«Για πολύ καιρό μετά την επίθεση επιθυμούσα να έχω πεθάνει εγώ»

Ξαναζώντας την πιο τραυματική στιγμή της ζωής μου μέσα από το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix ‘Αttack on London: hunting the 7/7 bombers’  Facebook Twitter
Για τα επόμενα δέκα χρόνια έψαχνα όλα όσα είχαν σχέση με τη βομβιστική επίθεση.
0


ΗΜΟΥΝ 24 ΧΡΟΝΩΝ.
Ζούσα στο Λονδίνο ήδη 2 χρόνια, και στο Ηνωμένο Βασίλειο σχεδόν 7. Είχα περάσει όλη την ενήλικη ζωή μου στη Βρετανία, ονειρευόμουν σε δύο γλώσσες, ένιωθα την Ελλάδα πολύ μακριά μου. Όλα αυτά, στα χρόνια πριν από το Brexit και τα αστρονομικά πανεπιστημιακά δίδακτρα, όταν ως Έλληνας σπούδαζες φτηνά στα αγγλικά πανεπιστήμια και δούλευες εξίσου εύκολα ως Ευρωπαίος πολίτης. Ζούσα με δύο Αγγλίδες φίλες μου σε μια άθλια γειτονιά, όπου κάποτε έμεναν μόνο Κύπριοι και Τουρκοκύπριοι, οι οποίοι τώρα είχαν αναχωρήσει για καλύτερα μέρη. Ο γείτονάς μας έκανε τον εκτροφέα πίτμπουλ, δύο σπίτια πιο κάτω είχε γίνει ένας φόνος και στο τοπικό high street γίνονταν πλειστηριασμοί με μικρόφωνο όπου πουλούσαν από κλεμμένα στερεοφωνικά μέχρι λούτρινα αρκουδάκια. Δούλευα ως editorial assistant σε ένα από τα πιο βαρετά κλαδικά περιοδικά του σύμπαντος με μια ημίτρελη μάνατζερ. Τα βράδια έγραφα σε ένα blog στα ελληνικά με ψευδώνυμο, κάτι σαν άσκηση ελληνικών και γραψίματος. Τα Σαββατοκύριακα έβγαινα με τις φίλες μου, με τις οποίες αναλύαμε αντρικά text messages στα Νokia 3310 σε pub και club, πίνοντας cranberry vodka. Από το 2003 η Βρετανία μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ξεκινήσει τον πόλεμο στο Ιράκ, στο πλαίσιο του γενικότερου «πολέμου κατά της τρομοκρατίας», μετά την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους το 2001.

«Το ότι ζούσα μού προκαλούσε απορία και ντροπή. Ένιωθα τύψεις. Αφού είχα επιζήσει, τι δικαίωμα είχα να νιώθω έτσι;»

H Πέμπτη 7 Ιουλίου του 2005 ξεκίνησε όπως κάθε μέρα. Περπάτησα από το σπίτι μου στην Turnpike Lane, στο Bόρειο Λονδίνο, και μπήκα στο μετρό. Στις 8:55 περίπου, βγήκα στη στάση Κing’s Cross, για να αλλάξω γραμμή και να φτάσω στο Farringdon όπου ήταν το γραφείο μου.

Βγήκα από τη μεσαία πόρτα του βαγονιού. Ήταν 8:55, άρα όλοι πάλευαν να μπουν στο τρένο. Την ώρα που έβγαινα, έμπαινε στο ίδιο ακριβώς βαγόνι –το πρώτο– ο 19χρονος Germaine Lindsey. Μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, την ώρα που το τρένο μπήκε στη σήραγγα με κατεύθυνση τη Russsel Square, ο Lindsey πυροδότησε μια βόμβα. Ήμουν ακόμα στην πλατφόρμα. Ακούστηκε ένας παράξενος θόρυβος, τα φώτα έσβησαν και άρχισε να μυρίζει καπνό, σαν να είχε σκάσει κάτι πλαστικό. Η Picadilly line είναι αρκετά βαθιά στον σταθμό του King’s Cross  πρέπει να ανέβει κανείς πολλές σκάλες για να βγει στην επιφάνεια. Ανεβήκαμε εκατοντάδες σκαλιά με τα φώτα να τρεμοπαίζουν, ενώ οι υπάλληλοι μάς φώναζαν να εκκενώσουμε τον σταθμό. Οι περισσότεροι ήταν ψύχραιμοι. Όταν βγήκαμε έξω, οι δρόμοι ήταν κλειστοί, η περιοχή είχε ήδη γεμίσει με αστυνομικούς.

Ξαναζώντας την πιο τραυματική στιγμή της ζωής μου μέσα από το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix ‘Αttack on London: hunting the 7/7 bombers’  Facebook Twitter
Σκηνή από τη σειρά. Φωτ.: Netflix

Οι βομβιστές ήταν τέσσερις. Τρεις επιτέθηκαν στο μετρό, ο ένας σε λεωφορείο. 54 άτομα σκοτώθηκαν εκείνη την ημέρα. 700 τραυματίστηκαν. 26 πέθαναν στο τρένο που ήμουν. 21 από αυτούς βρίσκονταν στο πρώτο βαγόνι.  

Είδα τη μίνι σειρά του Netflix «Attack on London. Hunting the 7/7 bombers», που κυκλοφόρησε στην 20ή επέτειο της επίθεσης, με περιέργεια. Συνειδητοποίησα, βλέποντάς τη, ότι γνώριζα τα πάντα, κάθε λεπτομέρεια, κι ας είχαν περάσει χρόνια. Βλέποντας ένα πλάνο με έναν άντρα που μιλούσε για την εμπειρία του στην Edgware Road, ήξερα σχεδόν ενστικτωδώς πως στο επόμενο πλάνο θα τον έβλεπα να κάθεται σε αναπηρικό αμαξίδιο. Για τα επόμενα δέκα χρόνια έψαχνα όλα όσα είχαν σχέση με τη βομβιστική επίθεση – ειδικά για τον Germaine Lindsey. Έχω δει εκατοντάδες φορές το βίντεο από τη στιγμή που μπαίνει στο βαγόνι, προσπαθώντας να τον θυμηθώ.

Ξαναζώντας την πιο τραυματική στιγμή της ζωής μου μέσα από το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix ‘Αttack on London: hunting the 7/7 bombers’  Facebook Twitter
Σκηνή από τη σειρά. Φωτ.: Netflix

Θα περίμενε κανείς πως, μετά το πρώτο σοκ, το γεγονός πως βγήκα από ένα τρένο την ώρα που έμπαινε ένας βομβιστής και έσκασε μια βόμβα πίσω μου δέκα δευτερόλεπτα αργότερα θα με έκανε νικήτρια της ζωής, πως θα θεωρούσα τον εαυτό μου τυχερό. Στην πραγματικότητα, μου πήρε χρόνια να επεξεργαστώ τι είχε συμβεί. Για πολύ καιρό μετά την επίθεση επιθυμούσα να έχω πεθάνει εγώ. Το ότι ζούσα μού προκαλούσε απορία και ντροπή. Ένιωθα τύψεις. Αφού είχα επιζήσει, τι δικαίωμα είχα να νιώθω έτσι; Άρχισα να ζω παρορμητικά. Eπέστρεψα στην Ελλάδα μέσα σε μια νύχτα, έκανα μια σειρά από αυτοκαταστροφικές επιλογές, παλινωδούσα μπρος πίσω για χρόνια ολόκληρα μέσα στην ανασφάλεια. 

Μου πήρε καιρό να μπορώ να μιλήσω για όλο αυτό με ψυχραιμία και να καταλάβω πόσο άλλαξε τη ζωή μου. Και μάλλον μου πήρε και είκοσι χρόνια κι ένα ντοκιμαντέρ, για να νιώσω –επιτέλους– τυχερή.

Το τρέιλερ της σειράς.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ