Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ

0

Η ιστορία δύο διαφορετικών συνθέσεων βρίσκεται πίσω από το έργο που έσπασε το 2018 το ρεκόρ του πιο ακριβοπληρωμένου πίνακα εν ζωή καλλιτέχνη καθώς πουλήθηκε αντί του ποσού των 90,3 εκατ. δολάρια μέσω δημοπρασίας του οίκου Christie's.

Η πρώτη, που ξεκίνησε το 1971, ήταν εμπνευσμένη από την συγκυριακή αντιπαράθεση δύο φωτογραφιών στο πάτωμα του ατελιέ του Χόκνεϊ. «Η μία έδειχνε μια φιγούρα να κολυμπά κάτω από την επιφάνεια του νερού και συνεπώς φαινόταν κάπως διαστρεβλωμένη...η άλλη απεικόνιζε ένα αγόρι που κοιτούσε κάτι στο έδαφος», θυμόταν χρόνια μετά ο Χόκνεϊ. «Η ιδέα να ζωγραφίσω δύο φιγούρες με διαφορετική τεχνοτροπία για την καθεμιά μου φάνηκε τόσο ελκυστική ώστε ξεκίνησα να ζωγραφίζω αμέσως».

Το αρχικό έργο καταστράφηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη μετά από μήνες δουλειάς, αλλά τον Απρίλιο του 1972 ο Χόκνεϊ αποφάσισε να επιστρέψει στην ιδέα ενόψει μιας έκθεσής του στην André Emmerich Gallery της Νέας Υόρκης που ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τέσσερις μόλις εβδομάδες αργότερα.

Οι πίνακες με την πισίνα είχαν να κάνουν με την επιφάνεια του νερού, το πολύ λεπτό στρώμα, τη δισδιάστατη υφή του φωτός που τρεμοπαίζει

Οπλισμένος με μια φωτογραφική κάμερα Pentax, ταξίδεψε σε μια βίλα έξω από το Σαιν – Τροπέ, στην πισίνα της οποίας «έστησε» εκατοντάδες λήψεις με βάση την αρχική εκείνη σύνθεση χρησιμοποιώντας ως μοντέλο έναν φίλο και βοηθό του. Επιστρέφοντας στο στούντιο του στο Λονδίνο, ο Χόκνεϊ συνδύασε τις φωτογραφίες από την πισίνα με μια επιλογή φωτογραφιών που τράβηξε στον πρώην εραστή του Πίτερ Σλέσινγκερ, πάντα με το ίδιο ροζ σακάκι και με φόντο τον λευκό τοίχο του ατελιέ.

Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη Facebook Twitter
David Hockney (b. 1937)Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)

Ακολούθως, έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά, εργαζόμενος στον πίνακα 18 ώρες κάθε μέρα για δύο εβδομάδες, ολοκληρώνοντας τελικά το έργο αργά τη νύχτα πριν το πρωινό που αναμένονταν οι μεταφορείς για να το στείλουν στη Νέα Υόρκη. «Πρέπει να παραδεχτώ ότι λάτρευα να δουλεύω σ΄ εκείνον τον πίνακα», θα έλεγε μετά καθώς αναπολούσε εκείνο το δεκαπενθήμερο, «εκείνη η ένταση, ήταν ένα μοναδικό, συναρπαστικό συναίσθημα».

Το εμβληματικό μοτίβο της πισίνας προέκυψε επίσης από ατύχημα, τρόπον τινά. «Ήρθα στις Ηνωμένες Πολιτείες για δύο λόγους», θα έλεγε το 2009. «Ο πρώτος ήταν η φωτογραφία του Julius Shulman, "Case Study House #21" [1959], και ο άλλος ήταν ένα τεύχος του Physique Pictorial». Το σπίτι που απαθανάτισε σε διάφορες λήψεις ο Shulman είναι ένα υπόδειγμα μοντερνισμού των μέσων του περασμένου αιώνα, μια αρχιτεκτονική σύνθεση από γυαλί κι ατσάλι που βρίσκεται στους Λόφους του Χόλιγουντ. Το Physique Pictorial ήταν μια περιοδική έκδοση διάσημη κυρίως για την ομοερωτική εικονογραφία της.

Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη Facebook Twitter
Δείγμα από τις προπαρασκευαστικές φωτογραφίες που τράβηξε ο καλλιτέχνης στο Σαιν Τροπέ.

«Καθώς το αεροπλάνο πετούσε πάνω από τον προορισμό μου, κοίταξα κάτω και είδα πισίνες παντού, συνειδητοποιώντας έκθαμβος ότι η πισίνα δεν ήταν εδώ το σπάνιο είδος πολυτελείας που ήταν πίσω στην Αγγλία». Αυτό που δεν είχε συνειδητοποιήσει ακόμα εκείνη τη στιγμή ήταν ότι είχε βρει το μόνιμο σκηνικό για πολλά από τα έργα του στις επόμενες δεκαετίες.

Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη Facebook Twitter
Ο Χόκνεϊ καθώς φωτογραφίζει τον πρώην εραστή του Πίτερ Σλέσινγκερ στους Κήπους του Κένσινγκτον στο Λονδίνο.
Η ιστορία πίσω από τον διάσημο πίνακα του Χόκνεϊ που έγινε προχθές το πιο ακριβό έργο εν ζωή καλλιτέχνη Facebook Twitter
18 ώρες εντατικής εργασίας αφιέρωνε για δύο εβδομάδες στον πίνακα, ολοκληρώνοντας τον τελικά αργά τη νύχτα πριν το πρωινό που αναμένονταν οι μεταφορείς για να το στείλουν στην έκθεσή του στη Νέα Υόρκη.

Στην αρχή όμως, είχε προβλήματα στον τρόπο ζωγραφικής αναπαράστασης αυτών των πισίνων που έμοιαζαν να υπάρχουν παντού στις πίσω αυλές του Λος Άντζελες: «Είναι ένα πρόβλημα, ένα πρόβλημα φόρμας, το πώς να αναπαραστήσεις το νερό, πώς να το περιγράψεις, από τη στιγμή που μπορεί να είναι τα πάντα, μπορεί να είναι οποιοδήποτε χρώμα και δεν υπάρχει κάποια δεδομένη οπτική περιγραφή. Οι πίνακες με την πισίνα είχαν να κάνουν με την επιφάνεια του νερού, το πολύ λεπτό στρώμα, τη δισδιάστατη υφή του φωτός που τρεμοπαίζει».

Τελικά βρήκε τον τρόπο και στις δεκαετίες του '70 και του '80 φιλοτεχνούσε ακόμα και τον πάτο της δικής του πισίνας στο Λος Άντζελες, δημιουργώντας τοιχογραφίες με τα μοτίβα ροζ και μπλε κυματισμών σε σχήμα αποστρόφων, για τα οποία είχε γίνει διάσημος με τα έργα του. Φιλοτέχνησε επίσης και την πισίνα του Ξενοδοχείου Roosevelt στο Χόλιγουντ, παρέχοντας την ευκαιρία στην λαμπερή πελατεία του να ζήσει για λίγο ως χαρακτήρας μιας ζωγραφικής πισίνας του Ντέιβιντ Χόκνεϊ.

Με στοιχεία από το christies.com

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ