«Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος» Facebook Twitter
Η Μαρία Πάουελ έγραψε τα «Δεσμά Αίματος» το καλοκαίρι του 2002, που δημοσιεύτηκαν αμέσως και το 2004 βραβεύτηκαν από το «Διαβάζω».
0


«ΔΕΝ ΑΚΟΥΤΕ ΣΥΧΝΑ 
ότι κάποια παντρεύτηκε έναν άντρα που “μοιάζει” με τον πατέρα της; Αυτό είχα κι εγώ κατά νου. Είπα μέσα μου: πάρ’ το και φτιάξε μια σκοτεινή ιστορία, βάλε τον λανθάνοντα ερωτισμό κάτω από έναν μεγεθυντικό φακό…» Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά Αίματος», κατάφερε περισσότερα: ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει: την ευλογία αλλά και την κατάρα που σημαίνει για μας, εδώ, ο θεσμός της οικογένειας.

Τα «Δεσμά αίματος» γράφτηκαν μέσα στο καλοκαίρι του 2002, δουλεύτηκαν ως τον χειμώνα της επόμενης χρονιάς («αφαιρούσα, αφαιρούσα, αν τα κρατούσα κι άλλο θα έμενε μια φράση στο τέλος…»), κρίθηκαν αμέσως δημοσιεύσιμα («σε δέκα μέρες είχα απάντηση») και το 2004 βραβεύτηκαν από το «Διαβάζω». Αποτελούν δε την πρώτη λογοτεχνική εμφάνιση μιας αποφοίτου της Φιλοσοφικής που σπούδασε σινεμά κι έζησε για πολύ καιρό στο Λονδίνο (τ’ όνομά της το χρωστάει στον Εγγλέζο πρώην σύζυγό της), φλέρταρε με τη δημοσιογραφία παίρνοντας συνεντεύξεις –από την Πίτσα Παπαδοπούλου ως τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι– για το περιοδικό «Πρόσωπα», μεγάλωσε δυο παιδιά και βιοπορίστηκε ως παραγωγός κινηματογραφικών ή διαφημιστικών ταινιών, συνεργαζόμενη με σκηνοθέτες όπως ο Νικολαΐδης ή ο Γιάνναρης.

Η δράση στα «Δεσμά αίματος» δεν πυροδοτείται από εξωτερικά περιστατικά. Όσα εκτυλίσσονται στους αιθέρες, τη Λάρισα, την Κωπαΐδα και την Αθήνα, ορίζονται από τον πόνο, τις φαντασιώσεις και τις προσδοκίες της Μαργαρίτας.

Η ηρωίδα της Πάουελ στα «Δεσμά αίματος» ακούει στο όνομα Μαργαρίτα και είναι αεροσυνοδός. Τίποτε γοητευτικό στο επάγγελμά της, αν εξαιρέσει κανείς την ψευδαίσθηση ελευθερίας που της προσφέρει η άπλα τ’ ουρανού. Τη συναντάμε λίγες μέρες αφότου έχει θάψει τον πατέρα της κι έχει ανακαινίσει το διαμέρισμα που μοιράζονταν, σαρώνοντας από έπιπλα, πατώματα και τοίχους τη μουντάδα που τα είχε καλύψει. Ετοιμάζεται να ξαναφτιάξει τη ζωή της, αλλά τίποτα δεν πάει καλά. Η ανάμνηση του καθηλωμένου στην πολυθρόνα γέροντα, το μυστήριο του θανάτου της μάνας της που εκείνος πήρε μαζί του, όπως και τα ψέματα στα οποία τον έπνιγε για να του δίνει την εντύπωση ότι περνάει καλά, την τυλίγουν σαν ιστός αράχνης.

https://www.lifoshop.gr/product/desma-aimatos/
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μαρία Πάουελ, Δεσμά Αίματος, εκδόσεις Κέδρος 

Ο δρόμος που επιλέγει η Μαργαρίτα για να διαχειριστεί το πένθος της περνάει μέσα από τη σεξουαλικότητά της. Επιδιώκει να ξανασυναντηθεί μ’ έναν παλιό της εραστή, έναν επιχειρηματία από την επαρχία με τον οποίο κυλιόταν σε τριτοκλασάτα ξενοδοχεία επί οχταετία, υπομένοντας κάθε είδους ταπεινώσεις. Η σχέση της Μαργαρίτας με τον «Κάπα» (έτσι καταχωρίζει τους εραστές στη μνήμη της, με τ’ αρχικά τους) δεν ήταν παρά μια νοσηρή παραλλαγή εκείνης που διατηρούσε με τον πατέρα της. Και η απόπειρά της ν’ αναστήσει τη μνήμη του τελευταίου, επανασυνδεόμενη με τον «Κάπα», παίρνει στο βιβλίο διαστάσεις θρίλερ. Ενός θρίλερ που –ερήμην της ίδιας– καταλήγει σε λουτρό αίματος, οδηγώντας την επιτέλους στη λύτρωση.

Η δράση στα «Δεσμά αίματος» δεν πυροδοτείται από εξωτερικά περιστατικά. Όσα εκτυλίσσονται στους αιθέρες, τη Λάρισα, την Κωπαΐδα και την Αθήνα, ορίζονται από τον πόνο, τις φαντασιώσεις και τις προσδοκίες της Μαργαρίτας. Και ο αναγνώστης, παρακολουθώντας τις μεταπτώσεις και τα ερωτικά της αδιέξοδα, πανομοιότυπα με πολλών γυναικών σήμερα, μπαίνει στο μεδούλι της ψυχής της. Καρπός ωριμότητας, όπου αποτυπώνεται μια όψη του συντηρητισμού της ελληνικής κοινωνίας με σύγχρονους όρους, χωρίς ηθογραφικά στοιχεία, το μυθιστόρημα της Πάουελ μεταφέρθηκε στο 2012 στον κινηματογράφο από τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, με πρωταγωνίστρια τη Μαρκέλλα Γιαννάτου. Αντί ωστόσο για ένα κλασικό ψυχολογικό θρίλερ, ο τελευταίος έδωσε μια ταινία φτιαγμένη με το περίγραμμα της ιστορίας, χωρίς λεπτομέρειες και χρώματα, μια στυλιζαρισμένη εκδοχή για τη μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ