One Day: Από τη φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά

One Day: Από την φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά  Facebook Twitter
Το «Μια Ημέρα» έχει να κάνει με τη μοναξιά και με τη σαρκαστική αγριότητα που κατά καιρούς μας επιφυλάσσει η μοίρα. Φωτ.: Matthew Towers/Netflix
0

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΦΟΡΟΥΜΕΝΟΣ. «Μια μέρα» είναι η ίδια μέρα (15 Ιουλίου) μέσα στα χρόνια αλλά είναι επίσης και μια έκφραση λαχτάρας και προσμονής: «μια μέρα» όπως «θα έρθει κάποτε μια μέρα που…».

Θυμάμαι να τελειώνω (με έναν μικρό σπαραγμό) το One Day, το ρομαντικό μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Νίκολς στην οποία βασίζεται η αυτοτελής αυτή σειρά του Netflix, που ήδη είχε γίνει μπεστ σέλερ τότε (το 2009) στη Βρετανία και να σκέφτομαι με απόγνωση την προοπτική της μεταφοράς της στην οθόνη. Και πράγματι, δύο χρόνια μετά κατέφτασε η ομώνυμη ταινία –με την Αν Χάθαγουεϊ και τον Τζιμ Στάρτζες στους κεντρικούς ρόλους– η οποία δεν βλεπόταν με τίποτα.

Η ιστορία όμως του Ντέξτερ και της Έμα δικαιώνεται τελικά σ’ αυτήν τη χορταστική (ίσως κάπως υπερβολικά χορταστική) σειρά δεκατεσσάρων ημίωρων επεισοδίων με τον Λίο Γούντολ (White Lotus 2) και την Άμπικα Μοντ (This is Going to Hurt), που έχουν όλο τον χρόνο να μπουν στο πετσί του ζεύγους, τη διαδρομή του οποίου παρακολουθούμε στη διάρκεια μιας εικοσαετίας. 

Η σειρά ξεκινά με το ποίημα του Φίλιπ Λάρκιν «Μέρες» («Πού μπορούμε να ζήσουμε πέρα από τις μέρες;») αλλά είναι η λογοτεχνική αναφορά που ακούγεται αργότερα, την ώρα μιας πρόποσης σ’ έναν γάμο (όχι τον δικό τους) αυτή που συνοψίζει με πιο χαρακτηριστικό τρόπο ίσως το πνεύμα του βιβλίου και της σειράς.

Η ιστορία ξεκινάει τη 15η Ιουλίου του 1988 όταν οι δυο τους γνωρίζονται για πρώτη φορά, την ημέρα της αποφοίτησής τους από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Εκείνος είναι συμβατικά όμορφος, δημοφιλής και προέρχεται από μεγαλοαστική οικογένεια. Εκείνη είναι πιο κλειστή, πιο εγκεφαλική και από μικρομεσαίο background της βόρειας Αγγλίας (στη σειρά επίσης είναι κατά το ήμισυ ινδικής καταγωγής, αλλά αυτό το στοιχείο δεν παίζει σημαντικό ρόλο στην αφήγηση).

Παρ’ όλα αυτά η σύνδεσή τους είναι έντονη και έτσι θα παραμείνει ακόμα και όταν καθένας τους τραβά ξεχωριστό δρόμο. Η φιλία και η έλξη κι αυτό το κάτι παραπάνω, που ακροβατεί ανάμεσα στη βαθιά οικειότητα και την ερωτική ένταση, βαστά γερά μέσα στα χρόνια, είτε είναι μαζί (όπως στο τέταρτο επεισόδιο που τους βρίσκει να κάνουν μαζί διακοπές στην Ελλάδα, στις 15 Ιουλίου του 1991) είτε όχι. 

One Day: Από την φιλία στον έρωτα και πάλι πίσω και πάλι μπροστά  Facebook Twitter
Το τέταρτο επεισόδιο τους βρίσκει να κάνουν μαζί διακοπές στην Ελλάδα. Φωτ.: Matthew Towers/Netflix

Η σειρά ξεκινά με το ποίημα του Φίλιπ Λάρκιν «Μέρες» («Πού μπορούμε να ζήσουμε πέρα από τις μέρες;») αλλά είναι η λογοτεχνική αναφορά που ακούγεται αργότερα, την ώρα μιας πρόποσης σ’ έναν γάμο (όχι τον δικό τους) αυτή που συνοψίζει με πιο χαρακτηριστικό τρόπο ίσως το πνεύμα του βιβλίου και της σειράς. Πρόκειται για ένα απόσπασμα από τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Ντίκενς: «Φανταστείτε να διαγραφεί μια σημαδιακή μέρα από τη ζωή σας και σκεφτείτε πόσο διαφορετική θα ήταν η πορεία της. Σκεφτείτε για μια στιγμή τη μακριά αλυσίδα από σίδερο ή από χρυσό, από αγκάθια ή από λουλούδια, που δεν θα σας είχε δέσει ποτέ, αν δεν είχε σχηματιστεί ο πρώτος κρίκος εκείνη την αξέχαστη μέρα».

Η αναπαράσταση εποχής, παρότι δεν είναι έντονη ούτε εκνευριστικά ενδελεχής όπως σε άλλες ταινίες ή σειρές που διαδραματίζονται στο κοντινό παρελθόν, τα τραγούδια που ακούγονται, οι αλλαγές στα κοινωνικά και πολιτικά ήθη (στη Βρετανία κυρίως, αλλά και παντού) θα συγκινήσουν περισσότερο όσους και όσες θυμούνται οι ίδιοι τα νεανικά τους ‘90s, αλλά πάνω απ’ όλα, το «Μια Ημέρα» έχει να κάνει με τη μοναξιά και με τη σαρκαστική αγριότητα που κατά καιρούς μας επιφυλάσσει η μοίρα. Έχει να κάνει επίσης με τον αναπάντεχο λυρισμό της καθημερινότητας αλλά και με τη δραματική ισχύ της νοσταλγίας.

«Μεγαλώσαμε μαζί», λέει σε κάποια στιγμή ο Ντέξτερ στην Έμα συνοψίζοντας την παράλληλη (μέχρι να γίνει κοινή) διαδρομή τους. Καλού κακού πάντως, αν φτάσετε μέχρι το τέλος, έχετε πρόχειρα και τίποτα χαρτομάντιλα γιατί μπορεί να χρειαστούν.

One Day | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ