Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα Facebook Twitter
Ερωτικό γλυπτό, 1979. Μπρούντζος, ξύλο, μαγνήτες, μεταλλικά στοιχεία. Συλλογή Σταύρου Μιχαλαριά

Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

0

Στο υπόγειο της παλιάς πτέρυγας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που μόλις ξανάνοιξε, μετά από χρόνια αναδιαμόρφωσης, δίπλα στο σημείο όπου εκτίθενται τα «Σινιάλα», υπάρχει ένα μικρό σκίτσο του 1978 με τον τίτλο «Σύνθεση» και μια σύντομη αφιέρωση γραμμένη κάπως τσαπατσούλικα: «Αξέχαστη Άνδρος και οι φίλοι μας. Takis».

Οι φίλοι δεν ήταν άλλοι από το ζεύγος Βασίλη και Ελίζα Γουλανδρή που έναν χρόνο αργότερα θα εγκαινίαζαν το μουσείο με γλυπτά του Ανδριώτη Μιχάλη Τόμπρου και κάποια του Takis. Μισόν αιώνα και κάτι αργότερα, φέτος το καλοκαίρι ο Takis επέστρεψε στην Άνδρο και στο σημαντικό αυτό μουσείο των φίλων του, με μια μεγάλη αναδρομική για την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Αυτήν τη φορά έργα του καλύπτουν όλους τους χώρους της παλιάς και της νέας πτέρυγας, όπως συμβαίνει και στο αντίστοιχο μουσείο που φέρει το όνομα των συλλεκτών του στην Αθήνα.

Το να βρεθούμε στην Άνδρο με αφορμή μια έκθεση διεθνούς εμβέλειας είναι κάτι στο οποίο το Ίδρυμα Γουλανδρή μάς έχει συνηθίσει. Και φυσικά οι καλλιτέχνες των οποίων τη δουλειά έχει φιλοξενήσει έχουν όλοι τους ιδιαίτερη ταυτότητα και σημαντικό αποτύπωμα.

Για να χυτεύσει τα ερωτικά του έργα χρησιμοποίησε πραγματικά μοντέλα, τα «καλούπια» δηλαδή ήταν απολύτως κοπιαρισμένα μέρη ανθρώπινων σωμάτων, έτσι ώστε να εστιάσει στον βασικό του στόχο, που ήταν να αποδείξει ότι η ζωή, όπως και το σύμπαν, διέπεται από τους νόμους της έλξης.

Με έναν διεθνή Έλληνα όμως, όπως είναι ο Takis, που οι αναφορές του μέχρι το τέλος της ζωής του δεν έπαψαν να αφορούν τις ελληνικές του ρίζες ταυτόχρονα με τις οικουμενικές του αξίες, και κυρίως τα πανανθρώπινα ερωτήματα σχετικά με τις άγνωστες διαστάσεις του σύμπαντος και τις μεταφυσικές δυνάμεις της γης, η έκθεση αναπόφευκτα έχει μια άλλη βαρύτητα. Το μινιμαλιστικό περιβάλλον του αιγαιοπελαγίτικου σκηνικού, με τις καθαρές και φωτεινές γραμμές του, μοιάζει ιδανικό για να εντάξει τις μηχανικές και μαγνητικές γλυπτικές φόρμες του ιδιοφυούς δημιουργού.

Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα Facebook Twitter
O περίφημος Σεβαστιανός (1974), ένα από τα πιο γνωστά έργα του Takis, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως κραυγαλέο. Τι θα έλεγε, αν ζούσε ακόμα, ο καλλιτέχνης για αυτή την απόφαση; © Takis Foundation - Research Center for the Art and the Sciences
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα Facebook Twitter
«Ο αιώνας του Κάφκα». Το έρργο που δημιούργησε ο Takis για την ομώνυμη έκθεση που διοργάνωσε το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι το 1984.

Σύμφωνα με την ιστορία, το 1959 ο Γάλλος συγγραφέας Alain Jouffroy συνάντησε τον Έλληνα καλλιτέχνη στον δρόμο ενθουσιασμένο από την ανακάλυψή του: «“Αυτό είναι”, μου είπε, “το βρήκα”. Ακούστηκε ακριβώς σαν το εύρηκα του Αρχιμήδη… και μου έδειξε το πρώτο τηλεμαγνητικό γλυπτό (εγώ ήμουν που επινόησα τον όρο την επομένη), όπου μεταλλικά στοιχεία αιωρούνταν με τη δύναμη ενός μαγνήτη. Έτσι, για πρώτη φορά, η μαγνητική ενέργεια εισήχθη στη σύνθεση ενός γλυπτού. Ενσωματώθηκε σε αυτό όπως ο αέρας βρίσκεται ενσωματωμένος στη γλυπτική του μπαρόκ. Η χαρά και ο ενθουσιασμός του Takis δεν περιγράφονταν».

Αυτή του την ανακάλυψη, δηλαδή τον μαγνητισμό ως υλικό δημιουργίας καλλιτεχνικού έργου, που ο ίδιος ο γλύπτης θεωρούσε ότι του πρόσφερε μια μορφή ελευθερίας, θα τη χρησιμοποιούσε σε μια μεγάλη γκάμα έργων. Κι ενώ για πάρα πολλά χρόνια είχε εγκαταλείψει την ανθρωποκεντρική τέχνη, καθώς τα έργα του αποτελούσαν γλυπτικές φόρμες που παρέπεμπαν σε μηχανές και στις μεταφυσικές ανησυχίες του, το 1974 ξαφνικά επέστρεψε στο ανθρώπινο σώμα μέσω της ερωτικής έλξης, που βέβαια την παρομοίαζε με τη μαγνητική. Σε συνέντευξή του το 1990 το είχε δηλώσει ξεκάθαρα: «Ο μαγνήτης και η ερωτική έλξη είναι ένα και το αυτό».

Η αναδρομική έκθεση της Άνδρου, συμπεριλαμβάνει μια ολόκληρη ενότητα με τα «Ερωτικά» της δεκαετίας του 1980 που σπάνια παρουσιάζονται και μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν σχετικά άγνωστα. Συνδυασμοί χυτών και μπρούντζινων ανδρικών και γυναικείων μερών του σώματος με μαγνητικά στοιχεία, ακέφαλες φιγούρες όπως ο διάσημος «Σεβαστιανός» του 1974, που ο επιμελητής Toby Kamps (υπεύθυνος Συλλογής Μοντέρνας Τέχνης της Hamburger Kunsthalle) δεν θέλησε να εντάξει στο τμήμα «Σεξ και επιστήμη», αποτέλεσαν ένα ολόκληρο κεφάλαιο της δημιουργικής έκρηξης του καλλιτέχνη.

Ο «Σεβαστιανός» είναι ομοίωμα ενός άντρα που κάθεται πάνω σε μια σφαίρα με μια υπερμεγέθη στύση, ενώ σιδερένιες βελόνες αιωρούνται από πάνω του χάρη σε μαγνήτες κρυμμένους στο στήθος του. Ο επιμελητής μού έκανε σαφές σε κουβέντα μας κατά τα εγκαίνια της έκθεσης ότι χρειάστηκε να συζητήσουν εκτενώς με τη συνεπιμελήτρια Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau για το αν θα έπρεπε να παρουσιαστεί ο «Σεβαστιανός» στην Άνδρο και τελικά απέρριψαν την ιδέα.

Το ερωτικό-μαγνητικό σύμπαν του Takis Facebook Twitter
Θηλυκός Σεβαστιανός, 1982. Μπρούντζος. Φωτ.: Χριστόφορος Δουλγέρης.

Όπως ο ίδιος ομολογεί, δεν είναι από τις αγαπημένες του δουλειές του Takis, το γλυπτό παραείναι προφανές και κραυγαλέο. Από την άλλη, παραδέχεται πως το γεγονός ότι ενέταξε τον «Θηλυκό Σεβαστιανό» του 1982 στην έκθεση, μια γυναίκα γονατιστή με τα γεννητικά της όργανα σε πλήρη θέα, είναι κάπως υποκριτικό: «Το ότι φέραμε την αντίστοιχη γυναικεία εκδοχή ίσως είναι άδικο». Παρόλο που στη μακρόχρονη και στενή συνεργασία του με τον εκλιπόντα καλλιτέχνη δεν μίλησαν ποτέ για τα ερωτικά του έργα, ο Toby Kamps ήθελε να αναδείξει την προσέγγισή του σχετικά με «τη δύναμη του έρωτα, όπως αυτός συνδέεται με τη δύναμη της ζωής στον μαγνητισμό, τον ηλεκτρισμό και οποιαδήποτε άλλη αόρατη ενέργεια».  

Ο Takis δεν είχε ενδοιασμούς να μιλάει στις συνεντεύξεις του για ό,τι αφορούσε την ερωτική έλξη, τον αισθησιασμό, τη λατρεία του για τις γυναίκες και το σεξ ως ζωτική δύναμη. Είχε αναπτύξει άλλωστε τις θεωρίες του σχετικά με τα ηλεκτρικά ενεργειακά φορτία που αποθηκεύονται στα γεννητικά όργανα και αναπαριστούν τη «μαγνητική έλξη» μεταξύ εραστών. Ως εκ τούτου, τα κοινά σημεία ανάμεσα στις ελκτικές δυνάμεις του μαγνητισμού και το μυστήριο του ερωτικού πόθου ήταν για εκείνον πολλά.

Η ανάλυση του  Γαλλομαροκινού θεωρητικού της τέχνης Pierre Restany είναι διαφωτιστική: «Πρέπει να δούμε τα καινούργια κομμάτια του υπό την οπτική γωνία της σύνθεσης Erotakis = l’amant + l’aimant [ΕρωTakis = εραστής + μαγνήτης]. Αυτά τα έργα αποπνέουν μια άμεση, τεράστια δύναμη αισθησιακής έλξης που αναστατώνει το βλέμμα. Το φύλο γίνεται αισθητό στη στοιχειώδη, πρωταρχική, απτή του δύναμη, στο επίπεδο των βασικών κινήτρων του ανθρώπου βεβαίως, αλλά μέσα στην πλήρη ένταξή τους στην κοσμική ενέργεια».

Για να χυτεύσει τα ερωτικά του έργα χρησιμοποίησε πραγματικά μοντέλα, τα «καλούπια» δηλαδή ήταν απολύτως κοπιαρισμένα μέρη ανθρώπινων σωμάτων, έτσι ώστε να εστιάσει στον βασικό του στόχο, που ήταν να αποδείξει ότι η ζωή, όπως και το σύμπαν, διέπεται από τους νόμους της έλξης. Τα έργα του, όσο τολμηρά (στα όρια της πορνογραφίας) και αν θεωρήθηκαν, αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου. Περιφρονώντας την ιουδαιοχριστιανική ηθική που ενοχοποιεί τη σεξουαλικότητα, ο Takis επιδιώκει να αναπαραστήσει μέσα από τα γλυπτά του την ερωτική απόλαυση των νεανικών σωμάτων, παρουσιάζοντάς τα άλλοτε μόνα τους, σε αποκαλυπτικές στάσεις, κι άλλοτε σε εγγύτητα με άλλα, όπως επίσης και σε συσχετισμό με όλα εκείνα τα στοιχεία που χρησιμοποιεί ως αλληγορίες του σύμπαντος −κώνους, σφαίρες, καρφιά−, υπηρετώντας αδιαλείπτως την αναζήτηση του αόρατου.

Αξίζει να αναφερθούμε στην περίφημη εγκατάσταση που δημιούργησε με αποκλειστικά ερωτικά γλυπτά το 1984 για την έκθεση «Ο αιώνας του Κάφκα» που διοργάνωσε το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, προσκαλώντας κορυφαίους διεθνείς καλλιτέχνες να συμμετάσχουν, αλλά και στην παράσταση που ανέβασε το 1986 στο δημαρχείο του Βιλερμπάν σε συνεργασία με τη σημαντική κοντραμπασίστα Joëlle Léandre και τη χορεύτρια Μάρθα Ζιώγα, με τίτλο «Ligne parallèle érotique» («Παράλληλη ερωτική γραμμή»).

Το ερωτικό-μαγνητικό σύμπαν του Takis Facebook Twitter
Ερωτικό Takis, 1991. Σίδηρος, μαγνήτης, καρφιά, 32 × 43 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Takis © Takis Foundation - Research Center for the Art and the Sciences / ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, Αθήνα 2025. Φωτ.: Χριστόφορος Δουλγέρης.

Σε ένα άλλο έργο του 1979, το «Erotic Sculpture», παρουσιάζει θραύσματα χυτών μπρούντζινων ανδρικών και γυναικείων σωμάτων σε μια κάθετη ξύλινη δοκό πάνω από μια φαλλική προεξοχή που θυμίζει τις αρχαιοελληνικές Ερμές, θέλοντας να υπογραμμίσει την αίσθηση του πόνου. Μαγνητικά βέλη εκτοξεύονται προς το μέρος τους από λυγισμένα μεταλλικά στηρίγματα και οι μορφές του έργου μοιάζουν να βασανίζονται από τη σεξουαλική πράξη. Ωστόσο, το ερωτικό και το αισθησιακό στοιχείο μπορεί κανείς να τα εντοπίσει και σε μη ανθρωπομορφικά έργα του, όπως διέκρινε ήδη από το 1966 ο Γάλλος κριτικός Jean Clay, παρατηρώντας ότι στις «Ηλεκτρομαγνητικές Σφαίρες» η αιωρούμενη σφαίρα και ο επιδαπέδιος ηλεκτρομαγνήτης επιδίδονταν σε έναν χορό που προσομοίαζε σε παρωδία του ερωτικού παιχνιδιού.

Αλλά και στους «Τηλεπίνακες» τα παλλόμενα και αιωρούμενα από απαλά ρεύματα αέρος μεταλλικά αντικείμενα, στην προσπάθειά τους να αγγίξουν τους μαγνήτες που προεξέχουν πίσω από τον καμβά, θυμίζουν πτυχές της ανολοκλήρωτης επιθυμίας. Κόκκινα φώτα (σαν εκείνα του «Καντράν» του 1974 που μοιάζουν με βαμμένα χείλη), προεξέχοντες ελικοειδείς στήμονες, λουλούδια από σίδηρο και μπρούντζο, όλο το μαγνητικό σύμπαν του Takis αναδίδει αισθησιασμό και γονιμότητα.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ