Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει Facebook Twitter
O πίνακας του Πολ Γκογκέν «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» (1897-1898)
0


ΑΦΟΥ Ο ΓΚΟΓΚΕΝ
 ολοκλήρωσε τον πίνακα που θα έφερε τον τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» –μια ζωφόρο με κυματιστά βαθιά μπλε και πράσινα χρώματα με θερμές πινελιές καφέ, πράσινου και χρυσού και λάμψεις κόκκινου– περιπλανήθηκε στα βουνά κοντά στο σπίτι του στην Ταϊτή και αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. «Δεν ξέρω αν η δόση [αρσενικού] ήταν πολύ ισχυρή», θα εξηγούσε σ’ έναν φίλο του, «ή αν ο εμετός εξουδετέρωσε τη δράση του δηλητηρίου, αλλά μετά από μια νύχτα τρομερού πόνου, επέστρεψα στο σπίτι».

Ο Γκογκέν σχεδίαζε για αρκετό καιρό το έργο, ελπίζοντας ότι θα ήταν το αριστούργημά του, η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο τέχνης που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού». Δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά κάτι καλύτερο, οπότε ζωγράφισε σε ένα κομμάτι χοντρού καμβά από λινάτσα, με διαστάσεις πάνω από 3,6 μέτρα πλάτος και 1,4 μέτρα ύψος. Στον πίνακα επιχείρησε να συνοψίσει σχεδόν τα πάντα: τη δική του τέχνη, τις τέχνες γενικότερα, τις εμπειρίες του στην Ταϊτή, τη φιλοσοφία του, την αίσθηση πνευματικότητας που τον διακατείχε – ολόκληρη την απίστευτη ζωή του.

Παρά τον θόρυβο που είχε η ζωή του Γκογκέν, υπάρχει κάτι ευλογημένα σιωπηλό και διαχέον στο έργο. Όσο περισσότερο το κοιτάζεις, τόσο περισσότερο μοιάζει να διαφεύγει.

Αφελώς (για να το θέσουμε ευγενικά), ο Γκογκέν είχε φανταστεί την Ταϊτή ως ένα μέρος όπου θα μπορούσε να ζήσει «σε έκσταση, σε ειρήνη και για την τέχνη», με «μια νέα οικογένεια, μακριά από τον ευρωπαϊκό αγώνα για το χρήμα» (όπως έγραψε στη σύζυγό του, Μετ), στη «σιωπή της υπέροχης τροπικής νύχτας». Δύο μήνες μετά την αναχώρησή του από τη Μασσαλία, βρέθηκε σε ένα μέρος διαλυμένο από τις ασθένειες, τον αλκοολισμό, τον εθισμό στο όπιο και τις αποικιακές διαμάχες εξουσίας. Η πολυνησιακή θρησκεία είχε σχεδόν εξαφανιστεί και αντικατασταθεί από τον προτεσταντισμό και τον καθολικισμό.

Ήταν 43 ετών όταν έφτασε στην Ταϊτή. Αρχικά συνδέθηκε με μια Αγγλο-ταϊτιανή κοπέλα που ονομαζόταν Τίτι. Αλλά τη βρήκε πολύ ομιλητική –και επίσης «καλογυαλισμένη από την επαφή με... Ευρωπαίους»–, οπότε την αντικατέστησε με την Τεχαμάνα, μια 13χρονη κοπέλα, την οποία του πρόσφερε η μητέρα της ως σύζυγο σε ηλικία που τότε (όπως επισημαίνει η πιο πρόσφατη βιογράφος του Γκογκέν, Σου Πριντό) ήταν η ηλικία συναίνεσης. Χάνοντας την ευκαιρία να παραδεχτεί ότι ήταν ήδη παντρεμένος, ο Γκογκέν την ερωτεύτηκε, ισχυριζόμενος ότι δεν είχε γνωρίσει ποτέ μια «γυναίκα» τόσο αυτοδύναμη. Εν τω μεταξύ, στο Παρίσι, η εγκαταλελειμμένη έγκυος ερωμένη του, η Τζουλιέτ Χουέτ, γέννησε την κόρη τους.

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει Facebook Twitter
Π. Γκογκέν, Αυτοπροσωπογραφία (1893). Μουσείο Ορσέ, Παρίσι

Μέσα σε έναν χρόνο, ο Γκογκέν νοσταλγούσε ήδη την πατρίδα του και ήθελε απεγνωσμένα να επιστρέψει στη Γαλλία, αλλά ήταν άφραγκος, οπότε του πήρε άλλους δώδεκα μήνες να εξασφαλίσει ένα εισιτήριο. Μετά από δύο χρόνια στη Γαλλία, όμως, επέστρεψε στην Ταϊτή. Μετακόμισε σε ένα νοικιασμένο οικόπεδο τρία μίλια από την πρωτεύουσα, όπου έχτισε μια καλύβα από μπαμπού και φύλλα φοίνικα και γνώρισε σε μια 14χρονη κοπέλα, την Παχούρα. Άπορος και εξαρτημένος από τη μορφίνη για να καταπραΰνει τον πόνο στο πόδι του, είχε τάση να βήχει αίμα και νοσηλεύτηκε αρκετές φορές. Τον Δεκέμβριο, η Παχούρα γέννησε ένα μωρό, το οποίο πέθανε λίγο μετά τη γέννα. Ένα άλλο παιδί, η 20χρονη κόρη του Αλίν, πέθανε στην Κοπεγχάγη τον επόμενο μήνα (Ιανουάριος 1897) μετά από μια κρίση πνευμονίας.

Όταν ο ιδιοκτήτης του σπιτιού που είχε νοικιάσει πέθανε και οι κληρονόμοι του το πούλησαν, ο Γκογκέν αναγκάστηκε να μετακομίσει σε άλλο σπίτι. Καθισμένος στο κρεβάτι και ταλαιπωρημένος από μια λοίμωξη στα μάτια, ένα έκζεμα τόσο σοβαρό που τον εμπόδιζε να ζωγραφίζει και ένα πρόβλημα στον αστράγαλο που δεν θεραπευόταν, έγραψε στον φίλο του Ζορζ-Ντανιέλ ντε Μονφρέ ότι είχε «χάσει κάθε ελπίδα». Αφού υπέστη μια σειρά καρδιακών προσβολών, αποφάσισε να αυτοκτονήσει.

Δεδομένης της απόπειρας του Γκογκέν να αποτυπώσει στον πίνακα την αιώνια φύση του χρόνου, μοιάζει λογικό το ότι οι μελετητές δεν συμφωνούν καν ως προς τη χρονολογική σειρά των γεγονότων. Ενώ οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο Γκογκέν ζωγράφισε το «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πηγαίνουμε;» πριν από αυτή την αποτυχημένη απόπειρα, η Πριντό εικάζει ότι το έργο δημιουργήθηκε μετά. Σε κάθε περίπτωση, παρά τον θόρυβο που είχε η ζωή του Γκογκέν, υπάρχει κάτι ευλογημένα σιωπηλό που διαχέεται στο έργο. Όσο περισσότερο το κοιτάζεις, τόσο περισσότερο μοιάζει να διαφεύγει.

Ο Γκογκέν δεν ενδιαφερόταν για την αλληγορία. Ήταν ένας θαυμάσιος συγγραφέας (τα δύο πρώτα μέρη του χρονικού του για την παραμονή του στην Ταϊτή, «Noa Noa», εκδόθηκαν περίπου την ίδια περίοδο). Αλλά ζωγράφιζε ακριβώς για να αποφύγει τις διπλωματικές εκφράσεις και τις προφανείς ερμηνείες. «Η ζωγραφική είναι η πιο όμορφη από όλες τις τέχνες», έγραψε κάποτε. «Είναι η σύνοψη όλων των αισθήσεών μας και, καθώς την παρατηρούμε, ο καθένας μας μπορεί, σύμφωνα με τη φαντασία του, να δημιουργήσει τη δική του ιστορία… Με μια μόνο ματιά, η ψυχή μας μπορεί να πλημμυρίσει με τις πιο βαθιές σκέψεις. Χωρίς καμία προσπάθεια μνήμης, όλα συνοψίζονται σε μια μόνο στιγμή».

Όπως και ο Ντεγκά, έτσι και ο Γκογκέν ανακύκλωνε συχνά τα δικά του έργα. Το «Από πού ερχόμαστε;…» αποτελεί μια ανθολογία των μορφών, των ιδεών και των χρωματικών συνδυασμών που είχε χρησιμοποιήσει σε παλαιότερους πίνακες του με θέμα την Ταϊτή. Είναι σαφώς ένας πίνακας με θέμα τη δημιουργία και την πτώση: μια αφήγηση για την εξέλιξη, τη διαφθορά, τον θεό και τον θάνατο ξεδιπλώνεται καθώς ο θεατής μετακινεί το βλέμμα του από τα δεξιά προς τα αριστερά του καμβά. Αλλά αυτό που είχε σημασία για τον Γκογκέν, περισσότερο από οποιαδήποτε αφηγηματική εξήγηση, ήταν το ξεδίπλωμα μιας συγκεκριμένης διάθεσης.

Το κλειδί γι' αυτήν τη διάθεση είναι το χρώμα. Ο Γκογκέν ήταν πεπεισμένος –προτού αυτή η αντίληψη γίνει εμμονή της πρωτοπορίας– ότι το χρώμα ήταν στενά συνδεδεμένο με τη μουσική. Θεωρούσε ότι μπορούσε να χρησιμοποιηθεί «αινιγματικά». Μόνο οι βαθύτερες αλήθειες για τη ζωή, όπως είχε διαισθανθεί, προέρχονταν από την υπεκφυγή και την ψευδαίσθηση. Και έτσι μπαίνουμε σε ένα είδος ωκεάνιας ονειροπόλησης που δεν είναι πλέον μόνο του Γκoγκέν, αλλά μια αυτόνομη εμπειρία που περιμένει να ενεργοποιηθεί από όποιον επιλέξει να υποκύψει σε αυτήν μια δεδομένη ημέρα, στο παρελθόν, στο μέλλον ή σε αυτό το απαραβίαστο, κυλιόμενο παρόν, που είναι η αληθινή σφαίρα της τέχνης.

Με στοιχεία από τη «Washington Post»

«

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ