Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
To «Legally Blonde» έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 
0

ΤΟ «LEGALLY BLONDE» είναι εμβληματική ταινία επειδή πρόβαλε ως θετικό παράδειγμα μια νεαρή γυναίκα που ντύνεται κοριτσίστικα και ασχολείται με κοριτσίστικα ενδιαφέροντα, ενώ παράλληλα πετυχαίνει τους «σοβαρούς» στόχους της. Τα ροζ ρούχα έχασαν την παραδοσιακή τους νοηματοδότηση, δεν σήμαιναν ότι η πρωταγωνίστρια είναι ηλίθια, κωμική ή μόνο το ερωτικό ενδιαφέρον κάποιου. Η ταινία έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 

Πάνε δεκαετίες που μιλάμε για την ανάγκη να αναγνωριστεί στις γυναίκες η δυνατότητα να φοράνε τα ρούχα που επιθυμούν χωρίς πάσης φύσεως αστυνόμευση. Η ανάγκη αυτή είναι πολυδιάστατη: δεν πρόκειται μόνο για το «ακόμη κι αν φοράω τη φούστα μου καπέλο, όταν λέω “όχι” σημαίνει πως δεν θέλω» ή το ροζ ταγέρ ως αποδεκτή ενδυματολογική επιλογή για το Ευρωκοινοβούλιο. Πρόκειται επίσης για τη δυνατότητα μιας αθλήτριας να βάλει σορτς κι όχι μαγιό, για τη δυνατότητα μιας μητέρας να φορέσει μίνι χωρίς να αντιμετωπίσει το περιφρονητικά υψωμένο φρύδι της κοινωνίας και, φυσικά, μιας που είναι και επίκαιρο, για τη δυνατότητα μιας γυναίκας να βάλει ένα μαγιό και να μη γίνει θέμα συζήτησης σε κάθε γωνιά του διαδικτύου.

Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση.

Όταν διάβασα τους τίτλους για τον «σάλο» με τη φωτογραφία της Ματίνας Παγώνη, άνοιγα τα κείμενα, έβλεπα μια σέλφι και νόμιζα ότι δεν πρόλαβαν να βγάλουν screenshot επειδή η γυναίκα την κατέβασε. Πέρασε κάποια ώρα μέχρι να καταλάβω ότι όχι, το σκάνδαλο προκλήθηκε από μια ασώματη σέλφι με πρόσωπο και μπούστο. Το θέμα δεν είναι καν το «τι περιμένεις να φοράει κάποια όταν πάει στην παραλία», αλλά το «τι ζωή έχεις ζήσει και τι παραστάσεις έχεις για να νιώθεις πως μια τέτοια εικόνα ξεπερνάει κάποιο κοινωνικό όριο». Φυσικά και δεν έχει να κάνει με το μπούστο per se. Έχει να κάνει με το πώς τόλμησε να βάλει μαγιό «μια γυναίκα στην ηλικία της». 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
H πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της.

Την ίδια μέρα που διάβασα γι’ αυτό το τόσο σημαντικό σκάνδαλο της ελληνικής κοινωνίας, είδα και τα εξής: ένα ποστ στο Instagram με ένα κοριτσάκι 9 ή 10 χρονών που έκανε ενόργανη με μπουστάκι και σορτς ακολουθούμενο από το σχόλιο «γιατί τη σεξουαλικοποιείτε τόσο μικρή», ένα άρθρο για τις στυλιστικές επιλογές της πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, που επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της, και ένα thread για το απαράδεκτο των ενδυματολογικών επιλογών της ιδιοφυούς πιανίστας Yuja Wang. Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση. Και αυτές τις μέρες θυμηθήκαμε ότι μια γυναίκα που έχει περάσει τα 45, τα 50, τα 55 –τα πόσα, αλήθεια;− οφείλει, αν φοράει μαγιό, να φοράει κάτι μονοκόμματο και καλυπτικό γιατί θα τιμωρηθεί με χλευασμό αν δεν κρύψει το σώμα της. 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
Yuja Wang

Το ζήτημα με το τι φοράνε οι γυναίκες, και δη οι γυναίκες που είναι «μεγάλες», μην ξεγελαστείτε και το θεωρήσετε θέμα αισθητικής. Είναι πρωτίστως θέμα υπακοής. Το πλάσμα που θεωρείται «μεγάλη γυναίκα» πρέπει να κάνει στην άκρη. Η θέση της είναι πίσω απ’ την κουρτίνα. Πρέπει να θαμπώσει. Δεν έχει προτιμήσεις, δεν έχει προσωπικό στυλ και σίγουρα δεν πρέπει να «δείχνεται». Το να μην αρέσει μια εικόνα σε οποιονδήποτε δεν γεννά ανάγκη επίθεσης. Η επίθεση έρχεται ως έκφραση της οργής που προκαλεί η κοινωνική ανυπακοή. 

Όταν βλέπω αυτού του είδους τη χυδαιότητα με τόσο ασήμαντες αφορμές, επιστρέφω πάντα στη σημασία του περιεχομένου που εκφράζει την αντίθετη πλευρά. Το ντοκιμαντέρ «Advanced Style», που παρακολουθεί το στυλ και την έκφραση έξι ηλικιωμένων γυναικών, είναι ένα αριστούργημα το οποίο γεμίζει θάρρος κάθε νεαρή γυναίκα που θέλει να μην έχει ημερομηνία λήξης και κάθε ηλικιωμένη γυναίκα που χρειάζεται ένα αληθινό παράδειγμα για να νιώσει ότι έχει παρέα στην επιθυμία της να μην εγκαταλείψει την εικόνα της. 

Advanced Style - trailer

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Οπτική Γωνία / Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Βρίσκεται παντού: Είναι το αφεντικό που θα σε καπελώσει όποτε βρει ευκαιρία, είναι ο υπεράνω πάσης υποψίας εκδηλωτικός γνωστός με τα δήθεν τυχαία παραβιαστικά αγγίγματα, είναι ο θείος που θα πει τις μάτσο ατάκες περί ανδρισμού στον τρίχρονο γιο σου.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Σερβιτόρα στην Ελλάδα του 2024: Μια μόνιμη αγωνία με τον βαρύ δίσκο στο χέρι

Ρεπορτάζ / «Σου άφησα tip, γιατί δεν μου απαντάς στο Instagram;»

Αγγελίες της ντροπής, σχόλια για το σώμα και τη σεξουαλικότητα, φιλοδωρήματα βάσει προσόντων και όλη η Ελλάδα του σεξισμού και της υποτίμησης της γυναικείας εργασίας σε ένα 8ωρο (που μπορεί να είναι και 12ωρο), όπως το περιγράφουν τέσσερις σερβιτόρες.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ιωάννα Χαμαλίδου - Κουγιουμτζίδου,: «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Radio Lifo / «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Ανισότητα, σεξισμός, διακρίσεις. Ποια είναι στα αλήθεια η θέση της γυναίκας στον χώρο του ποδοσφαίρου; Η επιθετικός του Παναθηναϊκού, Ιωάννα Χαμαλίδου-Κουγιουμτζίδου, γνωρίζει από πρώτο χέρι τα καλά και τα άσχημα του αθλήματος και τα εξηγεί μέσα από το δικό της βίωμα στον Νικόλα Μπιλάλη.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ
Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Βιβλίο / Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Η πολυβραβευμένη λογοτέχνιδα σε μια χειμαρρώδη συζήτηση στη LiFO για το νέο της βιβλίο «Ξανθές ρίζες» (εκδόσεις Gutenberg), για τον πολιτικό αντίκτυπο της πατριαρχίας στην αποσιώπηση των γυναικών, για τη δημιουργική γραφή και τη σημασία του ακτιβιστικού φεμινισμού.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ