Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Η εικαστική έκθεση του Τόνι Μιλάκη «Συσχετισμοί» εξερευνά και καταγράφει την πολυπλοκότητα των χρωμάτων της περιοχής πέριξ της πλατείας Κολιάτσου και τον διάλογο ανάμεσα στο παλιό με το καινούργιο και τους συσχετισμούς που δημιουργεί.
0

Στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου η εικαστική έκθεση του Τόνι Μιλάκη σε επιμέλεια Αιμιλίας Κουγιά «Συσχετισμοί» εξερευνά και καταγράφει την πολυπλοκότητα των χρωμάτων της περιοχής πέριξ της πλατείας Κολιάτσου και τον διάλογο ανάμεσα στο παλιό με το καινούργιο και τους συσχετισμούς που δημιουργεί.

Η έκθεση εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο φέρεται μια κοινωνία στο παλιό μα και στο νέο, που στις περισσότερες των περιπτώσεων, έχει να κάνει με την παιδεία, το μορφωτικό επίπεδο και τον βαθμό ευαισθησίας των ανθρώπων που την απαρτίζουν.

«Ο σεβασμός του διαφορετικού, η ανάγκη για συνομιλία, ο πλουραλισμός των μη ταυτόσημων αντιλήψεων, ο χώρος που δίνουμε να αναδειχθεί κάτι που δεν μας εκφράζει είτε εννοιολογικά, είτε πολιτικά, είτε αισθητικά και η ενσωμάτωση, η σύνθεση όλων αυτών των αντικρουόμενων στοιχείων, καθορίζει και το βαθμό πολιτισμού μιας κοινωνίας.

Η πολυπολιτισμική Αθήνα των χρόνων μας φέρνει άλλες ζυμώσεις, αλλά ρεύματα, άλλους ανέμους, γεννάει μια άλλη αθηναϊκή εποχή. Στη σκοτεινή αυτή περίοδο της πολύχρωμης πολυκατοικίας μας, αχνοφαίνονται κάποιες χαραμάδες φωτός.

Μέσα από αυτή την έρευνα μελετώ και την αθηναϊκή πολυκατοικία. Ένα κράμα πρωτοπορίας και παρακμής, κοινωνικού στάτους και οικονομικής επιφάνειας. Αν και σχετίζεται με άλλους παράγοντες, όπως η γεωγραφική θέση, η χρονολογία κατασκευής, η ποιότητα αρχιτεκτονικής σύλληψης και υλικών, εντέλει η πορεία της επηρεάζεται άμεσα και είναι πάντα εκτεθειμένη στα τερτίπια της πολιτικής και στους κοινωνικούς ανέμους που σε κάθε εποχή πνέουν», λέει ο Τόνι Μιλάκης.

Ο Τόνι Μιλάκης
Ο Τόνι Μιλάκης

«Πολλές φορές η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί από το τίποτα να τις επινοήσει. Αρκεί να θέλει κανείς να βλέπει και να παρατηρεί τον κόσμο γύρω του. Μιλώντας με καλλιτεχνικούς όρους, το εγχείρημα αυτό έχει να κάνει με την ανάγκη από την παραστατική ζωγραφική να αρθρώσω έναν λόγο εικαστικό που θα φτάσει στα όρια της αφαίρεσης. Οι αρχιτεκτονικές φόρμες και τα στοιχεία που πηγάζουν από την παρατήρηση του περιβάλλοντος να αυτονομούνται στο έργο και να αποκτούν μία άλλη ζωή, που δεν θα συμβαδίζει απαραιτήτως με την υπαρξιακή τους υπόσταση.Οι πόλεις είναι δημιουργήματα των ανθρώπων και έχω την πεποίθηση ότι και οι πολιτικές/οικονομικές/ πολιτιστικές/πολιτισμικές δομές τους διαμορφώνουν και ανάλογα τους μεταχειρίζονται μέσα από τα γρανάζια του πολιτικο-κοινωνικού μηχανισμού τους. Δεν είναι απαραίτητο να έχεις γεννηθεί σε μια πόλη για να είσαι πολίτης της, αρκεί να ενταχθείς και να γίνεις οργανικό μέλος της με βίωμα και εμπειρία».

Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Τόνι Μιλάκης, Συσχετισμοί.
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Τόνι Μιλάκης, Συσχετισμοί.

Ο εικαστικός έχει μια άνω των τριάντα χρόνων σχέση με την Αθήνα που τον κάνει οργανικό μέλος της και η βαριά κληρονομιά της του δίνει την ενέργεια και τη δύναμη να δημιουργεί ζώντας σ’ αυτή την πόλη.

«Για παράδειγμα η οδός Πατησίων του 2020 αντιπροσωπεύει μια τελείως διαφορετική κατάσταση από του 1960, που έχει να κάνει με άλλους πληθυσμιακούς συσχετισμούς, άλλη κοινωνική διαστρωμάτωση, ακόμη και με άλλα εθνοφυλετικά χαρακτηριστικά. Η πολυπολιτισμική Αθήνα των χρόνων μας φέρνει άλλες ζυμώσεις, αλλά ρεύματα, άλλους ανέμους, γεννάει μια άλλη αθηναϊκή εποχή. Στη σκοτεινή αυτή περίοδο της πολύχρωμης πολυκατοικίας μας, αχνοφαίνονται κάποιες χαραμάδες φωτός. Νέα φωτεινά σύννεφα γεμάτα ζωτικότητα και ενέργεια σχηματίζονται στους ουρανούς μας, προαναγγέλλοντας νέες αναταράξεις, νέες κοινωνικές ισορροπίες, νέους καιρούς», λέει. «Πολλές φορές η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί από το τίποτα να τις επινοήσει. Αρκεί να θέλει κανείς να βλέπει και να παρατηρεί τον κόσμο γύρο του». 

Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Τόνι Μιλάκης, Συσχετισμοί.

Συσχετισμοί
Διάρκεια έκθεσης: έως και την Παρασκευή 5/9/2025
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 8:00-19:00 & κάθε Τρίτη 13:00-19:00.
Επιμέλεια-Οργάνωση: Αιμιλία Κουγιά

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ