Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Σύνθεση, Ιανουάριος 1936, λάδι σε καμβά, 105.3 x 161.5 εκ., Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη, Συλλογή Solomon R. Guggenheim, δωρεά. Φωτ.: Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
0

Μια σημαντική έκθεση της Πορτογαλίδας αφηρημένης ζωγράφου Μαρία Ελένα Βιέιρα ντα Σίλβα (Maria Helena Vieira da Silva, 1908-1992) εγκαινιάζεται τον Απρίλιο στο μουσείο που στεγάζει τη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, πριν ταξιδέψει στο Μουσείο Guggenheim του Μπιλμπάο το φθινόπωρο.

Η Βιέιρα ντα Σίλβα θεωρείται εθνικός θησαυρός στην Πορτογαλία και είναι πολύ γνωστή και στη Γαλλία – μια αναδρομική έκθεσή της ταξίδεψε το 2022 στη Μασσαλία και την Ντιζόν. Παρ’ όλα αυτά, η φήμη της καλλιτέχνιδας μετά τον θάνατό της δεν είναι αυτή που της αναλογεί. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο Guggenheim της Βενετίας, Flavia Frigeri, υποστηρίζει πως έφτασε η στιγμή «να συναντήσει το μεγάλο κοινό, αφού τα θέματα που εξερευνά στα έργα της σχετίζονται με το σήμερα».

Η έκθεση τιτλοφορείται «Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space» και περιλαμβάνει περίπου 70 έργα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, τα οποία παρουσιάζουν χρονολογικά τη διαρκώς εξελισσόμενη εικαστική γλώσσα της. Θεωρήθηκε ηγετικό μέλος του ευρωπαϊκού κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, γνωστού ως Art Informel (Άμορφη Τέχνη). Τα έργα της απεικονίζουν περίπλοκους εσωτερικούς χώρους, χρησιμοποιώντας γραμμές που εξερευνούν τον χώρο και την προοπτική. 

Οι πίνακες της Ντα Σίλβα μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο.

Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της, ενώ οι αναζητήσεις της όσον αφορά την κίνηση στον χώρο στα «Le Jeu de cartes» (1937) και «Figure de ballet» (1948) την οδήγησαν σε πραγματικά και φανταστικά αστικά τοπία. Η έκθεση θα αναδείξει την επιρροή που άσκησαν στο έργο της τα φοιτητικά της χρόνια στο Παρίσι και η τραυματική εξορία με τον σύζυγό της, τον Ούγγρο καλλιτέχνη Árpád Szenes, στο Ρίο ντε Τζανέιρο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της Ντα Σίλβα. Φωτ.: Yousuf Karsh

Η Βιέιρα ντα Σίλβα γεννήθηκε στη Λισαβόνα. Σε νεαρή ηλικία ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, επειδή ο πλούσιος πατέρας της ήταν διπλωμάτης. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήρθε σε επαφή με διάφορες πρωτοποριακές ομάδες, όπως οι Ιταλοί φουτουριστές και τα ρωσικά μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ.

Σε ηλικία έντεκα ετών, άρχισε να σπουδάζει συστηματικά σχέδιο και ζωγραφική στην Academia de Belas-Artes στη Λισαβόνα. Στα εφηβικά της χρόνια, σπούδασε ζωγραφική με την Emília dos Santos Braga στη Λισαβόνα και τον Fernand Léger, γλυπτική με τον Antoine Bourdelle και χαρακτική με τον Stanley William Hayter.

Το 1928, σε ηλικία 20 ετών, έφυγε από τη Λισαβόνα για να σπουδάσει γλυπτική στο Παρίσι. Γράφτηκε για μερικούς μήνες στην Académie Scandinave στο Παρίσι για να σπουδάσει γλυπτική με δάσκαλο τον Charles Despiau, και αργότερα εστίασε στη ζωγραφική, σπουδάζοντας κοντά στους Charles Dufresne, Henry de Waroquier και Othon Friesz.

Μέχρι το 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes. Με την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το 1939, μετακόμισε από τη Γαλλία στην Πορτογαλία. Την επόμενη χρονιά, έφυγε για το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, όπου απέκτησε φήμη ως καλλιτέχνιδα για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της. Μετά τον πόλεμο, έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι για το υπόλοιπο της ζωής της. Δεν επέστρεψε ποτέ στην Πορτογαλία. Πήρε τη γαλλική υπηκοότητα το 1956 και το 1966 υπήρξε η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με το Grand Prix National des Arts της γαλλικής κυβέρνησης, ενώ ονομάστηκε Ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής το 1979.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φιγούρα μπαλέτου (Ballet Figure), 1948, λάδι και γραφίτης σε καμβά, 27x46 εκ., Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα. Φωτ.: Jean-Louis Losi/ Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Tο 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι και παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes.

Αρχικά στο έργο της παρουσίαζε ένα διακοσμητικό στυλ με αφηρημένα μοτίβα. Της άρεσε να παίζει με την ιδέα του χώρου και να δημιουργεί οφθαλμαπάτες, τοποθετώντας τη ζωγραφική της σε ουδέτερο φόντο, με κηλίδες χρώματος που δίνουν μια αίσθηση βάθους. Στη δεκαετία του 1930 άρχισε να παράγει τα χαρακτηριστικά της έργα, τα οποία ήταν επικαλυμμένα με μια περίπλοκη διάταξη μικρών ορθογωνίων.

Το 1943, το έργο της παρουσιάστηκε στην έκθεση της Peggy Guggenheim «Exhibition by 31 Women», στην γκαλερί «Art of This Century» στη Νέα Υόρκη. Καθώς εξελισσόταν ως καλλιτέχνιδα, επικεντρώθηκε περισσότερο στον χειρισμό του χώρου, χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα τεχνικών.

Χρησιμοποίησε λεπτομερή μοτίβα για να δημιουργήσει επινοημένες αρχιτεκτονικές φόρμες και εργάστηκε με περίπλοκες γραμμές, φωτεινά σημεία και επιφάνειες με σχέδια.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ήταν διεθνώς γνωστή για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της, που ήταν επηρεασμένες από την τέχνη του Πολ Σεζάν, και τις κατακερματισμένες φόρμες, τις ασάφειες και την περιορισμένη παλέτα του κυβισμού και της αφηρημένης τέχνης. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μεταπολεμικές αφηρημένες καλλιτέχνιδες, αν και δεν είναι αμιγώς αφηρημένη ζωγράφος. Το έργο της σχετίζεται με το γαλλικό Tachisme (το γαλλικό στυλ αφηρημένης ζωγραφικής, δημοφιλές στις δεκαετίες του 1940 και του 1950), τον αμερικανικό αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες. Φωτ.: Denise Colomb/ RMN-Grand Palais

Οι πίνακές της μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο. Επίσης, έχει δημιουργήσει πολλά χαρακτικά, σχέδια για ταπισερί, κεραμικές διακοσμήσεις και βιτρό. Στην τέχνη της υπάρχει ένα σημείο όπου η αφαίρεση συναντά την παραστατικότητα, με μια ένταση που πηγάζει από μια έλξη μεταξύ του χώρου και του σώματος. Η Βιέιρα ντα Σίλβα είχε επενδύσει πολύ στην αναπαράσταση της φιγούρας.

Δεν μπορούμε να παραλείψουμε από την ταραχώδη βιογραφία της τη διά βίου σχέση της με τον Szenes, του οποίου η λιγότερο επιτυχημένη καριέρα ποτέ δεν επισκίασε τη δική της. Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες.

Βασικό συστατικό της επιτυχίας της ήταν η έγκαιρη αναγνώριση τόσο από την Peggy Guggenheim όσο και από τη Hilla Rebay, η οποία το 1937 αγόρασε το «Composition» (1936) για λογαριασμό του Solomon R. Guggenheim.

Η έκθεσή της Βιέιρα ντα Σίλβα στο Guggenheim συμπίπτει με την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας και είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για τον επισκέπτη να στοχαστεί τι σημαίνει να βιώνεις την πόλη τόσο ως χώρο που σε φιλοξενεί όσο και ως διανοητική προβολή των πολλών διαδρομών που μπορείς να ακολουθήσεις.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La Scala ou Les Yeux (1937), λάδι σε καμβά, 23.6x36.2 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Ville tentaculaire (1954), λάδι σε καμβά, 65x92 εκ.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
 Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Composition aux damiers bleus (1949), γκουάς σε χαρτί, 18.8x24.4 ίντσες.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Interieur Negre (1950), λάδι σε καμβά, 18.1x25.5. Φωτ.: Jean-Louis Losi
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La gare Saint Lazare (1949), λάδι σε καμβά, 23.6x28.7 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα

Info:
Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space
Συλλογή Peggy Guggenheim, Βενετία, 12 Απριλίου-15 Σεπτεμβρίου 2025
Guggenheim Museum Bilbao, 17 Οκτωβρίου 2025 -22 Φεβρουαρίου 2026

Με πληροφορίες από Peggy Guggenheim Collection, Tate, artnewspaper

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT