Μπαμπά, τι είναι γυναικοκτονία;

Μπαμπά, τι είναι γυναικοκτονία; Facebook Twitter
«Τη σκότωσα γιατί την έπιασα με άλλον και τρελάθηκα». Φωτ.: Eyepix/NurPhoto via Getty Images
0

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΕΙΔΕΧΘΗΣ ΚΑΙ προαναγγελθείσα γυναικοκτονία δίπλα μας και ο αυτόματος κορέκτορας εξακολουθεί να βγάζει αδόκιμη και «λάθος» τη λέξη, σα να περιμένει κι αυτός με σταυρωμένα τα χέρια τη νομική κατοχύρωση του όρου που θα έπρεπε να έχει ήδη συμβεί από τη στιγμή που γίνεται κάθε τόσο οδυνηρά φανερό ότι πρόκειται για διακριτό αδίκημα, που εξακολουθεί ακόμα και στην εποχή μας να ξεπλένεται με όρους σεξιστικής τρομοκρατίας όπως «έγκλημα πάθους» ή «έγκλημα τιμής».

Αυτό ακριβώς δηλαδή που επικαλέστηκε ο γυναικοκτόνος της Σαλαμίνας, ο οποίος μετά τη σύλληψή του απέδωσε τη δολοφονία της συζύγου του –μετά από την ατιμώρητη εκστρατεία ωμής βίας που είχε ασκήσει εναντίον της– σε «ερωτική αντιζηλία». 

Ούτε το ότι «έσπασε τη σιωπή», ούτε το ότι «έφυγε», ούτε το panic button έσωσαν την άμοιρη γυναίκα από το δολοφονικό μένος του συζύγου-δυνάστη και, όπως αγωνιωδώς ζητούν για άλλη μια φορά διάφοροι φορείς, πρέπει επιτέλους να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί ένα υποχρεωτικό πρωτόκολλο δράσης για τέτοιες περιπτώσεις, με δομές στήριξης και προστασίας για τα θύματα πριν συμβεί το μοιραίο.

«Τη σκότωσα γιατί την έπιασα με άλλον και τρελάθηκα», φέρεται να είπε στους αστυνομικούς σα να εξομολογούταν ένα τυπικό ατόπημα για το οποίο είχε ένα σωρό ελαφρυντικά. Και κυρίως, το ότι είναι άνδρας και τέλος πάντων θόλωσε, τι να κάνει. «Πουτάνες όλες, καταλαβαίνετε», θα μπορούσε να προσθέσει, αναμένοντας την κατανόηση των ομόφυλών του.

Αυτό ακριβώς είναι η γυναικοκτονία, σύμφωνα με τον επαναπροσδιορισμό του όρου από την κοινωνιολόγο και συγγραφέα Νταϊάνα Ράσελ από την δεκαετία του ’70 ήδη: «Γυναικοκτονία είναι η δολοφονία γυναικών από άνδρες (σε συντριπτικό αλλά όχι απόλυτο βαθμό) επειδή είναι γυναίκες» – δηλαδή πουτάνες, καριόλες, άπιστες, συχνά εκ φύσεως και εξ ορισμού.   

Ούτε το ότι «έσπασε τη σιωπή», ούτε το ότι «έφυγε», ούτε το panic button έσωσαν την άμοιρη γυναίκα από το δολοφονικό μένος του συζύγου-δυνάστη και, όπως αγωνιωδώς ζητούν για άλλη μια φορά διάφοροι φορείς, πρέπει επιτέλους να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί ένα υποχρεωτικό πρωτόκολλο δράσης για τέτοιες περιπτώσεις, με δομές στήριξης και προστασίας για τα θύματα πριν συμβεί το μοιραίο.

Ακόμα πιο σημαντικό θα ήταν να υπονομευθεί όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται το πατριαρχικό μοντέλο οργάνωσης της κοινωνίας (και δη της ελληνικής) και των μηχανισμών που τη συντηρούν και την αναπαράγουν, αλλά αυτά είναι «ψιλά γράμματα» και κάνουν το κοινό (αλλά και κάποιους εγχώριους νεοσυντηρητικούς ινστρούχτορες που καταπιέζονται βάναυσα από «woke» όρους όπως πατριαρχία και γυναικοκτονία) να πλήττει – όπως ίσως έχει φτάσει ήδη να πλήττει με άλλη μία γυναικοκτονία σαν αυτή στη Σαλαμίνα, που στριμώχνεται στο τηλεοπτικό δελτίο πριν λησμονηθεί, ειδικά αν δεν διαθέτει ως αφήγημα τις συναρπαστικές true crime ιδιότητες που είχε η υπόθεση στα Γλυκά Νερά. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι γυναικοκτονίες στο θέατρο: Πέντε γενναίες γυναίκες εξομολογούνται

Θέατρο / «Γυρίζουμε σπίτι και βυθιζόμαστε στο σκοτάδι»: Πέντε μητέρες δολοφονημένων γυναικών αφηγούνται

Με αφορμή την παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ «Pietà» της Μάρθας Μπουζιούρη, με θέμα τις γυναικοκτονίες, που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, πέντε μητέρες που βίωσαν τη δολοφονία των κοριτσιών τους μιλούν στη LiFO για την απώλεια, την επανατραυματική διαδικασία της δίκης και τις διεκδικήσεις τους για την εξάλειψη της έμφυλης βίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ