ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Μια τελευταία ευκαιρία διακοπών πριν στραφώ στο staycation

eb0d9f69166547.5d2a1776273ec.gif
0



ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΘΥΜΗΘΩ
πώς ήταν τα καλοκαίρια όταν πήγαινα σχολείο. Η εποχή της ελευθερίας χωρίς μαθήματα, με μπόλικα παγωτά και κυριακάτικα μπάνια, λίγες διακοπές, αν και εφόσον μπορούσαμε, και σίγουρα ατελείωτες μέρες στο χωριό. Δεν χρειάζεται να σου πει το ημερολόγιο πώς λέγονται αυτοί οι μήνες που σου εξασφαλίζουν όλα αυτά σε συνδυασμό, άρα το καλοκαίρι δεν είχε καμία σχέση με τον χρόνο αλλά με την ιδέα της απόλυτης ευτυχίας.

Ακόμα και ως φοιτήτρια, παρότι οι καλοκαιρινές διακοπές περιορίστηκαν αρκετά σε διάρκεια –αν βάλεις εξεταστικές και διαβάσματα– και πάλι ο Ιούνιος έφερνε μαζί του μια αίσθηση απελευθέρωσης και χαλάρωσης. Βέβαια, τότε τα παγωτά έμπαιναν στην κατηγορία των ενοχικών απολαύσεων και δεν μετρούσαμε πόσα θα έτρωγε ο καθένας, αλλά πόσες θερμίδες γλιτώνουμε αποστρέφοντας το βλέμμα από τον αγαπημένο μας πύραυλο. 

Αν το πρωί ξυπνήσω στο νησί και νιώσω ότι μου λείπει ένας καφές της προκοπής, του χρόνου θα μείνω σπίτι μου αγκαλιά με τον μονοποικιλιακό μου εσπρέσο και θα κάνω βόλτες στην Αθήνα του staycation.

Εκείνη την περίοδο είχα πια μάθει ότι το «χωριό» δεν ήταν ακριβώς χωριό-πατρίδα, αλλά χωριό-εξοχικό που νοίκιαζαν οι γονείς για να μας χτυπάει ο βουνίσιος αέρας. Ξέρεις τώρα. Ελλάδα των '80s, όπου η μέση μικροαστική οικογένεια μπορούσε να πληρώνει παραθεριστική κατοικία και ταυτόχρονα να χτίζει το σπίτι της – ακόμα και χωρίς δάνειο. Σε κάθε περίπτωση, όταν έμαθα ότι τίποτα δεν μας συνέδεε με την πανέμορφη Τερψιθέα, ξεριζώθηκε η καρδιά μου και μαζί η εικόνα με τα αμέτρητα έλατα που για χρόνια έβλεπα από εκείνο το παράθυρο.

Έτσι κι αλλιώς όμως, είναι η φάση που δεν θέλαμε χωριό, αλλά καμιά Μύκονο, Σαντορίνη ή Πάρο, το τρίγωνο της ευτυχίας για κάθε εικοσάχρονο που σέβεται τον εαυτό του. Κουβαλούσαμε σακίδια με ανακατεμένα T-shirt, μαγιό και κανένα πιστολάκι για τα μαλλιά, απαραίτητο για τα κορίτσια όπως το φούξια hair gel για τα αγόρια της παρέας.

Κράτησα για χρόνια τη λαχτάρα για το καλοκαίρι –ή με κράτησε εκείνη, δεν ξέρω–, ακόμα κι όταν ξεκίνησα δουλειά και διαπίστωσα ότι, όταν είσαι επαγγελματίας, οι μέρες των διακοπών μειώνονται δραματικά. Κάθε χειμώνα περίμενα τον Ιούνιο, αλλά μάλλον αυτή ήταν μια συνήθεια που δεν είχε πια καμία σχέση με το παρόν μου και καθώς περνούσαν τα χρόνια άρχισα να χάνω το νόημα των διακοπών της ενήλικης ζωής. 

Όταν μάλιστα έπιασα τον εαυτό μου να ξεκινάει για κάμπινγκ φροντίζοντας να έχω πάρει μαζί το μισό μου σπίτι, κατάλαβα ότι μάλλον πρέπει να επαναπροσδιορίσω τη σχέση μου με το καλοκαίρι. Μου πήρε πολύ καιρό να παραδεχτώ ότι αυτή ίσως και να μην είναι η αγαπημένη μου εποχή –κι αυτή είναι μια μάχη εσωτερική που συγκρίνεται μόνο με τη στιγμή που μαθαίνεις την αλήθεια για τον Αϊ-Βασίλη– κι ακόμα περισσότερο να ομολογήσω ότι ίσως, ίσως το να μείνω στην πόλη, στο σπίτι μου, χωρίς να δουλεύω, μπορεί και να είναι οι πιο ουσιαστικές διακοπές που έχω ανάγκη.

Θέλω να πω, είναι πολύ ωραία να φορτώνεσαι σε ένα πλοίο για την Αμοργό, αλλά αν είναι να κουβαλάς όλα όσα ορίζουν την καθημερινότητά σου, δεν ξέρω ποιο είναι το νόημα. Το λέω εγώ, που έχω πάει διακοπές κουβαλώντας μαζί την εσπρεσομηχανή μήπως και δεν βρίσκω το πρωί καφέ της προκοπής. Αν όντως ως ενήλικες δεν μπορούμε να αρκεστούμε σε εκείνο το σακίδιο με τα ανακατεμένα Τ-Shirts, το staycation μπορεί να είναι πιο ξεκούραστη επιλογή. 

Είναι ωραίο να ξυπνάς το πρωί χωρίς να έχεις κάτι να κάνεις, να πίνεις καφέ βλέποντας –για πρώτη φορά;– πώς φωτίζεται εκείνη την ώρα το σπίτι σου και να κάνεις βόλτα σε μια πόλη που ποτέ δεν χάνει την ομορφιά της. Η πιο γνώριμη διαδρομή είναι διαφορετική και εκείνο το οικογενειακό brunch που πάντα ονειρευόσουν σε ένα συγκεκριμένο μαγαζί ή το μπαράκι που από την αρχή του καλοκαιριού έλεγες ότι θα πας μπορούν να σε κάνουν να νιώσεις το νόημα των διακοπών. Ακόμα κι αν αυτή είναι μια επιλογή ανάγκης, με τα υψηλά κόστη των ακτοπλοϊκών και της διαμονής, ή αν απλώς δεν θέλεις να κουβαλήσεις σε ένα νησί τον ενήλικο εαυτό σου που δεν αποχωρίζεται τον αγαπημένο του εσπρέσο, η «διακοπή» από την καθημερινότητα μπορεί να είναι η ίδια η καθημερινότητα βιωμένη αλλιώς. 

Τα γράφω αυτά λίγο πριν φύγει το πλοίο μας για τη Δονούσα. Αυτήν τη φορά χώρεσα σε μία και μόνη βαλίτσα όλα όσα χρειάζεται μια τετραμελής οικογένεια για να περάσει καλά. Μαγιό, πετσέτες, σαγιονάρες, βιβλία και λίγα ανακατεμένα T-shirts. Χωρίς αυτοκίνητο –αλά παλαιά– και σίγουρα χωρίς εσπρεσομηχανή, θα δώσω μια τελευταία ευκαιρία στον εαυτό μου να θυμηθεί πώς είναι οι κανονικές διακοπές. Αν το πρωί ξυπνήσω στο νησί και νιώσω ότι μου λείπει ένας καφές της προκοπής, του χρόνου θα μείνω σπίτι μου αγκαλιά με τον μονοποικιλιακό μου εσπρέσο και θα κάνω βόλτες στην Αθήνα του staycation.

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ