Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Η Κάντι Ντάρλινγκ, φωτογραφίζεται από τον Πίτερ Χούτζαρ στο νοσοκομείο το 1973. © The Peter Hujar Archive LLC

Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

0

Σωτήριον έτος 1973. Οι δρόμοι της Νέας Υόρκης είναι ακόμα πιο βρόμικοι από ό,τι τώρα, το βιομηχανικό νέφος πνίγει τον ορίζοντα και σε ένα δωμάτιο του Ιατρικού Κέντρου Καμπρίνι μαραζώνει ένα γοητευτικό, χλωμό φάντασμα.

Γεννημένη το 1944 ως Τζέιμς Σλέιτερι και μεγαλωμένη στο Λονγκ Άιλαντ, η αυτοδημιούργητη τρανς περσόνα Κάντι Ντάρλινγκ −μοντέλο, τραγουδίστρια, ηθοποιός, σούπερ σταρ του Άντι Γουόρχολ («Flesh», «Women in Revolt») και underground «μούσα» (τη μνημονεύει ο Λου Ριντ στο «Walk on the Wild Side» και στο μελαγχολικό «Candy Says»)− είχε βγάλει ένα εξόγκωμα στο στομάχι, το οποίο μεταξύ αστείου και σοβαρού ισχυριζόταν ότι ήταν «το θαύμα της γέννας». Ο Θεός, αστειευόταν, είχε απαντήσει στις προσευχές της. Οι αρχικές ακτινογραφίες, όμως, έδειχναν το αντίθετο.

Την παραμονή της διερευνητικής χειρουργικής επέμβασης η Κάντι θέλησε κάποιος να τη φωτογραφίσει και προς τούτο προσκάλεσε κάποιους διάσημους φωτογράφους που την είχαν απαθανατίσει στο παρελθόν −μεταξύ τους οι Φρανσέσκο Σκαβούλο, Ρίτσαρντ Άβεντον και Ρόμπερτ Μέιπλθορπ −, όμως όλοι αρνήθηκαν. Μόνο ο Πίτερ Χούτζαρ, ο οποίος δεν την είχε φωτογραφίσει ποτέ, δέχτηκε.

Η περίπτωσή της δεν ήταν αυτή ενός παραγνωρισμένου ταλέντου, μιας ανεκπλήρωτης καλλιτεχνικής υπόσχεσης. Ήταν, αντιθέτως, μια ακόμα απόδειξη ότι η έλλειψη ταλέντου, κατάρτισης και εμπειρίας δεν αποτελούσε εμπόδιο για μια αξιόλογη αν και διακεκομμένη καριέρα, αρκεί κάποιος να είχε τη διάθεση και την κλίση να «καεί».

«Η φωτογραφία της Κάντι που τράβηξε εκείνη την ημέρα είναι ένα αριστούργημα», γράφει η Σίνθια Καρ στη νέα της βιογραφία «Candy Darling: Dreamer, Icon, Superstar». Η φωτογραφία του Hujar «Η Κάντι Ντάρλινγκ στο νεκροκρέβατό της» είναι, γράφει, το πορτρέτο μιας κινηματογραφικής σταρ που δεν υπήρξε ποτέ, μια σύγχρονη προραφαηλιτική σπουδή σε λυρική ανάπαυση, όπου τα λευκά νοσοκομειακά σεντόνια, τα λευκά πέταλα των λουλουδιών και το πάλευκο μακιγιάζ της Κάντι σχηματίζουν έναν οικείο αστερισμό.

Candy Darling: Dreamer, Icon, Superstar by Cynthia CarrCourtesy of Farrar, Straus & Giroux
Candy Darling: Dreamer, Icon, Superstar by Cynthia CarrCourtesy of Farrar, Straus & Giroux

Προσπαθώντας να φανεί γενναία, η Κάντι χαιρετούσε βασιλικά καθώς την έβαζαν στο χειρουργείο φορώντας τα γυαλιά ηλίου της, αλλά η χειρουργική επέμβαση αποκάλυψε έναν καρκινικό όγκο τυλιγμένο γύρω από τη σπονδυλική της στήλη που έμοιαζε αδύνατο να αφαιρεθεί. Όταν ο Μπομπ Κολατσέλο, φίλος της Κάντι και εκδότης του «Interview», μετέφερε τα άσχημα νέα στον Γουόρχολ, ήταν «η πρώτη και μοναδική φορά στα δεκαεπτά χρόνια που τον ήξερα που τον είδα να κλαίει». Η Κάντι πέθανε έναν χρόνο αργότερα, σε ηλικία μόλις 29 ετών.

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη ή ως μία ακόμα ξεχωριστή θαμώνας του θρυλικού «Factory» του Άντι Γουόρχολ, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της – ήταν οπωσδήποτε μια χαρακτηριστική παρουσία.

Η περίπτωσή της δεν ήταν αυτή ενός παραγνωρισμένου ταλέντου, μιας ανεκπλήρωτης καλλιτεχνικής υπόσχεσης. Ήταν, αντιθέτως, μια ακόμα απόδειξη ότι η έλλειψη ταλέντου, κατάρτισης και εμπειρίας δεν αποτελούσε εμπόδιο για μια αξιόλογη αν και διακεκομμένη καριέρα, αρκεί κάποιος να είχε τη διάθεση και την κλίση να «καεί».

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Ο Andy Warhol στο Whitney Museum of American Art με την Κάντι Ντάρλινγκ και την Ultra Violet στις 29 Απριλίου 1971, στα εγκαίνια της πρώτης αναδρομικής του έκθεσης στη Νέα Υόρκη. Φωτ.: Bettmann via Getty Images/Ideal Images

Η καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του '60 και στις αρχές της δεκαετίας του '70 που έκανε δυνατή τη λάμψη μιας Κάντι Ντάρλινγκ ήταν ερασιτεχνική με την καλύτερη έννοια − συμπεριληπτική, ποικιλόμορφη και διεστραμμένη, ένα εκτεταμένο κυνήγι θησαυρού αστικής αποσύνθεσης.

Αν και η Κάντι έκανε αξιόλογη δουλειά στο «Small Craft Warnings» του Τένεσι Ουίλιαμς, ίσως η πιο χαρακτηριστική στιγμή της επί σκηνής ήταν στο «Vain Victory: The Vicissitudes of the Damned» του Τζάκι Κέρτις, το οποίο περιέχει την αθάνατη ατάκα «Μια ιστορία τόσο συγκινητική, που πρέπει να ειπωθεί με μαστίγιο». Κατά τη διάρκεια μιας παράστασης το σκηνικό έπιασε φωτιά, αλλά η Κάντι αρνήθηκε να εγκαταλείψει το φλεγόμενο πλοίο: «Πρέπει να βρω τις ψεύτικες βλεφαρίδες μου. Δεν θα πετάξω οκτώ δολάρια στον άνεμο».

Η συγκινητική, ωμά ρεαλιστική ιστορία που αφηγείται η Καρ στο «Candy Darling», όχι με μαστίγιο αλλά με ένα διακριτικό eyeliner, είναι πόση προσπάθεια χρειαζόταν για να δείχνει η Κάντι αβίαστα φυσική και να ανταποκρίνεται στον μύθο της. Εκεί που η άλλη ξανθιά σούπερ σταρ του Γουόρχολ, η Ίντι Σέντζγουικ, μπορούσε να κυλιστεί πάνω σε ένα στρώμα, να ανάψει ηδυπαθώς ένα τσιγάρο και να δείχνει χαριτωμένα όσο και απόλυτα ο εαυτός της, όπως η Τζιν Σίμπεργκ στο «Με κομμένη την ανάσα», η Κάντι έπρεπε να δουλέψει σκληρά για να διαμορφώσει την περσόνα της − να κατασκευάσει μια γυναικεία ταυτότητα από το μηδέν, να πάρει τα ορμονικά χάπια που μπορεί να δημιούργησαν τον καρκινικό όγκο και να κρατά το χαμόγελό της σε ένα ελάχιστο αλά Μόνα Λίζα μειδίαμα λόγω της κακής κατάστασης της οδοντοστοιχίας της.

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Η Κάντι Ντάρλινγκ στο «Women in Revolt», 1971. © The Paul Morrissey Archive.

Παρότι επώνυμη, βίωνε έντονα την αίσθηση του αποκλεισμού: «Δεν μπορώ να πάω για κολύμπι, δεν μπορώ να επισκεφτώ συγγενείς, δεν μπορώ να βγω έξω χωρίς μακιγιάζ, δεν μπορώ να φορέσω ορισμένα ρούχα, δεν μπορώ να έχω φίλο, δεν μπορώ να βρω δουλειά. Είναι τόσα πολλά από τη ζωή που δεν μπορώ να έχω», παραπονιόνταν.

Ήταν μια θλιβερή, μάταιη αναζήτηση αυτή στην οποία βρισκόταν η Κάντι, προσκολλημένη στο γκλάμουρ παρελθόν, μπροστά από την εποχή της ως gender fluid, αλλά με λίγες επιλογές στη διάθεσή της. Οι σταρ του κινηματογράφου που εξιδανίκευε και μιμούνταν −η Κιμ Νόβακ, η Μέριλιν Μονρόε, η Βερόνικα Λέικ, η Τζόαν Μπένετ και η Λάνα Τέρνερ («Ω Λάνα, μεγάλη θεά των δύσκολων καιρών, τι κάνω τώρα;»)− ήταν προϊόντα του συστήματος στούντιο του Χόλιγουντ που είχε προ πολλού εγκαταλείψει την «παραγωγή» μοιραίων γυναικών-προτύπων. 

Πίσω απ’ τον αέρα της αριστοκρατικής κυρίας που ανέδιδε η Κάντι παραμόνευε ο κίνδυνος που διέτρεχε απλώς και μόνο με το να είναι μια τρανς γυναίκα σε μια κοινωνία που της άρεσαν τα τακτοποιημένα και ασφαλή δυαδικά συστήματα. Περπατούσε σε τεντωμένο σχοινί κάθε φορά που τολμούσε να εμφανιστεί κάπου. Αν έμπαινε σε ένα δωμάτιο με ένα εντυπωσιακό φόρεμα, μπορεί να έπεφτε σιγή και να γινόταν αντικείμενο λατρείας και αφοσίωσης − σε διαφορετική ωστόσο παρέα μπορεί να τη χλεύαζαν, να την πρόσβαλλαν, να της έκαναν αγενείς ερωτήσεις (η Έθελ Μέρμαν και ο Γκράουτσο Μαρξ επέμεναν να μάθουν τι είχε ανάμεσα στα πόδια της), να την αντιμετώπιζαν σαν «φρικιό».

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Candy Darling Silver Gown, 1971. Φωτ.: Laura Rubin. Courtesy of The Andy Warhol Museum, Pittsburgh. Gift of Laura Rubin.
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Στην πάνω φωτο οι Andy Warhol, Jack Mitchell, Veronica Lake και Κάντι Ντάρλινγκ σε ένα πάρτι. Στην κάτω φωτογραφία η Ντάρλινγκ στην ταινία του Γουόρχολ «Women in Revolt», σε σκηνοθεσία Paul Morrissey.

Η τρανσφοβία μπορούσε να εκδηλωθεί ανά πάσα στιγμή. Η Κάντι κάποτε ρώτησε μια μητέρα που έσπρωχνε ένα καροτσάκι αν μπορούσε να ρίξει μια ματιά στο μωρό, για να λάβει την απάντηση «δεν πίστευα ότι ένα άτομο σαν εσένα θα μπορούσε να αγαπάει τα παιδιά». Επρόκειτο για την ίδια αυτή τρανσφοβία που ακολούθησε την Κάντι Ντάρλινγκ στον τάφο. Ακόμα και το άψυχο σώμα της έγινε αντικείμενο διαμάχης. Ο σχεδιαστής Halston αρνήθηκε να δωρίσει ένα φόρεμα για την κηδεία της, μη θέλοντας να δώσει τίποτα «σε μια νεκρή drag queen». Η μητέρα της έπαθε κρίση πανικού όταν ο δημοσιογράφος Ντάνι Φιλντς έκανε ένα αφιέρωμα στην Κάντι, ήθελε να τον δείρει, ενώ ο παλαιών αρχών πατέρας της ξεκαθάρισε ότι δεν ήθελε drag queens στην αποχαιρετιστήρια τελετή.

Κοντά στο γραφείο τελετών, ένας από τους παριστάμενους στην κηδεία είδε καθώς αποχωρούσε μια ομάδα από αυτές τις «ανεπιθύμητες» drag queens. Είχαν έρθει ντυμένες με τρόπο που θεωρούσαν κατάλληλο για την περίσταση, «δεν είχαν ωστόσο τολμήσει να εμφανιστούν», γράφει η Καρ. «Δεν πίστευαν, βλέπεις, ότι θα ήταν ευπρόσδεκτες…». Το «Candy Darling: Dreamer, Icon, Superstar» τιμά και συνεχίζει την αγρυπνία τους.

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ Facebook Twitter
Η Κάντι Ντάρλινγκ στο Flesh, 1968. © The Paul Morrissey Archive

Άρθρο του James Wolcott. Ο James Wolcott αρθρογραφεί στο AIR MAIL. Είναι συγγραφέας αρκετών βιβλίων, μεταξύ των οποίων το αυτοβιογραφικό «Lucking Out: My Life Getting Down and Semi-Dirty in Seventies New York».




 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Φωτογραφία / Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Ο Μπομ Κολατσέλο, πρώην διευθυντής του Interview, γνωστός κοσμικογράφος αλλά και δεξί χέρι του Άντι Γουόρχολ και αχώριστος συνοδός στις εξόδους του παρουσιάζει τις προσωπικές του φωτογραφίες από μια εποχή που μοιάζει παράξενη και μακρινή

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM