αλλά νομίζω γενικώς η προηγούμενη χρονιά ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για το σινεμά.

Πιστεύεις ότι για όλο αυτό το κλίμα παίζει ρόλο και η κριτική;

Νομίζω ότι για έναν πολύ περίεργο λόγο, έχει δημιουργηθεί ένα κλίμα γύρω από τα καλλιτεχνικά. Και το ρεπορτάζ και η κριτική έχουν μια πολεμική επιπέδου πολιτικής. Λες και από τα πολιτιστικά μπορεί να κριθούν ζωές. Δηλαδή δεν καταλαβαίνω καθόλου τον τόνο που γράφονται τα κείμενα, είτε τα κριτικά, είτε τα ρεπορταζιακά. Αν η τέχνη είναι κάτι που σε κάνει να νιώθεις καλύτερα, γύρω-γύρω θα έπρεπε να υπάρχει ένα κλίμα αντίστοιχο. Δε μπορείς να την κρίνεις όπως κρίνεις τον Σαμαρά, αν θα σου πει ψέμματα ή όχι.

Φταίει η κριτική ή η πολιτική που ασκείται στον πολιτισμό;

Φυσικά η πολιτική που ασκείται αυτή τη στιγμή στον πολιτισμό είναι αντίστοιχη του ύφους. Και αυτό το ύφος δεν είναι καλό και το ξέρουμε. Και έχουμε επιτρέψει αυτή η παράξενη ηθική να επισκεφθεί και το θέατρο και τον κινηματογράφο. Και ενώ έχουμε δημιουργούς οι οποίοι δε σταματούν ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες διανύουμε μια αντικαλλιτεχνική εποχή. Αλλά, τελικά, ο πολιτισμός είναι ένα παιχνίδι που αντανακλά την εποχή μας, η οποία είναι έτσι.

Ποιο πιστεύεις ότι είναι το βασικό όπλο του δημιουργού σε αυτή τη φάση;

Το βασικό που νομίζω για το οποίο πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι είναι να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας και να θυμίσουμε στον εαυτό μας το λόγο για τον οποίο κάνουμε τέχνη. Όλα τα άλλα είναι προσωπικά μας. Νομίζω ότι αυτό που πρέπει να δώσουμε στον κόσμο να καταλάβει είναι ότι δεν κάνω μια παράσταση ή δε γράφω ένα βιβλίο για να πουλήσω τσαμπουκά. Πάω να κάνω ένα διάλογο. Βεβαίως μπορεί να το κάνεις και σαν τσαμπουκά, αλλά δε μπορεί να υπάρχει εξαρχής η καχυποψία του «εσύ πας να μου κάνεις τον σπουδαίο».

Η δική σου γενιά στο θέατρο είχε δυσκολίες;

Οι δυσκολίες σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που δεν υπάρχει οργανωμένο σύστημα είναι ότι έχεις την τάση, στα πρώτα σου βήματα , για να είσαι αρεστός -και αυτή είναι μια απλή ανάγκη-, να μιμηθείς πέντε πράγματα ή να πας να μοιάσεις με κάτι. Αργότερα χαλαρώνεις, καταλαβαίνεις αυτά τα πέντε πράγματα και καταλαβαίνεις και το λόγο για τον οποίο κάνεις θέατρο. Δηλαδή για να επικοινωνήσεις. Εμένα μου έκανε πολύ καλό το ότι αποφάσισα τα τρία τελευταία χρόνια να μη δουλεύω γύρω- γύρω και να κάνω τα πράγματα μόνος μου σε ένα πολύ κλειστό περιβάλλον.

Δηλαδή;

Δουλεύοντας σε μικρή κλίμακα. Σε μικρές παραστάσεις με τον τρόπο που ήθελα. Έτσι θυμήθηκα το λόγο ή μάλλον για πρώτη φορά βρήκα τον τρόπο που ήθελα να τα κάνω τα πράγματα εξαρχής, ενώ μέχρι τότε τα έκανα αλλιώς. Ανακάλυψα ότι μου αρέσει πολύ η αφήγηση. Δε την είχα χρησιμοποιήσει. Κατάλαβα ότι μου άρεσε να παίζω όχι για να παίζω αλλά γιατί μου αρέσει ένα σύστημα μέσα στο οποίο θα είναι ο σκηνοθέτης και θα καθοδηγεί και θα καθοδηγείται και θα επηρεάζεται . Για μένα σημασία έχει να ψάχνεις τον τρόπο.

Υπάρχει κάτι που έχεις ζηλέψει σε επίπεδο δημιουργίας;

Την τεράστια ελευθερία που υπήρχε στο σινεμά του 60 και του 70. Υπήρχε ο φακός, το μικρόφωνο και τεράστια ελευθερία. Τώρα υπάρχει ένα τρομερό καλουπάρισμα στα πράγματα και ο τρόμος μη τυχόν και δε γίνεις αποδεκτός. Γιατί το να μη γίνεις αποδεκτός σημαίνει ότι δε θα ΄χεις και δουλειά και αυτά είναι σοβαρά πράγματα πια. Νομίζω δεν υπάρχει ελευθερία ούτε στο θέατρο, ούτε στον κινηματογράφο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Είναι κάτι το οποίο παρατηρούμε παγκοσμίως. Είναι ένα καλούπι που σου υπαγορεύει η γλώσσα της ηθικής, της επικοινωνίας, του μάρκετινγκ και εμείς έχουμε αφεθεί και παίζουμε με τέτοιους όρους.

Ετοιμάζοντας τον «Περιποιητή φυτών», ποιό είναι το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό;

Οτι αυτό που παραμένει πάντοτε σπουδαίο είναι το κομμάτι της επικοινωνίας με τον θεατή. Για μένα το μισό κομμάτι στις τέχνες είναι αυτό που κάνει τους θεατές να νομίζουν ότι μοιάζουν.

Εχεις ασχοληθεί ξανά με νεοελληνικό κείμενο;

Είναι η πρώτη φορά και αυτό μου δημιουργεί ένα μεγάλο ενδιαφέρον. Κάνοντας ξένα κείμενα έχεις κάποια πράγματα συμβοβλοποιημένα, ακόμα και τα ονόματα. Αυτό εν μέρει είναι ένα ατού. Εδώ πρέπει να βρεις έναν τρόπο, ενώ είναι τόσο οικείο και κοντινό κείμενο, να το βάλεις σε ένα πλαίσιο και να το απομακρύνεις τόσο ώστε να είναι και αυτό ένα θέατρο. Αυτό με ιντριγκάρει πολύ και νομίζω είναι καθήκον ενός σκηνοθέτη, να προτείνει μια δραματουργία μέσω ενός νεοελληνικού έργου.

Σου είναι οικείο αυτό το έργο;

Το έργο του Μάτεσι μου είναι οικείο και το συγκεκριμένο έργο κουβαλάει και ένα είδος μοναξιάς της πόλης. Ακόμα και αν είναι αλλού τοποθετημένο, στην άκρη του ωκεανού. Μου θυμίζει τον Πειραιά και τη γιαγιά μου και διακρίνω μια αγωνία του συγγραφέα πολύ συγκινητική να μιλήσει για μια μοναξιά των ανθρώπων των παραιτημένων στα σπίτια παρόλο που τους έχει βάλει σε μια συνθήκη εντελώς διαφορετική.

Σε ποια βάση έχεις δουλέψει το έργο;

Ο Μάτεσις σκηνοθετεί τα έργα του. Αλλά κάτω από τις γραμμές υπάρχει κάτι που με έχει συγκινήσει πολύ. Γιαυτό μου φαίνεται ενδιαφέρον να το πειράξεις λίγο, να δεις τις ισορροπίες του. Νομίζω ότι η ανάγνωση είναι καθαρή. Και τα πιο απλοϊκά πράγματα αν τα παρουσιάσεις στην απόλυτη απλοϊκότητά τους μπορεί να γίνουν μεγαλειώδη. Αν βρεις το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα τα παρουσιάσεις. Νομίζω ότι τον βασικό κορμό δεν τον ακουμπάς. Προσπαθείς να αναδείξεις τα θέματα. Και όχι όλα, δε μπορείς να το κάνεις ούτε αυτό. Εκεί φαίνονται και οι διαφορετικές προσεγγίσεις. Αλλά πάντα αναζητάς ένα λεξιλόγιο, να το φέρεις στο πρώτο επίπεδο και να συνεννοηθείς με τον θεατή.

Ο «Περιποιητής φυτών» του Παύλου Μάτεσι ανεβαίνει στη σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου στις 18 Οκτωβρίου. Παίζουν οι ηθοποιοί: Μιχάλης Κίμωνας, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιώργος Σιμεωνίδης.

Φωτογραφία από τις πρόβες του έργου

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ