Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει Facebook Twitter
O πίνακας του Πολ Γκογκέν «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» (1897-1898)
0


ΑΦΟΥ Ο ΓΚΟΓΚΕΝ
 ολοκλήρωσε τον πίνακα που θα έφερε τον τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» –μια ζωφόρο με κυματιστά βαθιά μπλε και πράσινα χρώματα με θερμές πινελιές καφέ, πράσινου και χρυσού και λάμψεις κόκκινου– περιπλανήθηκε στα βουνά κοντά στο σπίτι του στην Ταϊτή και αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. «Δεν ξέρω αν η δόση [αρσενικού] ήταν πολύ ισχυρή», θα εξηγούσε σ’ έναν φίλο του, «ή αν ο εμετός εξουδετέρωσε τη δράση του δηλητηρίου, αλλά μετά από μια νύχτα τρομερού πόνου, επέστρεψα στο σπίτι».

Ο Γκογκέν σχεδίαζε για αρκετό καιρό το έργο, ελπίζοντας ότι θα ήταν το αριστούργημά του, η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο τέχνης που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού». Δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά κάτι καλύτερο, οπότε ζωγράφισε σε ένα κομμάτι χοντρού καμβά από λινάτσα, με διαστάσεις πάνω από 3,6 μέτρα πλάτος και 1,4 μέτρα ύψος. Στον πίνακα επιχείρησε να συνοψίσει σχεδόν τα πάντα: τη δική του τέχνη, τις τέχνες γενικότερα, τις εμπειρίες του στην Ταϊτή, τη φιλοσοφία του, την αίσθηση πνευματικότητας που τον διακατείχε – ολόκληρη την απίστευτη ζωή του.

Παρά τον θόρυβο που είχε η ζωή του Γκογκέν, υπάρχει κάτι ευλογημένα σιωπηλό και διαχέον στο έργο. Όσο περισσότερο το κοιτάζεις, τόσο περισσότερο μοιάζει να διαφεύγει.

Αφελώς (για να το θέσουμε ευγενικά), ο Γκογκέν είχε φανταστεί την Ταϊτή ως ένα μέρος όπου θα μπορούσε να ζήσει «σε έκσταση, σε ειρήνη και για την τέχνη», με «μια νέα οικογένεια, μακριά από τον ευρωπαϊκό αγώνα για το χρήμα» (όπως έγραψε στη σύζυγό του, Μετ), στη «σιωπή της υπέροχης τροπικής νύχτας». Δύο μήνες μετά την αναχώρησή του από τη Μασσαλία, βρέθηκε σε ένα μέρος διαλυμένο από τις ασθένειες, τον αλκοολισμό, τον εθισμό στο όπιο και τις αποικιακές διαμάχες εξουσίας. Η πολυνησιακή θρησκεία είχε σχεδόν εξαφανιστεί και αντικατασταθεί από τον προτεσταντισμό και τον καθολικισμό.

Ήταν 43 ετών όταν έφτασε στην Ταϊτή. Αρχικά συνδέθηκε με μια Αγγλο-ταϊτιανή κοπέλα που ονομαζόταν Τίτι. Αλλά τη βρήκε πολύ ομιλητική –και επίσης «καλογυαλισμένη από την επαφή με... Ευρωπαίους»–, οπότε την αντικατέστησε με την Τεχαμάνα, μια 13χρονη κοπέλα, την οποία του πρόσφερε η μητέρα της ως σύζυγο σε ηλικία που τότε (όπως επισημαίνει η πιο πρόσφατη βιογράφος του Γκογκέν, Σου Πριντό) ήταν η ηλικία συναίνεσης. Χάνοντας την ευκαιρία να παραδεχτεί ότι ήταν ήδη παντρεμένος, ο Γκογκέν την ερωτεύτηκε, ισχυριζόμενος ότι δεν είχε γνωρίσει ποτέ μια «γυναίκα» τόσο αυτοδύναμη. Εν τω μεταξύ, στο Παρίσι, η εγκαταλελειμμένη έγκυος ερωμένη του, η Τζουλιέτ Χουέτ, γέννησε την κόρη τους.

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει Facebook Twitter
Π. Γκογκέν, Αυτοπροσωπογραφία (1893). Μουσείο Ορσέ, Παρίσι

Μέσα σε έναν χρόνο, ο Γκογκέν νοσταλγούσε ήδη την πατρίδα του και ήθελε απεγνωσμένα να επιστρέψει στη Γαλλία, αλλά ήταν άφραγκος, οπότε του πήρε άλλους δώδεκα μήνες να εξασφαλίσει ένα εισιτήριο. Μετά από δύο χρόνια στη Γαλλία, όμως, επέστρεψε στην Ταϊτή. Μετακόμισε σε ένα νοικιασμένο οικόπεδο τρία μίλια από την πρωτεύουσα, όπου έχτισε μια καλύβα από μπαμπού και φύλλα φοίνικα και γνώρισε σε μια 14χρονη κοπέλα, την Παχούρα. Άπορος και εξαρτημένος από τη μορφίνη για να καταπραΰνει τον πόνο στο πόδι του, είχε τάση να βήχει αίμα και νοσηλεύτηκε αρκετές φορές. Τον Δεκέμβριο, η Παχούρα γέννησε ένα μωρό, το οποίο πέθανε λίγο μετά τη γέννα. Ένα άλλο παιδί, η 20χρονη κόρη του Αλίν, πέθανε στην Κοπεγχάγη τον επόμενο μήνα (Ιανουάριος 1897) μετά από μια κρίση πνευμονίας.

Όταν ο ιδιοκτήτης του σπιτιού που είχε νοικιάσει πέθανε και οι κληρονόμοι του το πούλησαν, ο Γκογκέν αναγκάστηκε να μετακομίσει σε άλλο σπίτι. Καθισμένος στο κρεβάτι και ταλαιπωρημένος από μια λοίμωξη στα μάτια, ένα έκζεμα τόσο σοβαρό που τον εμπόδιζε να ζωγραφίζει και ένα πρόβλημα στον αστράγαλο που δεν θεραπευόταν, έγραψε στον φίλο του Ζορζ-Ντανιέλ ντε Μονφρέ ότι είχε «χάσει κάθε ελπίδα». Αφού υπέστη μια σειρά καρδιακών προσβολών, αποφάσισε να αυτοκτονήσει.

Δεδομένης της απόπειρας του Γκογκέν να αποτυπώσει στον πίνακα την αιώνια φύση του χρόνου, μοιάζει λογικό το ότι οι μελετητές δεν συμφωνούν καν ως προς τη χρονολογική σειρά των γεγονότων. Ενώ οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο Γκογκέν ζωγράφισε το «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πηγαίνουμε;» πριν από αυτή την αποτυχημένη απόπειρα, η Πριντό εικάζει ότι το έργο δημιουργήθηκε μετά. Σε κάθε περίπτωση, παρά τον θόρυβο που είχε η ζωή του Γκογκέν, υπάρχει κάτι ευλογημένα σιωπηλό που διαχέεται στο έργο. Όσο περισσότερο το κοιτάζεις, τόσο περισσότερο μοιάζει να διαφεύγει.

Ο Γκογκέν δεν ενδιαφερόταν για την αλληγορία. Ήταν ένας θαυμάσιος συγγραφέας (τα δύο πρώτα μέρη του χρονικού του για την παραμονή του στην Ταϊτή, «Noa Noa», εκδόθηκαν περίπου την ίδια περίοδο). Αλλά ζωγράφιζε ακριβώς για να αποφύγει τις διπλωματικές εκφράσεις και τις προφανείς ερμηνείες. «Η ζωγραφική είναι η πιο όμορφη από όλες τις τέχνες», έγραψε κάποτε. «Είναι η σύνοψη όλων των αισθήσεών μας και, καθώς την παρατηρούμε, ο καθένας μας μπορεί, σύμφωνα με τη φαντασία του, να δημιουργήσει τη δική του ιστορία… Με μια μόνο ματιά, η ψυχή μας μπορεί να πλημμυρίσει με τις πιο βαθιές σκέψεις. Χωρίς καμία προσπάθεια μνήμης, όλα συνοψίζονται σε μια μόνο στιγμή».

Όπως και ο Ντεγκά, έτσι και ο Γκογκέν ανακύκλωνε συχνά τα δικά του έργα. Το «Από πού ερχόμαστε;…» αποτελεί μια ανθολογία των μορφών, των ιδεών και των χρωματικών συνδυασμών που είχε χρησιμοποιήσει σε παλαιότερους πίνακες του με θέμα την Ταϊτή. Είναι σαφώς ένας πίνακας με θέμα τη δημιουργία και την πτώση: μια αφήγηση για την εξέλιξη, τη διαφθορά, τον θεό και τον θάνατο ξεδιπλώνεται καθώς ο θεατής μετακινεί το βλέμμα του από τα δεξιά προς τα αριστερά του καμβά. Αλλά αυτό που είχε σημασία για τον Γκογκέν, περισσότερο από οποιαδήποτε αφηγηματική εξήγηση, ήταν το ξεδίπλωμα μιας συγκεκριμένης διάθεσης.

Το κλειδί γι' αυτήν τη διάθεση είναι το χρώμα. Ο Γκογκέν ήταν πεπεισμένος –προτού αυτή η αντίληψη γίνει εμμονή της πρωτοπορίας– ότι το χρώμα ήταν στενά συνδεδεμένο με τη μουσική. Θεωρούσε ότι μπορούσε να χρησιμοποιηθεί «αινιγματικά». Μόνο οι βαθύτερες αλήθειες για τη ζωή, όπως είχε διαισθανθεί, προέρχονταν από την υπεκφυγή και την ψευδαίσθηση. Και έτσι μπαίνουμε σε ένα είδος ωκεάνιας ονειροπόλησης που δεν είναι πλέον μόνο του Γκoγκέν, αλλά μια αυτόνομη εμπειρία που περιμένει να ενεργοποιηθεί από όποιον επιλέξει να υποκύψει σε αυτήν μια δεδομένη ημέρα, στο παρελθόν, στο μέλλον ή σε αυτό το απαραβίαστο, κυλιόμενο παρόν, που είναι η αληθινή σφαίρα της τέχνης.

Με στοιχεία από τη «Washington Post»

«

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανρί Ματίς: «Υπάρχουν πάντοτε λουλούδια γι’ αυτούς που θέλουν να τα βλέπουν»

Σαν Σήμερα / Ανρί Ματίς: «Υπάρχουν πάντοτε λουλούδια γι’ αυτούς που θέλουν να τα βλέπουν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο ζωγράφος των όμορφων τοπίων, τον οδαλισκών, των χάρτινων πολύχρωμων κολάζ. Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της δυτικής πρωτοπορίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ