Μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία

anna moffo Facebook Twitter
Η Moffo, έχοντας ερμηνεύσει μέχρι το 1965 τον ρόλο της Βιολέτας ήδη 400 φορές (από τις 900 σε όλη της την καριέρα), προσδίδει στη Βιολέτα στη διάρκεια της πρώτης πράξης μια πονηρή και παιχνιδιάρικη διάθεση ιδίως κατά τη γνωριμίας της με τον Αλφρέντο αλλά και την καμπαλέτα «Sempe libera». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΑΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
 στο Google για τον Giuseppe Verdi, είναι σίγουρο ότι το πρώτο έργο που θα εμφανιστεί μπροστά του θα είναι η πασίγνωστη όπερα «La Traviata» που παίζεται ετησίως σε δεκάδες θέατρα όλου του κόσμου λόγω της μουσικής της εμβέλειας αλλά και της θεατρικής της υπόστασης, ενώ έχει ερμηνευθεί από τους μεγαλύτερους κατά καιρούς καλλιτέχνες, από τη Ρόζα Πόνσελ του 1930 μέχρι και τη Nadine Sierra το 2024. 

Ιστορικά, μόλις παρουσιάστηκε η όπερα το 1853 στο Teatro La Fenice της Βενετίας το κοινό τη δέχθηκε με μεγάλη δυσπιστία και επιφυλακτικότητα, δεδομένου του αμφιλεγόμενα ηδονιστικού χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας Βιολέτας. Μάλιστα, ο Verdi σε επιστολή προς έναν φίλο του γράφει χαρακτηριστικά: «Η χθεσινή παράσταση της «La traviata» ήταν μια αποτυχία. Άραγε να έφταιγε η μουσική μου ή οι τραγουδιστές. Θα δείξει στο μέλλον». Ωστόσο, με την πάροδο τον χρόνο η δημοφιλία της διαδόθηκε σε τέτοιο βαθμό ώστε να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος της σεζόν σχεδόν κάθε θεάτρου όπερας σε όλο τον κόσμο από το 1860 μέχρι και σήμερα.

Αν ποτέ δοθεί η ευκαιρία, το να παρακολουθήσει κανείς μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία, εφόσον κάθε τραγουδίστρια δίνει τον δικό της χαρακτήρα στη Βιολέτα.

Σε ό,τι αφορά τη μουσική, μπορεί κανείς να εντοπίσει τη διάθεση του Verdi να ξεφύγει από τους άτυπους κανόνες της ιταλικής όπερας, που έχουν μια συγκεκριμένη δομή. Με εξαίρεση τη σκηνή και άρια της Βιολέτας από την πρώτη πράξη, «È strano… Ah, fors’ è lui… Sempre libera» που ακολουθεί το πρότυπο ρετσιτατίβο-καβαντίνα-ρετσιτατίβο-καμπαλέτα, η υπόλοιπη όπερα είναι οργανωμένη μουσικά με τέτοιο τρόπο ώστε να ταιριάζει στις δραματικές απαιτήσεις του έργου, με χαρακτηριστικό το ντουέτο της Βιολέτας και του Τζόρτζιο στην δεύτερη πράξη. Φυσικά, δεν πρόκειται για έργο εκτός της κατηγορίας του bel canto, απλώς θα έλεγε κανείς πως παρουσιάζει αρκετές καινοτομίες που απομακρύνουν την όπερα από τα καθιερωμένα ροσινιακά πρότυπα των προηγουμένων δεκαετιών.

Η σημαντικότερη από αυτές είναι η εμφάνιση μιας πολύ πρώιμης και καθόλου εξελιγμένης, ωστόσο αισθητής μορφής ενός leitmotiv, δηλαδή μιας μελωδίας που εμφανίζεται συχνά μέσα στην όπερα και είναι συνδεδεμένη με ένα πρόσωπο ή κάποιο αντικείμενο, ιδέα που εξελίχθηκε από τον Richard Wagner. Πρόκειται για μια μελωδία που τραγουδά ο Αλφρέντο στη Βιολέτα εκφράζοντας τον έρωτά του, που επαναλαμβάνεται σε αρκετά κρίσιμα σημεία μέσα στην όπερα, από τη σκηνή της ερωτευμένης πρωταγωνίστριας μέχρι και λίγο πριν από τον θάνατό της. Βάζει έτσι τον ακροατή-θεατή μέσα στη συναισθηματική κατάσταση της Βιολέτας, που δεν παύει ούτε στιγμή να αγαπά τον Αλφρέντο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια όπερα με τρεις κύριους συντελεστές: μία σοπράνο που υποδύεται τη Βιολέτα, έναν τενόρο στον ρόλο του Αλφρέντο και έναν βαρύτονο που ερμηνεύει τον Τζόρτζιο Ζερμόν. Παρότι οι δύο τελευταίοι ρόλοι έχουν ερμηνευτεί από μία σειρά από τραγουδιστές όπως οι Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti, Jose Carreras, Rolando Villazon, Roberto Alagna, Jonas Kaufmann και Robert Merill, Sherill Milnes αντίστοιχα, με τεράστια επιτυχία ο καθένας με τον τρόπο του, ο ρόλος της Βιολέτας είναι αυτός που παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα. Κάθε μεγάλη λυρική σοπράνο αναλαμβάνει αυτόν τον ρόλο, ωστόσο καθεμία φαίνεται να καλύπτει μία μόνο μεριά του περίπλοκου αυτού χαρακτήρα.

maria callas Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Αρχικά, η Μαρία Κάλλας, διακεκριμένη σε αυτόν τον ρόλο, προσφέρει από τη μία τη δραματικότητα και τον φωνητικό ενθουσιασμό με τις χαμηλές κυρίως νότες της, όμως φαίνεται να αδυνατεί να απεικονίσει με την ηρωική της φωνή τη λεπτότητα της Βιολέτας ως μιας νέας γυναίκας που υποκύπτει στις ηδονές του έρωτα, ιδίως στην πρώτη πράξη (με εξαίρεση τις δύο παραστάσεις του 1958 στη Λισαβόνα και το Λονδίνο).

Στον αντίποδα βρίσκεται η Τζόαν Σάδερλαντ που εστιάζει στην ομορφιά της γλυκιάς γυναικείας φωνής της. Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματα στην άρθρωση που αντιμετώπιζε ιδίως στην ηχογράφηση του 1965 εμποδίζουν τον ακροατή να απολαύσει την ομορφιά του λιμπρέτου. Βεβαίως, να τονίσω πως οι ερμηνείες από τις δύο αυτές σοπράνο είναι πολύ σημαντικές προσθήκες στην οπερατική ιστορία και σε καμία περίπτωση δεν υποτιμάται η αξία τους.

Αν χρειαζόταν να επιλέξουμε την «καλύτερη» (σε εισαγωγικά, γιατί η τέχνη δεν διαβαθμίζεται σε καλύτερη και χειρότερη) ερμηνεία, αυτή είναι η ηχογράφηση με την Anna Moffo από το 1965. Η Moffo, έχοντας ερμηνεύσει μέχρι το 1965 τον ρόλο της Βιολέτας ήδη 400 φορές (από τις 900 σε όλη της την καριέρα), προσδίδει στη Βιολέτα στη διάρκεια της πρώτης πράξης μια πονηρή και παιχνιδιάρικη διάθεση ιδίως κατά τη γνωριμίας της με τον Αλφρέντο αλλά και την καμπαλέτα «Sempe libera». Στη δεύτερη πράξη αλλάζει το ύφος της και μας παρουσιάζει μια ώριμη γυναίκα που έχει συναίσθηση των πράξεων και της ηθικής της απέναντι στον πεθερό της, για ολοκληρώσει την εικόνα της στην τρίτη πράξη που πλέον, όχι υπερβολικά δραματικά, αλλά ούτε και τρελά ερωτευμένα, αποχαιρετά τον αγαπημένο της Αλφρέντο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της όπερας, όμως, εμπνέει μια φρεσκάδα και νεανικότητα μόνο με τη ζεστασιά της φωνής της, σε συνδυασμό με φωνητικά «πυροτεχνήματα» (κόντρα μι στο τέλος της «Sempe libera», αλλά και ψηλού μι στο τέλος της δεύτερης πράξης).

H Anna Moffo ως Βιολέτα στην «Τraviata»

Κλείνοντας, αυτή η ανάλυση της όπερας και συγκεκριμένα της Βιολέτας αποτελεί απλώς έναν οδηγό και όχι κριτική άλλων ερμηνειών. Άλλωστε, υπάρχουν αξιόλογες παραστάσεις από την Anna Netrebko (Salzburg, 2005), που δίνει χροιά μικρού κοριτσιού στην πρωταγωνίστρια, τη Lisette Oropesa και τη Nadine Sierra (Met, 2023), που είναι εστιασμένες περισσότερο στην ομορφιά της φωνής τους, την Diana Damrau (Met, 2017), μια ασφαλώς ώριμη και αποφασιστική ερμηνεία, την Angela Gheorghiu (Royal Opera House, 1996) και πολλές άλλες. Έτσι, αν ποτέ δοθεί η ευκαιρία, το να παρακολουθήσει κανείς μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία, εφόσον κάθε τραγουδίστρια δίνει τον δικό της χαρακτήρα στη Βιολέτα, μαζί και τους υπόλοιπους συμπρωταγωνιστές της, αφού φυσικά δεν είναι λύση να μένει κανείς προσκολλημένος σε μία, γι' αυτόν, τέλεια ηχογράφηση του παρελθόντος, αδιαφορώντας για την όπερα στη σύγχρονη εποχή.

O Φίλιππος Δρόλιας είναι φοιτητής Ιατρικής και ιδιοκτήτης του δημοφιλούς προφίλ στο Instagram @operafanatic_

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρόν και το μέλλον της όπερας

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Το παρόν και το μέλλον της όπερας: Η εξέλιξη του είδους, οι προκλήσεις, η πολιτική διάσταση

Μια συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, τον υπεύθυνο καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLATANIAS KARATHANOS

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Πλατανιάς - Καραθάνος: «Η όπερα έχει μια μοναδική υπερβολή, συνώνυμό της είναι μόνο τα νιάτα»

Ο Νίκος Καραθάνος και ο Δημήτρης Πλατανιάς συνεργάζονται στην «Καβαλλερία ρουστικάνα» και τους «Παλιάτσους», δύο σπουδαία έργα του βερισμού που ανεβαίνουν στη Λυρική.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαρία Καλλας: H γυναίκα πίσω από το μύθο

Μαρία για πάντα / Μαρία Κάλλας: H γυναίκα πίσω από τον μύθο

Από την πρώιμη σκληραγώγηση της στη γενέτειρα της, το Μανχάταν, ως την προσωπική κι επαγγελματική ενηλικίωση στην Αθήνα, κι από τα πρώτα βήματα στην Ιταλία ως την παγκόσμια καταξίωση, η ζωή της Μαρίας Καλλας ήταν γεμάτη ανεπανάληπτη δόξα, διαρκείς προσωπικές ματαιώσεις, αγιάτρευτες ψυχικές πληγές, σαθρές οικογενειακές σχέσεις, αυτοκαταστροφική τόλμη, μοναξιά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT