Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Σύνθεση, Ιανουάριος 1936, λάδι σε καμβά, 105.3 x 161.5 εκ., Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη, Συλλογή Solomon R. Guggenheim, δωρεά. Φωτ.: Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
0

Μια σημαντική έκθεση της Πορτογαλίδας αφηρημένης ζωγράφου Μαρία Ελένα Βιέιρα ντα Σίλβα (Maria Helena Vieira da Silva, 1908-1992) εγκαινιάζεται τον Απρίλιο στο μουσείο που στεγάζει τη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, πριν ταξιδέψει στο Μουσείο Guggenheim του Μπιλμπάο το φθινόπωρο.

Η Βιέιρα ντα Σίλβα θεωρείται εθνικός θησαυρός στην Πορτογαλία και είναι πολύ γνωστή και στη Γαλλία – μια αναδρομική έκθεσή της ταξίδεψε το 2022 στη Μασσαλία και την Ντιζόν. Παρ’ όλα αυτά, η φήμη της καλλιτέχνιδας μετά τον θάνατό της δεν είναι αυτή που της αναλογεί. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο Guggenheim της Βενετίας, Flavia Frigeri, υποστηρίζει πως έφτασε η στιγμή «να συναντήσει το μεγάλο κοινό, αφού τα θέματα που εξερευνά στα έργα της σχετίζονται με το σήμερα».

Η έκθεση τιτλοφορείται «Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space» και περιλαμβάνει περίπου 70 έργα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, τα οποία παρουσιάζουν χρονολογικά τη διαρκώς εξελισσόμενη εικαστική γλώσσα της. Θεωρήθηκε ηγετικό μέλος του ευρωπαϊκού κινήματος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, γνωστού ως Art Informel (Άμορφη Τέχνη). Τα έργα της απεικονίζουν περίπλοκους εσωτερικούς χώρους, χρησιμοποιώντας γραμμές που εξερευνούν τον χώρο και την προοπτική. 

Οι πίνακες της Ντα Σίλβα μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο.

Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της, ενώ οι αναζητήσεις της όσον αφορά την κίνηση στον χώρο στα «Le Jeu de cartes» (1937) και «Figure de ballet» (1948) την οδήγησαν σε πραγματικά και φανταστικά αστικά τοπία. Η έκθεση θα αναδείξει την επιρροή που άσκησαν στο έργο της τα φοιτητικά της χρόνια στο Παρίσι και η τραυματική εξορία με τον σύζυγό της, τον Ούγγρο καλλιτέχνη Árpád Szenes, στο Ρίο ντε Τζανέιρο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Οι μεσαιωνικές τοιχογραφίες, ο κυβισμός και ο φουτουρισμός επηρέασαν το έργο της Ντα Σίλβα. Φωτ.: Yousuf Karsh

Η Βιέιρα ντα Σίλβα γεννήθηκε στη Λισαβόνα. Σε νεαρή ηλικία ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, επειδή ο πλούσιος πατέρας της ήταν διπλωμάτης. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήρθε σε επαφή με διάφορες πρωτοποριακές ομάδες, όπως οι Ιταλοί φουτουριστές και τα ρωσικά μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ.

Σε ηλικία έντεκα ετών, άρχισε να σπουδάζει συστηματικά σχέδιο και ζωγραφική στην Academia de Belas-Artes στη Λισαβόνα. Στα εφηβικά της χρόνια, σπούδασε ζωγραφική με την Emília dos Santos Braga στη Λισαβόνα και τον Fernand Léger, γλυπτική με τον Antoine Bourdelle και χαρακτική με τον Stanley William Hayter.

Το 1928, σε ηλικία 20 ετών, έφυγε από τη Λισαβόνα για να σπουδάσει γλυπτική στο Παρίσι. Γράφτηκε για μερικούς μήνες στην Académie Scandinave στο Παρίσι για να σπουδάσει γλυπτική με δάσκαλο τον Charles Despiau, και αργότερα εστίασε στη ζωγραφική, σπουδάζοντας κοντά στους Charles Dufresne, Henry de Waroquier και Othon Friesz.

Μέχρι το 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes. Με την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το 1939, μετακόμισε από τη Γαλλία στην Πορτογαλία. Την επόμενη χρονιά, έφυγε για το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας, όπου απέκτησε φήμη ως καλλιτέχνιδα για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της. Μετά τον πόλεμο, έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι για το υπόλοιπο της ζωής της. Δεν επέστρεψε ποτέ στην Πορτογαλία. Πήρε τη γαλλική υπηκοότητα το 1956 και το 1966 υπήρξε η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με το Grand Prix National des Arts της γαλλικής κυβέρνησης, ενώ ονομάστηκε Ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής το 1979.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φιγούρα μπαλέτου (Ballet Figure), 1948, λάδι και γραφίτης σε καμβά, 27x46 εκ., Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα. Φωτ.: Jean-Louis Losi/ Adagp/Jeanne Bucher Jaeger, Paris, by SIAE 2024
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Tο 1930 εξέθετε έργα ζωγραφικής στο Παρίσι και παντρεύτηκε τον Ούγγρο ζωγράφο Árpád Szenes.

Αρχικά στο έργο της παρουσίαζε ένα διακοσμητικό στυλ με αφηρημένα μοτίβα. Της άρεσε να παίζει με την ιδέα του χώρου και να δημιουργεί οφθαλμαπάτες, τοποθετώντας τη ζωγραφική της σε ουδέτερο φόντο, με κηλίδες χρώματος που δίνουν μια αίσθηση βάθους. Στη δεκαετία του 1930 άρχισε να παράγει τα χαρακτηριστικά της έργα, τα οποία ήταν επικαλυμμένα με μια περίπλοκη διάταξη μικρών ορθογωνίων.

Το 1943, το έργο της παρουσιάστηκε στην έκθεση της Peggy Guggenheim «Exhibition by 31 Women», στην γκαλερί «Art of This Century» στη Νέα Υόρκη. Καθώς εξελισσόταν ως καλλιτέχνιδα, επικεντρώθηκε περισσότερο στον χειρισμό του χώρου, χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα τεχνικών.

Χρησιμοποίησε λεπτομερή μοτίβα για να δημιουργήσει επινοημένες αρχιτεκτονικές φόρμες και εργάστηκε με περίπλοκες γραμμές, φωτεινά σημεία και επιφάνειες με σχέδια.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ήταν διεθνώς γνωστή για τις πυκνές και περίπλοκες συνθέσεις της, που ήταν επηρεασμένες από την τέχνη του Πολ Σεζάν, και τις κατακερματισμένες φόρμες, τις ασάφειες και την περιορισμένη παλέτα του κυβισμού και της αφηρημένης τέχνης. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μεταπολεμικές αφηρημένες καλλιτέχνιδες, αν και δεν είναι αμιγώς αφηρημένη ζωγράφος. Το έργο της σχετίζεται με το γαλλικό Tachisme (το γαλλικό στυλ αφηρημένης ζωγραφικής, δημοφιλές στις δεκαετίες του 1940 και του 1950), τον αμερικανικό αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες. Φωτ.: Denise Colomb/ RMN-Grand Palais

Οι πίνακές της μοιάζουν συχνά με λαβυρίνθους, με πόλεις που φαίνονται από ψηλά ή ακόμα και με ράφια βιβλιοθηκών, σχηματίζοντας μια αλληγορία σε μια ατέρμονη αναζήτηση για τη γνώση ή το απόλυτο. Επίσης, έχει δημιουργήσει πολλά χαρακτικά, σχέδια για ταπισερί, κεραμικές διακοσμήσεις και βιτρό. Στην τέχνη της υπάρχει ένα σημείο όπου η αφαίρεση συναντά την παραστατικότητα, με μια ένταση που πηγάζει από μια έλξη μεταξύ του χώρου και του σώματος. Η Βιέιρα ντα Σίλβα είχε επενδύσει πολύ στην αναπαράσταση της φιγούρας.

Δεν μπορούμε να παραλείψουμε από την ταραχώδη βιογραφία της τη διά βίου σχέση της με τον Szenes, του οποίου η λιγότερο επιτυχημένη καριέρα ποτέ δεν επισκίασε τη δική της. Η ιστορία της είναι η πλήρης αντιστροφή των συνηθισμένων ιστοριών που ακούμε για γυναίκες καλλιτέχνιδες δίπλα σε άντρες καλλιτέχνες.

Βασικό συστατικό της επιτυχίας της ήταν η έγκαιρη αναγνώριση τόσο από την Peggy Guggenheim όσο και από τη Hilla Rebay, η οποία το 1937 αγόρασε το «Composition» (1936) για λογαριασμό του Solomon R. Guggenheim.

Η έκθεσή της Βιέιρα ντα Σίλβα στο Guggenheim συμπίπτει με την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας και είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για τον επισκέπτη να στοχαστεί τι σημαίνει να βιώνεις την πόλη τόσο ως χώρο που σε φιλοξενεί όσο και ως διανοητική προβολή των πολλών διαδρομών που μπορείς να ακολουθήσεις.

Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La Scala ou Les Yeux (1937), λάδι σε καμβά, 23.6x36.2 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Ville tentaculaire (1954), λάδι σε καμβά, 65x92 εκ.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Φωτ.: Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris
 Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Composition aux damiers bleus (1949), γκουάς σε χαρτί, 18.8x24.4 ίντσες.
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
Interieur Negre (1950), λάδι σε καμβά, 18.1x25.5. Φωτ.: Jean-Louis Losi
Μια Πορτογαλίδα ζωγράφος που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίσουμε Facebook Twitter
La gare Saint Lazare (1949), λάδι σε καμβά, 23.6x28.7 ίντσες. Φωτ.: Jeanne Bucher Jaeger Γκαλερί, Παρίσι – Λισαβόνα

Info:
Maria Helena Vieira da Silva: Anatomy of Space
Συλλογή Peggy Guggenheim, Βενετία, 12 Απριλίου-15 Σεπτεμβρίου 2025
Guggenheim Museum Bilbao, 17 Οκτωβρίου 2025 -22 Φεβρουαρίου 2026

Με πληροφορίες από Peggy Guggenheim Collection, Tate, artnewspaper

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ