Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses». Facebook Twitter
Για χρόνια, η Q Lazzarus παρέμενε μία από τις πιο μυστηριώδεις φιγούρες της ποπ μουσικής. Το ντοκιμαντέρ «Goodbye Horses: The many lives of Q Lazzarus» καταγράφει τη συναρπαστική ιστορία της.
0


ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ να έχει δει κανείς τη «Σιωπή των αμνών» και να μην έχει κολλήσει με το τραγούδι «Goodbye Horses» που ακούγεται σε μια πολυσυζητημένη σκηνή της ταινίας.

Για χρόνια, η Q Lazzarus, η μουσικός που το ερμηνεύει, παρέμενε μία από τις πιο μυστηριώδεις φιγούρες της ποπ μουσικής, οι πληροφορίες που είχαμε για τη ζωή της ήταν ελάχιστες. Πρόσφατα, όμως, κυκλοφόρησε ένα μουσικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει τη συναρπαστική ιστορία της, όπως την αφηγείται η ίδια λίγο πριν πεθάνει. Το «Goodbye Horses: The many lives of Q Lazzarus» θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στον κινηματογράφο Τριανόν, στις 2 Ιουλίου, παρουσία της σκηνοθέτιδας Eva Aridjis Fuentes, η οποία θα μιλήσει για την ταινία και την εμπειρία που είχε με μία από τις πιο αδικημένες και υποτιμημένες φωνές στην ιστορία της ποπ μουσικής.

Παρά το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της, η Q Lazzarus ήταν ένα outsider, κι αυτό της στοίχισε ψυχολογικά. Η αφήγησή της στο ντοκιμαντέρ για την απόρριψη που βίωνε διαρκώς σε όλη της την καριέρα και το τι ακολούθησε είναι σπαρακτική.

Για όσους περνούσαν την εφηβεία τους στα ’90s και είχαν την τύχη να πετύχουν στον κινηματογράφο τη «Σιωπή των αμνών», το «Goodbye Horses» παραμένει ένα κομμάτι-ορόσημο. Ακούγεται την πρώτη φορά που βλέπουμε τον Buffalo Bill, τον κατά συρροή δολοφόνο που κυνηγάει η Clarice Sterling (Jodie Foster), να αποκαλύπτεται μπροστά στην κάμερα: χορεύει φορώντας το σκαλπ μιας γυναίκας. Για τα δεδομένα της εποχής, τέτοιες σκηνές δεν ήταν συχνές στο σινεμά. Ήταν τρομακτική, όπως και η ίδια η ταινία του Jonathan Demme που έκανε ήρωα τον κορυφαίο κακό στην ιστορία του κινηματογράφου, τον Hannibal Lecter – ακόμα στοιχειώνει το κοινό και προκαλεί αντιδράσεις. Γι’ αυτήν τη σκηνή, αλλά και για τους ισχυρισμούς του Hannibal Lecter στην ταινία ότι ο Μπιλ «δεν είναι πραγματικά τρανσέξουαλ» το φιλμ επικρίθηκε τα μεταγενέστερα χρόνια ως το πιο τρανταχτό παράδειγμα τρανσμισογυνισμού στην ποπ κουλτούρα.

The Silence of the Lambs - The Dance Of "Buffalo Bill"

Τέλος πάντων, αν κάτι θετικό έβγαλε αυτή η σκηνή, είναι ότι έκανε γνωστό σε ένα ευρύτερο κοινό αυτό το τραγούδι που πραγματικά έχει μείνει αξέχαστο ως ένα από τα πιο κλασικά cult hits όλων των εποχών. Aκούγοντας την ανδρόγυνη μπάσα φωνή της νόμιζες ότι πρόκειται για άνδρα ερμηνευτή κι αυτό πρόσθετε στην αιθέρια και μελαγχολική ατμόσφαιρα της μελωδίας.

Η ιστορία της Diane Lackey, όπως είναι το πραγματικό όνομα της Q Lazzarus, είναι συγκλονιστική. Γεννήθηκε το 1960 στο Νιου Τζέρζι και είναι το μικρότερο από τα επτά παιδιά μιας πολυμελούς οικογένειας. Μεγάλωσε τραγουδώντας γκόσπελ σε μια χορωδία Βαπτιστών. Αποφάσισε να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική επηρεασμένη από τη μουσική επιθεώρηση «Bubbling Brown Sugar» που έπαιζε στο Broadway, ενώ λάτρευε τον Rod Stewart. Ονειρεύοταν να γίνει ροκ σταρ. 

Παρά τις αντιδράσεις των γονιών της, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη όταν έγινε 18 και ξεκίνησε να κάνει φωνητικά σε τραγούδια. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 έφτιαξε το συγκρότημα Q Lazzarus and the Resurrection μαζί με τον κιθαρίστα Bill Garvey. Ξεκίνησαν να εμφανίζονται σε διάφορα θρυλικά κλαμπ της πόλης και συχνά τους συνόδευε επί σκηνής ο χορευτής Dan Agren – εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ, μαζί με τον Garvey. Παράλληλα, η Lackey δούλευε περιστασιακά ως οδηγός ταξί για να βγάλει τα προς το ζην. Σε μια κούρσα κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας γνώρισε τον σκηνοθέτη Jonathan Demme ο οποίος άκουσε ένα ντέμο της και ενθουσιάστηκε – της έδωσε την κάρτα του. Την πρώτη φορά που έπαιξε μουσική της σε ταινία του ήταν στο «Something wild» (1986), το κομμάτι «Candle goes away».

Το «Goodbye Horses» ηχογραφήθηκε έναν χρόνο μετά, το 1987. Ήταν αρχικά ένα κομμάτι του Garvey που της το έδωσε επειδή πίστευε ότι ταίριαζε καλύτερα στη φωνή της. Το ηχογράφησε στις 4 το πρωί μετά από μια 18ωρη βάρδια στο ταξί. Ακούστηκε για πρώτη φορά σε μια άλλη ταινία του Demme, το «Married to the mob». Ξανασυνεργάστηκαν στην ταινία «Φιλαδέλφεια», αλλά το κομμάτι της δεν συμπεριλήφθηκε στο σάουντρακ, κι αυτό την καταρράκωσε. Τότε είχε μετακομίσει στο Λονδίνο για να κυνηγήσει συμβόλαιο με μια δισκογραφική εταιρεία εκεί, αλλά δεν κατάφερε τίποτα τελικά, κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να βυθιστεί στα ναρκωτικά και στις καταχρήσεις.

Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses». Facebook Twitter
«Η Q ήταν μια καταπληκτική προσωπικότητα και μια εξαιρετικά ταλαντούχα τραγουδίστρια, με απίστευτη φωνή».

Μεγαλόσωμη και μαύρη, η όψη της δεν συμβάδιζε με τα πρότυπα της μουσικής βιομηχανίας της εποχής. Στα ’80s η πλειοψηφία των ποπ σταρ ήταν λευκές και λεπτές, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ακόμη χειρότερα στο ροκ οι μαύρες γυναίκες είχαν μηδενική παρουσία. Παρά το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της, η Q Lazzarus ήταν ένα outsider, κι αυτό της στοίχισε ψυχολογικά. Η αφήγησή της στο ντοκιμαντέρ για την απόρριψη που βίωνε διαρκώς σε όλη της την καριέρα και το τι ακολούθησε είναι σπαρακτική. Τη δεκαετία του ’90 εξαφανίστηκε τελείως και αρκετοί φίλοι της νόμιζαν ότι ήταν νεκρή. Η αλήθεια είναι ότι όταν έμεινε έγκυος αποφάσισε να αφήσει οριστικά τα όνειρά της. Μάλιστα, δεν μιλούσε ποτέ γι’ αυτό, ούτε καν στο γιο της – σαν να μη συνέβη ποτέ.

Είκοσι πέντε χρόνια μετά, πάλι κατά τη διάρκεια μιας κούρσας, γνώρισε την κινηματογραφίστρια και μεγάλη φαν της, Eva Aridjis Fuentes. Άρχισαν να μιλούν για συναυλίες και ξαφνικά η νεαρή γυναίκα τη ρώτησε αν είχε δει ποτέ ζωντανά την Q Lazzarus. Εκείνη την στιγμή, όπως λέει, σάστισε, αλλά τελικά της αποκάλυψε δειλά την ταυτότητά της. Άρχισαν να γυρίζουν το ντοκιμαντέρ, σχεδίαζε να βγάλει μια συλλογή με τα τραγούδια της και να κάνει μια σειρά από live, αλλά έσπασε το πόδι της και πέθανε από σηψαιμία.

«Η Q ήταν μια καταπληκτική προσωπικότητα και μια εξαιρετικά ταλαντούχα τραγουδίστρια, με απίστευτη φωνή. Είχε περάσει πολλά, ήταν υπέροχη αφηγήτρια, με χιούμορ και υπέροχο στυλ. Δυστυχώς, ποτέ δεν έλαβε την προσοχή και την εκτίμηση που της άξιζε, αλλά πιστεύω ότι με το ντοκιμαντέρ και το σάουντρακ αυτό θα αλλάξει», λέει η Fuentes που έχει ελληνική καταγωγή από τη μεριά του πατέρα της.

Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses». Facebook Twitter
«Πολλά από τα άσχημα πράγματα που της συνέβησαν ήταν πέρα από τον έλεγχό της, όπως το γεγονός ότι η μουσική βιομηχανία τη δεκαετία του ’80 και του ’90 δεν της έδωσε ποτέ μια ευκαιρία».

«Παρά τις δυσκολίες που πέρασε, δεν έχασε ποτέ τη χαρά ή το χιούμορ της. Bγήκε από την αφάνεια για να κάνει το ντοκιμαντέρ και ανακάλυψε, μέσω του ίντερνετ, ότι πολλά είχαν αλλάξει αυτά τα χρόνια. Δεν υπήρχε απλώς μια τεράστια, πλέον, κοινότητα που αγαπούσε το “Goodbye Horses”, αλλά πολύς κόσμος αναρωτιόταν τι της είχε συμβεί. Αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη μουσική της ήταν που την έκανε να αποφασίσει να πει την ιστορία της και να αναστήσει την Q Lazzarus. Δεν το είχα κατά νου να κάνω μια ταινία για τη ζωή της. Ήμουν θαυμάστριά της και ήξερα λίγα πράγματα για εκείνη. Η συνάντησή μας ήταν εντελώς τυχαία. Και οι δύο νιώσαμε ότι ήταν κάτι μοιραίο.

Ήθελε να πει την ιστορία της και να επιστρέψει στη μουσική. Δεν θα μπορούσα να το κάνω χωρίς τη δική της στήριξη και συμμετοχή. Δεν νομίζω ότι είχε μετανιώσει για κάτι. Πιστεύω ότι προσπαθούσε πραγματικά να είναι καλή και να πετυχαίνει σε ό,τι έκανε, από το τραγούδι μέχρι τη μητρότητα. Πολλά από τα άσχημα πράγματα που της συνέβησαν ήταν πέρα από τον έλεγχό της, όπως το γεγονός ότι η μουσική βιομηχανία τη δεκαετία του ’80 και του ’90 δεν της έδωσε ποτέ μια ευκαιρία. Και μετά ήρθε η πανδημία και κάποια ιατρικά ζητήματα. Θα ήθελα ο κόσμος να τη θυμάται ως ένα σπουδαίο ταλέντο και μια σπουδαία γυναίκα. Πιστεύω ότι όταν δουν την ταινία θα το νιώσουν – όποιος βλέπει το φιλμ, ερωτεύεται την Q».

Ακούστε το soundtrack του ντοκιμαντέρ, συμπεριλαμβανομένου του Goodbye Horses, στο Spotify. 

Το «Goodbye Horses: The many lives of Q Lazzarus» θα προβληθεί στον κινηματογράφο Τριανόν την Τετάρτη 2 Ιουλίου.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM