Παρακολουθώντας τους πλούσιους να είναι «δυστυχείς» σε υπέροχα μέρη

Παρακολουθώντας τους πλούσιους να είναι «δυστυχείς» σε υπέροχα μέρη Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την 2η σεζόν της τηλεοπτικής σειράς The White Lotus.
0


«ΜΟΥ ΛΕΙΠΕΙ Η τηλεόραση χωρίς πλούσιους ανθρώπους…», έγραφε πριν από λίγο καιρό στη σελίδα της στο Substack, η Αμερικανίδα συγγραφέας Έμιλι Σμιθ. «Ιστορικά, η τηλεόραση ήταν ένα μέρος όπου μπορούσες να δεις τον εαυτό σου και την καθημερινή σου ζωή να αντανακλάται σε μια οθόνη ως μυθοπλασία. Αλλά όλο και περισσότερο, συρρέουμε στην οθόνη για να αποδράσουμε από την καθημερινή ζωή…».

Δεν είναι η πρώτη που θίγει το ζήτημα των πολλών high-end σειρών με φόντο τον ακραίο πλούτο που φαίνεται να μονοπωλούν τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον του κοινού. Πολλές από αυτές στέκονται κριτικά απέναντι στους κακομαθημένους, ματαιόδοξους και χρεοκοπημένους ηθικά χαρακτήρες τους, δεν παύουν όμως να μοιάζουν σαγηνευμένες από την πολυτέλεια ενός κόσμου τον οποίον εγκαλούν ως ανήθικο, παρασύροντας μαζί τους και το κοινό – το οποίο από τη μία χαζεύει με θαυμασμό τα σκηνικά, τα ρούχα και τα αξεσουάρ που βλέπει στην οθόνη (και συχνά επιθυμεί να τα αγοράσει, έστω και ως φτηνά κακέκτυπα) και από την άλλη καλείται να μισήσει αυτούς που τα κατέχουν.

«Ιστορικά, η τηλεόραση ήταν ένα μέρος όπου μπορούσες να δεις τον εαυτό σου και την καθημερινή σου ζωή να αντανακλάται σε μια οθόνη ως μυθοπλασία. Αλλά όλο και περισσότερο, συρρέουμε στην οθόνη για να αποδράσουμε από την καθημερινή ζωή…».

Η ειρωνεία είναι ότι η τηλεοπτική παραγωγή έχει καταφύγει στην φόρμουλα των σειρών «ακραίου πλούτου» την ώρα που  έχουν μειωθεί σημαντικά οι προϋπολογισμοί και έχει συρρικνωθεί συνολικά η αμερικανική τηλεοπτική βιομηχανία, η οποία πλέον αποστρέφεται κάθε ρίσκο.

«Το πολύ χρήμα όπως απεικονίζεται στην οθόνη δεν κάνει απλώς την τηλεόραση βαρετή», έγραφε σε ένα κείμενό της που δημοσιεύτηκε χθες, η αρθρογράφος του Atlantic και συγγραφέας Σόφι Γκίλμπερτ.

«Αναδιαμορφώνει επίσης τη συλλογική μας ψυχοσύνθεση, δημιουργώντας μια κοινή αίσθηση του πλούτου ως το μοναδικό δείκτη μιας σημαντικής ζωής και των πλουσίων ως τους μόνους ανθρώπους που αξίζουν το βλέμμα μας... Η δελεαστική τεκμηρίωση του πλούτου στην τηλεόραση είναι μια δύσκολη άσκηση ισορροπίας: Η ιδέα είναι να σπείρεις αρκετό φθόνο στους θεατές ώστε να παρακινηθούν να καταναλώσουν πράγματα που βλέπουν στη σειρά (ικανοποιώντας παράλληλα τους διαφημιστές), αλλά όχι τόσο ώστε να κινδυνεύεις να τους αποξενώσεις...»

«Οι σειρές με πρωταγωνιστές τοξικούς και δυστυχισμένους πλούσιους που έχουν πολλαπλασιαστεί εσχάτως στην τηλεόραση υψηλού πρεστίζ», συνεχίζει, «καλύπτουν τα νώτα τους με ένα στρώμα κυνισμού. Τα χρήματα δεν σε κάνουν ευτυχισμένο, διαβεβαιώνουν ξανά και ξανά, παρότι οι περισσότερες σχετικές μελέτες δείχνουν το αντίθετο. Φαίνονται να δηλώνουν επίσης ότι το πικρόχολο ύφος που συνοδεύει αυτή την τεκμηρίωση του ακραίου πλούτου, σίγουρα εμβολιάζει το κοινό από το να επιθυμεί και για το ίδιο αυτού του είδους την "ολέθρια" ευμάρεια. Μόνο που αυτό δεν ισχύει. Το ξενοδοχείο Four Seasons San Domenico Palace στη Σικελία ήταν "κλεισμένο" για ένα ολόκληρο εξάμηνο μετά τον δεύτερο κύκλο του White Lotus που είχε γυριστεί εκεί. Και μια μελέτη που διεξήχθη πρόσφατα στο London School of Economics διαπίστωνε ότι η αυξημένη έκθεση ενός ατόμου σε σειρές που συστηματικά "ωραιοποιούν τη φήμη, την πολυτέλεια και τη συσσώρευση πλούτου" το έκανε πιο διατεθειμένο να υποστηρίξει τις περικοπές της κοινωνικής πρόνοιας. Άλλες σχετικές μελέτες διαπιστώνουν ότι όσο περισσότερο παρακολουθούσαν οι άνθρωποι "υλιστικά" προγράμματα, τόσο πιο ανήσυχοι και δυστυχισμένοι ήταν πιθανό να είναι στη δική τους ζωή…».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ