Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Anselm Kiefer - Danaë, 2023. © Anselm Kiefer. Photo: Georges Poncet. Courtesy the artist and Gagosian
0

Χρυσοί ηλιόσποροι πέφτουν από τα καμένα ηλιοτρόπια σαν σταγόνες από τον χρυσό ουρανό, από τα μαύρα σχεδόν μεσογειακά νερά ξεπροβάλλει λαμπρός ο βράχος της Cosenza στην Καλαβρία, εκεί, στην έδρα μίας από τις παλαιότερες ακαδημίες φιλοσοφικών και λογοτεχνικών σπουδών στην Ιταλία και την Ευρώπη. Ένας γυάλινος βωμός προστατεύει μέσα σε χρυσά φύλλα και ηφαιστειακή πέτρα την «ignis sacer», την ιερή φωτιά. Ένα χρυσό πουλί στέκεται σαν φύλακας πάνω από το τοπίο στο οποίο κρύβεται ο Nehebkau, ο αρχέγονος θεός των φιδιών. Και σε έναν θολωτό τάφο η μυθική μορφή της Δανάης φυλακισμένης, προτού ο θεός εραστής της κινήσει τα νήματα του πεπρωμένου, ενώ φυσά ο αέρας και σταγόνες από κίτρινα σπάρτα και άγρια λουλούδια λούζουν τον κάμπο και ψιθυρίζουν την απρόσμενη αναγέννηση μέσα από μια μεταμόρφωση λουσμένη στο χρυσάφι.

Σε δυο ορόφους της γκαλερί Gagosian έξι νέα και πρόσφατα έργα του Άνσελμ Κίφερ, πίνακες, γλυπτά και φωτογραφικά έργα σηματοδοτούν την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα, που εγκαινιάζεται στις 21 Ιουνίου.

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση φθοράς και αναγέννησης, καταστροφής και δημιουργίας, με υλικά τη στάχτη, την άμμο, τον μόλυβδο και τον χρυσό, που, όπως λέει, μέσα τους κρύβουν ένα πνεύμα που εκείνος φανερώνει και κάνει ορατό.

O Κίφερ εξερευνά με ακλόνητη δύναμη το σκοτεινό παρελθόν και τις απραγματοποίητες επιθυμίες, σύμβολα που κρύβει στα έργα του σε κλίμακες συγκρουσιακές. Αναζητά πρόσωπα της ιστορίας και των μύθων, τόπους σχεδόν ξεχασμένους για να κωδικοποιήσει την ατέρμονη αναζήτηση των μυστηρίων του σκότους και τους φωτός, της ζωής και του θανάτου.

Από τότε που ο νεαρός Κίφερ είδε την πόλη του να γίνεται συντρίμμια στη δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είχε την πρώτη ύλη για δημιουργία, για να εξερευνήσει τη μεταπολεμική ταυτότητα, την Ιστορία και τη μυθολογία κατά τη διάρκεια της καριέρας του, εντάσσοντας την υλικότητα και τη δύναμη της γης στην πρακτική του. Παχιές πινελιές, ένα χρώμα που ξεπηδά ελεύθερα και αγκαλιάζει την οργανική ύλη, μέταλλο και μόλυβδος, νεκρά λουλούδια στην καμένη γη, απομεινάρια από γάζα. Με τα ερείπια κάθε ύλης δημιουργεί νέες ιδέες. Είναι τα σύμβολα μιας αρχής που στις τεράστιες εικόνες του σε στοιχειώνουν με την επιβλητική τους σωματικότητα. 

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Κίφερ, με τον ποιητικό τρόπο του προσεγγίζει τον μύθο, την Ιστορία και τον φυσικό κόσμο, εφιστά την προσοχή μας στην ιστορία του κόσμου, στην παρούσα κατάσταση και τις μελλοντικές δυνατότητες.

O Κίφερ εξερευνά με ακλόνητη δύναμη το σκοτεινό παρελθόν και τις απραγματοποίητες επιθυμίες, σύμβολα που κρύβει στα έργα του σε κλίμακες συγκρουσιακές. Αναζητά πρόσωπα της ιστορίας και των μύθων, τόπους σχεδόν ξεχασμένους για να κωδικοποιήσει την ατέρμονη αναζήτηση των μυστηρίων του σκότους και τους φωτός, της ζωής και του θανάτου.

Σε αυτόν τον κύκλο έργων τα πρόσωπα που τον εμπνέουν σημαίνουν ζωή και θάνατο, την αναγέννηση και την καταστροφή μέσα σε τοπία όπου κυριαρχούν το μεγαλείο της φύσης και το βάρος της Ιστορίας. Κρύβονται μέσα στα εκ πρώτης όψεως ζοφερά τοπία με τα σκούρα χώματα και βάφονται σε χρυσαφένιο φως, μια αλληγορία για την αξία του μετάλλου, την ιερότητά του και τη χρήση του σε λατρευτικές εικόνες, στην υλοποίηση του ιδανικού μιας ουτοπικής «χρυσής εποχής». Τον εμπνέει η Δανάη, όπως ενέπνευσε τον Τιτσιάνο, τον Ρέμπραντ και τον Γκούσταβ Κλιμτ. Tην τοποθετεί σε έναν αρχαίο θολωτό τάφο που συνάντησε στην Ελλάδα, όπου την απεικονίζει να δέχεται στωικά τη μοίρα της: ο πατέρας της, ο βασιλιάς του Άργους, την κρατά φυλακισμένη, για να μην εκπληρωθεί ο χρησμός πως το παιδί που θα γεννούσε θα τον σκότωνε. Την ερωτεύεται, όμως, ο Δίας και σαν χρυσή βροχή εισχωρεί από μια χαραμάδα, πέφτει πάνω της και από την ένωσή τους γεννιέται ο Περσέας. Ο Κίφερ υμνεί αυτήν τη μεταμόρφωση σε χρυσή βροχή σε έναν ακόμα πίνακα, τον δεύτερο για τη Δανάη, παρουσιάζοντας μια σειρά από μαύρα ηλιοτρόπια που οι χρυσοί τους σπόροι πέφτουν στο έδαφος.

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Anselm Kiefer - Nehebkau, 1993–2023. © Anselm Kiefer. Photo: Georges Poncet. Courtesy the artist and Gagosian

Από την αιγυπτιακή μυθολογία τον εμπνέει ο Nehebkau, φύλακας του Κάτω Κόσμου, θεός της ταφής που σχετίζεται με τη μεταθανάτια ζωή και το ka, το πνευματικό μέρος ανθρώπου ή του θεού που επιζεί μαζί με την ψυχή μετά θάνατον. Στο γλυπτό του «Ignis sacer», που στη μυθολογία του Μεσαίωνα ονομαζόταν «Φωτιά του αγίου Αντωνίου», τα στάχυα του στέκουν ασάλευτα, μολυσμένα από την ερυσίβη, έναν μύκητα που προσβάλλει τα σιτηρά, προκαλεί μανία και παραισθήσεις και έστειλε στον θάνατο χιλιάδες ανθρώπους στην κοιλάδα του Ρήνου. Η φύση που μας τρέφει εδώ φαντάζει απειλητική. Ο Κίφερ μας προκαλεί να δούμε την πολυπλοκότητα της σχέσης της ανθρωπότητας με τη φύση, η οποία συγχρόνως υποστηρίζει και απειλεί τη ζωή.

Ανάμεσα στα μεγάλης κλίμακας έργα του Κίφερ, μια φωτογραφία τυπωμένη σε επιχρυσωμένο πάνελ δείχνει το γλυπτό ενός βυθισμένου πλοίου του Ναυτικού – τραβήχτηκε στο στούντιό του στη Γαλλία. Τιτλοφορείται «Spes Vana» (Μάταιη ελπίδα) και αντλεί έμπνευση από τον «μάγο του ρομαντισμού» Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ, τον πιο μοναχικό των μοναχικών ζωγράφων του ρομαντισμού που στην ανυπέρβλητη αρκτική σκηνή του «Das Eismeer» («Η Θάλασσα του Πάγου», 1823-24) αναζητούσε, όπως ο Κίφερ σήμερα, να αναδείξει τη σχέση ανθρώπου και φύσης.

Ο Κίφερ, με τον ποιητικό τρόπο του προσεγγίζει τον μύθο, την Ιστορία και τον φυσικό κόσμο, εφιστά την προσοχή μας στην ιστορία του κόσμου, στην παρούσα κατάσταση και τις μελλοντικές δυνατότητες. Μας τοποθετεί σε ένα πρόθυρο, απ’ όπου μπορούμε να αισθανθούμε τις δυνατότητες της αμφισημίας χάρη στα μνημειώδους εμβέλειας προκλητικά και υπαινικτικά έργα του. Με το έργο του κρατά ζωντανή την ικανότητα της τέχνης να θέτει τις «υπέρτατες ερωτήσεις». Ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης των τελευταίων δεκαετιών πιστεύει στην ευθύνη και στην ικανότητα της τέχνης να απαντά σε θρησκευτικά και πνευματικά ερωτήματα που εξακολουθούν και σήμερα να βρίσκονται στο επίκεντρο της ανθρώπινης εμπειρίας. Ο κόσμος που πλάθει εξερευνά την πνευματικότητα και την υπερβατικότητα και εμβαθύνει στις αλήθειες της ζωής. Με το έργο του επιβεβαιώνει την ύπαρξη της πνευματικής πίστης στην εποχή μας.

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Στάθης Μαμαλάκης
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Στάθης Μαμαλάκης
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Στάθης Μαμαλάκης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ