Η Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4.000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στη σκηνή της Λυρικής

Ιωάννα Πανταζοπούλου Facebook Twitter
Μια punk Αλίκη γλίστρησε έξω από το παραμύθι στη σύγχρονη τσιμεντούπολη και μας προσκαλεί κι εμάς στο μαγικό της νησί. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς
0

«Θα είναι όλο πολύ λαμπερό», είναι η πρώτη κουβέντα που μου λέει η Ιωάννα Πανταζοπούλου, καθώς κάθεται απέναντί μου στην «Αγορά» του ΚΠΙΣΝ. Ξεκινάμε τη συνομιλία μας λιγάκι στα τυφλά, μια και δεν της επιτρέπεται να με αφήσει να μπω στο backstage και να δω τη διαδικασία στησίματος του έργου, περίπου δηλαδή όπως ξεκινά η δημιουργική διαδικασία και για την ίδια, σαν να απλώνει το χέρι και να αρπάζει αστέρια μέσα από το απόλυτο σκοτάδι.

Μου μιλά με μια ευγενική συστολή, όπως ένας μεθυσμένος ψιθυρίζει τα πιο τρελά του όνειρα στο αυτί ενός καθημερινού ανθρώπου. Μοιάζει σαν να την ακούμπησε τρυφερά στον πλανήτη μας το φύλλο ενός δέντρου, μια punk Αλίκη που γλίστρησε έξω από το παραμύθι στη σύγχρονη τσιμεντούπολη και μας προσκαλεί κι εμάς στο μαγικό της νησί. Επισκέπτομαι τον κόσμο για λίγο.

«Τι θα δούμε στη δική σας εκδοχή του "The artist on the composer";» ρωτάω.

Το έργο «A summer evening» που θα παρουσιαστεί στις 22, 23 και 24 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αποτελείται από 135 γλυπτά, εκ των οποίων τα 103, όπως αποκαλύπτει, θα είναι καρύδες, ρέπλικες της μεγαλύτερης καρύδας του κόσμου, που βρίσκεται στις μικροσκοπικές Σεϋχέλλες και ονομάζεται «Coco de mer».

Φαντάζομαι ήδη πριν συναντηθούμε πως καπνίζει μανιωδώς, και όντως, στρίβοντας ένα τσιγάρο, μου απαντά: «Ένα όνειρο θα δείτε. Θέλω ο θεατής να μπει μέσα στην αίθουσα και με το που καθίσει στην καρέκλα να ταξιδέψει». Όσο μου μιλά προσέχω τα πλαστικά φλούο ροζ σανδάλια της με τις μαύρες κάλτσες και το χαρακτηριστικό της μπλε eyeliner, το οποίο φορά κάθε μέρα απ' όταν ήταν 22 χρονών. Είναι εκστασιασμένη για το έργο που ετοιμάζει, γι' αυτόν τον εξωτικό κόσμο που έχει καταφέρει να δημιουργήσει, «παρότι τον έχω φτιάξει εγώ, τον πιστεύω πραγματικά», λέει.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Το έργο ακολουθεί τη δομή της μουσικής, είναι χωρισμένο σε 5 πράξεις, όπως 5 είναι και τα κεφάλαια του κομματιού του Crumb. Στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα ενιαίο σύνολο, μια σχολαστικά χορογραφημένη εγκατάσταση, όπου μουσική και έργο θα είναι αδιαχώριστα. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

Το έργο «A summer evening» που θα παρουσιάσει στις 22, 23 και 24 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αποτελείται από 135 γλυπτά, εκ των οποίων τα 103, όπως αποκαλύπτει, θα είναι καρύδες, ρέπλικες της μεγαλύτερης καρύδας του κόσμου που βρίσκεται στις μικροσκοπικές Σεϋχέλλες και ονομάζεται «Coco de mer». Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, το έργο μιλά για ένα τροπικό νησί βγαλμένο από τις αναμνήσεις της, από τις επισκέψεις στον πατέρα της στις Σεϋχέλλες, όπου διετέλεσε γενικός πρόξενος της Ελλάδας, μια επιστροφή στον τόπο των παιδικών της χρόνων.

«Και το τοπίο στις Σεϋχέλλες και οι καρύδες συνδέονται με την προσωπική μυθολογία μου, πράγματι», λέει. «Παίζαμε με αυτές με τον αδελφό μου μικροί, αλλά ο κόσμος που δημιουργώ είναι κάτι άλλο, δεν ανήκει πουθενά και ανήκει παντού – εκτός τόπου και χρόνου». Δεν θέλει να διαβάσουμε το έργο της αυτοβιογραφικά. «Είναι πολύ πιο απλό», μου λέει και, σαν να καθαρίζει με μια βιαστική χειρονομία τα θολωμένα νερά του μυαλού μου, συνεχίζει: «Είναι απλώς κάτι πολύ ιδιαίτερο αυτές οι καρύδες, κι αν κάποιος δεν έχει ταξιδέψει εκεί, κάτι που δεν γνωρίζει».

«Γιατί όμως αυτές οι καρύδες να ξεβραστούν στην Αθήνα του τώρα;» τη ρωτάω. «Πώς φτάνουν εδώ; Είναι κάτι τόσο εξωγήινο για εμάς, που μοιάζει σαν να έπεσαν από τον ουρανό».

«Θέλω και οι θεατές να νιώσουν ακριβώς έτσι, ή πως έπεσαν όλα αυτά από τον ουρανό ή πως ξεβράστηκαν αυτοί εκεί. Ουρανός, γη, δεν χωρίζονται σε αυτό το σύμπαν που φτιάχνω, τα δέντρα φυτρώνουν ανάποδα, προς τα πάνω, προς τα κάτω. Δεν υπάρχει βαρύτητα. Φοράνε τα καλά τους, χορεύουν». Η καρύδα ονομάζεται έτσι γιατί ξεβραζόταν από τη θάλασσα και οι άνθρωποι νόμιζαν πως προερχόταν από κάποιο υποθαλάσσιο δάσος με κοκοφοίνικες, δεν μπορούσαν να καταλάβουν από πού ερχόταν. Το γκουγκλάρω βιαστικά, ενώ εκείνη απαντά σε μια κλήση στο τηλέφωνό της, και μου φέρνουν στον νου τα ερωτικά γλυπτά της Louise Bourgeois, κάτι ανθρώπινο και σωματικό: οι θηλυκές καρύδες μοιάζουν με γυναικεία γεννητικά όργανα, και οι αρσενικές έχουν σχήμα φαλλικό.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Tο έργο μιλά για ένα τροπικό νησί βγαλμένο από τις αναμνήσεις της, από τις επισκέψεις στον πατέρα της στις Σεϋχέλλες, όπου διετέλεσε γενικός πρόξενος της Ελλάδας, μια επιστροφή στον τόπο των παιδικών της χρόνων. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

«Αλλά οι καρύδες στο έργο μου είναι πολύ παιχνιδιάρικες» συμπληρώνει κάπως περήφανα, σαν παιδί που έχει κάνει μόλις κάποια σκανδαλιά. Το μουσικό κομμάτι του έργου, «Music for a summer evening (Makrokosmos III)» του Αμερικανού συνθέτη George Crumb, προτείνεται από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργο Κουμεντάκη, σε συνέχεια μιας συζήτησης που είχε μαζί του γύρω από την αρχική της πρόταση. Το έργο ακολουθεί τη δομή της μουσικής, είναι χωρισμένο σε 5 πράξεις, όπως 5 είναι και τα κεφάλαια του κομματιού του Crumb. Στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα ενιαίο σύνολο, μια σχολαστικά χορογραφημένη εγκατάσταση, όπου μουσική και έργο θα είναι αδιαχώριστα.

Της λέω πως ακούγοντας το έργο του Crumb στο Spotify, στο λεωφορείο προτού τη συναντήσω, είχα την αίσθηση ενός έργου κλειστοφοβικού, ενός σύμπαντος περίεργων ήχων, σχεδόν στοιχειωμένων, που μοιάζει να έρχονται σε αντίθεση με τα έργα χαράς που δημιουργεί εκείνη, την έκρηξη χρώματος παλαιότερων εγκαταστάσεών της. Δεν συμφωνεί μαζί μου, «δεν είναι έτσι» λέει, το λέει όμως τρυφερά, δεν θέλει να μου πει ότι κάνω λάθος, και συνεχίζει: «Μα και το μουσικό κομμάτι είναι χαρούμενο, όταν το δεις μαζί με τα visuals που ετοιμάζουμε θα σε μεταφέρει αλλού. Ταίριαξε απόλυτα, σαν κάτι πολύ φυσικό, είναι σαν να είναι οι οργανικοί ήχοι των γλυπτών. Όπως τα γλυπτά μου αλλάζουν με τη μουσική, νομίζω πως έτσι και η μουσική συνομιλεί με έναν τρόπο βαθύ με τα γλυπτά.

«Σαν να μεταμορφώνουν το ένα το άλλο;» ρωτάω.

«Ναι. Είναι ένα έργο ταυτόχρονα ουτοπικό και δυστοπικό. Μυστηριώδες και χαρούμενο μαζί. Η ορχήστρα είναι μέρος του έργου, μπλέκεται με τα γλυπτά, τα οποία θα βρίσκονται στη σκηνή χωρίς να είναι σκηνογραφία, θα χορεύουν».

Αναρωτιέμαι πώς νιώθει γι' αυτή την αλλαγή συνθήκης, το πέρασμά της από τις εγκαταστάσεις σε ένα έργο που θα παρουσιαστεί στη σκηνή και δεν μπορούμε, ως θεατές, να το προσπεράσουμε βιαστικά, να χαζέψουμε λίγο και, όταν το θελήσουμε, να φύγουμε. Αυτήν τη φορά εκείνη έχει τον απόλυτο έλεγχο, μας εξουσιάζει ολοκληρωτικά και για 35 λεπτά θα έχει όλη την προσοχή μας.

«Είναι κάτι που σκεφτόμουν από την αρχή, ένα curiosity για μένα, μια παράδοξη εμπειρία. Δεν ξέρω και πώς θα βγει τελικά. Συνήθως τα γλυπτά μου μπορείς να τα πλησιάσεις, να κυκλοφορήσεις μέσα τους, τώρα όμως, αντί να κυκλοφορούν οι θεατές, κυκλοφορούν υπνωτισμένα από τη μουσική τα έργα. Είναι σχεδόν σαν πίνακας». «Σαν πίνακας σε κίνηση;» τη ρωτάω. «Θα μπορούσε, αλλά όχι, το τρισδιάστατο το κάνει πιο αληθινό. Υπάρχει το κάδρο, αλλά κι αυτό κάπως χάνεται. Σκέψου πως τα πάντα θα αιωρούνται, εκτός από τους μουσικούς».

Οι ανησυχίες για το περιβάλλον είναι πάντα παρούσες στη δουλειά της, αλλά όχι με έναν τρόπο επιφανειακό, δεν είναι κάποιο big statement, περισσότερο μια ειλικρινής στάση ζωής. «Προσπαθώ πάντα, και στις πιο εφήμερες δουλειές μου, να δίνω μια άλλη ζωή στα υλικά ώστε να αποκτούν μια δεύτερη ευκαιρία, έναν καινούργιο ρόλο. Από εκεί που ανακύκλωνα υλικά που κάποιος πέταγε ή δεν ήθελε και που είχαν ουσιαστικά χάσει τη ζωή τους, με αυτό το έργο προσπαθώ να διατηρήσω αυτά που ίσως στο σύντομο μέλλον σταματήσουν να υπάρχουν. Γιατί ενώ τα πλαστικά θα υπάρχουν για πάντα, τα δέντρα μπορεί και όχι. Με μια φωτιά χάνεται ένα ολόκληρο δάσος. Το έξω έχει έρθει μέσα, και το μέσα έξω. Όλο αυτό ήταν μια τόσο παράδοξη συνθήκη αυτό το καλοκαίρι, σχεδόν κάθε εβδομάδα ακούγαμε για κάποια νέα καταστροφή κι εγώ ήμουν κλεισμένη μέσα κι έφτιαχνα δέντρα».

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Οι ανησυχίες για το περιβάλλον είναι πάντα εκεί στην δουλειά της, αλλά όχι με έναν τρόπο επιφανειακό, δεν είναι κάποιο big-statement όσο μια ειλικρινής στάση ζωής. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

«Υπάρχει όμως και πάρα πολλή έρευνα, γιατί πίσω από κάθε υλικό υπάρχει μια ιστορία», συνεχίζει. «Για την εγκατάσταση χρειαζόμουν 4.000 κουκουνάρια, τα οποία ψάχναμε με τον Jason στα βουνά. Τόσα κουκουνάρια είναι αρκετούτσικα, έτσι; Φτάσαμε ως τον Κουβαρά, όπου ήμασταν οι κατσίκες κι εμείς, και μαζεύαμε μόνοι μας κουκουνάρια. Σε αυτό το έργο υπάρχει μια μείξη από υλικά που έχω μαζέψει, και βρει, π.χ. από ξεραμένους θάμνους και φύλλα από γιούκα που υπάρχουν σχεδόν παντού μέχρι υφάσματα και βιομηχανικά υλικά. Ωστόσο δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποιο υλικό είναι οργανικό και ποιο όχι».

Καθώς ετοιμαζόμαστε να φύγουμε, τη ρωτάω τι είναι αυτό που πρέπει να κρατήσω από τη συζήτησή μας για το «A summer evening». «Ποιο είναι το όνειρό σας;»

«Να είναι ένα ταξίδι ή ένα όνειρο, κάτι μαγικό»

— Το τρελό όνειρο της Ιωάννας Πανταζοπούλου;
Όχι μόνο… θα μπορούσε να είναι και δικό σου.

— Λίγο σαν παραμύθι;
Ναι, αλλά αληθινό παραμύθι, δεν είναι στη φαντασία σου, το βλέπεις μπροστά σου. Είναι λίγο οξύμωρο αυτό που λέω, και γι' αυτό μου αρέσει.

«Ξέρεις, όλα είναι τελικά απλά συναισθήματα», λέει, «μα είναι τόσο απλά τα πράγματα;», τη ρωτάω κι εκείνη υποχωρεί χωρίς να μου δώσει κάποια απάντηση.   

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου δυσκολεύεται με τα πολλά λόγια, «θα δεις» λέει, όταν την πιέζω παραπάνω. Μου δίνει το χέρι της για να με χαιρετήσει κι έπειτα χάνεται με τον ίδιο μαγικό τρόπο που ήρθε. Το μόνο που προδίδει πως δεν είναι κι αυτή ένα πλάσμα μαγικό, μέρος του κόσμου που δημιουργεί για εμάς, είναι ο πράσινος αναπτήρας και το κίτρινο σακουλάκι καπνό που κρατά στα χέρια της.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
«Σε αυτό το έργο υπάρχει μια μeίξη από υλικά που έχω μαζέψει, και βρει, π.χ. από ξεραμένους θάμνους και φύλλα από γιουκα που υπάρχουν σχεδόν παντού μέχρι υφάσματα και βιομηχανικά υλικά, αλλά δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποιο είναι οργανικό και ποιο όχι». Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

Info:
Το πρωτοποριακό πρόγραμμα
«The artist on the composer» αναπτύχθηκε από τον oργανισμό ΝΕΟΝ και την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2019 με σκοπό να διερευνήσει τη σχέση των εικαστικών τεχνών με την κλασική μουσική και την όπερα.
Επιμέλεια: Γιώργος Κουμεντάκης (καλλιτεχνικός διευθυντής ΕΛΣ) - Ελίνα Κουντούρη (διευθύντρια ΝΕΟΝ)
Τρίτη ανάθεση: Ιωάννα Πανταζοπούλου |
«A summer evening»
22-24 Σεπτεμβρίου 2023 |  Ώρες έναρξης: 22/9 στις 19:30 & 21:00, 23-24/9 στις 19:30
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής - ΚΠΙΣΝ
Μουσική: George Crumb Music for a Summer Evening (Makrokosmos III)
Πιάνο: Νίκος Κυριόσογλου, Στέφανος Θωμόπουλος
Κρουστά: Kazuyo Tsunehiro, Κώστας Αργυρόπουλος
Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Φάνης Καφαντάρης, Νικόλας Αρνής
Εισιτήρια: 10 ευρώ (το εισιτήριο στηρίζει το έργο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής)
Προπώληση:
ticketservices.gr, ταμεία ΕΛΣ (2130 885700, καθημερινά 09:00-21:00)
nationalopera.gr
neon.org.gr

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ