ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ποιος θα προστατεύσει τα παιδιά από την οικογένεια;

Ποιος θα προστατεύσει τα παιδιά από την οικογένεια; Facebook Twitter
Λέμε συνέχεια ότι ζούμε σε «παιδοκεντρική» κοινωνία. Αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τα παιδιά θα μιλούσαν ελεύθερα, ανοιχτά και χωρίς ντροπή για όσα τους συμβαίνουν, γιατί θα γνώριζαν ότι η κοινωνία είναι με το μέρος τους. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ πιο ιδιαίτερα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και στην κατασκευή πολιτικής πεποίθησης είναι το ένδυμα που φορά, κατά περίσταση, η έννοια της οικογένειας

Η «οικογένεια» είναι μια έννοια που αγαπούν πολύ οι άνθρωποι που επιθυμούν να παραμείνουν τα πράγματα ακριβώς όπως είναι ή να γίνουν όπως ήταν παλιά. Μιλήστε με θρησκόληπτους ανθρώπους και θα σας πουν ότι στον καιρό μας έχει διαλυθεί η οικογένεια, μιλήστε με ανθρώπους εθνικιστικών πεποιθήσεων και θα σας πουν ότι η λύση στα προβλήματα είναι «να ενισχυθεί η ελληνική οικογένεια», μιλήστε, εν γένει, ακόμη και με μετρίως συντηρητικό κόσμο και κάπου θα ξεπηδήσει «ο θεσμός της οικογένειας» που πρέπει να προφυλαχθεί γιατί βάλλεται από την υπογεννητικότητα, τον φεμινισμό, τη μόρφωση των γυναικών, τους μετανάστες και το γεγονός ότι οι γκέι θέλουν να παντρεύονται. Το βλέμμα αυτών των ανθρώπων κοιτά την οικογένεια και βλέπει σταθερότητα, ασφάλεια, οικονομικές υποσχέσεις για ένα εύρωστο μέλλον και «λειτουργικότητα». Μια κοινωνία που θέτει ψηλά την οικογένεια, πιστεύουν, είναι μια κοινωνία προφυλαγμένη και δυναμική. 

Το παιδί, έχω καταλήξει, είναι ένα πλάσμα που αξίζει προστασία και φροντίδα μόνο σε φαντασιακές συνθήκες. Το παιδί-κορίτσι φταίει από νήπιο και δεν είναι ποτέ παιδί. Ξεκινά τη ζωή του ως νεαρή γυναίκα. Και ξέρουμε τι συμβαίνει στις γυναίκες, εντός και εκτός οικογένειας. 

Σε άλλες κοσμοθεωρίες, η οικογένεια είναι χρωματισμένη πολύ διαφορετικά. Είναι ο τόπος όπου κάποια μέλη της κοινωνίας κινδυνεύουν περισσότερο απ’ οπουδήποτε αλλού να δολοφονηθούν ή να βιαστούν. Για παράδειγμα, σύμφωνα με έρευνα των Ηνωμένων Εθνών, το 2021 στην Ιταλία το 81% των γυναικοκτονιών συνέβη εντός της «οικογενειακής σφαίρας». Το 2023 από τις 85.000 καταγεγραμμένες γυναικοκτονίες, το 60% έγινε από σύντροφο ή μέλος της οικογένειας των γυναικών.

Σε σχέση με τον βιασμό ή τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, οι θύτες είναι πρόσωπα οικεία στα παιδιά σε ποσοστό που αγγίζει το 80-90% και το 30-40% ανήκει στην οικογένεια του παιδιού.

Για πολλούς ανθρώπους η οικογένεια δεν είναι ούτε φροντίδα, ούτε ασφάλεια, ούτε η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας. Είναι ένα σπυρί χοντρό και πυώδες που προστατεύεται από αδιάτρητο δέρμα. Δεν μπορεί να σπάσει εύκολα. Θα έπρεπε κανείς να διαπεράσει στιβάδες ιεραρχίας, επιβεβλημένης σιωπής, δικαιολόγησης των θυτών και τον φόβο του ρεζιλέματος, κι αυτό είναι τόσο δύσκολο που το 85% των θυμάτων απλώς δεν μιλάει ποτέ. 

Άκουσα με πολλή προσοχή τα όσα μοιράστηκε η Μαρίνα Καλογήρου στη συνέντευξη που έδωσε στη δημοσιογράφο Αθηναΐδα Νέγκα. Στάθηκα σ’ αυτό το ένα: οι τέσσερις θύτες στη δική της περίπτωση ήταν συγγενείς και φίλοι της οικογένειάς της. Φυσικά, δεν είναι η μόνη. Κάποια απ’ τα μηνύματα που έλαβε και δημοσιοποίησε στη συνέχεια δείχνουν δεκάδες αντίστοιχες ιστορίες στις οποίες η οικογένεια πρωταγωνιστεί ως τόπος του εγκλήματος. Δείχνουν επίσης και το κεντρικό της γρανάζι: είναι, φυσικά, η ντροπή.

Τα παιδιά δεν μιλούν γιατί ντρέπονται και, όταν μιλούν, η οικογένεια δεν κάνει κάτι για να μη γίνει ρεζίλι ή για να μην κάνει τη θέση του παιδιού χειρότερη. Η ντροπή δεν είναι ιδιωτικό συναίσθημα, είναι περισσότερο ένα άυλο κοινωνικό φίμωτρο που φοριέται στο θύμα για να μην ενοχλεί. Τα παρενοχλημένα ή βιασμένα παιδιά είναι ιδιαίτερα ενοχλητικά. Το «μυστικό» τους μπορεί δυνητικά να ενοχλήσει τους γονείς, το σχολείο, τη μικροκοινότητά τους, και είναι δική τους ευθύνη να μην πολυενοχλήσουν. Αυτό που τους συνέβη μπορεί να διαταράξει τις σχέσεις των ενηλίκων, επομένως ας θαφτεί. 

Λέμε συνέχεια ότι ζούμε σε «παιδοκεντρική» κοινωνία. Αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τα παιδιά θα μιλούσαν ελεύθερα, ανοιχτά και χωρίς ντροπή για όσα τους συμβαίνουν, γιατί θα γνώριζαν ότι η κοινωνία είναι με το μέρος τους. «Για το καλό των παιδιών» υποστηρίζουμε ένα πλήθος πολιτικών, συχνά σε βάρος άλλων ομάδων.

Θα περίμενε κανείς πως, αφού το «καλό των παιδιών» μάς καίει τόσο πολύ, τα παιδιά θα ήξεραν τη διαδικασία που η κοινωνία έχει θεσπίσει για την προστασία τους. Θα ήξεραν πού να μιλήσουν, θα είχαν διαπαιδαγωγηθεί καταλλήλως και θα ήξεραν ότι οι ενήλικες που είναι υπεύθυνοι για την ανατροφή τους θα βάλουν εκείνα πάνω από τις σχέσεις τους με άλλους ενήλικες. Θα ήταν αυθόρμητη αντίδραση να πουν τι έγινε, γιατί δεν θα τους πέρναγε απ’ το μυαλό ότι υπάρχει λόγος να το κρύψουν. 

Η Μαρίνα Καλογήρου άνοιξε ένα πάρα πολύ ευαίσθητο κεφάλαιο και ήδη προσπαθούν να υποτιμήσουν όσα είπε ή να κάνουν «τον δικηγόρο του διαβόλου» και να αναρωτηθούν τι έκανε η ίδια και προκάλεσε όχι έναν, όχι δύο, όχι τρεις αλλά τέσσερις άντρες. Έχω την εντύπωση ότι το «συγγενείς και φίλοι της οικογένειας» έχει χτυπήσει ευαίσθητες χορδές γιατί υποτίθεται ότι το κακό έρχεται πάντα απ’ τον ξένο και τον ψηλό, λιγνό βιαστή που περιμένει στις γωνίες των σχολείων με καμπαρντίνα και τραγιάσκα. 

Το παιδί, έχω καταλήξει, είναι ένα πλάσμα που αξίζει προστασία και φροντίδα μόνο σε φαντασιακές συνθήκες. Το παιδί-κορίτσι φταίει από νήπιο και δεν είναι ποτέ παιδί. Ξεκινά τη ζωή του ως νεαρή γυναίκα. Και ξέρουμε τι συμβαίνει στις γυναίκες, εντός και εκτός οικογένειας. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ