The Studio
Μια όαση σατιρικής ελαφρότητας μέσα σ’ ένα σοβαροφανές, διδακτικό και βαρύγδουπο συχνά τοπίο μυθοπλασίας, η κωμική σειρά με φόντο το σπαρταριστό πανδαιμόνιο που επικρατεί σ’ ένα σύγχρονο χολιγουντιανό στούντιο δικαίως θριάμβευσε στα πρόσφατα Emmy, μοστράροντας ένα σπιρτόζικο και εμπνευσμένο κωμικό καστ με επικεφαλής τον Σεθ Ρόγκεν. Τα καλύτερα ήρθαν στο τέλος με ένα φοβερό διπλό επεισόδιο γεμάτο ουσίες και οινοπνεύματα στο Λας Βέγκας, αλλά το πρώτο επεισόδιο είναι επίσης μνημειώδες λόγω της εμφάνισης (και της ερμηνείας) του Μάρτιν Σκορσέζε, ενός από τους πολλούς επιφανείς γκεστ της σειράς.
Dying for Sex
«Dying for Sex» | Official Trailer | Disney+
«Εσείς οι παλιοί millennials είστε τόσο τραγικοί», λέει στην πρωταγωνίστρια –μια συγκλονιστική για μια ακόμη φορά Μισέλ Γουίλιαμς– της πιο βαθιά ιδιαίτερης όσο και οικουμενικής (ο θάνατος και το σεξ αφορούν τους πάντες) σειράς της χρονιάς η θεραπεύτριά της και ειδική στην παρηγορητική φροντίδα, σιγοντάροντας την ερωτική οδύσσεια στην οποία αποφάσισε να χαθεί η ασθενής της πριν από το μοιραίο. «Νομίζετε ότι το σεξ είναι μόνο διείσδυση και οργασμός». Γέλιο και δάκρυ, ζωή και θάνατος, σεξουαλική κυριαρχία και υποταγή σε μια αυτοτελή σειρά που θα ανακαλύπτεται ξανά και ξανά από διαφορετικές γενιές, και όχι μόνο γυναικών.
Task
Ένα βραδυφλεγές, αλλά συνταρακτικό αστυνομικό δράμα, ένα κομψοτέχνημα έντασης, αγωνίας και λυρισμού, ενισχυμένο από το υποβλητικό σκηνικό της βαθιάς αμερικανικής ενδοχώρας και από ένα εξαιρετικό καστ που δίνει σάρκα και αίμα και ψυχή σε μια σειρά από αλληλένδετους χαρακτήρες που μοιάζουν εγκλωβισμένοι στα αδιέξοδα, στις περιστάσεις και στη μοίρα τους και αναζητούν την απόδραση, την υπέρβαση, τη λύτρωση. Όλοι τους μαθαίνουν, αν δεν το γνωρίζουν ήδη, συχνά με τον πιο οδυνηρό τρόπο, ότι εκείνοι που αξίζουν απαντήσεις συχνά δεν τις λαμβάνουν ποτέ. Κάθε κάδρο είναι πολύτιμο και κάθε κουβέντα αποκαλυπτική στην πιο αξιόλογη μίνι σειρά της χρονιάς.
The Lowdown
«The Lowdown» | Official Trailer
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν μια θριαμβευτική χρονιά για τον Ίθαν Χοκ, τόσο στη μεγάλη οθόνη (με την ήδη υποψήφια για διάφορα βραβεία ερμηνεία του στο σαγηνευτικά μελαγχολικό «Blue Moon» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ) όσο και στη μικρή, με τον πρωταγωνιστικό ρόλο του σ’ αυτό το απολαυστικό σύγχρονο νουάρ. Ο χαρακτήρας που υποδύεται –ένα ρομαντικό, αμετανόητο, αλλά υπεύθυνο «ρεμάλι»– διατηρεί ένα παλαιοβιβλιοπωλείο στην Τάλσα της Οκλαχόμα, ενώ συγχρόνως γράφει πύρινα αποκαλυπτικά ρεπορτάζ στην τοπική εφημερίδα, ξεσκεπάζοντας τους μηχανισμούς της διεφθαρμένης κυρίαρχης τάξης. Χιούμορ, δράση, εξαιρετικές μουσικές και πλήθος λογοτεχνικές αναφορές, από τον Ρέιμοντ Τσάντλερ μέχρι τον Τζιμ Τόμσον.
Pluribus
Δύο επεισόδια μένουν για το τέλος του πρώτου κύκλου της νέας σειράς του Βινς Γκίλιγκαν, δημιουργού των «δίδυμων» τηλεοπτικών αριστουργημάτων «Breaking Bad» και «Better Call Saul», και κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για το τι θέλει να πει και πού ακριβώς το πάει αυτό το δυστοπικά φουτουριστικό θρίλερ/δράμα με φόντο την Αποκάλυψη. Ίσως στον δεύτερο κύκλο να γίνουμε σοφότεροι. Εν προκειμένω, το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε έρχεται μέσω ενός εξωγήινου ιού, ο οποίος «συνδέει» τους κατοίκους του πλανήτη σε μια συλλογική συνείδηση, όπου υπάρχει μόνο το «εμείς» και ο καθένας συγκεντρώνει τις ικανότητες, τις αναμνήσεις και τις γνώσεις όλων των υπόλοιπων. Πλέον όλοι οι κάτοικοι του πλανήτη ξέρουν τα πάντα για τα πάντα και τους πάντες, είναι μονίμως ευγενικοί, εξυπηρετικοί και πρόσχαροι, σαν λοβοτομημένα μέλη μιας εξωγήινης αίρεσης. Όλοι, εκτός από μια ντουζίνα ανθρώπων, ανάμεσά τους και η μοναχική ηρωίδα της σειράς, για την οποία «η κόλαση είναι οι άλλοι», πόσο μάλλον όταν οι άλλοι συγχωνεύονται σε μια ολοκληρωτική (έστω και καλοπροαίρετη) ενιαία οντότητα.
The Chair Company
«The Chair Company» | Official Trailer | HBO Max
Ένας μάλλον βαρετός (και βαρεμένος) οικογενειάρχης με θέση στελέχους σε κατασκευαστική εταιρεία ανακαλύπτει τυχαία μια βαθιά και παγκόσμια συνωμοσία που στροβιλίζεται γύρω από ελαττωματικές πολυθρόνες γραφείου. Καμιά σύνοψη όμως δεν μπορεί να αποδώσει την cringe, σουρεαλιστική υφή και τη σαρκαστική παράνοια αυτής της σειράς, η οποία μπορεί να γίνει σπαρταριστή για όσους αποδεχτούν το κουλό της vibe και την εκρηκτική υστερία που χαρακτηρίζει τον πρωταγωνιστή και συνδημιουργό της, Τιμ Ρόμπινσον.
Mr. Scorsese
Πέντε ώρες απλωμένες σε πέντε επεισόδια διαρκεί αυτό το πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτρέτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης που φιλοτέχνησε σε διάστημα μιας πενταετίας η σκηνοθέτιδα και συγγραφέας Ρεμπέκα Μίλερ (κόρη του Άρθουρ Μίλερ και σύζυγος του Ντάνιελ Ντέι Λιούις, για όσους δεν το γνωρίζουν). Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέχρι τις μέρες μας, η διαδρομή κάνει στάση σε όλους τους κρίσιμους σταθμούς της ζωής και της καριέρας του Σκορσέζε αλλά και του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά: στην επιρροή της πρωτοπορίας, του underground και της αντικουλτούρας, στην άνοδο και την πτώση του ανεξάρτητου σινεμά, στην ισχύ που είχε κάποτε η κινηματογραφική κριτική, στην επέλαση των blockbuster, στην υποχώρηση της αίθουσας.
The American Revolution
«The American Revolution» | A film by Ken Burns, Sarah Botstein & David Schmidt | Official Trailer
Το πιο πρόσφατο μεγαλόπνοο πόνημα του «μαέστρου» του ιστορικού ντοκιμαντέρ Κεν Μπερνς αποτελείται από έξι δίωρα επεισόδια, στο τέλος των οποίων θα έπρεπε να απονέμεται πτυχίο στον θεατή, ο οποίος, ακόμα κι αν χάζευε σποραδικά στην «παράδοση», βγαίνει από την παρακολούθηση της σειράς με μια βαθιά αντίληψη για την αμερικανική επανάσταση και την πολυδιάστατη σημασία της – θετική και αρνητική. Εδώ ο Μπερνς, ελλείψει οπτικοακουστικού υλικού, όπως σε άλλα ντοκιμαντέρ του, κάνει μαζί με τους συνεργάτες του χειροτεχνία σχεδόν, βασιζόμενος, εκτός από τις σύγχρονες προσεγγίσεις επιφανών ιστορικών και την πάντα σαγηνευτική αφήγηση του Πίτερ Κογιότε, σε χάρτες, γκραβούρες και μια σειρά από κείμενα και μαρτυρίες της εποχής που ζωντανεύουν με τη φωνή επίλεκτων ηθοποιών, από τον Πολ Τζιαμάτι μέχρι τον Μάθιου Ρις.
Mussolini: Son of the Century
Η άνοδος του Μουσολίνι (και του φασισμού) από το 1919 ως το 1925 ως μαύρη κωμωδία, ως πυρετώδες όνειρο, ως opera buffa και ως σουρεαλιστική μετα-αφήγηση στην πιο αλλόκοτη (και αλλόκοτα ψυχαγωγική, παρά το σκοτεινό θέμα της) σειρά της χρονιάς, η οποία είναι ιταλική και βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο («Μ. Ο γιος του αιώνα») του Αντόνιο Σκουράτι. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ένας Άγγλος σκηνοθέτης, ο Τζο Ράιτ, γνωστός από πιο συμβατικές παραγωγές («Περηφάνια και προκατάληψη», «Εξιλέωση», «Η πιο σκοτεινή ώρα») και στον κεντρικό ρόλο σολάρει μεγαλειωδώς ο Λούκα Μαρινέλι, ο οποίος συχνά απευθύνεται και στην κάμερα, στον σημερινό θεατή δηλαδή, υπενθυμίζοντάς του πως ο φασισμός έρχεται και σε κυκλώνει πριν το καταλάβεις, ενώ θα έπρεπε να το έχεις ήδη καταλάβει.
Dope Thief
«Dope Thief» — Official Trailer | Apple TV
Ιδανικά όλες οι σειρές θα έπρεπε να είναι αυτοτελείς και να κυλάνε σαν ένα καλό βιβλίο, με αρχή, μέση και τέλος. Το «Dope Thief», το οποίο βασίζεται στο ομώνυμο αστυνομικό μυθιστόρημα του Ντένις Ταφόγια, αποδεικνύει την ισχύ αυτού του αξιώματος, αποτελώντας μία από τις πιο καλοστημένες και καλοπαιγμένες σειρές της χρονιάς, υπερβαίνοντας κατά πολύ τα όρια ενός τυπικού αστυνομικού δράματος. Το πιο εξαιρετικό στοιχείο όμως είναι το ζευγάρι των πρωταγωνιστών (που κλέβουν εμπόρους ναρκωτικών παριστάνοντας τους πράκτορες της Δίωξης, μέχρι που αναπόφευκτα μπλέκουν σε καταστάσεις που τους υπερβαίνουν): ο Μπράιαν Ταϊρί Χένρι από το αγαπημένο «Atlanta» και η ηθοποιάρα από τη Βραζιλία που λέγεται Βάγκνερ Μούρα – ο Πάμπλο Εσκομπάρ στο πρώτο «Narcos», αλλά και ο πρωταγωνιστής του φετινού, πολυβραβευμένου ήδη «Secret Agent» που σύντομα θα δούμε κι εδώ.