Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ

Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Η ερμηνεία του παρελθόντος –των σημαδιών και των σημασιών που μας κληροδοτήθηκαν–, καθώς και η συνεπακόλουθη ανάληψη της ταυτότητάς μας, συνεπάγονται οδύνη, μοναξιά, απόγνωση: μια εκούσια «εξόρυξη» οφθαλμών. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Σε τι δωμάτιο γεννήθηκε ο Οιδίποδας; Πώς μύριζαν οι τοίχοι; Ήταν εύκολος ο τοκετός ή μαρτυρικός; Τι σκέφτηκε η Ιοκάστη, όταν πρωτοείδε το μωρό της, εκείνο το μωρό που έμελλε άμεσα ν’ αποχωριστεί; 

Ο Σοφοκλής δεν μας λέει ποτέ.

Τι αισθάνθηκε η Μερόπη, όταν πρωτοαντίκρισε το βρέφος με τους πρησμένους αστραγάλους που έφτασε τόσο απρόσμενα στα χέρια της; Γιατί δεν του ομολόγησε την αλήθεια, όσο το μεγάλωνε;

Ο Σοφοκλής δεν μας λέει ποτέ.

Μας λέει, όμως, στη δική του εκδοχή, ο Ρόμπερτ Άικ: η γέννα του Οιδίποδα, σύμφωνα με τον Άγγλο συγγραφέα και σκηνοθέτη, ήταν βάναυση, πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες άκρας μυστικότητας, με λάμπες φθορίου και με λαβίδες. Ο αέρας στο δωμάτιο μύριζε ντροπή, κι η Ιοκάστη σπάραζε καθώς της έπαιρναν το νεογέννητο, που έκλαιγε κι έσταζε βλέννα, και είχε τραυματιστεί από την αγαρμποσύνη και τη βιασύνη των γιατρών. Φρικτές λεπτομέρειες μιας κακοποιητικής διαδικασίας που δεν ήρθαν ποτέ στο φως, παρά μονάχα τώρα: δεκαετίες αργότερα, βιολογική μητέρα, θετή μητέρα και έκθετο βρέφος συναντιούνται επί σκηνής και γνωρίζονται εκ νέου, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με μια εικόνα και με μια συνθήκη που ουδέποτε είχαμε φανταστεί.

Στα σώματα Oιδίποδα/Κουρή και Ιοκάστης/Καραμπέτη εγγράφεται όλη η δραματουργία της παράστασης: πώς ενώνονται και πώς απομακρύνονται, πώς κοιτάζονται, πώς παραδίδονται στη δίνη της έλξης τους – ένα πεπρωμένο συγχώνευσης, μια σπαρακτική αποκόλληση. 

Αυτό δεν είναι το μόνο σημείο στο οποίο πρωτοτυπεί ο Άικ. Ένα ένα σπάει τα ταμπού, εισβάλλει στις απαγορευμένες περιοχές του μύθου, μας δείχνει όσα δεν είδαμε ποτέ: τον Οιδίποδα να περιποιείται στοματικώς τη γενετήσια περιοχή της Ιοκάστης∙ την Ιοκάστη με τη φούστα ανασηκωμένη να παραδίδεται στα χάδια του, ανάσκελα επί του καναπέ∙ την Αντιγόνη να ανταλλάσσει ερωτικά  φορτισμένα βλέμματα με τον θείο της, Κρέοντα∙ τη Μερόπη να ταξιδεύει εκτάκτως από την Κόρινθο για να αποκαλύψει στον γιο της το ιστορικό της υιοθεσίας του∙ την Ιοκάστη να εξομολογείται τρεμάμενη την κακοποίηση που υπέστη ως δεκατριάχρονο κορίτσι στα χέρια του Λαΐου, πανίσχυρου άνδρα και σεσημασμένου παιδόφιλου (εδώ ο Άικ αντλεί από τον μύθο του Χρύσιππου)∙ τον Οιδίποδα να ανακαλύπτει το άψυχο σώμα της μετά τον αυτοπυροβολισμό της (κόκκινα ρυάκια στην τζαμαρία).  

Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ενσαρκώνει αριστοτεχνικά και αβίαστα τη σύγκρουση μητρικής σαγήνης και γυναικείας γοητείας, που προκαλεί στον εαυτό και στους άλλους ρωγμές θανάσιμες. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ναι, μπορεί ενίοτε να καταφεύγει σε ευρήματα μελοδραματικά, όμως ο Άικ φτάνει τελικά σε μια ουσιαστική και γόνιμη συνάντηση με τον μύθο του Οιδίποδα. Πώς το πετυχαίνει αυτό;

Καταρχάς στοιχειοθετεί μια άρτια αναγωγή της πλοκής στο σήμερα, με όρους φιλικούς κι ευανάγνωστους από το σύγχρονο κοινό. Ο τύραννος Οιδίπους μετατρέπεται σε επιφανή πολιτικό άνδρα που διεκδικεί την πρωθυπουργία της χώρας. Ο λοιμός που καταστρέφει τα σπαρτά και τα ζωντανά του σοφόκλειου κειμένου μετουσιώνεται, εν έτει 2025, σε εκλογικό πυρετό που καταλαμβάνει την επικράτεια. Το αρχαίο θηβαϊκό παλάτι δίνει τη θέση του σε ένα λευκό εκλογικό στρατηγείο με χάρτινες κούτες, γραφεία και τηλεοπτικές οθόνες. Ο Κρέων παραμένει πιστός σύμβουλος του τυράννου/υποψηφίου, και επιπροσθέτως αναλαμβάνει καθήκοντα λογογράφου και υπευθύνου επικοινωνίας, μπουλντόγκ που μεριμνά για την αποφυγή σκανδάλων. Η δολοφονία του Λαΐου στο τρίστρατο, πριν από τριάντα τέσσερα χρόνια, μεταβαπτίζεται σε τροχαίο. Ο βοσκός του Κιθαιρώνα γίνεται ο οδηγός του μοιραίου οχήματος και ο Οιδίποδας εγκαινιάζει έρευνα υποσχόμενος να διαλευκάνει τον μυστηριώδη θάνατο του προκατόχου του (τον οποίο προκάλεσε ο ίδιος επιταχύνοντας μανιασμένα στο αντίθετο ρεύμα). Ο μάντης Τειρεσίας καταφθάνει στο παρόν ως τυφλός νέος, μέλος μιας σέκτας που προβλέπει το μέλλον. Η Αντιγόνη εμφανίζεται ως επαναστατημένη έφηβη που τα βάζει με την πατριαρχία. Ο Πολυνείκης έχει ερωτευθεί ένα αγόρι και κάνει το coming out του. Ο Οιδίπους είναι ο ιδανικός πατέρας: γεμάτος κατανόηση και αγάπη για τα παιδιά του, γκέι και στρέιτ, παίζει μαζί τους κυνηγητό στους διαδρόμους. Παρά την κόπωση από την πολύμηνη εκστρατεία, μάλιστα, βρίσκει και κουράγιο να ικανοποιήσει τη σύζυγό του, ενώ η μητέρα του περιμένει στωικά τη σειρά της στο διπλανό δωμάτιο.

Κάθε πρόσωπο, κάθε γεγονός, ακόμη και κάθε αντικείμενο –σφαίρα αντί για θηλιά, τακούνια στιλέτο αντί για περόνες– βρίσκει τη σύγχρονη εκδοχή του, σε τούτη την άριστα διευθετημένη και πειστική εξίσωση. Δεν θα ήταν, όμως, αρκετή από μόνη της μια ευφυής επικαιροποίηση των δεδομένων, ένα εγκεφαλικό παιχνίδι αντιστοίχισης του «τότε» με το «τώρα», αν δεν υπήρχε κάτι δριμύτερο να ειπωθεί (όπως συχνά συμβαίνει). Και πράγματι, ο Άικ, σκύβοντας με πάθος και μέριμνα πάνω στον Οιδίποδα, σκάβει ολοένα πιο βαθιά.

Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Μετά από τόσες ερωτήσεις και περιδινήσεις, μετά από τόσα χάδια και φιλιά, γέλια και αναπολήσεις και κυνηγητά, τι μπορεί να παγώσει τον χρόνο και να παραλύσει τα σώματα; Φως φρικτό ξεχύνεται στα βλέμματα και είναι σαν να κοιτάζονται για πρώτη φορά, εκείνος ξυπόλυτος, με ουλές στα πόδια, ένα γυμνό μωρό που το παράτησαν στο δάσος, κι εκείνη, η μητέρα του, που δεν φαντάστηκε ποτέ ότι το παιδί της επέζησε, κι έκανε μαζί του άλλα παιδιά· αίμα ανακατεμένο πέρα από κάθε λογική τώρα ξεχύνεται στα πρόσωπα που χλωμιάζουν τρομαγμένα μπροστά στην αλήθεια που μόλις αναδύθηκε από τις κουβέντες τους.

Δεν είσαι αυτό που νόμιζες ότι ήσουν. Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ. Ήσουν πάντα εδώ, στην αγκαλιά της. «Νιώθω σαν να σε έχω απογοητεύσει με κάποιον τρόπο», λέει ο Οιδίπους/Κουρής, ενώ κάθεται συνεσταλμένος στο μπράτσο του καναπέ κοιτώντας το πάτωμα. Kαι είναι αυτή ίσως η πιο συγκινητική στιγμή της παράστασης, όταν ο σύζυγος-ντροπιασμένο αγόρι συνθλίβεται από ένα βουνό ενοχής για πράξεις αποτρόπαιες που δεν του αναλογούν, και λαχταρά την αποδοχή της μητέρας και την αγάπη της γυναίκας του ταυτόχρονα, αξεδιάλυτα, ανεπίστρεπτα, μοιραία. 

«Α, όχι – όχι, όχι, είμαι πολύ περήφανη για σένα. Για απόψε. Αλλά και για κάθε νύχτα πριν από απόψε, κάθε λεπτό», τον καθησυχάζει η Ιοκάστη/Καραμπέτη. Ποια μιλάει; Ποια νιώθει περήφανη; Η αμφισημία ανατριχιαστική. Και είναι σ’ αυτό το επίπεδο που η παράσταση συναντά το απώτερο νόημά της και την οδύνη της.

Πράγματι, η δύναμη της διασκευής αυτής δεν έγκειται στο πολιτικό – ακόμη κι αν η υπόθεση εκτυλίσσεται ανήμερα των εκλογών, με τα exit polls να οργιάζουν, ουδέποτε αισθανόμαστε την παρουσία του λαού: ο Χορός έχει χαθεί, η σχέση ηγέτη και πολιτικού σώματος μένει στο παρασκήνιο, συρρικνώνεται σε μερικά τηλεοπτικά πλάνα θαυμαστών που κραδαίνουν πανό «Οιδίποδας» στο βίντεο της προεκλογικής ομιλίας του.

Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Η σκηνοθεσία, όπως την αναβίωσε η ελληνική εκδοχή που έκαναν η Lizzie Manwaring και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, οι οποίοι εργάστηκαν κυρίως, και με εξαιρετικά αποτελέσματα, πάνω στο υποκριτικό κομμάτι, κινείται με γοργούς ρυθμούς, κατακτώντας έναν εντυπωσιακά μεστό μινιμαλισμό σε όλα τα επίπεδα. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Όχι, η δύναμη της διασκευής αυτής έγκειται αλλού, στην ψυχαναλυτική διαίσθηση και αντιληπτικότητά της, στον αφοπλιστικό, καταιγιστικό και τολμηρό τρόπο με τον οποίο εστιάζει στην ανταγωνιστική σχέση γνώσης και απόλαυσης.

«Στην καθημερινή ζωή του, το υποκείμενο αναφέρεται στα αντικείμενα του κόσμου γύρω του ως αυτά να συνιστούν μια δεδομένη θετικότητα. Προκαλώντας μια ιλιγγιώδη εμπειρία στον αναλυόμενο, η ψυχανάλυση αποκαλύπτει το πώς η θετικότητα αυτή δύναται να υφίσταται και να συντηρεί τη συνοχή της μόνον στον βαθμό που κάπου “αλλού” (σε μια άλλη σκηνή) υπάρχει μια ριζική μη γνώση που επιμένει. Πρόκειται για τρομακτική αίσθηση: αν καταλήξουμε να μάθουμε υπερβολικά πολλά, κινδυνεύουμε να χάσουμε το είναι μας», γράφει ο Ζίζεκ ακολουθώντας τον Λακάν.

Βυθισμένοι σε αυτήν τη «ριζική μη γνώση», ο Οιδίπους και η Ιοκάστη του Άικ παρουσιάζονται απόλυτα ευδαίμονες. «Νιώθουν πραγματικά υπέροχα οι δυο τους», σημειώνει ο συγγραφέας στις σκηνικές οδηγίες, την ώρα που το ζεύγος χάνεται στα ενδότερα για να συνευρεθεί σεξουαλικά. Η ερωτική σύμπνοια, η αμοιβαία λατρεία τους, καθίσταται εκτυφλωτικά φανερή, αδιαλείπτως. Κι αν η Ιοκάστη προσπαθεί επανειλημμένα να σταματήσει την έρευνα, διαισθανόμενη τον κίνδυνο που εγκυμονεί η ανασκαφή του παρελθόντος, ο Οιδίπους προχωρά ακάθεκτος, πεπεισμένος ότι κάποιο καθοριστικό κομμάτι της ταυτότητάς του τού διαφεύγει: «Αλλά εγώ θα μάθω. Δεν θα σταματήσω μέχρι να μάθω. Δεν μου αρκεί να είμαι ένα μωρό χωρίς όνομα παρατημένο ολόγυμνο μέσα σ’ ένα δάσος», διαμαρτύρεται.

Πράγματι, θα μάθει. Και τότε... «βρυχάται –η κραυγή του βγαίνει από πολύ βαθιά μέσα του–, όλοι έχουν μείνει άναυδοι». Η χαρά του άνομου ζεύγους θα καταστραφεί. Ήταν ανάγκη; Δεν ήταν πιο ευτυχισμένοι πριν, ζώντας ανέμελοι στην άγνοια; Η παράσταση αναδεικνύει την τραγικότητα αυτού του ανελέητου οξύμωρου: «Η πρόσβαση στη γνώση πληρώνεται με την απώλεια της απόλαυσης» (Ζίζεκ). Μόνο αν η ψευδαίσθηση –αμυντική κατασκευή του πιο μύχιου και τραυματισμένου πυρήνα– θυσιαστεί μπορεί να απαντηθεί το ερώτημα της καταγωγής και να ανακτηθεί σταδιακά η αλήθεια του Είναι, να επιτευχθεί, δηλαδή, μια δεύτερη γέννηση. Η ερμηνεία του παρελθόντος –των σημαδιών και των σημασιών που μας κληροδοτήθηκαν–, καθώς και η συνεπακόλουθη ανάληψη της ταυτότητάς μας, συνεπάγονται οδύνη, μοναξιά, απόγνωση: μια εκούσια «εξόρυξη» οφθαλμών.

Έτρεξες μακριά, αλλά δεν έφυγες ποτέ Facebook Twitter
Ο Οιδίπους και η Ιοκάστη του Άικ παρουσιάζονται απόλυτα ευδαίμονες. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η σκηνοθεσία, όπως την αναβίωσε η ελληνική εκδοχή που έκαναν η Lizzie Manwaring και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, οι οποίοι εργάστηκαν κυρίως, και με εξαιρετικά αποτελέσματα, πάνω στο υποκριτικό κομμάτι, κινείται με γοργούς ρυθμούς, κατακτώντας έναν εντυπωσιακά μεστό μινιμαλισμό σε όλα τα επίπεδα.

Έξοχος ο Νίκος Κουρής, πυκνός, ευθύβολος, απόλυτος κυρίαρχος των εκφραστικών μέσων του, διατηρεί φλεγόμενο το ενδιαφέρον μας μέχρι τέλους – μας συναρπάζει. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ενσαρκώνει αριστοτεχνικά και αβίαστα τη σύγκρουση μητρικής σαγήνης και γυναικείας γοητείας, που προκαλεί στον εαυτό και στους άλλους ρωγμές θανάσιμες. Στα δυο τους σώματα εγγράφεται όλη η δραματουργία της παράστασης: πώς ενώνονται και πώς απομακρύνονται, πώς κοιτάζονται, πώς παραδίδονται στη δίνη της έλξης τους, πότε σαν ξαναμμένοι έφηβοι και πότε σαν πληγωμένα αγρίμια –ένα πεπρωμένο συγχώνευσης, μια σπαρακτική αποκόλληση.

Πολύτιμη, τέλος, η παρουσία της Ράνιας Οικονομίδου στον ρόλο της Μερόπης: η φωνή της ένα θησαυροφυλάκιο, κάθε φράση της ηλεκτρισμένη από αντηχήσεις. Ο αναστεναγμός της, όταν λαμβάνει την πολυπόθητη συγχώρεση του γιου της, είναι τόσο φορτισμένος που νιώθουμε σαν να διαλύεται διαμιάς ο βράχος της αγωνίας που κουβαλούσε στους ώμους της μια ολόκληρη ζωή.    

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ