Η φουτουριστική «Τραβιάτα» του Κωνσταντίνου Ρήγου και της Ναντίν Σιέρα

CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
«Παίζουμε με το γκλαμ μιας κοινωνίας σε παρακμή». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Ήταν γύρω στις 9 το βράδυ, η θερμοκρασία στους 32ºC και οι κερκίδες του Ηρωδείου ξέβραζαν όλη τη ζέστη της μέρας. Πρόβα της «Τραβιάτας» του Βέρντι σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου με πρώτη διανομή δύο μεγάλα διεθνή ονόματα της εποχής μας, την Αμερικανίδα Ναντίν Σιέρα στον ρόλο της Βιολέτας και τον Βρετανό ιταλικής καταγωγής Φρέντι ντε Τομάσο στον ρόλο του Αλφρέντο.

Μπαίνοντας να παρακολουθήσω το πέρασμα, έπεσα πάνω στη σκηνή όπου ο πατέρας του Αλφρέντο, ο Τζιόρτζιο Ζερμόν, που τον ερμηνεύει ο Δημήτρης Πλατανιάς, προσπαθεί να πείσει τη Βιολέτα να εγκαταλείψει τον γιο του για το καλό εκείνου και της οικογένειάς του. Κανένας δεν ήταν με κοστούμι εποχής, αντιθέτως όλοι τους ήταν ντυμένοι πολύ ελαφριά, με τον Πλατανιά να προστατεύει τον λαιμό του με μια πετσέτα, που είναι σίγουρο ότι έσταζε από τον ιδρώτα.

Η σκηνή του Ηρωδείου είναι χωρισμένη σε δύο πατάρια, το ένα πιο αστικό, που παριστάνει το σπίτι της Βιολέτας, και το άλλο πιο εξοχικό, που είναι το σπίτι του Αλφρέντο. Πίσω ακριβώς είναι ένα μακρύ κατάμαυρο τραπέζι με κλασικές καρέκλες σε μαύρο λαμέ, που αστράφτουν.

«Όταν μου ζήτησε ο Γιώργος Κουμεντάκης να κάνω την "Τραβιάτα", ένα έργο πολύ εσωτερικό, σε εξωτερικό χώρο, ο προβληματισμός μου ήταν πώς θα μετέφερα αυτό το intime, την εσωτερικότητα και την ιδιαιτερότητά του, το κοντινό των σκηνών, σε ένα ανοιχτό θέατρο με τον ουρανό από πάνω. Μιλάμε για ανθρώπους που συνδιαλέγονται μεταξύ τους, έχουν σχέσεις ανταλλακτικές».

Ακριβώς από πάνω, εφαπτόμενα στον τοίχο του Ηρωδείου, βλέπω σβησμένα νέον φωτάκια που, μεταξύ άλλων, σχηματίζουν και τη λέξη «Camelia». Δεξιά και αριστερά ακουμπισμένα, σαν ξεχασμένα σκηνικά αντικείμενα, ένας υπερμεγέθης πυρσός και ένα κεφάλι αρχαίου αγάλματος αντίστοιχα. Θυμίζουν κάπως κομμάτια παροπλισμένου σκηνικού της Τσινετσιτά.

CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Η σκηνή του Ηρωδείου είναι χωρισμένη σε δύο πατάρια, το ένα πιο αστικό, που παριστάνει το σπίτι της Βιολέτας, και το άλλο πιο εξοχικό, που είναι το σπίτι του Αλφρέντο. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στο πόντιουμ βρισκόταν ο σημαντικός μαέστρος Πιερ-Τζιόρτζιο Μοράντι, ο οποίος ουσιαστικά κατηύθυνε μόνο τον πιανίστα που συνόδευε τους τραγουδιστές, ενώ όλα τα καθίσματα της ορχήστρας ήταν καλυμμένα με μαύρο πλαστικό. Παρόλο που οι τραγουδιστές δεν αφήνονταν σε όλη την έκταση της άριάς τους, αναγνώριζες τη δύναμη της φωνής τους, κάτι που πρόδιδε την επιτυχία της πολυαναμενόμενης πρεμιέρας.

Λίγο μετά η δράση άλλαξε, έκανε την εμφάνισή του ο Αλφρέντο, ο οποίος κατέφθασε φέρνοντας δώρο στην αγαπημένη του. Όσο οι τραγουδιστές αναλώνονταν σε λεπτομέρειες σχετικές με τη δράση, πλησίασα τον Ρήγο, σκηνογράφο, χορογράφο και σκηνοθέτη της παράστασης, η οποία πρωτοανέβηκε το 2019 και τώρα επαναλαμβάνεται. Του ζήτησα να μου εξηγήσει πώς προσέγγισε το διάσημο έργο.

«Όταν μου ζήτησε ο Γιώργος Κουμεντάκης να κάνω την "Τραβιάτα", ένα έργο πολύ εσωτερικό, σε εξωτερικό χώρο, ο προβληματισμός μου ήταν πώς θα μετέφερα αυτό το intime, την εσωτερικότητα και την ιδιαιτερότητά του, και το κοντινό των σκηνών, σε ένα ανοιχτό θέατρο με τον ουρανό από πάνω. Μιλάμε για ανθρώπους που συνδιαλέγονται μεταξύ τους, έχουν σχέσεις ανταλλακτικές. Τότε σκέφτηκα τη λογική ενός στούντιο όπου φέρνουν και στήνουν δύο δωμάτια. Ουσιαστικά, το έστησα επάνω στην "Ντόλτσε Βίτα" του Φελίνι, μια και η "Τραβιάτα" ξεκινάει με ένα μεγάλο πάρτι, έτσι ο ρωμαϊκός τοίχος του Ηρωδείου αποτελεί το φόντο μιας σύγχρονης και συνάμα διαχρονικής Ρώμης, που παραμένει ίδια».

CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
«Το έστησα πάνω στη λογική της "Ντόλτσε Βίτα" του Φελίνι, μια και η "Τραβιάτα" ξεκινάει με ένα μεγάλο πάρτι, έτσι ο ρωμαϊκός τοίχος του Ηρωδείου αποτελεί το φόντο μιας σύγχρονης και συνάμα διαχρονικής Ρώμης που μένει πάντα ίδια». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Πλατανιάς. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσω τα δύο δωμάτια, με προλαβαίνει: «Καθώς αφέθηκα, λοιπόν, σε μια έμπνευση που βασίζεται στο Ηρώδειο, δημιούργησα δύο χώρους: ο ένας είναι η εξοχή, το σπίτι του Αλφρέντο, ο άλλος της Βιολέττας στην πόλη. Τοποθέτησα τη δράση σε μια πιο φουτουριστική εποχή, γι’ αυτό τα έπιπλα θυμίζουν λίγο Κιούμπρικ και "Οδύσσεια του Διαστήματος". Γενικά, η έμπνευσή μου είναι ο κινηματογράφος ώστε να μπορέσω στο τέλος να κάνω τα δυο δωμάτια να συναντηθούν και να γίνουν ένας κόσμος.

Όσον αφορά τα νέον, είναι μέρος της σκηνής του τζόγου στην 3η σκηνή της 2ης πράξης, οπότε γίνεται η διαπραγμάτευση και ουσιαστικά ο Αλφρέντο παρατάει τη Βιολέτα, προσβάλλοντάς την μπροστά σε όλο τον κόσμο. Όλο αυτό διαδραματίζεται σε ένα καζίνο στο Λας Βέγκας. Παίζουμε με το γκλαμ μιας κοινωνίας σε παρακμή. Είχα κάνει παλιότερα την "Κυρία με τις καμέλιες" με την Τοπαλίδου, έτσι κράτησα στοιχεία από τη θεατρική εκδοχή του έργου, όπως το όνομα Camelia σε νέον».  

Και πώς αναδεικνύεις την ιδιοσυγκρασία της Βιολέτας, αυτή την εντιμότητα που τη διακρίνει; «Αυτό είναι στην ψυχοσύνθεσή της. Είναι αυτό που είναι, αλλά έχει μια τιμιότητα δική της. Μέσα στη σκηνοθεσία υπάρχουν πράγματα που δεν της επιτρέπουν να παραδοθεί, να φανεί ότι παρακαλάει, ότι βρίσκεται σε μια υποτονική φάση, φάση αδυναμίας. Παραμένει μια γυναίκα χειραφετημένη και αποφασισμένη να πρεσβεύει αυτό που θέλει.

Γι’ αυτό και ποτέ της δεν γίνεται θύμα ούτε παρακαλάει, ούτε μπροστά στον Αλφρέντο ούτε στους υπόλοιπους. Παίζει πάντα σε δύο κόσμους που τη θέλουν χειραφετημένη ακόμα και εκείνη την εποχή. Δεν είναι θύμα, περισσότερο έκθετη, ενώ ο Αλφρέντο δείχνει πιο αδύναμος και είναι ο λόγος που φέρεται τόσο μάτσο τη στιγμή που την εξευτελίζει. Γι’ αυτό και μετανοεί στο τέλος, όπως όλοι, γιατί στην πραγματικότητα κάνουν ένα τεράστιο λάθος. Καταλαβαίνουν, γιατί σκίζει μπροστά του τα χρήματα, δεν κρατάει μια στάση υποτακτική».

CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
«Όλοι μας έχουμε προκαθορισμένη άποψη για το ποιος είναι ο Αλφρέντο και η δική μου άποψη διαφέρει κάθε φορά που παίζω τον ρόλο. Κάθε φορά είναι διαφορετική από την προηγούμενη». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο μόλις 30 χρονών τενόρος Φρέντι ντε Τομάσο, το μεγάλο αστέρι της βρετανικής όπερας, του οποίου η φήμη εκτινάχθηκε μέσα σε μία βραδιά όταν ερμήνευσε στην ηλικία των 28 χρόνων τον Καβαραντόσι από την «Τόσκα» στη Βασιλική Όπερα, κάτι που είχε να συμβεί 60 χρόνια στην Αγγλία, ξεκίνησε την καριέρα του μόλις δέκα χρόνια πριν. Έχοντας υπάρξει ανέκαθεν μέλος χορωδίας, στην οποία τα αγγλικά σχολεία πάντα έδιναν βάρος, ήξερε ότι είχε μια καλή φωνή. Από την άλλη, ο πατέρας του, Ιταλός από την Πούλια, έβαζε συχνά Παβαρότι στο ιταλικό εστιατόριο που διατηρούσε στο νοτιοανατολικό Λονδίνο, αλλά χάρη στην Αγγλίδα μητέρα του και την αγάπη της για την όπερα εντρύφησε κι αυτός στο είδος. Σύντομα παράτησε τις σπουδές του για να μελετήσει κλασικό τραγούδι και από μπάσος που ξεκίνησε έγινε τενόρος.

«Όλες οι όπερες που έχω τραγουδήσει μέχρι τώρα στην Αγγλία είναι ιταλικές, "Τόσκα", "Μποέμ", "Μαντάμα Μπάτερφλαϊ". Δεν το έχω με τις αγγλικές όπερες, ίσως λίγο με τις γαλλικές», μου λέει γελώντας όταν καταφέρνουμε να βρούμε λίγο χρόνο για να τα πούμε κατά τη διάρκεια της πρόβας. Έχοντας παίξει ξανά τον Αλφρέντο στη Βερόνα και στο Βερολίνο, θεωρεί ότι έχει μια καλή σχέση με τον ρόλο. «Στις περισσότερες περιπτώσεις, στις μέρες μας, είναι ο σκηνοθέτης που καθορίζει τον ρόλο και λιγότερο ο μαέστρος, οπότε πρέπει να ακολουθήσεις τις οδηγίες του σε μεγάλο βαθμό. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα παραδοσιακό ανέβασμα, που προσωπικά μου αρέσει πολύ», εξηγεί, και ενδιαφέρομαι να μάθω σε ποιο βαθμό συναισθάνεται τον ρόλο του Αλφρέντο.

Μου απαντάει: «Όλοι μας έχουμε προκαθορισμένη άποψη για το ποιος είναι ο Αλφρέντο και η δική μου άποψη αλλάζει κάθε φορά που παίζω τον ρόλο. Οπότε, όταν δεν έχεις στη διάθεσή σου έναν μήνα για να χτίσεις κάτι εντελώς καινούργιο, δεν έχεις παρά να συνδυάσεις τη δική σου άποψη με εκείνη του σκηνοθέτη. Όσον αφορά τη φωνή, όταν έχεις τραγουδήσει κάτι 20, 50 ή και 100 φορές όλα αλλάζουν, η εκτίμηση, η φωνή. Όσο περισσότερες παραστάσεις κάνεις, με όσο περισσότερους σκηνοθέτες συνεργάζεσαι, είναι σαν να αποκτάς μια μεγαλύτερη χρωματική παλέτα».

Και πώς νιώθει που παίζει σε ένα ανοιχτό θέατρο; «Είμαι ενθουσιασμένος. Λατρεύω κάθε φορά που τραγουδάω στη Βερόνα και τώρα εδώ, σε θέατρα δύο χιλιάδων ετών. Προσθέτουν ένα άλλο επίπεδο στην ιδιαιτερότητα του πράγματος».

CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
CHECK Κυριακή βράδυ πρόβα Τραβιάτας στο Ηρώδειο Facebook Twitter
«Αναμφίβολα έχω ωριμάσει αρκετά από την πρώτη φορά που έπαιξα τη Βιολέτα μέχρι σήμερα. Βίωσα νέες εμπειρίες κι όλα αυτά τα μεταφέρω στον τρόπο που την ερμηνεύω». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Με τη Ναντίν Σιέρα είχαμε μιλήσει εκτενώς τηλεφωνικά στην πρώτη της παρουσίαση στον ελληνικό Τύπο και στη LiFO. Σούπερ σταρ της διεθνούς όπερας, Αμερικανίδα από τη Φλόριντα με καταγωγή ιταλική, πορτορικάνικη και πορτογαλική, είναι ένας άνθρωπος ζεστός και δεκτικός. Ωστόσο, καθ’ όλη τη διάρκεια της πρόβας έπρεπε να βρίσκεται στη σκηνή. Καταφέραμε να μιλήσουμε ελάχιστα, στο καμαρίνι της. Της θυμίζω ότι όταν πρωτομιλήσαμε έπαιζε τη Βιολέτα στο Παρίσι. Αν τις μετρήσουμε, ποια Βιολέτα είναι αυτή στην Αθήνα;

«Αυτή εδώ θα είναι η πέμπτη» απαντάει και συνεχίζει: «Ξέρεις, άνθρωποι είμαστε κι εμείς, έχουμε τη ζωή μας, τα βιώματά μας. Νομίζω ότι όλα αυτά τα κουβαλάμε όταν ερμηνεύουμε έναν ρόλο, ακόμα κι αν πρόκειται για τον ίδιο ρόλο. Γιατί σε καθένα τίθεται ένα θέμα κι εμείς, ως ανθρώπινα όντα, εξελισσόμαστε, μεγαλώνοντας αποκτούμε συναισθηματική ευφυΐα και αναλόγως αντιμετωπίζουμε όσα συμβαίνουν στην προσωπική μας ζωή, μια σχέση, έναν χωρισμό, τα παιδιά μας, ακόμα και έναν θάνατο.

Οπότε θα έλεγα ότι αναμφίβολα έχω ωριμάσει αρκετά από την πρώτη φορά που έπαιξα τη Βιολέτα μέχρι σήμερα. Νέες εμπειρίες προστέθηκαν στη ζωή μου και όλα αυτά τα μεταφέρω στον τρόπο που την ερμηνεύω». Το ίδιο θα έλεγε ότι συμβαίνει και φωνητικά; «Βέβαια, τα πράγματα σε κάνουν να βελτιώνεσαι, η φωνή γίνεται ακόμα πιο δυνατή, σταθερή, ακόμα πιο ωμή από αυτό που ήταν όταν ξεκινούσες. Νιώθω ότι η φωνή μου έχει μεγαλώσει σε σχέση με την πρώτη φορά που ερμήνευσα τη Βιολέτα».

«Τώρα που βρίσκεσαι στο Ηρώδειο, πώς νιώθεις;» «Είναι όμορφα, όμως πρέπει να συνηθίσω την ατμόσφαιρα της Αθήνας γιατί ο συνδυασμός ζέστης μέσα στη μέρα και ξηρού κλίματος είναι δύσκολος για μένα που έχω μεγαλώσει στη Φλόριντα, με το υγρό κλίμα. Έχω συνηθίσει σε εντελώς διαφορετικό εξωτερικό αέρα. Εδώ είναι κάπως στεγνός και χρειάζεται να πίνω συνεχώς νερό.

Αλλά η ατμόσφαιρα του Ηρωδείου είναι όντως μαγική. Μοιάζει σαν να κλείνει ένας μεγάλος κύκλος ζωής για μένα. Ερωτεύτηκα την όπερα όταν ήμουν 10 χρονών, ωστόσο ξεκίνησα μαθήματα όταν ήμουν 6 και σήμερα είμαι 36. Μελετάω τραγούδι ακριβώς 30 χρόνια. Ήρθε η στιγμή να ζήσω μια μαγική στιγμή μέσα σε αυτό το θέατρο όπου έχουν εμφανιστεί τόσοι σημαντικοί καλλιτέχνες και έχουν προσφέρει τόσες μαγικές στιγμές. Είναι κάτι εκπληκτικό».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΝΑΝΤΙΝ ΣΙΕΡΡΑ

Μουσική / Ναντίν Σιέρρα: «Δεν θα ήθελα η προσωπική μου ζωή να μοιάζει με της Κάλλας»

Μία από τις διασημότερες και πολυβραβευμένες Αμερικανίδες σοπράνο μιλά για τις γυναίκες που τη διαμόρφωσαν και επηρέασαν την πορεία της λίγο πριν ερμηνεύσει τη Βιολέτα στην «Τραβιάτα» του Βέρντι, στο Ηρώδειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γεφυρώνοντας την απόσταση μεταξύ του κλασικού και του σύγχρονου χορού

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Γεφυρώνοντας την απόσταση μεταξύ του κλασικού και του σύγχρονου χορού

Μια συζήτηση με τον χορογράφο και διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κωνσταντίνο Ρήγο, τον διευθυντή της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ, Γιώργο Μάτσκαρη, τον α’ χορευτή της ΕΛΣ, Βαγγέλη Μπίκο, και τη χορογράφο Πατρίσια Απέργη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ