ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Οι Κύπριοι Athos προσεγγίζουν το έντεχνο με φρέσκια, σχεδόν new age ματιά

Οι Κύπριοι Athos προσεγγίζουν το έντεχνο με φρέσκια, σχεδόν new age ματιά Facebook Twitter
Στα 10  κομμάτια του  δίσκου επιχειρούν να προσεγγίζουν το έντεχνο με μια πιο φρέσκια, σχεδόν new age ματιά.
0

Ένας από τους πιο συναρπαστικους δίσκους που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2023, το «To know where it’s going», είναι το ντεμπούτο άλμπουμ των Athos, των δύο Κύπριων αδελφών, του Αντώνη και του Δημήτρη Καστελλανή. Και οι δυο έχουν σπουδές στην κλασική μουσική και την σύνθεση.

Στα 10 κομμάτια του δίσκου επιχειρούν να προσεγγίσουν το έντεχνο με μια πιο φρέσκια, σχεδόν new age ματιά. Αντλούν έμπνευση από το κινηματογραφικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη –κυρίως από το φιλμ «Σέρπικο»–, γενικότερα του Μάνου Χατζιδάκι αλλά και του Σταύρου Ξαρχάκου.

Το αποτέλεσμα είναι μια ονειρική sui generis δουλειά με μια σχεδόν υπερβατική ατμόσφαιρα που δύσκολα μπορεί κανείς να περιγράψει. Ανακάλυψα το συγκρότημα μέσα από την ενθουσιώδη κριτική του αρθρογράφου του «Wire», Νιλ Κουλκάρνι, ο οποίος ως σημεία αναφοράς έχει τους Βασίλη Πολυδούρη, Ένιο Μορικόνε αλλά και καλλιτέχνες όπως ο John Cale και οι Woo, το βρετανικό πειραματικό συγκρότημα των αδερφών Ives.

Το ταξίδι της δημιουργίας του άλμπουμ μάς έφερε αντιμέτωπους με τους προσωπικούς μας αγώνες έναντι της μετατόπισης και της οικογένειας, ενθραρρύνοντάς μας να συνάψουμε νέες σχέσεις με το περιβάλλον μας και τους ανθρώπους.

Γράφει, λοιπόν, αυτός σχετικά: «Οι Αthos δημιουργούν με αφοσίωση ένα κουκούλι γεμάτο κοινές εμπειρίες, που κινείται μέσα σε μια σφαίρα αποκλειστικά δική τους. Ο δίσκος μοιάζει με γλυπτό σμιλεμένο με αθωότητα μέσα από μια διαρκή μεταμόρφωση. Παιχνιδιάρικο και ταυτόχρονα σκοτεινό, είναι ιδανική μουσική για να συνοδεύσει κινηματογραφικά τον ακροατή σε μια προσωπική εξερεύνηση της διττότητας και χωροχρονικών διαστρεβλώσεων της ζωής του».

ATHOS
Athos, «To know where it’s going», το εξώφυλλο του άλμπουμ 

Για τα αδέλφια Καστελλανή η έννοια της διττότητας βρίσκεται στην καρδιά του άλμπουμ, όπως και η αναζήτηση της ταυτότητας. Γεννημένοι και μεγαλωμένοι στη Βρετανία και με έδρα το Λονδίνο, είναι Κύπριοι τρίτης γενιάς. Χαρακτηρίζουν το άλμπουμ ως ένα ερωτικό γράμμα στην παιδική τους ηλικία και, όπως μου λέει ο Αντώνης, «το ταξίδι της δημιουργίας του μας έφερε αντιμέτωπους με τους προσωπικούς μας αγώνες έναντι της μετατόπισης και της οικογένειας, ενθραρρύνοντάς μας να συνάψουμε νέες σχέσεις με το περιβάλλον μας και τους ανθρώπους. Το κόνσεπτ του φαίνεται από το εξώφυλλό του: μια φοβερή φωτογραφία. Η μητέρα μου αλλά και άλλα μέλη της οικογένειάς μας ήταν εκπαιδευτικοί και αυτό σήμαινε ότι, πέρα από την ανατροφή, μας επηρέασε και το ελληνικό σχολείο στο οποίο πηγαίναμε. Για πολλά χρόνια το προτιμούσα από το κανονικό σχολείο, καθώς ένιωθα ότι μπορούσα να εκφραστώ πιο ελευθερα και χωρίς τον φόβο της επίκρισης. Προσωπικά, δεν ευχαριστήθηκα ιδιαίτερα τα χρόνια που πήγαινα σχολείο επειδή βίωσα πολλή αποξένωση και έναν ανθυγιεινό ανταγωνισμό με τους συνομηλίκους μου. Μόνο μέσω της μουσικής αισθανόμουν ότι μπορούσα να αναπτύξω τη γλώσσα και την ιστορία τη δική μου και της οικογένειάς μου, κάτι που με βοήθησε αρκετά στην πορεία». Ο Δημήτρης συμφωνεί με τον αδελφό του – η συζήτητησή μας γίνεται μέσω του Instagram Live, o Αντώνης είναι στο Λονδίνο και ο Δημήτρης στο Λίβερπουλ.

Athos: Πέρα από το έντεχνο Facebook Twitter
Πέρα από την καταγωγή τους, στην ουσία το άλμπουμ γεννήθηκε από την αγάπη τους για τη βρετανική φολκ μουσική αλλά και για το λαϊκό και το ρεμπέτικο.

«Bιώσαμε από την αρχή πώς ήταν να επισκεπτόμαστε, μεγαλώνοντας, την Κύπρο ως μια διαιρεμένη χώρα. Δεν είχαμε γνωρίσει ποτέ κάτι διαφορετικό. Ο πατέρας μας και πολλοί από τους συγγενείς μας είχαν αφήσει πίσω τους τα σπίτια και τις αναμνήσεις τους και ακούγοντας τόσο πολλές ιστορίες και βλέποντας φωτογραφίες αυτής της χώρας-φάντασμα ενισχύθηκαν η περιέργεια και ο ρομαντισμός με τον οποίον τη βλέπαμε – σίγουρα έχει τεράστιο αντίκτυπο σε αυτά που κάνουμε», αναφέρουν. Έχουν ένα μικρό σπίτι κοντά στη Λεμεσό, αλλά δεν επισκέπτονται τη χώρα τόσο συχνά όσο άλλοτε.

«Κατά πόσο επηρέασαν τα ακούσματα της οικογένειάς σας τον ήχο σας; Τι άκουγαν στο σπίτι;»

«Κλασικά πράγματα: Μανώλη Μητσιά, Τσιτσάνη, λαϊκά τραγούδια και νέο κύμα», λέει ο Αντώνης. «Και, φυσικά, Χατζιδάκι, που είναι ο αγαπημένος μου συνθέτης. Μέχρι σήμερα δεν έχει την αναγνώριση που του αξίζει στο εξωτερικό. Δεν είναι τόσο γνωστός, όπως συμβαίνει με άλλους Ευρωπαίους συνθέτες. Ήταν πολύ πειραματικός στις συνθέσεις του, οι οποίες είχαν ένα περισσότερο δυτικό και εξωστρεφές στοιχείο σε σχέση π.χ. με τον Θεοδοράκη, που ήταν πιο κλασικός».

Πέρα όμως από την καταγωγή τους, στην ουσία το άλμπουμ γεννήθηκε από την αγάπη τους για τη βρετανική φολκ μουσική αλλά και για το λαϊκό και το ρεμπέτικο. Έκαναν πολλή έρευνα μέχρι να βρουν ένα συγκεκριμένο κόνσεπτ και στυλ. Αναρωτιέμαι αν παρακολουθούσαν καθόλου τη σύγχρονη σκηνή της φολκ, όπως αυτή αναπτύχθηκε με τη νέα χιλιετία. Ο Δημήτρης μου αναφέρει ότι δεν έχει κοπάσει το ενδιαφέρον γι’ αυτό το είδος μουσικής, κάτι που επιβεβαιώνει η επιτυχία γκρουπ όπως οι Lankum, και την εξηγεί επίσης. «Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αρχειακό υλικό. Για παράδειγμα, στο Cecil Sharp House, έναν βρετανικό φολκ σύλλογο, έχουν άπειρους δίσκους με μη καταγεγραμμένη φολκ μουσική. Επίσης, έχουν δημιουργηθεί διάφορες κολεκτίβες στο Λονδίνο. Θα έλεγα ότι γίνεται τρομερή αναβίωση και το κύμα που δημιουργείται είναι μεγάλο, ίσως μεγαλύτερο απ' ό,τι τις αρχές των '00s».  

Athos: Πέρα από το έντεχνο Facebook Twitter
Ο δισκος χρειάστηκε 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί και έχουν κάνει τα πάντα μόνοι τους, ακόμη και την παραγωγή.

Δεν είναι όμως μέρος αυτής της σκηνής, κυρίως επειδή δεν ασχολούνται με τη βρετανική ή τη γενικότερη παράδοση –αν και κάποια στιγμή στην κουβέντα πετάγεται το όνομα του Nick Drake–, όπως είναι της μόδας τελευταία, αλλά με τη νεότερη μουσική ιστορία της Ελλάδας και της Κύπρου.

Το «To know where it’s going» έχει έντονα στοιχεία υβριδικότητας που συναντάς σε σύγχρονες δουλειές όπως αυτές του Ody Icons ή της Spivak (συμπτωματικά πρόκειται για άλλους δύο σημαντικούς Κύπριους καλλιτέχνες), αν και καταπιάνονται με άλλα είδη μουσικής.

«Δεν νομίζω ότι είμαστε μέρος κάποιας σκηνής, για να είμαι ειλικρινής», αναφέρει ο Δημήτρης  «Όταν ήμασταν νεότεροι, το να είσαι μέλος της ελληνοκυπριακής κοινότητας μουσικά είχε να κάνει περισσότερο με το ελληνικό και κυπριακό ρεπερτόριο και νομίζω ότι αυτό που κάνουμε τώρα είναι μοναδικό και διαφορετικό από αυτό που κάνουν άλλοι Ελληνοκύπριοι μουσικοί στο Λονδίνο αυτήν τη στιγμή, επειδή φέρνουμε ένα πιο πειραματικό στοιχείο».

Παρακολουθούν πολύ τη μουσική που βγαίνει στην Ελλάδα, κυρίως ό,τι ανακαλύπτουν μέσα από το YouTube και τα σόσιαλ μίντια. Ο Αντώνης αυτήν τη στιγμή έχει κολλήσει με το γκρουπ Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ από τη Θεσσαλονίκη. Μου μιλάνε για τη σκηνή του Λονδίνου, για το ότι κλείνουν συνέχεια χώροι όπου μπορούσες να κάνεις πιο μικρές πειραματικές συναυλίες και για το πόσο δύσκολο είναι να διοργανώσεις έναν event σε εξωτερικό χώρο. Από την άλλη, υπάρχουν νέες κολεκτίβες, κυρίως τζαζ, που ασχολούνται με διαφορετικές μουσικές.

Ο δίσκος χρειάστηκε τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί και έχουν κάνει τα πάντα μόνοι τους, ακόμα και την παραγωγή. «Δεν είχαμε κάποια φόρμουλα όταν πρωτοξεκινήσαμε να το δουλεύουμε και δεν θέλαμε να κάνουμε ένα ακόμη ηλεκτρονικό άλμπουμ. Συχνά μαλώναμε αν έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε μπουζούκι. Από τη μια θέλαμε να πειραματιστούμε, αλλά την ίδια στιγμή σκεφτόμασταν ότι αν ο κόσμος ακούσει έναν τόσο χαρακτηριστικό παραδοσιακό ήχο, αμέσως θα ξενερώσει, σαν να μην είναι κάτι νέο. Νομίζω, όμως, ότι τελικά καταφέραμε τα ενώσουμε αυτούς τους δύο κόσμους σε ένα συγκρότημα», μου λένε, και μπορώ να επιβεβαιώσω ότι αυτό ισχύει.

https://athosldn.bandcamp.com/

Μουσική
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
«Έπαθα νευρολογική διαταραχή, είχα αυτοκτονικές σκέψεις» - Κι εκεί γεννήθηκε ο Ivy Robins

Μουσική / Πέτρος Βεντουρής: «Έγραψα τραγούδια για να μην πεθάνω»

Όταν ο Πέτρος Βεντουρής βυθίστηκε στη σιωπή της κατάθλιψης λόγω μιας νευρολογικής ασθένειας, γεννήθηκε ένας άλλος εαυτός, ο Ivy Robins. Περνώντας μέσα από το σκοτάδι, την απώλεια και την ψυχοθεραπεία, βρήκε στη μουσική τον τρόπο να ξανασταθεί στα πόδια του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ