Η συvωμοσία του Pallywood

Η συνομωσία του «Πάλιγουντ» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «No Other Land», που κέρδισε το φετινό Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ και χαρακτηρίστηκε «προπαγάνδα του Pallywood» από φιλο-ισραηλινούς κύκλους.
0


ΟΤΑΝ Η ΤΑΙΝΙΑ «
No Other Land» κέρδισε πριν από τρεις μήνες το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ για την απεικόνιση της ζωής στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, κάποιοι από το κοινό κάθισαν σιωπηλοί σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Μακριά από την τελετή, είχε ήδη αρχίσει να επικρατεί μια ύπουλη αφήγηση για την ταινία. «Το Χόλιγουντ έδωσε Όσκαρ σε ένα ψευτοντοκιμαντέρ του Pallywood», δήλωνε το YnetNews, αποκαλώντας την ταινία έναν «επικίνδυνο μύθο» και κατηγορώντας τους δημιουργούς της για «στήσιμο αντιπαραθέσεων» και χειραγώγηση υλικού. Το Israel National News δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο «Η προπαγάνδα του Pallywood κερδίζει Όσκαρ», γραμμένο από την εκπρόσωπο μιας ισραηλινής ΜΚΟ που δρα υπέρ των εποίκων. Η αρθρογράφος σημείωνε ότι η ταινία αποτελεί «ένα ακραίο αντι-ισραηλινό κατασκεύασμα» που σχεδιάστηκε για να χειραγωγήσει το δυτικό κοινό.

Ο όρος «Pallywood» –μια σύνθεση των λέξεων Παλαιστίνη και Χόλιγουντ– έχει τις ρίζες του στον μακροχρόνιο ισχυρισμό ότι οι Παλαιστίνιοι κατασκευάζουν οι ίδιοι τα δεινά τους για τις κάμερες, χρησιμοποιώντας ηθοποιούς, κούκλες ή σκηνοθετημένες σκηνές για να συκοφαντήσουν το Ισραήλ. Αυτή η αντίληψη προσφέρει μια παντοδύναμη, έτοιμη δικαιολογία για την απόρριψη ακόμη και των πιο καλά τεκμηριωμένων φρικαλεοτήτων, σπέρνοντας αρκετή αμφιβολία, έτσι ώστε να αγνοηθεί εντελώς ο πόνος των Παλαιστινίων.

«Ξεχάστε το “Pallywood”. Η πραγματική τραγωδία είναι το πόσα δεν βλέπουμε. Δημοσιογράφοι σκοτώνονται, ο εξοπλισμός τους καταστρέφεται. Αυτό που βγαίνει προς τα έξω είναι μόνο ένα κομμάτι της πραγματικότητας».

Αυτή η θεωρία συνωμοσίας κυκλοφορεί εδώ και χρόνια, αλλά οι αναφορές στο «Pallywood» αυξήθηκαν δραματικά μετά τις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου 2023, ξεπερνώντας κατά πολύ τις προηγούμενες χρήσεις του όρου κατά τη διάρκεια προηγούμενων ισραηλινών στρατιωτικών επιθέσεων στη Γάζα και τη Δυτική Όχθη. Πέρα από το Ισραήλ, το «Pallywood» έχει κερδίσει έδαφος σε δεξιούς κύκλους παγκοσμίως, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και την Ινδία. Ένα από τα πιο τραγελαφικά παραδείγματα ήρθε τον Δεκέμβριο του 2023, όταν ένα πλήθος φιλοϊσραηλινών λογαριασμών –συμπεριλαμβανομένου του επίσημου λογαριασμού της Jerusalem Post και παραγόντων επιρροής όπως ο Μπεν Σαπίρο– ενίσχυσε τον ισχυρισμό ότι ένας Παλαιστίνιος, ο οποίος εμφανίζεται σε ένα ευρέως διαδεδομένο βίντεο να θρηνεί κρατώντας στην αγκαλιά του το σκοτωμένο εγγόνι του, προσποιούταν και ότι το παιδάκι δεν ήταν παρά μια κούκλα. «Η Χαμάς δημοσίευσε ένα βίντεο με μια κούκλα (ναι, μια κούκλα)», έγραφε ο λογαριασμός της ισραηλινής εφημερίδας σε μια ανάρτηση που προβλήθηκε περισσότερες από 1,3 εκατομμύρια φορές. Η διασπορά της «είδησης» έφερε πολλά ακόμα εκατομμύρια θεάσεις.

Στην πραγματικότητα, το πεντάμηνο βρέφος είχε σκοτωθεί σε ισραηλινή αεροπορική επιδρομή. Η υποτιθέμενη «κούκλα» ήταν το σώμα του. Η Jerusalem Post απέσυρε τελικά την ανάρτησή της. Αλλά μέχρι τότε, η ζημιά είχε γίνει. Το ψέμα επιβεβαίωσε αυτό που πολλοί ήταν ήδη προετοιμασμένοι να πιστέψουν.

Η Laila Al-Arian, Αμερικανο-Παλαιστίνια ερευνητική δημοσιογράφος και παραγωγός της εκπομπής Fault Lines του Al Jazeera, βραβευμένη με Emmy και Peabody, έχει περάσει το μεγαλύτερο διάστημα από τον Οκτώβριο του 2023 κάνοντας ρεπορτάζ για τη Γάζα. Η ροή της κατακλύζεται από πλάνα βομβαρδισμένων σπιτιών, αιματοβαμμένα παιδιά, αγωνιώδεις προσπάθειες διάσωσης – καθώς και από κατηγορίες ότι όλα αυτά είναι ψεύτικα. Η ίδια δηλώνει ότι ο όρος «Pallywood» ακολουθεί τη δουλειά της εδώ και χρόνια, αλλά έχει ιδιαιτέρως ενταθεί με τον πόλεμο στη Γάζα. Ο ισχυρισμός ότι οι Παλαιστίνιοι είναι αναξιόπιστοι αφηγητές των δικών τους ιστοριών την απογοητεύει βαθιά. «Θέλουν να πιστέψει ο κόσμος ότι οι δημοσιογράφοι δεν είναι πραγματικοί δημοσιογράφοι, οι γιατροί δεν είναι πραγματικοί γιατροί, οι διασώστες δεν είναι πραγματικοί διασώστες. Όλα αυτά έχουν να κάνουν με την απονομιμοποίηση των παλαιστινιακών φωνών», λέει. «Όταν παρουσιάζεις τους Παλαιστίνιους ως παράλογους και εμμονικούς οσιομάρτυρες, μετατοπίζεις τη συζήτηση μακριά από την αποικιοκρατία των εποίκων, την κλοπή γης, την εθνοκάθαρση».

Στη δουλειά της, έχει συχνά να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των «δύο μέτρων και δύο σταθμών» – ενώ οι ισραηλινές ζωές απεικονίζονται σταθερά με ευαισθησία και συμπόνια στα δυτικά μέσα ενημέρωσης, στους Παλαιστίνιους συχνά αρνείται αυτή η μεταχείριση. «Ο κόσμος βλέπει μόνο ένα κλάσμα του τι πραγματικά συμβαίνει», λέει. «Ξεχάστε το “Pallywood”. Η πραγματική τραγωδία είναι το πόσα δεν βλέπουμε. Δημοσιογράφοι σκοτώνονται, ο εξοπλισμός τους καταστρέφεται. Αυτό που βγαίνει προς τα έξω είναι μόνο ένα κομμάτι της πραγματικότητας».

Ακόμα κι έτσι, δεν είναι δύσκολο να βρεθούν δημοσιογράφοι στην περιοχή που βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά. Για δημοσιογράφους όπως η Al-Arian, υπάρχει μια πληθώρα από ακατέργαστο υλικό: οικογένειες που ανασύρουν πτώματα από τα ερείπια, άψυχα και αιμόφυρτα παιδιά στα χέρια απελπισμένων γονιών. Αλλά στους φιλοϊσραηλινούς κύκλους, οι ίδιες πλατφόρμες γεμίζουν με επιλεκτικά αποσπάσματα που προβάλλονται ως απόδειξη της παλαιστινιακής πανουργίας –  ένα «πτώμα» που μετακινείται κάτω από ένα σάβανο, πολίτες που τρώνε επιδόρπια εν μέσω έλλειψης τροφίμων. Κάθε ένα από αυτά τα ευρήματα είναι τροφή για το αφήγημα του Pallywood.

Επειδή πρόκειται για αγγλικό όρο, οι περισσότεροι Παλαιστίνιοι στη Γάζα δεν τον έχουν καν ακούσει ποτέ. Αλλά ούτε και οι περισσότεροι Ισραηλινοί τον χρησιμοποιούν. Σύμφωνα όμως με τον Tom Divon, ερευνητή στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ ο οποίος ειδικεύεται στην ψηφιακή κουλτούρα, η ιδέα είναι πολύ πιο ισχυρή –και πολύ πιο βαθιά ριζωμένη– από τον ίδιο τον όρο. «Κανένα περιεχόμενο από τη Γάζα δεν έχει την ευκαιρία να σταθεί ως απόδειξη της αλήθειας στο σημερινό κλίμα, όπου είμαστε μαθημένοι να αναζητούμε μανιωδώς το ψεύτικο. Περιμένουμε το τραυματισμένο κορίτσι να σηκωθεί, να γελάσει και να αποκαλύψει το ψέμα, επειδή έχουμε εκπαιδευτεί να βλέπουμε τη Γάζα μέσα από έναν φακό καχυποψίας», λέει. «Είναι ένας τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Η αλήθεια, σε όλη της τη δύναμη, είναι συντριπτική. Η άρνηση προσφέρει κάποια ανακούφιση». Για τον Divon, το Pallywood δεν είναι τόσο μια θεωρία συνωμοσίας όσο ένας ψυχολογικός μηχανισμός άμυνας. Μέσα στην ισραηλινή κοινωνία, είπε, είναι ευκολότερο να φανταστεί κανείς τα παλαιστινιακά δεινά ως μη σοβαρά ή υπερβολικά παρά να αναμετρηθεί με αυτά που προκαλεί ο ισραηλινός στρατός. «Γι' αυτούς, όλα είναι ψέματα. Γιατί; Επειδή αν τα αναγνωρίσουμε ως αλήθεια, αυτό θα μας συντρίψει».

Με στοιχεία από Salon

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο χορευταράς Τομ Χίντλστον στο «Η ζωή του Τσακ» και 8 ακόμα λόγοι να πας σινεμά

Οθόνες / Οι φιγούρες του Τομ Χίντλστον και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ