Αγαπάμε λεσβίες!

Αγαπάμε λεσβίες! Facebook Twitter
Οι λεσβίες είναι φιλενάδες μας, συντρόφισσές μας και ερωμένες μας, είναι οι νταλίκες μας και οι φαμάρες μας, οι θείες μας, οι αδερφές μας και οι μανάδες μας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΔΕΝ ΕΧΩ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη και δεν έχω επισκεφθεί ποτέ τον νομό Σερρών. Τη σειρά δεν την έχω παρακολουθήσε γιατί δεν έχω τηλεόραση. Στον νομό Σερρών δεν έχω ταξιδέψει γιατί δεν συμπαθώ τα ταξίδια, και μάλιστα τα τόσο μακρινά. Ευτυχώς που υπάρχουν τα σόσιαλ και οι αποστάσεις μηδενίζονται.

Έτσι μαθαίνω πολλά –χρήσιμα και μη– για το πρόγραμμα της τηλεόρασης, ενημερώνομαι για διάφορα, ευχάριστα και μη. Στο timeline μου είδα δύο σύντομα αποσπάσματα, μάλλον αυτά που προώθησε ο αλγόριθμος, το ένα με τη διάγνωση της «γιατρού» (Ν. Εξηνταβελώνη) και το άλλο με το αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ αντεστραμμένο σε ΙΤΚΟΛΑ. Είναι εξαιρετικά ευχάριστο και τολμηρό αλλά και δίκαιο το εγχείρημα κάθε δημιουργού να διευρύνει την ορατότητα των ίντερσεξ ατόμων.

Σκρολάροντας και διαβάζοντας τα διθυραμβικά σχόλια που αξίζει το εγχείρημα, θυμήθηκα ότι το μακρινό 2015 δεν μπόρεσα να πω όχι στην πρόσκληση της ομάδας «Πρωτοβουλία κατά της Ομοφοβίας Ξάνθης». Εκεί γνώρισα για πρώτη φορά ένα ίντερσεξ άτομο, τον Λάκη, τον πρώτο ανοιχτά ίντερσεξ ακτιβιστή στην Ελλάδα και ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece, που μας αφηγήθηκε τη δύσβατη διαδρομή του έως ότου ανακαλύψει πως γεννήθηκε ίντερσεξ.

Ελπίζω και εύχομαι στις απανταχού «θείες Σταματίνες» το επόμενο coming out τους να είναι λεσβιακό ή έστω να βρουν μια κολλητή λεσβία που θα τους ανατρέψει τα στερεότυπα.

Μόλις το 2022 η Intersex Greece πέτυχε τη νομική προστασία των ίντερσεξ παιδιών από τις κακοποιητικές επεμβάσεις «κανονικοποίησης», απαγορεύοντας τις μη αναγκαίες για την υγεία ιατρικές πράξεις και τη χορήγηση αγωγής σε ίντερσεξ παιδιά κάτω των 15 ετών, με στόχο την αλλαγή των χαρακτηριστικών φύλου τους για κοινωνικούς και αισθητικούς λόγους (intersex.org.gr).

Η «θεία Σταματίνα» (Γιούλη Τσαγκαράκη) είναι ήδη ένας ιστορικός ρόλος για την ελληνική δραματουργία και η Intersex Greece δημοσίευσε ευχαριστήριο δελτίο τύπου προς στον Γιώργο Καπουτζίδη. Δεν χωράει καμιά αμφιβολία λοιπόν ότι η προσπάθεια πέτυχε και μακάρι να είναι μόνο η αρχή.

Στο δεύτερο απόσπασμα όμως, ειλικρινά πόνεσαν τα μάτια μου και τα αυτιά μου. Όχι γιατί η θεία Σταματίνα, ως ίντερσεξ newcomer στις ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες, διεκδικεί τα πρωτεία αναγραμματίζοντας ένα αρκτικόλεξο που έτσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια έχει στοχοποιηθεί και κακοποιηθεί, αλλά γιατί προκειμένου να το δικαιολογήσει χρησιμοποιεί αρνητικά στερεότυπα.

Σκίζει την αφίσα ΛΟΑΤΚΙ+ σε μια μετάβαση από «θύμα» σε «τιμωρό» και απονέμει δικαιοσύνη στις υπόλοιπες ομάδες της κοινότητας, σαν Κάρεν και όχι ως ένα άτομο με ενσυναίσθηση και γενικά αίσθηση του τι σημαίνει κοινότητα. Αρχίζοντας από τις λεσβίες («Ποιος τις έβαλε πρώτες, αφού δεν τις χωνεύει κανείς;»), ακολουθεί ένας όρος «chatGPT» του τι σημαίνει κουίρ από τον σις στρέιτ μπαμπά Γιώργο Γάλλο («σκέφτονται διαφορετικά από την υπόλοιπη ετεροκανονική κοινωνία, δεν καλύπτονται από το δίπολο αρσενικό-θηλυκό, γκέι-στρέιτ»), λες και τα κουίρ άτομα είμαστε νεράιδες και φιλόσοφοι χωρίς σώμα και χωρίς στόμα, αφού ο κουίρ ρόλος (M. Sunshine) σιωπά και προτείνει με μπλαζέ ύφος την τρίτη θέση για το Τ (τα τρανς άτομα έχουν υποστεί τον μεγαλύτερο ρατσισμό).

Εδώ δεν διατίθεται όρος και η ανακατάταξη περνάει στους ομοφυλόφιλους άνδρες και κλείνει με τελευταία τα αμφιφυλόφιλα άτομα, τα οποία περιγράφονται ως οι «παντρεμένες» που κάνουν σεξ και με τα δύο φύλα, ενώ οι υπόλοιποι είναι οι «χήρες». Κάτι ανάμεσα σε slut-shaming και «χάρη σας κάνουμε».

Το χιούμορ είναι κάτι υποκειμενικό. Οι λεσβίες όμως είναι φιλενάδες μας, συντρόφισσές μας και ερωμένες μας, είναι οι νταλίκες μας και οι φαμάρες μας, οι θείες μας, οι αδερφές μας και οι μανάδες μας. Στάθηκαν στο πλευρό των οροθετικών ανδρών τα μαύρα χρόνια του AIDS, έχουν στηρίξει τους αγώνες του κινήματος, έχουν βάλει στη ΛΟΑΤΚΙ+ ατζέντα τους φεμινισμούς και είναι και γνωστές αδερφομάνες. Όλα αυτά δεκαετίες προτού ο δημιουργός, που τώρα επιχειρεί να διδάξει στο τηλεοπτικό κοινό το ΛΟΑΤΚΙ+ με λάθος ορισμούς, δώσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας σε έναν σις άντρα. («Εθνική Ελλάδος», 2019).

Κανένας δημιουργός δεν είναι υποχρεωμένος να «αγιογραφήσει» μια κοινότητα για να αποδείξει την υποστήριξή του, ούτε καν την κοινότητα στην οποία ανήκει και την οποία έχει εκπροσωπήσει αναρίθμητες φορές δημόσια από το 2020 που έκανε το δικό του coming out.

Όταν η συζήτηση για την ορατότητα και την ισότητα περιλαμβάνει επιχειρηματολογία συντηρητικής ρητορικής με σύνδρομο pick me, τότε το ένα βήμα μπροστά για μια ομάδα μπορεί να κοστίζει δύο βήματα πίσω για τις υπόλοιπες.

Ελπίζω και εύχομαι στις απανταχού «θείες Σταματίνες» το επόμενο coming out τους να είναι λεσβιακό ή έστω να βρουν μια κολλητή λεσβία που θα τους ανατρέψει τα στερεότυπα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ