Η βία είναι ανδρική

Και όμως, ο σεξισμός κυριαρχεί Facebook Twitter
Άνδρες κάνουν χρήση βίας, άνδρες σκοτώνουν «τη γυναίκα που αγαπούν, επειδή την αγαπούν», άνδρες συχνά αρνούνται την ευθύνη της ανθρωποκτονίας, επικαλούνται αμνησία ή ψυχική διαταραχή. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ ΗΤΑΝ, ΒΡΑΔΥ αργά, όταν μια νέα γυναίκα δολοφονήθηκε σχεδόν μπροστά στην είσοδο αστυνομικού τμήματος, χωρίς να προλάβει να αντιδράσει ο ένοπλος στη βάρδια της εισόδου σκοπός. Έκανε τον γύρο όχι μόνο της δικής μας χώρας αλλά και άλλων χωρών η είδηση ως καταγγελία της ανικανότητας πρόληψης του εγκλήματος εκ μέρους της αστυνομίας καθώς και της αδιαφορίας απέναντι στην προφανή σεξιστική και επικίνδυνη για το θύμα βία, τη γυναικοκτονία.

Στο εντυπωσιακά μικρό χρονικό διάστημα των 24 ωρών το τραγικό συμβάν έγινε αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης στη Βουλή, με κατηγορίες κατά των αρμοδίων σχετικά με την ασφάλεια των πολιτών. Διατάχτηκε διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης για το ενδεχόμενο να υπάρχουν ευθύνες αστυνομικών. Σχεδόν αμέσως στη συνέχεια πιθανοί υπεύθυνοι και η όλη υπόθεση βρέθηκαν στο δικαστήριο για ενδεχόμενα λάθη ή παραλήψεις μελών της αστυνομίας. Κινητοποιήθηκε, τέλος, ο «λαός», με έντονες αντιδράσεις είτε στην είσοδο του δικαστικού μεγάρου είτε στη Βουλή.

Όλα αυτά είναι γνωστά, τα ΜΜΕ πρόβαλλαν πλήθος λεπτομέρειες κάθε είδους, π.χ. για τη ζωή του θύματος και του δράστη της δολοφονίας, για την ιστορία της σχέσης τους. Μπορεί κανείς να διαβάσει στο διαδίκτυο τις ιστορίες αυτές όπως καταγράφηκαν σε επιστολές του δράστη προς το θύμα αλλά και από μαρτυρίες του θύματος.

Η βία είναι ανδρική. Το σύνολο των ανθρωποκτονιών είναι σε ποσοστό πάνω από 97% έργο ανδρών – το ποσοστό των γυναικών που σκοτώνουν είναι ελάχιστο.

Οι επιστολές του δράστη για τα αισθήματα πάθους που αποτέλεσαν το κίνητρο των πράξεών του αλλά και η επίκληση αμνησίας κατά την απολογία του, όπου αρνήθηκε ότι θυμάται να μαχαιρώνει το θύμα, είναι αποκαλυπτικά του τι συνέβη. Η πλουσιότατη βιβλιογραφία όσον αφορά τη βία, την ανθρωποκτονία και τα φύλα αποκαλύπτει γιατί συνέβη ό,τι συνέβη. 

Τι εννοώ, μιλώντας για ένα τέτοιου μεγέθους τραγικό γεγονός;

Ας πάρουμε μερικά στοιχεία από τη διεθνή βιβλιογραφία για την ανθρωποκτονία. Η βία είναι ανδρική. Το σύνολο των ανθρωποκτονιών είναι σε ποσοστό πάνω από 97% έργο ανδρών – το ποσοστό των γυναικών που σκοτώνουν είναι ελάχιστο. Διεθνής μελέτη του ΟΗΕ διαπίστωσε το 2000 ότι άνδρες είναι επίσης στη συντριπτική τους πλειονότητα τα θύματα ανθρωποκτονιών, δηλαδή οι άνδρες είναι εκείνοι που σκοτώνουν, αλλά άνδρες είναι σε υψηλότατα ποσοστά και όσοι πεθαίνουν από βίαιο θάνατο (ΟΗΕ, Γραφείο Ναρκωτικών Ουσιών και Εγκλήματος¹). Άρα ποιοι διαπράττουν ανθρωποκτονίες; Άνδρες που σκοτώνουν άλλους άνδρες.

Σκοτώνουν και οι γυναίκες. Τα θύματά τους όμως είναι νήπια ή βρέφη (τα οποία σε ποσοστό 98% είναι έως ενός έτους²). Ναι, σκοτώνουν και οι γυναίκες, αλλά να μην ξεχνάμε ότι το ποσοστό της δικής τους βίας είναι ελάχιστο στο σύνολο των ανθρωποκτονιών.

Άνδρες κάνουν χρήση βίας, άνδρες σκοτώνουν «τη γυναίκα που αγαπούν, επειδή την αγαπούν», άνδρες συχνά αρνούνται την ευθύνη της ανθρωποκτονίας, επικαλούνται αμνησία ή ψυχική διαταραχή, άνδρες είναι αποκλειστικά οι δράστες περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης και βιασμού. Άνδρες είναι τα κατεξοχήν θύματα ανθρωποκτονιών. Δίπλα σε αυτά είναι αποκαλυπτικό το δεδομένο ότι οι γυναίκες είναι που σκοτώνονται από χέρι συζύγου ή ερωτικού συντρόφου εντός οικογένειας.

Με άλλα λόγια, αυτό που συνέβη ερμηνεύεται από τη μακρά επιβίωση του σεξισμού. Παραμένει ισχυρή η επίδρασή του στη συνείδηση του συνόλου των πολιτών, επίδραση που οι μεγάλες αλλαγές δεν έχουν καν μειώσει, ότι οι άνδρες εξαιτίας του φύλου τους έχουν δικαιώματα αναφαίρετα πάνω σε όλα, στους ομοίους, στην κοινωνία, στις γυναίκες, στα σώματα των γυναικών.


[i] Το αναφέρει ο J. Gibbons σε πρόλογο άλλης μελέτης του United Nations Office on Drugs and Crime του 2013 στη Βιέννη.
[ii] Άρθρο, J.Fox, Gender and Homicide, «Gender, Crime and Justice», Αύγ. 2019.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ