Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του Facebook Twitter
Προσωπογραφία της Μαργκερίτ ενώ κοιμάται (1920) Φωτ.: Collection particulière/ © Martin Parsekian
0


ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ στο Musée d' Art Moderne (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης) στο Παρίσι μια έκθεση που έχει σκοπό να προσφέρει μια νέα οπτική για τη ζωή και την καριέρα του Ματίς, το έργο του οποίου βρίσκεται παντού γύρω μας, ενώ η αισθητική του έχει επηρεάσει ιδιαίτερα την κουλτούρα μας.

Η έκθεση, πέρα από τα γνωστά έργα του, επικεντρώνεται –όπως δηλώνει εξάλλου ο τίτλος της, «Matisse and Marguerite: Through Her Father’s Eyes» («Ματίς και Μαργκερίτ: Μέσα από τα μάτια του πατέρα της»)– στη σχέση του ζωγράφου με την κόρη του, Marguerite Duthuit-Matisse (1894–1982), την οποία απέκτησε εκτός γάμου με ένα από τα μοντέλα του, την Caroline Joblaud. Ο Ματίς αναγνώρισε το παιδί όταν ήταν τριών ετών και στη συνέχεια, όταν παντρεύτηκε την Amélie Parayre, έφερε τη Μαργκερίτ να ζήσει με τη νέα του οικογένεια.

Η έκθεση συνοδεύεται από μια βιογραφία που προέκυψε από την έρευνα που ξεκίνησαν πριν από χρόνια η συντηρήτρια και πρώην αναπληρώτρια διευθύντρια του Centre Pompidou, Isabelle Monod-Fontaine, η οποία γνώριζε την κόρη του Ματίς και είχε επιμεληθεί πολλές εκθέσεις του ζωγράφου, και η ιστορικός τέχνης Hélène de Talhouët.

Η έκθεση μάς δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τον Ματίς ως πατέρα σε μια πραγματικά πολύ μοντέρνα για εκείνη την εποχή οικογένεια. Ήταν αφοσιωμένος, φροντιστικός με τα παιδιά του και ιδιαίτερα με τη Μαργκερίτ, που είχε εύθραυστη υγεία.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται εμβληματικά αριστουργήματα, όπως η «Marguerite au chat noir» («Η Μαργκερίτ με μια μαύρη γάτα», 1910) καθώς και πολλά έργα που απλώς δεν έχουν εκτεθεί ποτέ, «δεν έχουν αναπαραχθεί σε βιβλία και δεν υπήρχε τρόπος να τα γνωρίσουμε», όπως τονίζει η Charlotte Barat-Mabille, μια από τις επιμελήτριες της έκθεσης.

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του Facebook Twitter
Η Marguerite και ο πατέρα της, όσο εκείνος δούλευε τον πίνακα Conversation sous les oliviers (1921). Φωτ.: Archives Henri Matisse

Οι επιμελητές χρειάστηκε να αναρωτηθούν μήπως μια ακόμα έκθεση πορτρέτων του Ματίς θα ήταν βαρετή. Αλλά ο Ματίς ανανεώνεται διαρκώς, ακόμα και με σκίτσα που γίνονται γρήγορα, όπου μια γραμμή συνοψίζει ολόκληρο το πρόσωπο και παράγει ένα αποτέλεσμα πάντα ποικιλόμορφο και ζωντανό.

Τα πορτρέτα του, εν τω μεταξύ, απεικονίζουν την εξέλιξή του. Υπάρχει η φάση του κυβισμού, με το «Tête blanche et rose» («Κεφάλι λευκό και ροζ», 1914-15) αλλά και η περίοδος της Νίκαιας, με το «Fête des fleurs» («Γιορτή των λουλουδιών», 1922) με τα σπινθηροβόλα χρώματα και το μεσογειακό φως.

Όπως αναφέρει η Barat-Mabille: «Κάποια στιγμή, ο Ματίς είπε στη Μαργκερίτ: “Νιώθω ότι αυτός ο πίνακας θέλει να με πάει κάπου αλλού. Θα με ακολουθήσεις σε αυτήν τη νέα, ελαφρώς τρελή κατεύθυνση;” Το έργο έγινε τότε κάτι πολύ διαφορετικό από οτιδήποτε είχε κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή, με σκληρές και έντονες γραμμές. Και αναμφίβολα μόνο με τη Μαργκερίτ μπορούσε να επιτρέψει στον εαυτό του να εξερευνήσει την τέχνη του με αυτόν τον τρόπο».

Η Μαργκερίτ είναι το μοναδικό πρόσωπο που ζωγράφιζε ο Ματίς με συνέπεια, για δεκαετίες. Ξεκινά να τη ζωγραφίζει ως μικρό κορίτσι που φορά μια μαύρη κορδέλα (στο «Πορτρέτο της Μαργκερίτ», 1906-07) για να κρύψει την ουλή στο λαιμό της από μια τραχειοτομή που υπέστη στα επτά της. Μπορεί κανείς να την αναγνωρίσει από την ίδια κορδέλα στο αριστούργημα του Ματίς «Tea» («Τσάι», 1919). Στο «Le Paravent mauresque» («Μαυριτανικό Παραβάν», 1921) είναι η επιτομή της κομψότητας, ντυμένη στα λευκά και πλαισιωμένη από ανατολίτικα σχέδια.

Ο Ματίς εκτός από ζωγράφος υπήρξε σχεδιαστής, γλύπτης και χαράκτης με μοναδική χρήση του χρώματος στα έργα του, θεμελιωτής των σύγχρονων πλαστικών τεχνών μαζί με τον Πάμπλο Πικάσο και τον Μαρσέλ Ντισάν. Λάτρης κάθε τέχνης, εμβάθυνε στη δουλειά των συναδέλφων του ζωγράφων, και συχνά χρεωνόταν για να αγοράσει έργα άλλων καλλιτεχνών. Άντλησε μεγάλη έμπνευση από ποικίλες πηγές, όπως η ιαπωνική τέχνη, ο ιμπρεσιονισμός και ο πουαντιγισμός.

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του Facebook Twitter
Henri Matisse, Η Μαργκερίτ με μια μαύρη γάτα (1910), λάδι σε καμβά. Φωτ.: Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist.GrandPalaisRMN/ Georges Meguerditchian

Το έργο του, που χαρακτηριζόταν συχνά ως τραχύ, δεχόταν σκληρή κριτική, γεγονός που τον δυσκόλευε να συντηρήσει την οικογένειά του. Αν και είχε σκληρούς επικριτές, απέκτησε και σπουδαίους υποστηρικτές, όπως η συγγραφέας και συλλέκτρια έργων τέχνης Γερτρούδη Στάιν και η οικογένειά της. Καθ' όλη τη διάρκεια των ετών 1907-1911, οι φίλοι του χρηματοδότησαν μια σχολή τέχνης, την Academie Matisse, στην οποία ο Ματίς δίδασκε νέους καλλιτέχνες.

Λίγο αργότερα, το 1923, η Μαργκερίτ παντρεύτηκε τον βυζαντινολόγο Georges Duthuit και για πολύ καιρό δεν πόζαρε πια για τον πατέρα της. Αντίθετα, έγινε η εκπρόσωπός του, ερχόταν σε επαφή με συλλέκτες και διοργάνωνε εκθέσεις με το έργο του πατέρα της. «Κάποια στιγμή, όταν ο Ματίς βρισκόταν στη νότια Γαλλία, η Μαργκερίτ του είπε: “Νομίζω, μπαμπά, ότι εξάντλησες το φως της Νίκαιας”», συνεχίζει η Barat-Mabille. Η Μαργκερίτ πίστευε ότι ο πατέρας της χρειαζόταν ένα διάλειμμα.

Όταν ο Ματίς τη ζωγράφισε στο Vence το 1945 –ένα απαλό κάρβουνο σε χαρτί που πλέον έχει φθαρεί– ήταν 76 ετών. Η Μαργκερίτ ήταν 51. Η έκθεση μάς δίνει την ευκαιρία να τον ανακαλύψουμε ως πατέρα σε μια πραγματικά πολύ μοντέρνα για εκείνη την εποχή οικογένεια. Ήταν αφοσιωμένος, φροντιστικός με τα παιδιά του και ιδιαίτερα με τη Μαργκερίτ, που είχε εύθραυστη υγεία.

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του Facebook Twitter
Henri Matisse, Πορτρέτο της Μαργκερίτ (1906-07), λάδι σε καμβά, 65.1 x 54 εκ., Φωτ. : René-Gabriel Ojeda / Grand Palais RMN (Musée national Picasso-Paris)
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του Facebook Twitter
Henri Matisse, Πορτρέτο της Μαργκερίτ (1918), λάδι σε ξύλο, 46 x 37.8 εκ., Φωτ.: Norton Museum of Art

«Matisse and Marguerite: Through Her Father’s Eyes», Musée d’Art Moderne de Paris, 4 Απριλίου-24 Αυγούστου 2025.

Με πληροφορίες από Musée d’Art Moderne de Paris kai artnewspaper

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ