Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου μέσα από τον φακό της θρυλικής Nelly's στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ικέτιδες», 1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 15,8 x 21,9 εκ. Κάτω αριστερά, ανάγλυφη σφραγίδα Photo Nelly’s Athens. Verso: βιολέ σφραγίδα.
0

Ο Μιχάλης Κρασάκης συναντήθηκε για πρώτη φορά με το φωτογραφικό σύμπαν της Nelly’s εντελώς συμπτωματικά ακριβώς 50 χρόνια πριν, τον καιρό που σπούδαζε στην Κολωνία της Γερμανίας. Ήταν ήδη συλλέκτης αντικών, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους χάρτες της Κρήτης, τόπου καταγωγής του, από τον 16ο και τον 17ο αιώνα, όταν μπήκε σε ένα παλαιοπωλείο και είπε στον καταστηματάρχη ότι έψαχνε για αντικείμενα με θέμα την Ελλάδα. Βαρύθυμος εκείνος, του έδειξε στο βάθος του μαγαζιού, λέγοντάς του να κοιτάξει μέσα σε ένα κουτί.

Εκεί έπεσε επάνω σε δύο φωτογραφίες που απεικόνιζαν το ηφαίστειο της Σαντορίνης, οι οποίες του έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Κάτω δεξιά και στις δύο υπήρχε η καλλιτεχνική υπογραφή μιας γυναίκας φωτογράφου που δεν του έλεγε τίποτα και στο πίσω μέρος σφραγίδες γνησιότητας με τον τίτλο στα γαλλικά.

Καθώς μαγεύτηκε από τη δύναμη και τον λυρισμό των εικόνων, τις αγόρασε χωρίς δεύτερη σκέψη. Όταν πήρε τηλέφωνο έναν φίλο του που συνέλεγε φωτογραφίες για να τον ρωτήσει αν ήξερε ποια ήταν η Nelly’s, εκείνος του έβαλε τις φωνές. Πώς ήταν δυνατόν να μην την ήξερε! Και πρόσθεσε ότι όσα χρόνια εκείνος μπαινόβγαινε στις αντικερί ποτέ δεν είχε την τύχη να βρει φωτογραφίες της.

«Η Nelly’s καταφέρνει να απαθανατίσει το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης και τη λεπτομερή δεξιοτεχνία του ανώνυμου καλλιτέχνη. Ωστόσο με την ίδια μεγαλοσύνη απαθανατίζει και τον Μυστρά, ενώ ένα καλντερίμι στα Αναφιώτικα δεν απέχει σε ποιότητα από πίνακα ζωγραφικής».

Αυτή την ιστορία την αφηγείται συχνά, καθώς αποτελεί την αφετηρία μιας σημαντικής ενασχόλησης και μιας μεγάλης πορείας που διήνυσε ως συλλέκτης καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Σε μια ιδιωτική ξενάγηση στη σπουδαία έκθεση που εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, όπου εκτίθενται 140 καρέ από την προσωπική του συλλογή των περίπου 300 σπάνιων αυθεντικών τυπωμάτων, υπογεγραμμένων και με σφραγίδα της Nelly’s, μας εξήγησε: «Αναπόφευκτα άρχισα να ψάχνω και να μαθαίνω περισσότερα, μέχρι που η Nelly’s έγινε για μένα πάθος. Μάλιστα, ξεκινώντας από αυτήν αγάπησα τη φωτογραφία γενικότερα κι άρχισα να ενδιαφέρομαι και για άλλους Έλληνες.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Οι Καρυάτιδες, π. 1935. Αργυροτυπία, 27,8 x 37,9 εκ.

Μάζεψα όλο τον Σπύρο Μελετζή, τον Νίκο Ζωγράφο, τη Βούλα Παπαϊωάννου, τον Μπουασονά. Οι περισσότερες φωτογραφίες της Nelly’s είναι αγορασμένες τα πρώτα 30 χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2004, σε δημοπρασίες στο εξωτερικό, Λονδίνο, Γαλλία, παντού. Όταν αργότερα άρχισα να έρχομαι πιο συχνά στην Ελλάδα, άρχισα να αγοράζω και από ελληνικούς οίκους δημοπρασιών.

Το 1990, πάντως, το Agfa Foto-Historama, το μεγαλύτερο μουσείο φωτογραφίας του κόσμου, που βρίσκεται στην Κολωνία, εκεί που πέρασα 50 χρόνια της ζωής μου, έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην Ελλάδα υπό τον τίτλο "Με την ψυχή αναζητώντας των Ελλήνων τη χώρα" και ζήτησαν από το Μπενάκη να τους δώσουν φωτογραφίες της Nelly’s. Ο διευθυντής του, γνωρίζοντας τη συλλογή μου, μου ζήτησε να δώσω κι εγώ κάποιες. Κι όταν η έκθεση μεταφέρθηκε στο Reiss-Museum του Μάνχαϊμ συμμετείχα με επτά φωτογραφίες με την Ακρόπολη, τους Δελφούς και την Ολυμπία».

Στους τρεις ορόφους της Πινακοθήκης, η οποία βρίσκεται στον κεντρικό πεζόδρομο των Χανίων που οδηγεί στο παλιό λιμάνι, στην καρδιά της τουριστικής ζώνης, ξεδιπλώνεται το πανόραμα μιας Ελλάδας άλλων εποχών, αλώβητης ακόμα από τον τουρισμό, ένας λαϊκός πολιτισμός ανείπωτης ομορφιάς, με τοπία αξεπέραστου λυρισμού, το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης αριστοτεχνικά αποτυπωμένο στο χαρτί, οι περίφημες γυμνές φωτογραφίες της Ρωσίδας χορεύτριας Νικόλσκα, ανεπιτήδευτα πορτρέτα σημαντικών προσωπικοτήτων, η αστική τάξη πριν από τον όλεθρο του πολέμου, η ελληνική ζωή των δεκαετιών 1920-1930 σε κάθε της έκφανση.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Το Θησείο, 1925-1939. Αργυροτυπία, 21,2 x 15,8 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Η Σκάλα Φηρών, 1925-1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 27,8 x 21,1 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Δελφικές Εορτές 1930, Πυθικοί Αγώνες, Αθλητικές επιδείξεις με τη διεύθυνση του γυμναστή Scheider, σχηματισμός Λ, Αρχαίο Στάδιο Δελφών, 8 Μαΐου 1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 15,8 x 21,9 εκ.

Καρέ φωτογραφιών της πρώτης περιόδου της Nelly’s προτού φύγει για την Αμερική το 1939, σπάνια τυπώματα (αργυροτυπίες και βρομιοελαιοτυπίες ως επί το πλείστον, με τονισμό σέπιας), άγνωστα και αδημοσίευτα στην πλειονότητά τους, μια «εθνική κληρονομιά» που παραχώρησαν ο Μιχάλης και η Τίνα Κρασάκη για αυτήν τη μνημειώδη έκθεση. Συχνά με τις αυθεντικές τους κορνίζες, αλλά σχεδόν πάντα με τα πασπαρτού που η ίδια η Nelly’s είχε επιλέξει. Η έκθεση συμπληρώνεται από επιστολές, αφίσες, το «LIFE» του Δεκέμβρη του 1940 μετά τις επιτυχίες του ελληνικού στρατού στην Βόρεια Ήπειρο με τον εύζωνα να σαλπίζει στο εξώφυλλό του, αφιερωματικά λευκώματα για αυτήν ξεκινώντας ήδη από το 1933.

Η Μικρασιάτισσα Έλλη Σουγιουτζόγλου-Σεϊδάρη (1899-1998), όπως είναι το πραγματικό όνομα της Nelly’s, άφησε την πατρογονική γη και το Αϊδίνιο, όπου γεννήθηκε το 1920, για να σπουδάσει φωτογραφία στη Δρέσδη δίπλα σε δυο σπουδαίους φωτογράφους της Γερμανίας, τον Hugo Erfurth και τον Franz Fiedler. Με τον δεύτερο, ο οποίος υπήρξε ο μέντοράς της και με τον οποίο είχε αναπτύξει μια πιο τρυφερή σχέση, όπως μαρτυρεί η αλληλογραφία τους, έκανε μια μεγάλη περιοδεία ανά την Ελλάδα το 1928 κατά την οποία πέρασε και από την Κρήτη. Ωστόσο είχε ήδη ανοίξει το δικό της ατελιέ στην οδό Ερμού 21 στην Αθήνα, όπου είχε εγκατασταθεί από το 1924.

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη μετάβασή της στη Νέα Υόρκη το 1939, όπου και έμεινε όλη την περίοδο του πολέμου και μέχρι το 1966, αποτέλεσε μία από τις πλέον επιφανείς φωτογράφους της αστικής τάξης της πρωτεύουσας, φτάνοντας να φωτογραφίσει μέχρι και τους βασιλικούς γάμους του Παύλου και τη Φρειδερίκης, ενώ παράλληλα κατέγραψε σκηνές της υπαίθρου, θεατρικές παραστάσεις, τις Δελφικές Γιορτές του Άγγελου και της Εύας Σικελιανού του 1930, τη Σαντορίνη. Η Συλλογή Κρασάκη και η έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων καλύπτει εκτενώς όλα τα ενδιαφέροντά της, ξεκινώντας από το αγαπημένο της θέμα, την Ακρόπολη.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Η Ρωσίδα χορεύτρια Elizaveta Nikolska στην Ακρόπολη, 1929-1930.

Ο επισκέπτης ταξιδεύει νοερά σε εποχές που ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, οι Καρυάτιδες, τα Προπύλαια αποτελούσαν μέρος μιας Αθήνας σχεδόν αγροτικής, οι αρχαιότητες συχνά ήταν αφύλακτες, χωρίς περίφραξη. Οι φωτογραφίες είναι λουσμένες στο αττικό φως, ενώ οι φωτοσκιάσεις προσφέρουν μια ιδιότυπη δραματικότητα. «Θυμίζει τη δουλειά του Μποτιτσέλι», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Στέλλα Κουκουλάκη.

«Η πρωτοποριακή της ματιά και τα θέματά της είναι εξαιρετικά προχωρημένα για την εποχή τους, με θεωρίες γεωμετρικής ισορροπίας που αποτελούν τις θεμελιώδεις αρχές της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της αρχιτεκτονικής. Στη Δρέσδη ήρθε σε επαφή με τον πικτοριαλισμό, ένα κίνημα που περιλαμβάνει τη δημιουργία φωτογραφικών εικόνων που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής. Αναζητούσε πάντα το ωραίο, τη συμμετρία, διέθετε παρατηρητικότητα, τόλμη, πρωτοτυπία, γνώριζε τη στερεότητα της δομής, την αρμονία, πως να προκαλέσει τη δραματικότητα», συμπληρώνει.

Οι αρχαιότητες που φωτογραφίζει δεν εξαντλούνται στον Ιερό Βράχο. Αντιθέτως, ένα μεγάλο μέρος της εργασίας της από τη δεκαετία του 1930 περιλαμβάνει το Ηρώδειο, το Θησείο, τον Ναό του Ολυμπίου Διός, τον Κεραμεικό, την Ιερά Οδό, το θέατρο του Διονύσου, τους Δελφούς, την αρχαία Ολυμπία, αλλά και γλυπτά από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο των Δελφών. Η Nelly’s καταφέρνει να απαθανατίσει το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης και τη λεπτομερή δεξιοτεχνία του ανώνυμου καλλιτέχνη. Ωστόσο με την ίδια μεγαλοσύνη απαθανατίζει και τον Μυστρά, ενώ ένα καλντερίμι στα Αναφιώτικα δεν απέχει σε ποιότητα από πίνακα ζωγραφικής.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και η εκτενής σειρά στιγμιοτύπων από τις Δελφικές Γιορτές του 1930. Συγκλονιστικές φωτογραφίες-μαρτυρίες από την επίσημη έναρξη με το θέατρο κατάμεστο, η είσοδος του Χορού από τις δοκιμές αλλά και σκηνές της παράστασης του «Προμηθέα Δεσμώτη», πορτρέτα των ηθοποιών, ταμπλό βιβάν από τις «Ικέτιδες», τα μέλη του Πυρρίχιου Χορού και ο λαογράφος Θάνος Βελλούδιος, που ήταν και ο συνθέτης του Χορού, με περικεφαλαία και ασπίδα.

Ένα κολάζ με θέμα τη Σαντορίνη, αφίσα τουριστική του 1939, είναι το επιστέγασμα των φωτογραφιών της περιόδου 1925-1930. Συγκλονιστικές λήψεις από μια Περίσσα άδεια από την ανθρώπινη παρουσία και τις επεμβάσεις, εκτός από τον ναό τον αφιερωμένο στην Παναγία, το ηφαίστειο, γυναίκες ντυμένες φτωχικά, που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις μεγαλοαστές Αθηναίες της ίδιας περιόδου, με τις τουαλέτες τους ή ακριβά νυφικά.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
O βασιλικός γάμος του πρίγκηπα Παύλου της Ελλάδος με την πριγκίπισσα Φρειδερίκη του Ανόβερου, Αθήνα, 9 Ιανουαρίου 1938. Φωτ.: Nelly’s

Γνωστές κυρίες ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές, όπως η Χρυσάνθη Πατέρα-Λαιμού και η Miss Europe Αλίκη Διπλαράκου αλλά και ο Γιάννης Τσαρούχης ντυμένος βοσκός της Σκύρου και νεαροί αγρότες από την Ήπειρο. Τα παιδιά έχουν την τιμητική τους, όπως ένα κορίτσι ντυμένο αρλεκίνος, ένα νεαρό Κρητικόπουλο, ένα αγόρι ντυμένο ταχυδακτυλουργός που το περιπαικτικό του βλέμμα έκανε τους διοργανωτές της έκθεσης να το μεγεθύνουν ώστε να καλωσορίζει τους επισκέπτες στην είσοδο της πινακοθήκης.

Δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα αντιπροσωπευτικά δείγματα από τη σειρά γυμνών φωτογραφιών της Ρωσίδας χορεύτριας Ελισαβέτα Νικόλσκα με το αραχνοΰφαντο πέπλο επάνω στην Ακρόπολη, που τράβηξε η Nelly's το 1929-1930. Ανάμεσά τους και μια σπανιότατη, της οποίας δεν υπάρχει καν το αρνητικό στο αρχείο της φωτογράφου, που βρίσκεται στην κατοχή του Μουσείου Μπενάκη.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Κρητικόπουλο. Αργυροτυπία, 22,3 x 16,2 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Ελευθέριος Βενιζέλος, 1926. Αργυροτυπία, 21,7 x 15,7 εκ.

Σε αυτή η χορεύτρια σηκώνει τα χέρια ψηλά σαν να κάνει δέηση και στο βάθος πεδίου αποκαλύπτεται μια Αθήνα που ακόμα αποτελείται από χωράφια. Εκτίθεται επίσης η διάσημη φωτογραφία στην οποία η Νικόλσκα εμφανίζεται εντελώς γυμνόστηθη, το εξώφυλλο του τεύχους της 9ης Ιουνίου 1934 του γαλλικού περιοδικού «VOILA» και μια αφίσα του ΕΟΤ του 1940 στα γερμανικά, η οποία διαφημίζει φτηνές διακοπές στην Ελλάδα.

Στις διασημότητες της συλλογής συμπεριλαμβάνονται ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1926), ο οποίος ποζάρει με ένα ιδιαίτερα γλυκό χαμόγελο, ο στρατηγός Γεώργιος Κονδύλης (1933), ο Δημήτριος Καμπούρογλου (1926 και 1929), ο Γερμανός πρέσβης στην Αθήνα (1931-1932), καθηγητές και μαθητές –μελλοντικοί πολιτικοί και πνευματικοί ταγοί– του Κολεγίου Αθηνών, ο Γεώργιος Β’ της Ελλάδος απαθανατισμένος σε στούντιο το 1936 σε διάφορες πόζες, ο πρίγκιπας Παύλου και η Φρειδερίκης στον γάμο τους τον Γενάρη του 1938 στους κήπους του Προεδρικού Μεγάρου.

Αποτυπώνεται μια ολόκληρη εποχή προτού ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος σαρώσει τα πάντα και η Κατοχή μετατρέψει τη χώρα σε ένα απέραντο νεκροταφείο για εκατοντάδες Έλληνες. Αλλά η Έλλη Σουγιουτζόγλου-Σεϊδάρη βρισκόταν τότε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αφού είχε ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος για την Παγκόσμια Έκθεση και το ελληνικό περίπτερο. Εκεί έζησε τα επόμενα 27 χρόνια, απολαμβάνοντας την εύνοια πλούσιων ομογενών και τις αναθέσεις του Αριστοτέλη Ωνάση.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Καλντερίμι, 1927.

Nelly΄s – Συλλογή Κρασάκη
Έως 10/11
Επιμέλεια: Στέλλα Κουκουλάκη
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (Χάληδων 98-102, Χανιά, Κρήτη, 28213 41680)
Θερινό Ωράριο: 1/5 εως και 30/9, Δευτέρα έως Σάββατο 10:00-14:00 & 19:00-22:00, Κυριακή κλειστά
Χειμερινό Ωράριο: 1/10 εως και 30/4: Τρίτη έως Σάββατο 10:00-14:00 & 18:00-21:00, Κυριακή 10:00-14:00, Δευτέρα κλειστά

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φωτογραφία / Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και πενήντα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργανώνει την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
M. HULOT
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ