Ποιος δικαιούται να κάνει τουρισμό στην Ελλάδα;

Μήπως να παραχωρήσουμε τη χώρα στους τουρίστες; Facebook Twitter
Βαδίζουμε ολοταχώς στα βήματα της Ισπανίας, αν δεν παρθούν εγκαίρως μέτρα, και σε λίγο καιρό πιθανόν να αντιμετωπίζουμε κι εδώ επιθετικές κινήσεις απαυδισμένων κατοίκων εναντίον τουριστών. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΤΟ 1867, Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΜΑΡΚ ΤΟΥΕΪΝ,
κατά κόσμον Σάμιουελ Λάνγκχορν Κλέμενς, επιβιβάζεται στο ατμόπλοιο «Κουάκερ Σίτι» για μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο με τελικό προορισμό τους Αγίους Τόπους, μία από τις πρώτες αμερικανικές κρουαζιέρες στην Ευρώπη εκείνην την εποχή. Το ταξίδι του χρηματοδοτείται από την εφημερίδα «Alta California», στην οποία θα έστελνε ως ανταποκριτής τις εντυπώσεις του. Τις περιπέτειές του από εκείνη την κρουαζιέρα θα τις καταγράψει με αρκετά παιγνιώδες και χιουμοριστικό ύφος στο βιβλίο «The innocents abroad», ένα best seller της εποχής που θα τον κάνει διάσημο και μια πρώιμη καταγραφή ενός φαινομένου που θα γιγαντωθεί πολύ αργότερα, αυτό του τουρισμού.

Σε μία από τις πολλές περιπέτειές του θα επισκεφθεί και την Ακρόπολη σε μια επεισοδιακή βραδιά με πολλά εμπόδια, αφού θα το σκάσει από το πλοίο του, που βρίσκεται σε καραντίνα, λόγω μιας επιδημίας χολέρας. Στο αντίστοιχο κεφάλαιο, θα γράψει για τους Έλληνες: «Κάθε αγρός στη μακριά διαδρομή μας φυλασσόταν από έναν οπλισμένο φρουρό, μερικοί εκ των οποίων είχαν αποκοιμηθεί, αναμφίβολα, αλλά ήταν διαθέσιμοι σε πρώτη ζήτηση. Αυτό δείχνει τι είδους χώρα είναι η σύγχρονη Αττική – μια κοινωνία με πολύ αμφίβολους χαρακτήρες. Αυτοί οι άντρες δεν βρίσκονταν εκεί για να προστατέψουν την ιδιοκτησία τους από τους ξένους αλλά για να προστατευτούν ο ένας από τον άλλο – γιατί οι ξένοι σπάνια επισκέπτονται την Αθήνα και τον Πειραιά, κι όταν το κάνουν, το κάνουν μέρα και μπορούν να αγοράσουν όσα σταφύλια θέλουν σχεδόν τσάμπα. Οι σύγχρονοι Έλληνες είναι απατεώνες και καταπατητές ολκής, αν ισχύουν τα κουτσομπολιά που ακούγονται, κι εγώ πιστεύω πως ισχύουν» («Καν-καν, γάτες και πόλεις από στάχτη», Ασβός, 2009, μτφρ. Αγορίτσα Μπακοδήμου).

Έχουμε εκχωρήσει ήδη πολλά στην τουριστική βιομηχανία και μπροστά στον βωμό του κέρδους, τόσο πολλά που δεν διαφέρουμε πολύ από ιθαγενείς που παραχωρούν εκουσίως τον τόπο τους και έχουν δεχτεί αδιαμαρτύρητα πως ο τουρισμός στην ίδια τους τη χώρα θα είναι απροσπέλαστος για τους ίδιους.

Οι ανταποκρίσεις του Μαρκ Τουέιν από μια εποχή που τα ταξίδια ήταν πολυτέλεια και απευθυνόντουσαν σε λίγους προσφέρουν πολλά συμπεράσματα για ό,τι θα αποτελέσει το φαινόμενο του τουρισμού αργότερα. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού, οι μεγαλοαστοί ήταν αυτοί που απολάμβαναν το προνόμιο των ταξιδιών για λόγους αναψυχής ή και υγείας, συχνά επισκεπτόμενοι λουτροπόλεις, ενώ οι μεταφορές ήταν χρονοβόρες και τα μέσα περιορισμένα. Η Ελλάδα, από την άλλη, μετά τη δημιουργία του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, ήταν προορισμός που προσέλκυε κατεξοχήν φιλέλληνες και ξένους περιηγητές, αποκλειστικά λόγω της σκιάς της βαριάς κληρονομιάς της αρχαιότητας και των ερειπίων της. 

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τις δεκαετίες 1950 και 1960, ο τουρισμός άρχισε να γίνεται πιο μαζικός και να εξελίσσεται σε μια παγκόσμια βιομηχανία. Από τους πρώτους περιηγητές και αρχαιολάτρες και τις ελίτ τάξεις μέχρι το φετινό καλοκαίρι, που μιλάμε κατά κόρον για τον υπερτουρισμό ως μια ακραία εξέλιξή του, υπήρξε μια μεγάλη πορεία με πολλά στάδια, κατά τα οποία είδαμε σταδιακά να συντελείται ο εκδημοκρατισμός του τουρισμού.

Σε εποχές οικονομικής ευημερίας, πιστέψαμε στο όνειρο του εκδημοκρατισμού των διακοπών και του τουρισμού για όλους. Όντως για αρκετές δεκαετίες οι χαρές του ταξιδιού έγιναν πιο προσιτές και για τις οικονομικά ασθενέστερες τάξεις. Οι μεταφορές έγιναν πιο άνετες, τα αεροπορικά ταξίδια πιο οικονομικά, ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών οδήγησε σε πτώση των τιμών και σε low cost εταιρείες, η εξάπλωση του Airbnb έκανε τη διαμονή πιο εύκολη, οι προορισμοί του εξωτερικού ήταν πλέον προσβάσιμοι για όλους.

Εκατόν πενήντα επτά χρόνια μετά το ταξίδι του Μαρκ Τουέιν στην Ελλάδα και σε μια περίοδο όπου η συζήτηση για τα ελληνικά καλοκαίρια που πλέον εκλείπουν έχει φουντώσει, ο δημοσιογράφος Άρης Πορτοσάλτε, πριν από λίγες μέρες, προέβη σε μια δήλωση που αν δεν ήταν καθ’ όλα σοβαρή, θα τη ζήλευε κι ο Μαρκ Τουέιν για τη θυμηδία που προκάλεσε. Ούτε λίγο ούτε πολύ κάλεσε τους Έλληνες να αφήσουν χώρο στους τουρίστες, επιλέγοντας μια άλλη περίοδο για τις διακοπές τους: «Εάν θέλουμε τουρισμό, ο τουρισμός να μας φέρνει 20+ δισ. ευρώ στον τόπο, είναι γεγονός ότι εμείς, οι κάτοικοι αυτού του τόπου, θα υποχωρούμε έναντι των τουριστών».

Από τον τουρισμό για τις ελίτ, ξανά στον τουρισμό για λίγους. Facebook Twitter
Σκηνή από την ελληνική ταινία «Γοργόνες και μάγκες»

Όσο κυνική κι αν ακούστηκε η δήλωση αυτή, κι όσο κι αν θυμίζει τουριστικές πρακτικές της δεκαετίας του 1960, όπως στην ελληνική ταινία «Γοργόνες και μάγκες», όπου όλο το νησί ήταν έτοιμο να δώσει «γη και ύδωρ» και να παραχωρήσει μέχρι και το σπίτι του στις καραβιές των τουριστών εν όψει της οικονομικής ανάπτυξης που έταζαν οι επιτήδειοι, κρύβει μια μεγάλη, αναντίρρητη αλήθεια. Έχουμε εκχωρήσει ήδη πολλά στην τουριστική βιομηχανία και μπροστά στον βωμό του κέρδους, τόσο πολλά που δεν διαφέρουμε πολύ από ιθαγενείς που παραχωρούν εκουσίως τον τόπο τους και έχουν δεχτεί αδιαμαρτύρητα πως ο τουρισμός στην ίδια τους τη χώρα θα είναι απροσπέλαστος για τους ίδιους. Το κόστος της διαμονής και οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καθιστούν δυσβάσταχτες τις διακοπές για τους περισσότερους, ακόμα και για λίγες μέρες και ακόμα κι αν κανείς προτιμήσει λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς. 

Επιπλέον, η υπερεκμετάλλευση στα νησιά, ειδικά τα πιο δημοφιλή, τα έχει μετατρέψει σε ατελείωτες tourist lands, όπου υψώνονται συνεχώς καινούργια πεντάστερα εκτρωματικά κτίσματα, για τα οποία η ένταξη στο περιβάλλον είναι ψιλά γράμματα και που θα έκαναν μάλλον και τον Άρη Κωνσταντινίδη να φρίξει, ενώ ήδη τα νησιά μετατρέπονται σε απέραντες εκτάσεις με πισίνες.

Πώς φτάσαμε στο σημείο να πρέπει να παραχωρήσουμε τη χώρα μας στους τουρίστες που την επισκέπτονται, ενώ εμείς θα δοκιμάζουμε το staycation, όπως μας προτείνουν τα ελληνικά ΜΜΕ τελευταία, έναν χυδαίο ευφημισμό και εξωραϊσμό της φτώχειας; Πώς καταλήξαμε από το δικαίωμα στις διακοπές, οι διακοπές να θεωρούνται ύψιστη πολυτέλεια; Πώς πήγαμε από τους βλοσυρούς και καχύποπτους Αθηναίους του 19ου αιώνα που είδε ο Μαρκ Τουέιν και που φοβόντουσαν πως οι περιηγητές θα τους κλέψουν τα φρούτα από τα χωράφια, στους τεμενάδες, στις υποκλίσεις και στον αχαλίνωτο ραγιαδισμό απέναντι στους τουρίστες που μας προτείνουν ανερυθρίαστα μέχρι και μεγαλόσχημοι δημοσιογράφοι;

Σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις ήδη υπάρχουν κινήσεις κατά του μαζικού τουρισμού. Στη Βαρκελώνη, μια πόλη στην οποία τα ενοίκια αυξήθηκαν κατά 68% μέσα σε μια δεκαετία, διαδηλωτές επιτέθηκαν σε τουρίστες, ενώ στη Μαγιόρκα 20.000 κάτοικοι συγκεντρώθηκαν πριν από λίγες μέρες για να διαμαρτυρηθούν κατά του υπερτουρισμού. Στα Εξάρχεια μπορεί να δει κανείς αφίσες που καταφέρονται εναντίον των τουριστών που τα έχουν κατακλύσει και του gentrification στην περιοχή. Βαδίζουμε ολοταχώς στα βήματα της Ισπανίας, αν δεν παρθούν εγκαίρως μέτρα, και σε λίγο καιρό πιθανόν να αντιμετωπίζουμε κι εδώ επιθετικές κινήσεις απαυδισμένων κατοίκων εναντίον τουριστών.

Τελικά, επιστρέφουμε ξανά στις διακοπές για λίγους, όπως έναν αιώνα πριν, ενώ οι ντόπιοι είτε θα μετατρεπόμαστε σε ιθαγενείς υπηρέτες πλούσιων μεγαλοαστών και νεόπλουτων σε υπερπολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα, όπως στους δύο κύκλους της δημοφιλούς σειράς του HBO «The White Lotus», σε Χαβάη και Ιταλία αντίστοιχα, είτε θα εξοριζόμαστε από τις πόλεις μας γιατί η στέγαση θα έχει γίνει απαγορευτική για μας.

Και το επιστέγασμα όλων αυτών θα είναι ό,τι πρότεινε, με κάθε σοβαρότητα, ο Άρης Πορτοσάλτε, να παραχωρήσουμε τις θάλασσες, τα νησιά, τις διακοπές και τα μπάνια του λαού σε μια νέου τύπου αποικιοκρατία – ίσως να εγκαταλείψουμε και τη χώρα; Στο τέλος, η πατροπαράδοτη ελληνική φιλοξενία θα έχει διαστρεβλωθεί τόσο πολύ που ο Ξένιος Ζευς θα απαρνηθεί και την ίδια του την εστία και τα δικαιώματά του σ’ αυτήν για χάρη του ξένου.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Σουφλέ ζυμαρικών, σκαλοπίνια αλά κρεμ, κρέπες σπανάκι στον φούρνο

Οπτική Γωνία / Γαρίδες κοκτέιλ, σκαλοπίνια αλά κρεμ: Τι τρώγαμε αλήθεια στα ’80ς;

Τα ελληνικά βιβλία συνταγών του παρελθόντος σχεδόν δυσφήμιζαν το φαγητό: μπόμπες, βρασμένα αυγά κομμένα στη μέση, σφολιάτες που ξεχείλιζαν τυριά. Πολλές φορές νομίζω πως ξεχνάμε πώς έμοιαζε η «καλή μαγειρική» τη δεκαετία του ’80.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Δύσκολο να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Ακροβατώντας / Δύσκολο πια να είσαι δημοσιογράφος στις ΗΠΑ

Η διακυβέρνηση Τραμπ αποκτά όλο και περισσότερο χαρακτηριστικά ολοκληρωτικού καθεστώτος, κι αυτό δεν αφορά μόνο τα μέσα ενημέρωσης και τους δημοσιογράφους, αλλά επεκτείνεται στη δικαιοσύνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα πανεπιστήμια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Οπτική Γωνία / Τι περιμένει ο Μητσοτάκης από τη Μελόνι και τι φοβάται από τον Μερτς;

Ενώ η παραπομπή ή μη του Κώστα Αχ. Καραμανλή παραμένει αγκάθι για την κυβέρνηση, η σχέση του ελληνικού δημοσίου με την Hellenic Train επανεξετάζεται, και ο πρωθυπουργός προβληματίζεται για τις συνέπειες από την αυστηροποίηση της γερμανικής μεταναστευτικής πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ