Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον Facebook Twitter
Η Ντίντιον δεν είχε αφήσει οδηγίες στους διαχειριστές του έργου της σχετικά με το πώς να χειριστούν αυτό το βαθιά προσωπικό ημερολόγιο, μετά τον θάνατό της από επιπλοκές της νόσου του Πάρκινσον. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


TO 1998, H ΑΕΙΜΝΗΣΤΗ δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζόαν Ντίντιον είχε γράψει ένα καυστικό δοκίμιο για τη «μεταθανάτια έκδοση» του True at First Light, ενός ταξιδιωτικού ημερολογίου με στοιχεία μυθοπλασίας του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, 38 χρόνια μετά την αυτοκτονία του συγγραφέα, «έναν άνθρωπο για τον οποίο οι λέξεις είχαν σημασία», όπως σημείωνε η Ντίντιον. «Δούλευε πάνω τους, τις κατανοούσε, έμπαινε μέσα τους. Και ήταν ξεκάθαρη η επιθυμία του να επιβιώσουν μόνο οι λέξεις που ο ίδιος έκρινε κατάλληλες για δημοσίευση».

Έναν χρόνο αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1999, η Ντίντιον άρχισε να γράφει το δικό της ημερολόγιο για τις συνεδρίες της με έναν ψυχίατρο. Τις σημειώσεις αυτές –που περιγράφουν λεπτομερώς τους αγώνες της με τον αλκοολισμό, το άγχος, την ενοχή και την κατάθλιψη, καθώς και μια ενίοτε τεταμένη σχέση με την υιοθετημένη κόρη της Κιντάνα αλλά και στοχασμούς για την παιδική της ηλικία και την κληρονομιά του έργου–  τις απηύθυνε στον σύζυγό της, επίσης συγγραφέα, Τζον Γκρέγκορι Νταν.

Η ανακοίνωση ότι αυτές οι «μεταψυχιατρικές» σημειώσεις, που ανακαλύφθηκαν σε έναν φάκελο χωρίς ετικέτα λίγο μετά τον θάνατό της το 2021, πρόκειται να δημοσιευθούν τον Απρίλιο, δημιούργησε ποικίλα ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκριση του ίδιου ή της ίδιας.

«Η ίδια ήταν εξαιρετικά προσεκτική με τις λεπτομέρειες που αποφάσισε να μοιραστεί –και να μη μοιραστεί–  στο The Year of Magical Thinking και στο Blue Nights. Οτιδήποτε πέρα από αυτό μου φαίνεται μια τεράστια προδοσία της ιδιωτικής της ζωής από τους ανθρώπους που εμπιστευόταν περισσότερο».

Η Ντίντιον δεν είχε αφήσει οδηγίες στους διαχειριστές του έργου της –τη λογοτεχνική της επιμελήτρια Λιν Νέσμπιτ και δύο από τις επί μακρόν επιμελήτριές της, τη Σέλεϊ Βάγκνερ και την Σάρον Ντελάνο–  σχετικά με το πώς να χειριστούν αυτό το βαθιά προσωπικό ημερολόγιο, μετά τον θάνατό της από επιπλοκές της νόσου του Πάρκινσον.

Συνολικά, βρέθηκαν 46 ημερολογιακές καταχωρίσεις – εκτυπωμένες και τοποθετημένες με χρονολογική σειρά– σε ένα ντουλάπι δίπλα στο γραφείο της. Τα κείμενα θα δημοσιευθούν στο σύνολό τους, με ελάχιστη μόνο επιμέλεια, όπως κάποιες υποσημειώσεις και διορθώσεις τυπογραφικών λαθών, υπό τον τίτλο Notes to John” Το βιβλίο έχει ήδη διαφημιστεί ως «μια μοναδική έκδοση» από «μία από τις πλέον εμβληματικές συγγραφείς της εποχής μας».

Σύμφωνα με τον εκδότη, οι «σχολαστικές» σημειώσεις των συνομιλιών που είχε η Ντίντιον με τον ψυχίατρό της ήταν κεντρικής σημασίας για την κατανόηση από την ίδια των θεμάτων στα οποία στράφηκε στα περίφημα ύστερα έργα της, όπως τα βιβλία απομνημονευμάτων της The Year of Magical Thinking και Blue Nights, στα οποία περιγράφει τον τραγικό αντίκτυπο των θανάτων της Κιντάνα και του Τζον.

Ένα πρόσωπο του στενού κύκλου της Ντίντιον που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε σχετικά στον Observer: «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι τα έγγραφα αυτά θα ενισχύσουν τον συλλογικό μας θαυμασμό για το έργο της Τζόαν, αλλά επίσης δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτα πιο προσωπικό από τις σημειώσεις που κρατά κανείς για τις ψυχιατρικές συνεδρίες του. Δεν είμαι σε θέση να πω τι θα ήθελε η Τζόαν εν προκειμένω, αλλά ως ένα άτομο που την αγαπούσε πάρα πολύ, η δημοσίευση αυτών των σελίδων με λυπεί τρομερά.

cover
Joan Didion, Notes to John

Το συλλογικό αίσθημα στον στενό της κύκλο είναι ότι η ιδιωτική της ζωή έχει προδοθεί. Αν και, φυσικά, κατανοώ τη δίψα του κοινού για ένα τέτοιο κείμενο, δεδομένης της θέσης της Τζόαν στα αμερικανικά γράμματα, η ίδια ήταν εξαιρετικά προσεκτική με τις λεπτομέρειες που αποφάσισε να μοιραστεί –και να μη μοιραστεί–  στο The Year of Magical Thinking και στο Blue Nights. Οτιδήποτε πέρα από αυτό μου φαίνεται μια τεράστια προδοσία της ιδιωτικής της ζωής από τους ανθρώπους που εμπιστευόταν περισσότερο».

Ο Δρ. Ροντ Ρόζενκουιστ, ο οποίος διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Northampton σχετικά με την ηθική των μετά θάνατον εκδόσεων, δηλώνει ότι το ημερολόγιο θα προκαλούσε έντονο ενδιαφέρον έτσι κι αλλιώς λόγω «της λατρείας γύρω από την Τζόαν Ντίντιον»: «Είναι μια διάσημη συγγραφέας, και νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι τα δημόσια πρόσωπα χειραγωγούνται κατά κάποιο τρόπο από το κοινό. Οι αναγνώστες διψούν να κατανοήσουν καλύτερα την εσωτερική ζωή ενός συγγραφέα που θαυμάζουν. Αυτή είναι η ίδια η φύση της διασημότητας».

Γι' αυτόν τον λόγο συγγραφείς όπως ο Χένρι Τζέιμς και ο Κάρολος Ντίκενς έκαψαν τα προσωπικά τους έγγραφα όσο οι ίδιοι ήταν ακόμη εν ζωή.

Εφόσον όμως η Ντίντιον δεν το έκανε αυτό ούτε έδωσε εντολή στους διαχειριστές των λογοτεχνικών της εγγράφων να μη δημοσιεύσουν τις σημειώσεις, αφήνοντάς τες «προσεκτικά οργανωμένες» κοντά στο γραφείο της, όπου ήταν βέβαιο ότι θα τις έβρισκαν, τότε «νομικά ο καθένας ενεργεί στο πλαίσιο των δικαιωμάτων του και ενεργεί με τους τρόπους που η αγορά τους ενθαρρύνει να ενεργήσουν», λέει ο Ρόζενκουιστ.

Σε ένα ηθικό και συναισθηματικό επίπεδο, ωστόσο, δηλώνει ότι προσωπικά βρήκε «ενοχλητική» την απόφαση να δημοσιευτούν αυτά τα σημειώματα. Παρότι προφανώς πάντα υπάρχει σημαντικό «δημόσιο ενδιαφέρον» για τα ημερολόγια ενός συγγραφέα που δημοσιεύονται μετά τον θάνατό του, θεωρεί ότι η ψυχοθεραπεία θα πρέπει να προστατεύεται.

Από τη μεριά του, ο βιογράφος της Ντίντιον, Τρέισι Ντόχερτι, λέει ότι δεν πιστεύει πως η Ντίντιον –«μια πολύ προσεκτική επιμελήτρια της εικόνας της»– θεωρούσε ότι η προσωπική φύση του ημερολογίου θα έπρεπε να το προστατεύει από «εκείνους που θα ήθελαν να το δημοσιοποιήσουν». «Δεν ήταν καθόλου αφελής», προσθέτει, «ούτε για τον κόσμο των εκδόσεων ούτε για την ανθρώπινη φύση...Το να αφήσει πίσω της κάτι τόσο πλούσιο όσο υπόσχεται να είναι αυτό το ημερολόγιο, δεν θα μπορούσε να είναι τυχαίο».

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ