Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 3

ΑΦΡΟΔΙΤΗ 3ο ΚΟΜΜΑΤΙ: Οι καλλιτέχνες σε αυτά τα Plāsmata έχουν στ’ αλήθεια χιούμορ Facebook Twitter
Εγκατάσταση Dionysios, Διαλογισμός για τον χρόνο (2022). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
0

Μου αρέσει το παιχνίδι που κάνουν ειδικά οι Έλληνες καλλιτέχνες οι οποίοι συμμετέχουν με το κομμάτι της αρχαιολογίας, δηλαδή ένα κομμάτι ελληνικότητας που είναι ταυτισμένο για πολλούς και με το τι είναι σημαντικό, αλλά η δική τους ανάγνωση αποδεικνύει το πόσο πραγματικά βιωμένη είναι αυτή η αρχαιολογία μέσα στη σύγχρονη υπόστασή μας. Αλλιώς δεν θα μπορούσε ο Αγγελιδάκης να το κάνει αυτό, ξέρει τι είναι η αρχαιότητα ― γι’ αυτό μπορεί να το κάνει. Όπως ξέρουν οι The Callas τι είναι η αρχαιότητα, γιατί το έχουν μεταβολίσει τόσο πολύ. Ο Αγγελιδάκης, αυτός ο τρομερός καλλιτέχνης, ολοκληρώνει την αποθέωση της ψευδοαρχαιολογίας ή της αναρχαιολογίας, όπως ο ίδιος τη λέει, με την επικύρωση από το υπουργείο Παγανισμού και τις ταμπέλες που τιμούν την υποστήριξη του έργου από το σχετικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα ΞΕΣΠΑ. Θα βρεις και αλλού κολόνες του Ανδρέα. Και έχει φροντίσει να έχεις και φεγγάρι-ντισκομπάλα για να δέσει η εμπειρία του Σουνίου.

«Focus!» Ο Γερμανός Andreas Wannerstedt παίζει με τη μορφή του Χρύσιππου. Ο Χρύσιππος θεωρείται πατέρας της λογικής που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές σήμερα, μιας λογικής που δέχεται μόνο σωστό ή λάθος, οπότε μάλλον ήταν λογικό να έχει έναν τόσο παράλογο θάνατο. Αφού είχε πιει τα πάντα, μέθυσε ένα γαϊδούρι, του φάνηκε πολύ αστείο, άρχισε να γελάει, και πέθανε από τα γέλια. Κυριολεκτικά. Στο σημείο όπου περιστρέφεται η ροζ προτομή του, ο φοίνικας του Πεδίου γίνεται μέρος του έργου.

«Είναι μέρος του αξιακού μας συστήματος το να μην παίρνουμε πολύ στα σοβαρά τον εαυτό μας. Αλλά παίρνουμε σοβαρά το Πεδίον και τα Πλάσματά του».

Αλλαγή διάθεσης. Στο «Where is my mind?» η Joana Hadjithomas και ο Khalil Joreige χρησιμοποιούν στο έργο τους τον Σεφέρη: «Μας έλεγαν θα νικήσετε όταν υποταχτείτε. Υποταχτήκαμε και βρήκαμε τη στάχτη. Μας έλεγαν θα νικήσετε όταν αγαπήσετε. Αγαπήσαμε και βρήκαμε τη στάχτη. Μας έλεγαν θα νικήσετε όταν εγκαταλείψετε τη ζωή σας. Εγκαταλείψαμε τη ζωή μας και βρήκαμε τη στάχτη… Βρήκαμε τη στάχτη. Μένει να ξαναβρούμε τη ζωή μας, τώρα που δεν έχουμε πια τίποτα». Ακέφαλα, αρχαία αγάλματα που αναζητούν το κομμάτι που τους λείπει, αρχαίες κεφαλές που αναζητούν το σώμα τους. Και ένα matrix ακυρωμένων ονείρων. Είναι πολύ σπουδαίοι καλλιτέχνες, έχουμε δουλέψει μαζί τους ξανά και ξανά. Η εγκατάσταση «Unconformities», με την οποία κέρδισαν το βραβείο Marcel Duchamp, παρουσιάστηκε από τη Στέγη στο Μουσείο της Ακρόπολης το 2018. Σπάνιοι δημιουργοί, σπάνιοι άνθρωποι. Αυτήν τη στιγμή κάνουν έκθεση στο μουσείο Sursock στη Βηρυτό. Όλοι θέλουμε να πάμε. Όλοι διστάζουμε. Ανησυχούμε για τις στάχτες. 

ΑΦΡΟΔΙΤΗ 3ο ΚΟΜΜΑΤΙ: Οι καλλιτέχνες σε αυτά τα Plāsmata έχουν στ’ αλήθεια χιούμορ Facebook Twitter
3D animation. Andreas Wannerstedt, Focus! (2024). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Αναζήτησε το «Shadow Procession» του William Kentridge. Αυτή η οθόνη θυμίζει Καραγκιόζη. Μέσα της ξετυλίγεται μια παράξενη παρέλαση από σκιές και φιγούρες κομμένες στο χέρι, υπό τους ήχους ενός παραδοσιακού ύμνου γραμμένου από έναν πάστορα στον Καναδά για τη μητέρα του που έμενε στην Ιρλανδία. Ανάμεσα στις ορδές των εκτοπισμένων περνούν ένας μεταλλωρύχος σε αγχόνη, εργάτες που κουβαλούν ολόκληρες γειτονιές στην πλάτη, ένας βασιλιάς με μεγάλη κοιλιά και τεράστια χέρια, μια γάτα γεμάτη αυτοπεποίθηση, μια μπάντα χάλκινων πνευστών. Η πομπή μοιάζει με όνειρο ή με ανάμνηση. Το έργο αντλεί έμπνευση από τις επιτροπές αλήθειας και συμφιλίωσης της Νότιας Αφρικής που ως στόχο είχαν να ειπωθούν οι ιστορίες από θύματα και θύτες και να βρεθεί ένας κοινός τόπος και μια ανακούφιση για όλους. Η πομπή αυτή από σκιές που σε καλούν να τις αναγνωρίσεις ξεκινάει χωρίς να ξέρεις ούτε από πού ήρθε, ούτε πού και εάν θα καταλήξει κάπου, και ξετυλίγεται εδώ, σε ένα από τα ήσυχα παρτέρια του Πεδίου. Στο ίδιο πάρκο που φιλοξένησε προσφυγικές σκηνές το 1922 και ξανά το 2015. Πρώτα από τη Μικρά Ασία, ύστερα από τη Συρία. Κάποιες εκατοντάδες μέτρα από εδώ.  

Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 3 Facebook Twitter
William Kentridge, Shadow Procession. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Το χρυσό Datsun του DIONYSIOS, αυτό το μνημείο των επιδοτήσεων, μέσα από το οποίο ακούγονται λαϊκά τραγούδια, το έχουμε τοποθετήσει στην πεδιάδα των ελαιών, χαρακτηριστική εικόνα της ελληνικής αγροτικής ζωής. Ανέβα στο Datsun, πιες μπίρες ή ξάπλωσε στην καρότσα και κοίτα τα αστέρια. Παράλληλα, οι ελιές είναι και ιερά δέντρα, τα οποία στο Πεδίον βρίσκονται ακριβώς μπροστά από το άγαλμα της Αθηνάς. Εκεί, λοιπόν, η αρχαία πολεμική θεά της σοφίας και σύμβολο της Αθήνας συνιστά μνημείο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για τους Βρετανούς, τους Νεοζηλανδούς και τους Αυστραλούς που σκοτώθηκαν τότε – έχεις παρατηρήσει τις σημαίες των τριών χωρών; Η δε Αθηνά η Γλαυκώπις, η γκριζομάτα θεά με το σπινθηροβόλο βλέμμα, έγινε προσωρινά «κουλοχέρα» γιατί κάποια στιγμή έπεσε κεραυνός και της έκοψε το χέρι. Εκεί, λοιπόν, η Αθηνά και το Datsun, δύο πάρα πολύ ελληνικά σύμβολα, κάνουν παρέα με τη γλαύκη, την κουκουβάγια του Robert Wilson, που ενώ νομίζεις ότι είναι στατική, αν δώσεις λίγο χρόνο, θα τη δεις να κινεί το κεφάλι της. Κι αν την πλησιάσεις, θα ακούσεις τον ήχο της φωνής της. 

Είναι μέρος του αξιακού μας συστήματος το να μην παίρνουμε πολύ στα σοβαρά τον εαυτό μας. Αλλά παίρνουμε σοβαρά το Πεδίον και τα Πλάσματά του.

ΑΦΡΟΔΙΤΗ 3ο ΚΟΜΜΑΤΙ: Οι καλλιτέχνες σε αυτά τα Plāsmata έχουν στ’ αλήθεια χιούμορ Facebook Twitter
Βίντεο-εγκατάσταση. Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Where Is My Mind? (2020). Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
ΑΦΡΟΔΙΤΗ 3ο ΚΟΜΜΑΤΙ: Οι καλλιτέχνες σε αυτά τα Plāsmata έχουν στ’ αλήθεια χιούμορ Facebook Twitter
Βίντεο υψηλής ευκρίνειας. Robert Wilson, Kool, Snowy Owl, Horizontal Blue (2006). Το έργο ανήκει στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi
ΑΦΡΟΔΙΤΗ 3ο ΚΟΜΜΑΤΙ: Οι καλλιτέχνες σε αυτά τα Plāsmata έχουν στ’ αλήθεια χιούμορ Facebook Twitter
Βίντεο υψηλής ευκρίνειας. Robert Wilson, Kool, Snowy Owl, Horizontal Blue (2006). Το έργο ανήκει στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου for Onassis Stegi

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ