Σ' το ορκίζομαι, σε αυτή την κούπα ο καφές έχει καλύτερη γεύση», μου είπε πρόσφατα μια φίλη, δείχνοντάς μου τη χειροποίητη κεραμική κούπα που αγόρασε, την έβδομη ή όγδοη στη συλλογή της. Αν αγαπάτε τον καφέ με πάθος αλλά αδιαφορείτε για τo αισθητικό κομμάτι του, οι παρακάτω επιλογές θα είναι ένα δυνατό challenge για εσάς γιατί, με τόσο στυλ, μπορεί να μη φτιάχνουν τη γεύση του καφέ, αλλά σίγουρα σας φτιάχνουν τη μέρα.
Mε αυτά φτιάχνεις καφέ
Το βασικό για τον καλό καφέ είναι η καλή καφετιέρα. Μπορείς να καταλάβεις πολλά για την προσωπικότητα κάποιου κοιτάζοντας απλώς τον πάγκο της κουζίνας του – ας πούμε, αν πρόλαβε την εμβληματική limited edition εσπρεσιέρα Aimé Leon Dore x La Marzocco σημαίνει ότι παίρνει τα gadgets του στα σοβαρά, και είναι και up to date με τη μόδα.
Το ίδιο συμπέρασμα θα βγάλω και αν εντοπίσω την KBG Select της Moccamaster, που θεωρείται από τις καλύτερες καφετιέρες στον κόσμο και υπόσχεται αρωματικό καφέ σε έξι λεπτά – ξεχώρισα με δυσκολία το γαλάζιο γιατί βγαίνει σε 15 (!) χρώματα, όλα εξίσου ωραία.
Πίσω στην espressoland και μιλώντας για χρώματα, η σειρά-καμάρι της La Marzoccο, Linea Mini, διαθέτει προηγμένα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως το Brew-by-Weight, ένα νέο σύστημα προ-έκχυσης, αλλά και mood-boosting χρωματική παλέτα.
Αν είστε πιο χαμηλών τόνων, η Nespresso, all time classic προορισμός για ποιοτικές καφετιέρες, λάνσαρε μόλις μια νέα συλλογή σε συνεργασία με τον The Weeknd και την εταιρεία του Samra Origins, η οποία περιλαμβάνει και μια sleek μαύρη εσπρεσιέρα με διακριτικό έθνικ σχέδιο.
Θα ανοίξω το κεφάλαιο «μόκα» ή «macchinetta» με μια συμβουλή που μου έδωσε η Λάουρα, η σπιτονοικοκυρά μου στη Ρώμη. Όταν φτιάχνετε εσπρέσο, πάρτε τις πρώτες σταγόνες που θα βγουν και χτυπήστε τες με ζάχαρη στο κουπάκι ώσπου να δημιουργηθεί ένα πηχτό χρυσαφένιο υγρό. Έτσι θα φτιάξετε τον τέλειο αρωματικό αφρό για τον καφέ σας.

Για κάτι κλασικό with a twist, πάμε στην Alessi και διαλέγουμε ένα από τα ντελικάτα σχέδια του Michele de Lucchi. Εκτός από τις διάσημες «γκοφρέ» μηχανές, υπάρχει και η εσπρεσιέρα Pulcina που δεν είναι μόνο γαργαλιστική στο μάτι και στην αφή αλλά διαθέτει και τεχνολογία που σταματά την έκχυση του καφέ την κατάλληλη στιγμή πριν πικρίσει.
Η κατηγορία «Μηχανή του καφέ ή μικροσκοπικό γλυπτό του Centre Pompidou» έχει κι άλλες συμμετοχές, όπως η πολύχρωμη εσπρεσιέρα του σκανδιναβο-ελβετικού brand Bodum. Με αυτήν μπορείτε να «φλεξάρετε» πιο εύκολα, αφού χάρη στο μότο του ιδρυτή Peter Bodum «Το καλό design δεν χρειάζεται να είναι ακριβό», η μηχανή Chambord κοστίζει γύρω στα 60 ευρώ (ανάλογα με τα μεταφορικά). Την «τσίμπησα» στο Finnish Design Shop, το οποίο έχει απίστευτους σκανδιναβικούς θησαυρούς, όπως αυτή η πρέσα γαλλικού καφέ στο χρώμα του σολομού από το feelgood brand Marimekko – μια κατηγορία μόνο του με τα έντονα χρώματα και τα ανάλαφρα σχέδιά του. Ο ορισμός του dopamine décor!
Ένα ακόμα entry που δεν μπορούσα να αφήσω εκτός είναι η πολύχρωμη πρέσα του σκανδιναβικού design brand Hay από βοριοπυριτικό γυαλί. Εκτός από έπιπλα μοναδικής αισθητικής, η Hay σχεδιάζει και εκπληκτικές πιτζάμες-παπλωματοθήκες του ονείρου.
Πέρα από τις μηχανές του καφέ, υπάρχει και η κατηγορία «τα γύρω γύρω» που ξεκινά από ένα minimal milk frother της illy που μετατρέπει το γάλα σε βελούδινη κρέμα για τους καφέδες σας (μπορείτε να φτιάξετε και ζεστή σοκολάτα στην ίδια συσκευή) και καταλήγει στο σετ με 6 κουταλάκια για τον εσπρέσο σε σχήμα αυγού από το ιστορικό γαλλικό brand ασημικών Christofle.
Ένα ευκολότερο πεδίο πειραματισμού είναι η ζαχαριέρα, ειδικά αν είναι το αρκουδάκι από ημιδιαφανές κόκκινο γυαλί που ανακάλυψα στο MOMA Design store – στην περιγραφή επισημαίνουν ότι είναι αρκετά ψηλό ώστε να χωρά και το κουτάλι της ζάχαρης!
Τέλος, το item-έργο τέχνης που θα εξασφαλίσει το ότι το σπίτι σας θα συζητηθεί σε παρέες και τραπέζια όταν δεν είστε μπροστά είναι η ζωόμορφη κανάτα καφέ Djuna από τη συλλογή με τα μαγικά πλάσματα που σχεδίασαν οι δαιμόνιοι Αμερικανοί designers The Haas Brothers για τον ναό του σύγχρονου, πολυτελούς design, L’ Object.
Μέσα σε αυτά θα πιεις καφέ

Υπάρχουν πολλές «σχολές» στις κούπες, από αυτές που γεμίζουν τα ράφια της κουζίνας και τα κάνoυν να μοιάζουν με έκθεση κεραμικής μέχρι του φίλου σου που πίνει με ακλόνητη αφοσίωση από την κούπα των τριών ευρώ (η οποία με έναν μαγικό τρόπο έχει πέσει δέκα φορές και δεν έχει ούτε υποψία ραγίσματος).
Μια τέτοια περίπτωση είναι και η SKUGGSTUBB από τα Ikea που κοστίζει 5,99 και κλείνει το μάτι στην τάση του πολύχρωμου glassware στο οποίο αφιέρωσαν εκτενές άρθρο οι «New York Times» την περασμένη άνοιξη. Αντίστοιχα στιβαρή, αλλά πιο fun είναι και η κούπα-κολοκύθα από τα Starbucks που δίνει μια φθινοπωρινή νότα ακόμα και αν πίνεις γαλλικό το κατακαλόκαιρο.
Το άρθρο των NYT, υποστηρίζει ότι ήρθε η στιγμή να λάμψουν οι γλυπτικές κούπες με τα ρευστά σχήματα και τα ιδιαίτερα χρώματα, όπως η μοβ πορσελάνινη κούπα Creative με το κυματιστό κίτρινο χερούλι που ανακάλυψα επίσης στο MoΜΑ Design Store (μάλιστα είναι exclusive, άρα κατασκευαστής είναι… το ίδιο το MoΜΑ).
Κίτρινο θα διάλεγα και αν αποφάσιζα να επενδύσω σε ένα από τα αφράτα πιατάκια του Gustaf Westman. Τα καμπυλωτά, πολύχρωμα σχέδια του Σουηδού έχουν βρει πολλούς μιμητές τα τελευταία χρόνια και φέρνουν μια χαρωπή, παιδική νότα στον χώρο. Τα βρίσκετε στο myran.gr, μαζί με άλλους design θησαυρούς όπως οι κεραμικές (stoneware) κούπες της συλλογής Studio από το brand Niko June – τις οποίες έφτιαξαν αρχικά για να δειγματίσουν χρώματα, αλλά τους άρεσαν τόσο πολύ (πώς να μην;) που προχώρησαν σε κανονική παραγωγή.
Ένα ακόμη brand με πολύχρωμα κεραμικά είναι το βέλγικο Qué Rico, στο οποίο υπάρχει το έξτρα στοιχείο των διαφορετικών μηνυμάτων που έχουν τα πιάτα και οι κούπες. Εμένα μου μίλησε αυτή η κόκκινη-ροζ-κρεμ κούπα που ανακάλυψα στο pragmatic.gr.
Και κάπου εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι οι σχεδιαστές. Προσωπικά, ενθουσιάζομαι όταν βλέπω μια κούπα των 6 ευρώ δίπλα σε εκείνη των 150 ευρώ από τη συνεργασία του J.W. Anderson με τον κεραμίστα Nicholas Mosse. Εδώ κερδίζει η απλότητα: ρίγες σε βυσσινί και μπλε, ζωγραφισμένες στο χέρι, ώστε καμία κούπα να μην είναι ίδια με την άλλη.

Η σειρά από πορσελάνινα είδη σερβιρίσματος που σχεδίασε ο υπερταλαντούχος Βρετανός ζωγράφος Luke Edward Hall για το ιταλικό brand Ginori 1735 δεν είναι ακριβώς μινιμαλιστική. Παραστάσεις από την ελληνορωμαϊκή μυθολογία εμφανίζονται σε πιάτα, δίσκους, βάζα, σουβέρ και, φυσικά, κούπες, αφού η συλλογή ονομάζεται «Il viaggio di Nettuno» («Το ταξίδι του Ποσειδώνα»). Ο Ποσειδώνας είναι αυτός που εμφανίζεται στη μία πλευρά αυτής της γαλάζιας κούπας, ενώ από την άλλη πλευρά απεικονίζεται ο γιος του, ο Αρίωνας. Το κερασάκι στην τούρτα; Το φινίρισμα με αληθινό χρυσό στο χείλος της κούπας. The drama!
Μεταξύ άλλων, το www.ginori1735.com διαθέτει και την Diva Collection, μια συλλογή από ντελικάτες πορσελάνες σε αχνά παστέλ χρώματα που φέρνουν τα ’50s στο σαλόνι σας. Ας πούμε, αυτό το ροζ σετ από κούπες για εσπρέσο με το πιατάκι τους μοιάζει σαν να βγήκε από το σετ του «Mad Men», ενώ από πίσω παίζουν οι The Platters.
Όπως και να το κάνουμε, τα σετ φλιτζανιών είναι χαριτωμένα, ακόμη και αν επιλέξετε μια κάπως minimal designer εκδοχή, όπως το σετ με φινίρισμα από μπαμπού από το premium brand Les Ottomans που ανακάλυψα στην (πολύ πλούσια) design πτέρυγα του Mytheresa.com.
Μια ακόμα τυχαία ανακάλυψη που έκανα πρόσφατα ήταν το ολλανδικό &Klevering, το οποίο, ανάμεσα σε άλλα, έχει κι αυτήν τη σχεδόν 3D σειρά από φλιτζάνια και κούπες με ανάγλυφο περίγραμμα. Παρατηρήστε τα καλά: υπάρχει περίπτωση να πιείτε τον πρωινό σας εσπρέσο σε αυτά και να μη σας φτιάξει τη διάθεση;
Αξεσουάρ; Ναι, αξεσουάρ.

Και αφού καλύψαμε τα του σπιτιού, ας δούμε πώς φοριέται και πώς κρατιέται ο καφές έξω από αυτό.
Πρώτη και απαραίτητη στάση τα θερμός και τα παγούρια που πλένουμε ευλαβικά κάθε βράδυ και γεμίζουμε με τον ζεστό (ή κρύο) καφέ μας κάθε πρωί και είναι αχώριστοι συνοδοιπόροι στη διαδρομή για τη δουλειά, στα ταξίδια κ.λπ.
Εδώ υπάρχουν οι δύο μεγάλες σχολές του statement ποτηριού, όπως το slime green ποτήρι για κρύα ροφήματα από τα Starbucks, και του cool minimal θερμός, όπως το limited edition travel mug από ανοξείδωτο ατσάλι, από τη συλλογή της Nespresso με τη Samra Origins by The Weeknd.
Όσον αφορά τη μόδα, η κουλτούρα του καφέ εκπροσωπείται από εξαιρετικά ενδιαφέροντα items, όπως το merch του Café Leon Dore. Μπορεί η iconic μηχανή καφέ να έγινε sold out, αλλά το νεοϋορκέζικο καφέ του Aimé Leon Dore έχει και μια λαχταριστή συλλογή από ρούχα και αξεσουάρ όπως ποδιές, καπέλα, και ένα κομπολόι (!) – αυτό το πολύ σικ κυπαρισσί φούτερ, όμως, που είναι τέλειο για το φθινόπωρο κοστίζει 215 ευρώ.
Ένας σταθερός προορισμός μου για T-shirts με σπάνια logo και σχέδια είναι το Everpress.com. Ουσιαστικά, το brand βάζει τον καμβά (μπλουζάκια, φούτερ, totes, κούπες) και συνεργάζεται με illustrators, σχεδιαστές και ανεξάρτητους καλλιτέχνες, που παρουσιάζουν τα σχέδιά τους σε καμπάνιες, κατά τη διάρκεια των οποίων μπορείς να τα αγοράσεις ή να τα παραγγείλεις. Καθώς κάθε καμπάνια διαρκεί λίγο, τα σχέδια είναι άφθονα και ανανεώνονται συνεχώς. Έχει διάφορα cool prints σε σχέση με τον καφέ, αλλά ξεχώρισα το «Mr Espresso Martini» T-shirt από το creative studio Goodie Works.
Για tote bag προσανατολίστηκα σε ελληνικά coffee spots που έχουν δικό τους merch, όπως το Anana στην Πραξιτέλους που έχει T-shirts και άλλα αντικείμενα αλλά και αυτή την ευρύχωρη, οικολογική τσάντα που είναι ιδανική για κάθε μέρα και χωράει όλα όσα χρειάζεσαι, συν το θερμός για τον καφέ σου.
Και επειδή είναι στη μόδα φέτος τα charms, δηλαδή τα μπρελόκ και κρεμαστά κάθε είδους στις τσάντες, στα sneakers ή ακόμα και στις ζώνες, μπορείς να προσθέσεις στη συλλογή σου και αυτό το αξιαγάπητο λούτρινο μπρελόκ-κόκκο καφέ από το Jellycat London που είναι από τα καλύτερα brands με εξειδίκευση σε λούτρινα, από διακοσμητικά και μπρελόκ μέχρι υφασμάτινα βιβλία με ζωάκια ή personalized παιχνίδια.
Για το τέλος, μια μικρή ιστορία. Γνωρίζατε ότι η πρώτη χάρτινη κούπα για καφέ «στο χέρι» δημιουργήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1963, αλλά έχει ελληνικές αναφορές; Η περίφημη μπλε «Anthora cup» αποτελεί σχέδιο του διευθυντή μάρκετινγκ της Sherri Cup Company, Leslie Buck, που είχε πιάσει την αυξανόμενη δημοφιλία του ελληνικού καφέ και σκέφτηκε έναν τρόπο να μεταφέρεται ο καφές ως take away από τους πιστούς φαν του. Η κούπα με τους μαιάνδρους και τη γραμμένη με αρχαιοελληνικού τύπου χαρακτήρες φράση «We are happy to serve you» δεν έγινε απλώς viral αλλά θεωρείται ένα από τα σύμβολα της Νέας Υόρκης και έχει το δικό της site (οι 100 χάρτινες κούπες κοστίζουν 44 δολάρια).
Πίσω στο merch τώρα, το νεοϋορκέζικο brand Only NY λάνσαρε κάλτσες εμπνευσμένες από την Anthora Cup τις οποίες μπορείτε να βρείτε στο MοMA Design Store. Ιδανικό ice breaker, γιατί αν κάποιος τις προσέξει και σας ρωτήσει γι’ αυτές, θα του μιλάτε σίγουρα για ένα δεκάλεπτο!
Και επειδή εκτός από τα gadgets έχει σημασία και η ποιότητα του καφέ που πίνουμε, ακολουθούν τρία χαρμάνια που κάνουν την απόλαυση ακόμα μεγαλύτερη.
• Area 51: Ποικιλία καφέ Brazil με σοκολάτα γάλακτος και νότες κόκκινων φρούτων. area51coffeeroasters.com
• Coffee Berry: Ποικιλία καφέ Guatemala με γλυκό άρωμα που συνδυάζει σοκολάτα και βανίλια. coffeeberry.coffee
• Jacobs: Καφές φίλτρου με πλούσια γεύση από φουντούκι. jacobscoffee.gr
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.