Τα οικεία, αβίαστα έργα του Oscar Murillo στην Gagosian

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
0

Στ​​​​​​Η έκθεση «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki», με σχέδια και ζωγραφικά έργα του Oscar Murillo, θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Gagosian. Τα εγκαίνια θα γίνουν στην Αθήνα στις 20 Ιουνίου 2025.

Στις προηγούμενες εκθέσεις του, τη «Flooded garden» που έγινε στην Tate Modern του Λονδίνου (2024) και την «Espíritus en el Pantano» –θα παρουσιάζεται παράλληλα στο Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey στο Μεξικό μέχρι τις 10 Αυγούστου 2025–, με τους θεσμικούς αυτούς χώρους να έχουν μεταμορφωθεί σε πεδία συλλογικής έκφρασης, οι επισκέπτες καλούνταν να κάνουν τις δικές τους καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στους επικών διαστάσεων καμβάδες που ήταν τοποθετημένοι σε όλο τον χώρο. Μέσω αυτής της συμμετοχικής διαδικασίας, το μουσείο μετατρέπεται σε κοινωνική αρένα, όπου υπογραμμίζονται οι δυνατότητες και οι προκλήσεις που θέτουν η συλλογικότητα, η επικοινωνία και η κοινή κουλτούρα.

Στο «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki» η προβληματική αφορά τη δυναμική και την ευθραυστότητα της επικοινωνίας μέσω της δημιουργίας ιχνών.

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες  για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης.

Μία και μόνο χειρονομία ενεργοποιεί μια επιφάνεια, φορτίζοντάς την με ενέργεια που μπορεί να αντηχήσει, να σβηστεί ή να επεκταθεί από κάποιον άλλον. Αυτές οι ιδέες της διάχυσης, της ανταλλαγής, της σύνδεσης και της ρήξης αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στο σημερινό πολιτιστικό και πολιτικό κλίμα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, έργα από τη σειρά «Flight drawings» (2012–), σχέδια σε χαρτί που ο καλλιτέχνης δημιουργεί ενώ ταξιδεύει αεροπορικώς.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, A song to a tearful garden, 2024 (performance documentation). Featuring performer Milo Mosquera Φωτ.: Reinis Lismanis/ Gagosian

Αυτά ορίζονται από την οικονομία των υλικών και εκτελούνται είτε σε μικρά είτε σε μεγαλύτερα φύλλα χαρτιού, τα οποία έχουν διπλωθεί και ξαναδιπλωθεί. Τα εργαλεία –στιλό, μολύβι και καρμπόν– είναι ελάχιστα και ο Murillo δουλεύει και στις δύο πλευρές του χαρτιού, δημιουργώντας πυκνές, πολυεπίπεδες συνθέσεις όπου λέξεις και σημάδια αλληλοκαλύπτονται.

Τα σχέδια είναι οικεία, αβίαστα. Εμπνευσμένα από τον αυτοματισμό, επιτρέπουν στη χειρονομία να λειτουργήσει ως μια απελευθερωμένη μορφή επικοινωνίας. Η ίδια ιδέα διαπνέει και μια επιλογή εικαστικών βίντεο με τίτλο «Echoing Spirits» (2022–), τα οποία αποτυπώνουν περφόρμανς των τελευταίων τριών ετών όπου τα «Flight drawings» του Murillo χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία ενεργοποίησης, θυμίζοντας παρτιτούρες μουσικής.

Παράλληλα, θα παρουσιαστούν και αρκετά ζωγραφικά έργα από τη σειρά «Telegram» (2013–). Τα έργα αυτά προέρχονται από το αρχείο ή το «σύνολο δεδομένων» του πρότζεκτ «Frequencies», μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το 2013 και περιλάμβανε την τοποθέτηση καμβάδων σε σχολικά θρανία ανά τον κόσμο, επιφανειών που με τον καιρό συγκέντρωσαν, τόσο ασυναίσθητα όσο και σκόπιμα, ίχνη των μαθητών. Με αυτούς τους πίνακες-καμβάδες, που λειτουργούν ως καταγραφή αυτής της πολύπλευρης, ζωντανής εμπειρίας, ο Murillo «συντονίζεται», δημιουργώντας έναν διάλογο ανάμεσα στις δικές του παρεμβάσεις και τις πολλαπλές επιστρώσεις από τα ίχνη των νεαρών συνεργατών του.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Τέλος, μια επιλογή έργων από τη σειρά «surge» (social cataracts, 2018–) φέρνει στο προσκήνιο την κατάρρευση της επικοινωνίας. Σε αυτούς τους πίνακες, πυκνά πεδία από μπλε λαδοπαστέλ εφαρμόζονται στον καμβά σε σχηματισμούς που μοιάζουν με κύματα και πλημμυρίζουν την οπτική επιφάνεια. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωγραφική «κατακλυσμού», την οποία ο Murillo έχει συνδέσει με την ικανότητα του νερού να αφανίζει, να σβήνει τα πάντα στο πέρασμά του. Η καθαρότητα διαλύεται και η κατανόηση κλονίζεται, κι όμως μέσα σε αυτή την καταστροφή αναδεικνύονται νέες δυνατότητες.

Αν το νερό λειτουργεί ως δύναμη καταστροφής, υποδηλώνει ταυτόχρονα και την ανανέωση, τη δυνατότητα εξαγνισμού για μια νέα αρχή. Η θάλασσα, με τη σύνθετη φύση της, γίνεται ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύμβολο στο ελληνικό πλαίσιο, συνομιλώντας με ένα έθνος που περιβάλλεται από το Ιόνιο, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο Θάλασσα. Πράγματι, κάθε ενότητα έργων της έκθεσης ενσωματώνει αυτή την αίσθηση δυναμικής και λανθάνουσας ενέργειας, προσφέροντας όχι λύσεις αλλά μια υπνωτιστική αμφισημία μέσα από την οποία μπορούν να αναδυθούν νέα νοήματα, νέες ιδέες, νέες φωνές.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #64, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 11 7/8 x 9 7/8 inches (30 x 25 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Ο Murillo γεννήθηκε το 1986 στην Κολομβία, αλλά σε ηλικία δέκα ετών μετακόμισε με τους γονείς του στο Λονδίνο. Έχει bachelor στις Καλές Τέχνες (2007) από το Πανεπιστήμιο του Γουέστμινστερ και master στον ίδιο τομέα (2012) από το Βασιλικό Κολέγιο Τέχνης του Λονδίνου. Τιμήθηκε το 2019 με το βραβείο Turner, μαζί με όλους τους συνυποψήφιούς του, ενώ πήρε μέρος στην έκθεση της 56ης Μπιενάλε της Βενετίας, «All the World’s Futures».

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει το έργο του είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε ένα πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης. Το 2024, εμπνευσμένος από τους πίνακες που ζωγράφισε ο Claude Monet ενώ είχε καταρράκτη, δημιούργησε τη συμμετοχική εγκατάσταση «The flooded garden» για την Turbine Hall στην Tate Modern του Λονδίνου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ