«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 47, 2023, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως 120 x 120 x 10 εκατοστά

«Μονοπάτια Αναπνοής»: Μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία

0

Όσοι περνούν από τον σταθμό του ΗΣΑΠ στα Κάτω Πατήσια συναντούν το έργο «Φάρος» της Αντωνίας Παπατζανάκη, μια εξαιρετικά επιτυχημένη επέμβαση που έγινε στο σύνολο των σταθμών του Ηλεκτρικού. «Γνώρισα τη δουλειά της Αντωνίας Παπατζανάκη προ εικοσαετίας, γύρω στο 2004. Ο “Φάρος” της στον σταθμό με συντρόφευε καθημερινά και ήταν κυριολεκτικά ένας φάρος ελπίδας και φωτός σε μια μουντή γειτονιά της πόλης. Λίγα δημόσια γλυπτά της Αθήνας αλληλεπιδρούν τόσο αποτελεσματικά με τον περιβάλλοντα χώρο. Όπως ο “Φάρος”, έτσι και τα έργα που παρουσιάζει σήμερα στο ΚΑΜ συνδυάζουν το στιβαρό με το αέρινο, το συμπαγές με το διάφανο, το ανόργανο με το οργανικό, το γήινο με το ουράνιο, την τεχνολογία με τη χειρωναξία. Η Παπατζανάκη είναι μια δυναμική καλλιτέχνιδα με συγκροτημένη σκέψη και συνεκτικό έργο που αντέχει στον χρόνο. Εστιάζει σε αδιόρατες όψεις και πτυχές, φέρνοντας στο φως –και μέσω του φωτός, με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες σπάνιας ομορφιάς (μιας “λειτουργικής ομορφιάς”, όπως λέει και η ίδια), οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας», λέει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης «Breathlines» («Μονοπάτια Αναπνοής») της διακεκριμένης γλύπτριας, Χριστόφορος Μαρίνος, που γίνεται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ) στα Χανιά, τόπο καταγωγής της Παπατζανάκη.

Με αυτήν προσεγγίζει το φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, αναδεικνύοντας τον ζωτικό ρόλο των φυτών τόσο για την υγεία μας όσο και για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας του πλανήτη.

Περιλαμβάνει μια σειρά από ελαιογραφίες μικρής κλίμακας και φωτεινά γλυπτά της σειράς «Structural» («Δομικό»), μια εγκατάσταση με τίτλο «Vital Lace» («Ζωτική δαντέλα»), που αποτελείται από οκτώ μεγάλης κλίμακας επίτοιχα γλυπτά από ανοξείδωτο χάλυβα κομμένο με λέιζερ, πλεξιγκλάς και φως, καθώς και ένα βίντεο με τα ψηφιακά έργα της σειράς «Xylem». 

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης «Breathlines» είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο. Προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης», το οποίο θα συντονίσει η δρ Θαλάσσιας Βιολογίας Νίνα Φραγκοπούλου.

Αντλώντας έμπνευση από τη βιολογία, η Αντωνία Παπατζανάκη δημιουργεί έργα που αναζητούν τα μονοπάτια της αναπνοής –τις κυτταρικές δομές και τη ροή οξυγόνου– από τα φυτά στους ανθρώπους. Οι ελαιογραφίες της σειράς «Structural» και η «Xylem» διερευνούν τα μοτίβα που βρίσκονται στα δομικά στοιχεία της φύσης. Οι εικόνες τους είναι εμπνευσμένες από τον τρόπο που φαίνονται οι εσωτερικές δομές που χρησιμοποιεί η φύση για να δημιουργήσει πολυπλοκότητα και ζωή μέσα από το μικροσκόπιο. Από την άλλη, τα φωτεινά γλυπτά «Vital Lace» και «Structural» χρησιμοποιούν αδιαφανή και ημιδιαφανή υλικά που επιτρέπουν τη διάχυση και τη μετάδοση του φωτός, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του στην ύπαρξη της ζωής και δημιουργώντας μια δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ του έργου τέχνης και της αρχιτεκτονικής του περιβάλλοντός του.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 44, 2022, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 120 x 120 x 10 εκ.

Όσοι είναι εξοικειωμένοι με την ιστορία της τέχνης γνωρίζουν ότι το βιβλίο «Ανάπτυξη και μορφή στο φυσικό κόσμο» («On Growth and Form», 1917) του Σκωτσέζου βιολόγου D'Arcy Wentworth Thompson επηρέασε βαθύτατα τον Richard Hamilton και γέννησε μία από τις πιο πρωτοποριακές μεταπολεμικές εκθέσεις, την περίφημη «Growth and Form», που πραγματοποιήθηκε στο ICA του Λονδίνου το 1951. «Ο Thompson μελέτησε τα σχήματα (patterns) και τις σωματικές δομές στα φυτά και τα ζώα, οι οποίες δεν είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού. Εστίασε στην ανατομική δομή των ιστών, των κυττάρων και των οργανισμών, στον τρόπο που σχηματίζεται η μορφή τους ("μορφογένεση"), χρησιμοποιώντας τη μικροσκοπική φωτογραφία και τις διαγραμματικές περιγραφές. Σύμφωνα με τη θεώρησή του, κάθε μορφή ζωής έχει τους δικούς της ρυθμούς και τις δικές της αναλογίες», γράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος. 

«Η Αντωνία Παπατζανάκη αντλεί έμπνευση από τη βιολογία και, όπως ο Hamilton, γοητεύεται από τη μικροσκοπική φωτογραφία, αξιοποιώντας τις δυνατότητές της. Κοιτάει στο εσωτερικό των φυτών και των δέντρων και είτε ζωγραφίζει την κρυφή τους όψη είτε την αναδεικνύει μέσω του φωτός, δημιουργώντας φωτεινά γλυπτά. Τα φυτά είναι συνυφασμένα με τη ζωή και την ύπαρξη και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που, όπως υποστηρίζει ο φιλόσοφος Emanuele Coccia, σε βοηθούν να κατανοήσεις τη θέση σου στον κόσμο. Ο απώτερος στόχος της Παπατζανάκη με την παρούσα έκθεση μοιάζει, λοιπόν, να είναι αυτός: μια απόπειρα να κατανοήσει (η ίδια) και να δείξει (στους άλλους) τι σημαίνει να ζεις στον φυσικό κόσμο. Με άλλα λόγια, η ανάδειξη της σημασίας των φυτών είναι –σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά– ένα οντολογικό ζήτημα που απασχολεί τους καλλιτέχνες που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη. Μια τέτοια περίπτωση καλλιτέχνιδας είναι και η Παπατζανάκη.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης "Breathlines" είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο: προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας. Αλλά τα "Μονοπάτια της αναπνοής" δεν αναφέρονται μόνο στο φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, στον ρόλο και στη συμβολή των φυτών στην επιβίωσή μας σε έναν ταλαιπωρημένο πλανήτη. Την ίδια στιγμή, πίσω από το μήνυμα κινδύνου που στέλνει η καλλιτέχνις, οι θεατές έχουν την ευκαιρία της ενατένισης, της αισθητικής απόλαυσης ωραίων εικόνων που συνδιαλέγονται με την ιστορία της αφαιρετικής ζωγραφικής. Η Παπατζανάκη εστιάζει στην αδιόρατη όψη των φυτών και του ανθρώπινου σώματος, φέρνοντας στο φως –και με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες μιας "λειτουργικής ομορφιάς"», όπως λέει και η ίδια, «οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας». 

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Εγκατάσταση Structural 2, λάδι σε καμβά Αντωνία Παπατζανάκη, Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Γεφυρώνοντας τέχνη και επιστήμη, η Αντωνία Παπατζανάκη αναζητά τη βάση της ζωής, «εκεί όπου γίνεται το θαύμα». Αν και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, η δουλειά της είναι κατά βάση αισιόδοξη, όπως και η ματιά της. Η εμπειρία που προσφέρει η έκθεσή της στο ΚΑΜ είναι αναζωογονητική, αν όχι θεραπευτική. Αλλά για να κατανοήσεις μια τέτοια έκθεση, για να καταλάβεις τα φυτά και την αξία της αναπνοής, θα πρέπει να έχεις πρώτα αφομοιώσει τη μαγεία του κόσμου μας, το θαύμα της ύπαρξης.  Όπως ο ποιητής Octavio Paz, η Παπατζανάκη μας καλεί να κοιτάξουμε με ιδιαίτερη προσοχή το «Μέσα δέντρο» και να ακούσουμε σοβαρά τι έχει να μας πει: «Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα στο κεφάλι μου./ Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα./ Οι ρίζες του είναι φλέβες,/ τα κλαδιά του νεύρα,/ σκέψεις η μπλεγμένη του φυλλωσιά / Πιάνει φωτιά με τη ματιά σου,/ και τα φρούτα του τα σκιερά / είναι πορτοκάλια βαθυκόκκινα / και ρόδια φλογερά».  

Τα γλυπτά της Παπατζανάκη εκπέμπουν φως, το οποίο διαχέεται στον εκθεσιακό χώρο. Η σταθερή λάμψη του τεχνητού φωτός των έργων συνομιλεί με το κυμαινόμενο φυσικό φως, αλλάζοντας την αντίληψη τόσο των έργων όσο και του περιβάλλοντος χώρου μέσω της συνεχούς, μεταβαλλόμενης ροής του ηλιακού φωτός και των καιρικών συνθηκών. Μια έντονη εμπειρία που προκαλεί και τροφοδοτεί τη σκέψη περιμένει τους θεατές σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 7, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 8, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.

Η επιστημονική συζήτηση με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης» θα πραγματοποιηθεί στον συνεδριακό χώρο του ΚΑΜ στις 14 Σεπτεμβρίου, 19:30-21:00 με τη συμμετοχή των ειδικών για το θέμα Γ. Φίλη (Πολυτεχνείο Κρήτης), Πέτρου Λυμπεράκη (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης), Γιώργου Καραμπουρνιώτη (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Νίνας Φραγκοπούλου (Δρ Θαλάσσιας Βιολογίας). Μέσα από τις παρουσιάσεις και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ομιλητών και του κοινού θα κατανοήσουμε την κλιματική κρίση και τις επιπτώσεις της στον πλανήτη και στην Ελλάδα και θα ανταλλάξουμε ιδέες για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, θα καταλάβουμε τον ρόλο των φυτών στη ζωή και την κλιματική κρίση.

Η έκθεση πλαισιώνεται από εκδηλώσεις ανοιχτές στο κοινό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Κύτταρο & φως: Πηγή ζωής και έμπνευσης» που επιμελείται η Νίνα Φραγκοπούλου και συντονίζει η Άννα Νεμπαυλάκη, ειδική συνεργάτιδα του δημάρχου Χανίων σε θέματα παιδείας. Οι δραστηριότητες συμμετοχής του κοινού και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέχουν ευκαιρίες για διάλογο και ενημέρωση πάνω στον κρίσιμο ρόλο που παίζουν τα φυτά στη διατήρηση της υγείας των οικοσυστημάτων, στην αναπνοή και στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ στόχο έχουν να παρακινήσουν τους θεατές –ενήλικες και παιδιά– να αναλάβουν ενεργό ρόλο για την προστασία και την αποκατάσταση του τοπικού φυσικού περιβάλλοντος της πόλης. Για τον λόγο αυτόν θα μοιραστούν φυτά της τοπικής χλωρίδας από την καλλιτέχνιδα στους επισκέπτες, με τη δέσμευση να τα φροντίσουν για να αναπτυχθούν.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, εγκατάσταση Structural 3, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Εγκατάσταση Structural 1, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Λίγα λόγια για την Αντωνία Παπατζανάκη

Η Αντωνία Παπατζανάκη γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης. Είναι μια διακεκριμένη, διεθνής Ελληνίδα καλλιτέχνις που ζει και εργάζεται στην Νέα Υόρκη. Είναι γνωστή για τα φωτεινά γλυπτά της που εξερευνούν τις υλικές ιδιότητες, τις μορφολογικές ποιότητες και τις εννοιολογικές περιπλοκές του φωτός. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, στην Hochschule für Angewandte Kunst στη Βιέννη και απέκτησε Master of Fine Arts στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους.

Η Αντωνία Παπατζανάκη
Η Αντωνία Παπατζανάκη

Η φωτεινή εγκατάστασή της «Αγορά» εκτέθηκε στο Battery Park το 2000-2001 στο πλαίσιο του προγράμματος Temporary Public Art της Νέας Υόρκης. Υπαίθρια δημόσια έργα της είναι μόνιμα εγκατεστημένα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένου του γλυπτού «Φάρος» στην πλατεία του σταθμού μετρό στα Κάτω Πατήσια στην Αθήνα. Έχει εκθέσει ευρέως δουλειά της. Μεταξύ των πολλών ατομικών εκθέσεών της είναι οι εξής: «Απειροελάχιστοι Σχηματισμοί», Donopoulos International Fine Arts, Θεσσαλονίκη, 2024 / «Thank you for my breaths, επιλεγμένες ψηφιακές οθόνες στάσεων λεωφορείου», Μανχάταν, Νέα Υόρκη, 2021 / «Microscopies», Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, 2019 / «Cellular», Μουσείο Ηρακλειδών, Αθήνα, 2019 / «Φωτομετρίες», Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, 2018-2019 / «Stratifications», John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2016 / «Διαθλάσεις», Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013. Επίσης, έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, στην Ασία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των «Nutri Delicious Art» (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, 2023), «Art Dagao 1 - 2019» (Chengde, Κίνα, 2019-20), «Transplants: Greek Diaspora Artists» (John Jay College, Νέα Υόρκη, 2018), «Το εγχείρημα των Μουσών - Ένας διάλογος μεταξύ τέχνης και επιστήμης» (Το Σπίτι της Κύπρου - Πρεσβεία της Κύπρου, Αθήνα, 2017), «Το δικαίωμα να είσαι άνθρωπος» (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης - Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη, 2017, μεταξύ άλλων. Έργα της βρίσκονται σε πολυάριθμες ιδιωτικές συλλογές, καθώς και σε αξιόλογα ιδρύματα, όπως στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στη Συλλογή της οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, στο Μουσείο Ηρακλείου και στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Η έκθεση Μονοπάτια Αναπνοής της Αντωνίας Παπατζανάκη πραγματοποιείται στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά. Διάρκεια έκθεσης: 7 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Πολιτισμός / Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Μεγαλύτερη κατά μία ημέρα, με συμμετοχή 71 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα, 10 ακόμη χώρες και διευρυμένο παράλληλο πρόγραμμα η  Art Athina επιστρέφει από τις 19 έως τις 23 Σεπτεμβρίου.  
LIFO NEWSROOM
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Aγίοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Εικαστικά / Άγιοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Μυθικές φιγούρες, η νησιωτική ζωή και η μυστηριώδης ενέργεια της Πάτμου εμπνέουν το πολύχρωμο και βαθιά ρομαντικό έργο του 35χρονου Βρετανού καλλιτέχνη που αγαπά ιδιαίτερα τον Αλέκο Φασιανό και τον Γιάννη Τσαρούχη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ