«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Oι Led Zeppelin τον Δεκέμβριο του 1968. Φωτ.: Dick Barnatt/Redferns/Ideal Image

Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

0

Μικρός, στα ’70s, με μεγαλύτερο αδελφό και εντελώς μουσικόφιλες παρέες, εν μέσω βινυλιακής τρικυμίας και μίλια μακριά από το εγχώριο μεταδικτατορικό έντεχνο: οι Led Zeppelin ήταν μονόδρομος, όχι μόνο για ’μένα – δεν μπορούσε κανείς να τους αποφύγει ή να τους αγνοήσει, λόγω της έντασης, της σκληρότητας και της σαρωτικής μεταλλικότητας του ήχου τους και, για να μην ξεχνιόμαστε, με τα 6,5 από τα 8 συνολικά λεπτά που διαρκεί το οργασμικό «Stairway to Heaven» ως το απόλυτο μελωδικό ξεκάρφωμα για μια ολόκληρη γενιά, και βάλε. Πριν ανακαλύψω τη soul, τους λάτρευα, ειδικά μετά την κινηματογραφική μυσταγωγία του «The song remains the same» στο καλλιπολίτικο Σινέ Αρμονία, τη δεύτερη ροκ μαρτυρία στις αίθουσες της εποχής, μετά το Woodstock φυσικά.

Μια σειρά από μυθικών διαστάσεων πληροφορίες συνόδευαν τη σχεδόν ετήσια κυκλοφορία των άλμπουμ τους: η εμπλοκή στον αποκρυφισμό του μονίμως προσηλωμένου στη δίλαιμη Gibson, στο ασυνήθιστο δοξάρι, στο θέρεμιν και στο σιτάρ του κιθαρίστα Τζίμι Πέιτζ, το παρ’ ολίγον μοιραίο αυτοκινητικό ατύχημα του ξανθού «Ραφαήλ» τραγουδιστή Ρόμπερτ Πλαντ με τις ατελείωτες κορόνες στις καλοκαιρινές του διακοπές στη Ρόδο και, βέβαια, η τραγική απώλεια του Τζον Μπόναμ, του γρανιτένιου, βαριά αλκοολικού ντράμερ του συγκροτήματος αμέσως μετά την κυκλοφορία του τελευταίου studio album, του πιο μεταβατικού και ασταθούς «In through the out door» το 1979. Οι Zeppelin δεν συνήλθαν ποτέ από τον θάνατο του «Μπόνζο», διαλύθηκαν οριστικά, προς τιμήν του, παραμένοντας ορκισμένη ομάδα που δεν πρόδωσε την αρραγή ενότητά της για περαιτέρω κέρδη, με δυο εξαιρέσεις για επετειακά reunions· επιδίωξαν να ακολουθήσουν άλλα καλλιτεχνικά μονοπάτια. Ο Πλαντ είναι ο μόνος που ξεκόλλησε από το παρελθόν με το bluegrass κομψοτέχνημα στο πλευρό της Άλισον Κράους. 

Ο βασικός κορμός του ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» είναι ό,τι ακριβώς υπαγορεύει ο τίτλος, δηλαδή το background των τεσσάρων μελών μέχρι τη συνάντησή τους, τα ταπεινά εφηβικά τους χρόνια, η προϋπηρεσία τους σε μεροκάματα πίσω από τη Σίρλεϊ Μπάσεϊ και κυρίως στους σωστούς, αν και μονότονους Yardbirds, πριν αυτονομηθούν. 

Το 2021 είδα το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» στην επίσημη παγκόσμια πρεμιέρα του στη Sala Grande του Φεστιβάλ Βενετίας. Βρήκα εισιτήριο κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή από τη γενναιοδωρία συναδέλφου που μου παραχώρησε τη σειρά του και έτυχε να βρω βελούδινη θέση ακριβώς δίπλα στον Πέιτζ, ο οποίος αποθεώθηκε οπαδικά τη στιγμή που ο προβολέας στράφηκε πάνω του, και δεν σταμάτησε να χαμογελά και να χειροκροτάει ρυθμικά μετά από κάθε «παράσταση» του συγκροτήματος στις παρατεταμένες, χορταστικές σεκάνς της ταινίας του Μπέρναρντ ΜακΜάχον, σκηνοθέτη που ο Πέιτζ εμπιστεύτηκε αφού παρακολούθησε το «American Epic», έχοντας δεχθεί «χάλια προτάσεις» από άλλους, όπως είχε δηλώσει. Χωρίς να το γνωρίζουμε, όσοι από εμάς το είδαμε στη μοναδική του προβολή εκείνον τον Σεπτέμβριο, το ντοκιμαντέρ αποδείχθηκε work in progress, ένα ακόμη προϊόν της τελειομανίας του Πέιτζ, διαβόητου για τις δεύτερες και τρίτες σκέψεις που έκανε για οτιδήποτε δημιουργικό επέβλεπε. Χρειάστηκαν περίπου τέσσερα χρόνια για να εμπλουτιστεί το ήδη υπάρχον υλικό με ακόμη πιο σπάνιες μαγνητοσκοπήσεις και ηχογραφήσεις από το παρελθόν, και να κυκλοφορήσει πρόσφατα σε λίγες αίθουσες, κάποιες από αυτές Imax, και βασικά σε πλατφόρμες – στη χώρα μας από την CosmoteTv και στο Movies Club

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο Robert Plant (δεύτερος από δεξιά) ποζάρει με μέλη της περιοδείας BP Fallon και τη Vanessa Gilbert στο Continental Hyatt House τον Ιούλιο του 1973 στο Λος Άντζελες. Φωτ.: Richard Creamer/Michael Ochs Archives/Getty Images/Ideal Image

Χωρίς εμφανείς διαφορές, ο βασικός κορμός του «Becoming Led Zeppelin» είναι ό,τι ακριβώς υπαγορεύει ο τίτλος, δηλαδή το background των τεσσάρων μελών μέχρι τη συνάντησή τους, τα ταπεινά εφηβικά τους χρόνια, η προϋπηρεσία τους σε μεροκάματα πίσω από τη Σίρλεϊ Μπάσεϊ και κυρίως στους σωστούς, αν και μονότονους Yardbirds, πριν αυτονομηθούν με το σαρκαστικό αυτό όνομα που σβήνει το a από το «lead» και αλλάζει το μπαλόνι σε ζέπελιν, προεξοφλώντας μια τρομερή αποτυχία, όπως το θεαματικό αερόπλοιο που κοσμεί το ιστορικό, πρώτο τους εξώφυλλο. Το μουσικό κομμάτι του ντοκιμαντέρ συναρπάζει με την ίδια δόνηση που απογειώθηκε όταν κυκλοφόρησε – ένα καυτό μολύβι με πολλές εκπλήξεις στην καρδιά των συνθέσεων και μαεστρία στις λεπτομέρειες.

Στο μεσοδιάστημα, το σενάριο ταξιδεύει πίσω στον χρόνο και βάζει στο τραπέζι τις ροκ συνθήκες και τις βρετανικές περιστάσεις της δημιουργίας του συγκροτήματος. Οι τρεις Ζεπ που ζουν σήμερα κάθονται αναπαυτικά και αναπολούν με κρυστάλλινη, δεδομένων των καταχρήσεων, ακρίβεια τον δρόμο προς το συμβόλαιο με την Atlantic και τον Τζέρι Γουέξλερ, ακούγοντας συγκινημένοι τη φωνή του αγαπημένου τους εκλιπόντος Μπόναμ σε μία από τις ελάχιστες καταγεγραμμένες συνεντεύξεις του, στην Αυστραλία. Δεν αναλύονται σε περιττά κλάματα, μοιάζουν χορτασμένοι από την κοινή τους πορεία, σαν να έζησαν το θαύμα τους μονοιασμένοι, χωρίς απωθημένα και έριδες (αυτό, εκείνοι το γνωρίζουν αληθινά), και με το πνεύμα του αδελφικού τους συνεργάτη να παραμένει μαζί τους, εκκωφαντικά παρόν, σαν τα δυναμικά του τρίηχα στην «μπότα» και το βαθύ της ντραμς.

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο κιθαρίστας Τζίμι Πέιτζ ήταν μονίμως προσηλωμένος στη δίλαιμη Gibson. Φωτ.: Larry Hulst/Michael Ochs Archives/Getty Images/Ideal Image

Πριν από την επέλαση της ροκ του κομμωτηρίου (Bon Jovi, ξέρετε…), η δεκαετία του ’30 ανήκει στον Μπινγκ Κρόσμπι, του ’40 στον Σινάτρα, του ’50 στον Πρίσλεϊ και του ’60 στους Beatles· τα ’70s μάλλον καταχωρίζονται στους Zeppelin (με αναπληρωματικούς μνηστήρες τον Έλτον Τζον και τους Eagles) λόγω του φοβερού εκτοπίσματος και της ανυπολόγιστης επιρροής που είχαν στη heavy metal και την κλασική ροκ γενικότερα, μετεξελίσσοντας το βρετανικό μπλουζ σε αυτό που τότε αποκαλούσαμε hard rock. Δεν συμφωνούσαν άπαντες με τη βαβούρα τους, και το «Rolling Stone», που με τον τρόπο του απολογήθηκε αργότερα, έθαψε κανονικά το ντεμπούτο τους, στάθηκε με αρνητική αμηχανία απέναντι στα δυο επόμενα και μόνο μετά το χαρακτηριστικά άτιτλο «ΙV», το τέταρτο και αστρονομικά ευπώλητο ακόμη και σήμερα, βρήκαν κάτι καλό να γράψουν, αν και είχαν ένα απόθεμα διορατικότητας για να διακρίνουν πως η μπάντα ήταν και hard και art rock με τον πρωτότυπο τρόπο της, καθώς και με το υψηλών ντεσιμπέλ πάθος που αποτυπώνεται ανάγλυφα στις πρώτες, γεμάτες ενέργεια εμφανίσεις που παρακολουθούμε χωρίς διακοπή στην ταινία.

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών Facebook Twitter
Ο ξανθός «Ραφαήλ» τραγουδιστής Ρόμπερτ Πλαντ.

Χωρίς αμφιβολία, το «Becoming Led Zeppelin» στοιχίζει μεν τις προσωπικές ιστορίες με μια απίθανη μουσική συγκυρία, αλλά απευθύνεται στους φαν, ταυτόχρονα στερώντας τους την απόλαυση της φάσης της απόλυτης δόξας. Το χρονικό σταματά με την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και ουσιαστικά κορυφώνεται στην περίοδο ενός έτους. Ωστόσο, μετά το 1970 ξεκίνησε ο μεγάλος χαμός και η επικράτησή τους. Θα υπάρξει δεύτερο μέρος; Και σε περίπτωση που το becoming γίνει being, θα είναι διατεθειμένοι οι τρεις τους να εκτεθούν σε πεδία λιγότερο αγιογραφικά; (Χλωμό)

Το τρέιλερ του Becoming Led Zeppelin

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
«Ήταν σαν μεσαιωνικό όργιο!»: Οι Led Zeppelin και το πιο εξωφρενικό πάρτι στην ιστορία του ροκ

Μουσική / «Ήταν σαν μεσαιωνικό όργιο!»: Οι Led Zeppelin και το πιο εξωφρενικό πάρτι στην ιστορία του ροκ

Πριν από μισό αιώνα, με αφορμή την ίδρυση της δικής τους δισκογραφικής εταιρείας, οι Led Zeppelin διοργάνωσαν ένα εορταστικό event παρακμιακής χλιδής που έμεινε στην ιστορία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ