Η ανασφάλεια, νέα ανελευθερία

Η ανασφάλεια, νέα ανελευθερία Facebook Twitter
Εκτός, όμως, από τα καθεστώτα ή τα κινήματα του αυταρχικού τρόμου η εποχή διαψεύδεται και ως προς την άλλη μεγάλη της υπόσχεση, την εμπέδωση μιας ασφαλέστερης και πιο δίκαιης ζωής. Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΕΞΙΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες συνεχίζει να αιφνιδιάζει κάποιους και να «επιβεβαιώνει» τις ζοφερές προφητείες άλλων. Η ουσία είναι ότι σημαντικό μέρος του χώρου της διαμαρτυρίας και της εξέγερσης δεν μιλάει πια τη γλώσσα της αριστεράς αλλά συντονίζεται με πρόσωπα και κόμματα που κινούνται μεταξύ εθνικισμού και ριζοσπαστικού συντηρητισμού.

Στις πολλές και αναλυτικές έρευνες για το θέμα πολλοί έχουν εντοπίσει, και επιμένουν, σωστά, σε μία από τις αιτίες: την αύξηση του χάους και της αστάθειας στη διεθνή ζωή και τις εθνικές κοινωνίες, καθώς συνδυάζονται οι συνέπειες πολλών κρίσεων, από την οικονομία μέχρι το κλίμα, από την ψυχική ζωή της GenZ μέχρι την ακρίβεια των τροφίμων. Απλουστεύοντας κάπως, ας πούμε ότι οι πιέσεις του ύστερου καπιταλισμού παράγουν άγχος και υψηλό βαθμό απροσδιοριστίας και σύγχυσης σε άτομα και κοινότητες.

Πριν από κάποια χρόνια μπορούσαμε να δούμε στην άρση κάποιων βεβαιοτήτων μια δημιουργική και θετική ώθηση για το δημοκρατικό βίωμα. Πέρα από τις παγιωμένες και απολιθωμένες βεβαιότητες των ολοκληρωτισμών, η ασάφεια και η σύγχυση εμφανίζονταν ως κομμάτι μιας βιωμένης και δημιουργικής ελευθερίας. Αυτή ήταν η ατμόσφαιρα που αντανακλούσε το τέλος του 20ού αιώνα και τις υποσχέσεις μιας νέας, μετα-αυταρχικής εποχής. Τώρα, ωστόσο, αυτή η υπόσχεση έχει υποχωρήσει, αν δεν έχει καταρρεύσει.

Οι πύραυλοι των Χούθι, οι βόμβες του Πούτιν στην Ουκρανία, η καταστροφική εξέλιξη και η τραγωδία στη Γάζα και η διάχυση στη Μέση Ανατολή, όλα αυτά δεν είναι στατιστικώς αμελητέα για να αισθάνονται δικαιωμένοι οι χαζοχαρούμενοι ιδεολόγοι στις ομιλίες του Νταβός.

Η παραπάνω διαπίστωση γίνεται πια από πολλούς· ελάχιστοι δημόσιοι στοχαστές δεν θα αναγνώριζαν τις δυναμικές αποσύνθεσης εκεί που κάποτε έβλεπαν τον θρίαμβο της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Πολύ λιγότεροι είναι όμως όσοι θα συμφωνούσαν ότι οι δόσεις αστάθειας, περιδίνησης και απρόβλεπτων δυναμικών έχουν γίνει υπερβολικά μεγάλες για να τις αντέξουν οι κοινωνίες και να τις αφομοιώσουν οι δημοκρατικοί θεσμοί· και ότι χρειαζόμαστε μια μεγάλη στροφή και μια νέα πολιτική σκέψη. Ας πούμε, πολλοί παρατηρητές που αγανακτούν ή τρέμουν τον παγκόσμιο τραμπισμό επιμένουν, παρ’ όλα αυτά, ότι πρέπει να προχωρήσουν οι πειραματισμοί του μεσσιανικού τεχνολογικού καπιταλισμού και οι βαθιές κοινωνικές και ψυχικές αναδιαρθρώσεις που τις συνοδεύουν.

Παρά τις κριτικές και ηθικές τους παρατηρήσεις, θεωρούν αναπόφευκτη και ανεπίστροφη μια πορεία που παρουσιάζεται ως νόμος της Ιστορίας. Τι συμβαίνει όμως στις κοινωνίες; Εκατομμύρια «απλοί πολίτες» (να ένας απαίσιος όρος) ακούνε καθημερινά πως τελειώνουν, πως θα αντικατασταθούν και πως η όλη ύφανση της πραγματικότητας θα αλλάξει σε τέτοιο βαθμό που στην ουσία σε πέντε ή δέκα χρόνια (στη ζωή και των ίδιων και σίγουρα των παιδιών τους) θα έχουν όλα μεταμορφωθεί εκ βάθρων. Επαγγέλματα και ολόκληροι τομείς της παραγωγικής ζωής ακούνε για τον επικείμενο θάνατό τους δίχως καμία σοβαρή εναλλακτική, πέρα από φουτουριστικές ανοησίες που αφορούν πολύ λιγότερους απασχολούμενους.

Την ίδια στιγμή, οι ίδιοι άνθρωποι που διαβάζουν και ακούνε την είδηση του θανάτου τους ξέρουν πως, παρά τη ρητορική της μεταμόρφωσης και τις μελλοντολογικές της πιένες, θα συνεχίσουν να συναντούν τον σκληρό πυρήνα της υλικής απαίτησης: να έχουν επαρκές εισόδημα για την πληρωμή υποχρεώσεων σε μια ακριβή αγορά αγαθών και υπηρεσιών. Ξέρουν πως πρέπει να εξοφλούν υλικές υποχρεώσεις σε δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς, τράπεζες, ταμεία, σε ιατρικές και εκπαιδευτικές ανάγκες.

Η αστάθεια και ο μεταμορφισμός εμφανίζονται έτσι «προς τα κάτω» ως μια εμπειρία αποδόμησης που διατηρεί συγχρόνως ακλόνητους τους καταναγκασμούς και την προσταγή της προσαρμογής. Με αυτόν τον τρόπο, ο πλούτος εμπειριών που απελευθερώνονται ή αφηγούνται επικείμενες επαναστάσεις συνδυάζεται κατά βάση με απώλεια θέσεων και εισοδημάτων. Και μάλιστα, παρά τις προβλέψεις, αυτό δεν απειλεί μόνο τους παλαιούς κόσμους της εργασίας – τον αγρότη, τον ανειδίκευτο, τον boomer που δεν μπόρεσε να μπει στην εποχή της τεχνικής. Ο κλονισμός θέσης και ταυτότητας αγγίζει δυνητικά και εντονότερα ένα πολύ μεγάλο μέρος της μεσαίας τάξης: εκπαιδευτικούς, δημοσιογράφους, καλλιτέχνες και πολλούς άλλους της λεγόμενης δημιουργικής οικονομίας.

Ο μετα-αυταρχικός αιώνας διαψεύδεται έτσι και στις δυο του υποσχέσεις. Πρώτον, επειδή ο αυταρχικός και δυναστικός τρόμος έχει διαχυθεί σε μεγάλο μέρος του πλανήτη. Μικροί και μεγάλοι πόλεμοι –παρά τις στατιστικές των φιλελεύθερων οπτιμιστών που βλέπουν την παγκόσμια μείωσή τους– έχουν ποιοτικά σοβαρό αντίκτυπο και μπορεί να επηρεάζουν το παγκόσμιο σύστημα. Οι πύραυλοι των Χούθι, οι βόμβες του Πούτιν στην Ουκρανία, η καταστροφική εξέλιξη και η τραγωδία στη Γάζα και η διάχυση στη Μέση Ανατολή, όλα αυτά δεν είναι στατιστικώς αμελητέα για να αισθάνονται δικαιωμένοι οι χαζοχαρούμενοι ιδεολόγοι στις ομιλίες του Νταβός. Ακόμα και αν οι συγκρούσεις μειώνονται ποσοτικά, η άμορφη, διάχυτη και σποραδικά επικίνδυνη βία δηλητηριάζει τις κοινωνίες μας, ενώ η ανομία και οι μισθοφορικοί και μαφιόζικοι «στρατοί» έχουν καταλάβει την εξουσία σε ολόκληρες περιοχές του πλανήτη.  

Εκτός, όμως, από τα καθεστώτα ή τα κινήματα του αυταρχικού τρόμου (διότι ο αυταρχισμός μοιράζεται τόσο σε κρατικούς και επίσημους δρώντες όσο και σε «αντάρτικες» ή τρομοκρατικές δυνάμεις που οι εναλλακτικές τους στα καθεστώτα είναι πολιτικά άθλιες), η εποχή διαψεύδεται και ως προς την άλλη μεγάλη της υπόσχεση, την εμπέδωση μιας ασφαλέστερης και πιο δίκαιης ζωής. Αυτό που κερδίζει συνεχώς έδαφος είναι μια τοξική ανασφάλεια ή, για να το πω αλλιώς, μια διαρκής ανισορροπία. Από τα διατροφικά πρότυπα, τα ιατρικά πρωτόκολλα και τις κατασταλτικές λειτουργίες των κρατών μέχρι τις ατομικές συμπεριφορές βλέπει κανείς απορρύθμιση και αλληλοϋπονόμευση.

Χωρίς να υποτιμώ, λοιπόν, τις άλλες διαστάσεις, την πολιτική αφλογιστία των κεντρώων ή αριστερών κομμάτων ή τον ρόλο που μπορεί να παίζουν οι δημαγωγικές καμπάνιες, νομίζω ότι η «άνοδος των ακραίων» (κατά τη δημοσιογραφική αργκό) ακουμπάει κυρίως σε έναν παράγοντα: στο ότι ο φιλελευθερισμός γίνεται αισθητός ως εμπειρία ανισορροπίας και περιδίνησης που απελευθερώνει απερίσκεπτες και τυχοδιωκτικές δυνάμεις, ενώ την ίδια στιγμή διατηρεί τη ζωή πολύ στενά εξαρτημένη από παραδοσιακές και ανελαστικές χρεώσεις (για παραγωγή εισοδημάτων και αποτελεσμάτων).

Ξέρουμε ότι η ακροδεξιά είναι συνήθως και μια ψευδής και ρηχή υπόσχεση ασφάλειας για τους ανθρώπους. Όσο, λοιπόν, οι άλλες κοινωνικές-πολιτικές δυνάμεις θα είναι ανίκανες ή λίγες για ουσιαστική ρύθμιση του χάους και μείωση των ανισοτήτων τόσο η ακροδεξιά ιστορία θα γνωρίζει μεν εκλογικές υφέσεις και εντάσεις, θα συνεχίζει όμως να κατατρώει τους λεγόμενους «παραδοσιακούς πυλώνες» της πολιτικής.  

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί η ακροδεξιά τρομάζει την Ευρώπη;

Διεθνή / Η ακροδεξιά τρομάζει την Ευρώπη

Τα πρόσωπα, οι αιτίες και οι δυσοίωνες προβλέψεις για την άνοδο του ακροδεξιού εξτρεμισμού. Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην πρεσβευτής-σύμβουλος ΥΠ.ΕΞ. και μέλος του ΕΛΙΑΜΕΠ, Παναγιώτης Ιωακειμίδης, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ