«Έρχεται σούστα, βρείτε ταίρι!»

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Μπράτσα τεντώνονται σε αγκαλιές, το αίμα παίρνει πάλι να κυλάει στις φλέβες, τα μέλη ξεμουδιάζουν.
0


ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΓΑΜΟ της βλάχας. Κάποια στιγμή αρχίζω ξαφνικά την γκρίνια. «Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;». Δεν μπορώ να καταλάβω τη χορογραφία του τσάμικου. Τρία βήματα μπροστά, δύο πίσω. Εγώ να επιμένω, «γιατί γυρνάνε πίσω;», κι η μάνα μου να προσπαθεί να με ηρεμήσει: «Έτσι είναι ο χορός». Εγώ συνεχίζω την γκρίνια κι αυτή αποκαμωμένη με απειλεί: «Άλλη φορά θα σ’ αφήνω σπίτι με τη γιαγιά».

Αυτό το περιστατικό θυμήθηκα το περασμένο Παρασκευοσάββατο, βλέποντας τόσον κόσμο να χορεύει ασταμάτητα στο Ρίζες Φεστ, στην Τεχνόπολη. Κι εκείνη η παιδική μου απορία άρχισε να παίρνει πια άλλες διαστάσεις στο ενήλικο μυαλό μου.

Αλήθεια, πού θέλουν να πάνε όλοι αυτοί; Γιατί για άλλη μια χρονιά στήθηκε στο κέντρο της Αθήνας ένα διήμερο νεανικό γλέντι παραδοσιακής μουσικής; Γιατί όλο και περισσότεροι σύγχρονοι άνθρωποι γυρνάνε προς τα πίσω;

Γιατί για άλλη μια χρονιά στήθηκε στο κέντρο της Αθήνας ένα διήμερο νεανικό γλέντι παραδοσιακής μουσικής; Γιατί όλο και περισσότεροι σύγχρονοι άνθρωποι γυρνάνε προς τα πίσω;

«Το τραγούδι πέθανε». Είναι ο απαισιόδοξος τίτλος ενός ανέκδοτου τραγουδιού των Παιδιών της Παλαιότητας. Εγώ δεν θα ’λεγα ότι πέθανε αλλά ότι δυσκολεύεται πάρα πολύ να γεννηθεί. Τα τελευταία χρόνια μοιάζει να ’χουν χωρίσει η μουσική κι ο στίχος. Οι δυο γεννήτορες του τραγουδιού βρίσκονται σε διάσταση. Παρά τις πολύ λίγες εξαιρέσεις, τραγούδι που να αφορά τους πολλούς είναι πολύ δύσκολο πια να γραφτεί.

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Φωτ.: Άρης Καμαρώτος

Έτσι, οι σύγχρονοι άνθρωποι είτε στρέφονται στο παραδοσιακό τραγούδι, που έχει σπουδαία μουσική αλλά οι στίχοι του αφορούν περισσότερο τις σχέσεις των ανθρώπων στη φεουδαρχία, είτε στρέφονται στη ραπ, όπου η μουσική λειτουργεί περισσότερο ως υπόκρουση στους στίχους, που αφορούν όμως τις σχέσεις στον καπιταλισμό.

Το περασμένο Παρασκευοσάββατο πάντως ο κόσμος τού ’δωσε και κατάλαβε. Δύο τετράωρες συναυλίες με τραγούδια της στεριάς και της θάλασσας μάς θύμισαν ότι το Γκάζι λεγόταν κάποτε Γκαζοχώρι. Μοναχικά λικνίσματα, κυκλικοί χοροί, κι ένα ενθουσιώδες παράγγελμα από μικροφώνου: «Έρχεται σούστα, βρείτε ταίρι!».

Χούφτες αδειάζουν από το τζάμι κι εφαρμόζουν σ’ άλλες χούφτες, μπράτσα τεντώνονται σε αγκαλιές, το αίμα παίρνει πάλι να κυλάει στις φλέβες, τα μέλη ξεμουδιάζουν. Ο άνθρωπος, σκυφτός κάθε μέρα τόσες ώρες στην οθόνη του (ήδη οι γιατροί μιλάνε για σύνδρομο πτώσης κεφαλής), ξαναβρίσκει το χαμένο μπόι του.

Τελικά παράδοση δεν είναι ούτε αυτό που μας παραδίνεται ούτε αυτό που παραδίνουμε. Είναι η κατάσταση κατά την οποία αφηνόμαστε και παραδινόμαστε στη χαρά και στη λύπη που περνάνε στους αιώνες.

Τα Λεφτοκάρυα, τα Κιντέρια, το Φυστικί Σαλόνι και τα Μπρατίμια παίξανε την Παρασκευή, οι Αγκινάρες, οι Κανβινήτισσες και οι Λάσκα το Σάββατο. Όλα τα σχήματα είχαν ψευδώνυμα εκτός από το τελευταίο, που έκλεισε το φεστιβάλ, και που είχε δυο ονοματεπώνυμα: Νίκος Οικονομίδης και Κυριακή Σπανού.

«Μα πού θέλουν να πάνε; Γιατί γυρνάνε πίσω;» Facebook Twitter
Φωτ.: Άρης Καμαρώτος

Από τις πρώτες νότες του «Γλεντιού» όλοι τινάζονται και ορμάνε στον χορό. Συγκλονιστική στιγμή. Όλοι ένα. Ο παλαίμαχος μα καθόλου απόμαχος βιολιτζής παίζει το τραγούδι του, που μπορεί να το κυκλοφόρησε πριν από κάπου είκοσι χρόνια μα τελευταία έγινε μεγάλη επιτυχία, ιδίως μέσα από τη φωνή της Ιουλίας Καραπατάκη. Ένα νεονησιώτικο με μεθυστική μελωδία και στίχους γραμμένους σε φυσική, λαϊκή γλώσσα: «Ωχ αμάν και πώς μ’ αρέσει / να σε βλέπω μες στη μέση / να χορεύεις, να στροφάρεις / και εμένα να κορτάρεις».

Μετά από οχτώ ώρες τραγούδι και χορό πιστεύω πως έλυσα κάπως εκείνο τον παιδικό μου γρίφο που ξανάρθε και σφήνωσε στο μυαλό μου στα καλά καθούμενα. Για να πας ένα βήμα μπροστά πρέπει να κάνεις τρία μπροστά και δύο πίσω. Όπως στο τσάμικο.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT