Φωτιά τώρα στου Ρέντη

Η Λόρα Νάιτ κατακτά το Λονδίνο

Η Λόρα Νάιτ κατακτά το Λονδίνο Facebook Twitter
0

 

Στις μέρες της, η Λόρα Νάιτ ήταν από τις πιο γνωστές και αναγνωρισμένες ζωγράφους της Βρετανίας.
Ηταν η πρώτη γυναίκα που έγινε μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας, και αυτό την έκανε στα μάτια των ομότεχνών της ένα είδωλο.

Φορούσε πάντα υπέροχα κοσμήματα και καλοφτιαγμένα φουστάνια. Αγαπούσε τα φουλάρια. Τα μαλλιά τα χτένιζε όπως πρόσταζε η εποχή, με δυο μικρά κοτσιδάκια -μπαλάκια στο πλάι.

Στην πραγματικότητα, άνηκε στις γυναίκες εκείνες που έμοιζαν αποφασισμένες να δουλέψει ως επαγγελματίας, να αγνιστεί γαι την ισότητα κάθε ανθρώπου, ανεξαρτήτως φύλου. Δεν είχε χρόνο για χάσιμο, δεν είχε επιδοθεί σε θεατρινισμούς, δεν διατυμπάνιζε ότι ήταν γυναίκα γιατί δεν πίστευε ότι διέφερε από κανέναν. Σκοπός της ήταν να υπερβεί τα εμπόδια και να φτάσει στην απόλυτη ισότητα.


Μια παιδική ηλικία της ανάγκης βοήθησε να διαμορφώσει την αποφασιστικότητά της να αυξάνεται στον κόσμο. Ο πατέρας της πέθανε λίγο μετά τη γέννησή της και ανατράφηκε σε δύσκολες συνθήκες σε ένα φτωχό και ταλαιπωρημένο από την παρακμή της βιομηχανίας Nottingham. Η μητέρα της, ήταν μια ερασιτέχνης ζωγράφος και προκειμένου να γλυτώσει την κόρη της από την μιζέρια την έστειλε στο Παρίσι, με την ελπίδα να αποκτήσει σοβαρή καλλιτεχνική μαθητεία.

Μετά το θάνατό της το 1970, ο κόσμος των εικαστικών έδειξε πως την θεωρούσε λίγο "πασέ" και παρωχημένη. Με αυτή την έκθεση στην National η Αγγλία δείχνει να απολογείται που την είχε βάλει στο περιθώριο.

Τα πορτρέτα της είναι κοντινά, γεμάτα ευαισθησία και λεπτομέρειες. Πολύ αληθινά.



Η αλήθεια είναι ότι δε διέθετε καμία "προΰπόθεση" από αυτές που οφείλει να έχει ένας σύγχρονος ήρωας. Δεν έζησε στην αφάνεια όπως η Γκουέν Τζόν και δε συμμετείχε στο Bloomsbury όπως η Vaness Bell. Η ζωγραφική της έδειχνε πολύ καθωσπρέπει. Τις φορές, όμως, που αφέθηκε ελεύθερη και ξεπέρασε τα συμβατικά θέματα, η φαντασία και το πινέλο της "απογειώθηκαν".


Η National Portrait Gallery του Λονδίνου, ετοίμασε μια μεγάλη έκθεση για να την τιμήσει. Να την αποκαταστήσει. Να μας δείξει την άλλη όψη πίσω από αυτήν της ζωγράφου που έκανε τα πορτραίτα των γιατρών του Νοσοκομείου Τζον Χόπκινς. Την όψη μια πολύ ταλαντούχας γυναίκας που ζωγράφιζε τσιγγάνους, μπαλέτα και μαυροφορεμένες εθελόντριες νοσοκομείων. Να αποκαταστήσει μια ζωγράφο που οι προσεγγίσεις της για πολύ καιρό είχαν χαρακτηριστεί από συμβατικές έως επίπεδες.

Η έκθεση στην National Portrait Gallery του Λονδίνου εγκαινιάστηκε στις 11 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 13 Οκτωβρίου. Οσοι την επισκεφθούν θα δουν περισσότερα από 30 υπέροχα πορτρέτα που έχει φιλοτεχνήσει και θα καταλάβουν γιατί αυτή η γυναίκα υπήρξε σημαντική για το γυναικείο καλλιτεχνικό κίνημα.

Ισως τελικά καταφέρουν με αυτήν την έκθεση να μας θυμήσουν ότι η Λόρα Νάιτ ήταν η πρώτη γυναίκα που τόλμησε λίγο παραπάνω. Στην μνημειώδη αυτοπροσωπογραφία της το 1913, παρόλο που δεν είχε διδαχτεί ποτέ γυμνό στην σχολή Καλών τεχνών του Νόττιγχαμ, όπου φοίτησε άφησε τον ένα ώμο της γυμνό, κάνοντας με την κίνηση αυτή μια μεγάλη καλλιτεχνική δήλωση. Κυρίως ως γυναίκα.

*****

Εικαστικά
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ